رواية أحببت صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم شروق حسام
رواية أحببت صعيدي الجزء الخامس
رواية أحببت صعيدي البارت الخامس
رواية أحببت صعيدي الحلقة الخامسة
_”بص فكني بس ونتفاهم ونوصل لحل ”
ليل وقف قدام السرير ببرود ومردش عليها
نجمة بزعيق “انت سرحت فين يا حيوان تعال فكني ربطني كده ليه انا مش عبدة عندك عشان تعمل فيا كده”
ليل مسك عصاية غليظة شوية في ايد والإيد التانية كرباچ
نجمة بلجلجة “اوعي يكون اللي في بالي”
ليل بضحكة شريرة “هههههه شطورة”
ليل مشي العصاية براحة علي رجل نجمة
نجمة ببكاء “خلاص ابعد عني أنا اسفة اسفة ابعد عني أنت واحد سادي ابعد عني”
_”لسانك مش هيبطل قلة ادب اسفة وبعديها سادي”
_”خلاص مش هتكلم تاني بس ابعد عني بص هعملك اللي انت عايزه بس ابعد عني”
ليل بخبث “اي حاجة”
_”اه”
_”متأكدة”
_”اه متأكدة”
ليل بسخرية “تمام و موضوع سهرك في الملهي ورقصك مع الرجالة وشربك مش هيعدي ولازم اتأكد انك لسه بنت ولا ضيعتي شرفك وعقابك هيطول جامد يانجمة”
لسه نجمة هتتكلم ليل مدهاش فرصة وتمم جوازهم
…………..
تاني يوم عند سما في العربية
كانت شاردة في الطريق ومش مركزة قلقانة علي ليل بقي له كام يوم مرجعش البيت ولا اتصل عليهم
وعادل باصص لها في المرايه وبيتأملها قد ايه ملامحها طفولية وجميلة
عادل في سره “استغفر الله العظيم يارب سامحني ايه اللي انا بعمله ده فين غض البصر بس بس أنا بحبها دي اخت صاحبي مينفعش كده”
قلبه “بس انت بتحبها ومش مشكلة تبص لها”
عقله “انت بتقول ايه لا طبعا حرام وربنا مش هيبارك في حبه كده”
قلبه “اسكت انت متعرفش ازاي تحب دايما ماشي بمنطقية وهو لازم يعترفلها بحبه”
عقله “انت عايزه يعمل حاجة تغضب ربنا ما يروح يطلب ايديها من اخوها”
قلبه “بس لازم يأخد موافقتها الأول ويتأكد إذا كانت بتحبه ولا لأ”
عقله “بطل تحرضه انت دايما ماشي ورا المشاعر اللي بتودي الإنسان في داهية”
قلبه “انت مش عارف حاجة فاسكت”
عقله “عايز تخلي صاحب عمره يقاطعه ولا مكسوف يروح يتقدملها عشان شغال سواق”
عادل مش قادر يحكم عقله بيقول روح اتقدملها وقلبه بيخليه ينجرف في مشاعره
عادل بصراخ “بس بقي بس اخرسوا انتو الاتنين”
سما بخضة “ايه في ايه ايه اللي حصل ”
_”مفيش حاجة يا آنسه سما احنا وصلنا الجامعة”
_”تمام شكرًا”
عادل في سره بوجع “امتي تكوني ملكي بقي يا سما لو عرفتي ايه اللي وصلني لهنا مش هتقبلي حتي تتجوزيني يااااارب صبرني وخليها من نصيبي”
……………
عند ليل ونجمة
نجمة صحيت وهي حاسة أن كل اللي حصل امبارح ده حلم ومحصلش حاجة
في نفس اللحظة دخل ليل الأوضة
ليل بسخرية “صباحية مباركة يا عروسة صحي النوم يلا عشان نبدأ”
_”انت عملت فياااا ايه”
ليل بوقاحة “هكون عملت ايه يعني خدت حقي بتسألي ليه ياقطة ع….”
_”لا لا مش عايزة حاجة ابعد عني أنا مش عايزة اقعد هنا تاني انا عايزة اسافر لمامي”
_”مامي مش هتنفعك يا نجمة ياحبيبتي لأني مش هسيبك”
_”قومي يلا جهزي لي الفطار وبعدها هنروح فيلا التجمع”
_”بس…”
_”عايزة اسمع حاضر ونعم ولا انتي عايزة العصاية”
_”خلاص خلاص قايمة”
……………
في الجامعة عند علا
كانت ماشية في الممر بسرحان وبتفكر في نجمة هي قلقانة عليها ومش عارفة توصلها بقي لها فترة
فجأة خبطت فيه واحد
_”أنا اسفة مخدش بالي”
_”حصل خير يا آنسه”
علا سابته ومشيت وكملت تفكير في نجمة
_”جميلة اوووي بس ياتري شكلك حزين كده ليه”
……………
بعد فترة كانت نجمة واقفة في نص الفيلا بصدمة
_”ايه ده انت بتهزر”
_”ايه يا نونو الفيلا مش عجباكي”
_”عجباني ايه دي عايزه لها متفجر**ات تعيد تأهيلها ايه القرف ده مفيش حاجة واحد عدلة والفيلا شكلها مش متنضفة بقي لها مدة طويلة”
_”هات حد ينضفها”
_”ايه ده انا مقولتلكيش”
نجمة بغباء “قولت لي ايه”
ليل ببراءة مصطنعة “انتي اللي هتنضفيها كلها ومفيش حد هيساعدك”
_”وده هيبقي جزء من. عقابك لحد ما تتعدلي وعايزها نضيفة والأكل جاهز قبل ما ارجع من برا ولو حصل عكس كده قولي علي نفسك يارحمن يارحيم سلاااام دلوقتي”
“وااااااات seriously انا نجمة انضف القرف ده يايييي”
نجمة بتكبر “بس علي مين ده أنا نجمة زماني …..”
…………….
بعد فترة طويلة
ليل دخل الفيلا واتصدم من اللي شافه
_”نجمة….”
……………
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت صعيدي)