روايات

رواية أحببت صعيدي الفصل الأول 1 بقلم شروق حسام

رواية أحببت صعيدي الفصل الأول 1 بقلم شروق حسام

رواية أحببت صعيدي الجزء الأول

رواية أحببت صعيدي البارت الأول

أحببت صعيدي
أحببت صعيدي

رواية أحببت صعيدي الحلقة الأولى

“انا نجمة سندريلا وملكة جمال الدفعة اتجوز فلاح يع وكمان مش متعلم”
يعقوب والد نجمة بقسوة “اه فلاح إذا كان عجبك علي الأقل يربيكي من اول وجديد وتبطلي القرف اللي انتي بتعمليه كل يوم شرب وسهر لآخر الليل”
_”ويعلمك الآدب والأخلاق اللي امك فشلت تعلمهولك انا غلطان انِ سبتك تروحي امريكا مع امك لما طلقتها وانا عارف اسلوبها وطريقتها بس ان شاء الله هصلح غلطتي وكتب كتابك على ابن عمك الفلاح الصعيدي اللي مش متعلم زي ما بتقولي يوم الخميس الجاي”
_”بابي استني اقف لسه مخلصتش كلامي داااادي”
…………
_”انت بتقول ايه يا بوي عايزني انا ليل سلطان كبير عيلة السلاطنة وجبير الصعيد اتچوز واحدة من البندر”
_”اهل البندر معندهمش خشا ولا حيا ومستحيل اتچوز واحدة منيهم”
_”يا ولدي بت اخوي عيارها فلت وبچت سهر وشرب وصحاب السوء واكلين عجلها ومفيش حد غيرك هيقدر يشكمها ويرچعها للطريق المستقيم”
_”يا بوي كلمتك سيف عليا بس إلا بت البندر ما قدرش اتچوزها”
قادر بتمثيل التعب وزعل “خلاص يا ولدي اعمل اللي يريحك واني خلاص هرچع في كلمتي ووعدي لخوي وهچوله انك مش رايدها و ….”
ليل وهو بيبوس أيده ورأسه “خلاص يا بوي حقك عليا لا عاش ولا كان اللي ينزل كلمتك الأرض وكتب الكتاب زي ما متحدد”
………….
_”انا هتجنن يا دانة ازاي واحدة بجمالي وشياكتي اتجوز واحد ملهوش لازمة زي ده وكمان مش متعلم يع”
دانة من جواها فرحت وحست أن الدنيا مش سايعاها
دانة بغضب مصطنع “ازاي ازاي تتجوزي واحد مش من مستواكي ولا من مقامك احنا لازم نلاقي حل للمهزلة دي قبل ما تحصل”
_”يا بيبي ما أنا مش لاقية حل حاسة أن My brain stopped ومش عارفة افكر”
دانة بخبث “انا عندي الحل”
_”وايه هو”
_”مودي”
نجمة بصدمة واشمئزاز”وااات بتهزري ملقتيش غيره يبقي الحل وهو ده بقي هيساعدني ازاي”
_”اسمعيني بص وخليكي مركزي وانا هجب لك الحل من الآخر”
علا بغضب من دانة “دانة اسكتي وما تسمميش دماغ نجمة اكتر من كده انتي واحدة خبيثة وبتحقدي عليها”
نجمة بغضب “علا ايه اللي انتي بتقوليه ده دانة صاحبتنا من زمان وبتحبلنا الخير وعمرها ما كانت كده”
دانة بحزن حقيقي علي كلام علا اللي فعلا بتحبها وبتعتبرها اختها “كده يا علا ده انا عمري ما اذيتك ودايما بحبك”
_”سيبك منها يا دانة ويلا نمشي من هنا”
نجمة بزعل ونظرة عتاب “حقيقي انا زعلانة منك ومش هكلمك تاني غير لما تصالحي دانة”
…………..
_”ياماما انا حذرتها كتير وهي مش راضية تسمعني دانة مسممة دماغها حاولت كتير اوعيها وهي مش راضية دانة خلتها تمشي في طريق كله غلط وحرام ونجمة من جواها كويسة وفي الآخر زعلت مني عشانها”
_”معرفش اقولك ايه يابنتي بس انتي خلاص عملتي اللي عليكي وان شاء الله هيجي اليوم اللي هتندم فيه وتراجع نفسها علي كل اللي عملته ومتزعليش منها يا علا ”
_”مش قادرة مزعلش ياماما مش قادرة الله يهديها”
………..
عند ليل
سما دخلت اوضته ولقته بيتكلم علي الموبايل ومش ملاحظ أنها دخلت
مشيت براحة علي طراطيف صوابعها وفجأة حطتت ايديها علي عينه “بخ أنا مين”
_”معلش يا عادل شوي واكلمك”
عادل سمع صوتها وقلبه فضل ينبض بشراسة
“تعالي يا سمسمة اقفي قدامي مش هتخض يعني من الحركات دي”
سما بزعل مزيف ومشاكسة “طب حتي اعمل نفسك مخضوض”
ليل وهو بيجاريها بمرح قدامها هي وبس” اااه ليه كده يا سمسم خضتيني حراام عليكي قلبي كان هيقف”
_”احسن احسن هههههه”
_”قوليلي ياست سما عايزة ايه المرة دي انا عارفك اكتر من نفسك”
_”احلي حاجة بحبها فيك يا ليل سمايا انك عارفني كويس ها مش هتجيب لي الحاجة اللي وعدتني بيها”
ليل بخبث “حاجة ايه هو انا كنت واعدتك بحاجة”
_”ليللل”
_”خلاص اطرشيت بسببك هبعت اجيبلك الشيبسي والكاندي وباقي الحاجات الحلوة اللي عايزها”
_”تشكر يا خوي حبيب چلبي انت”
_”ههههه دلوقت چلبتي وبچيتي تتكلمي صعيدي هههه هبلة”
_”ما انت كمان كنت بتتكلم مصري عادي هههه ولا هو انا بس اللي هبلة يا ليل”
_”قصدك انِ اهبل يا سما؟”
سما وهي بتتلفت حواليها “مين قال كدا ”
ليل شالها وفضل يزغزغ فيها “اعععععع خلاص انا اسفه ههههه هههههه بطل زغزغة هههههه ههههه”
_”خلاص خلاص وقفت عاملة زي الفرخة الدايخة كده ليه هههه”
_”مش هرد عشان بس بحبك”
_”هههه وانا كمان يا مجنونة بحبك”
_”مش هتچولي ايه اللي مزعلك يا ولد ابوي”
ليل بتنهيدة “ابوي عايزني اتچوز بت عمي يعچوب لمدة واني مش رايدها بس وافچت عشان كلمة ابوي متنزلش الأرض”
سما حضنته بقوة “خير يا حبيبي ان شاء الله جوم نصلي سوي يلا”
………..
عدي كام يوم وجيه يوم كتب الكتاب
المأذون بنفاذ صبر “يا جماعة فين العروسة انا عندي مواعيد تانية لازم اروحها”
يعقوب بهدوء مصطنع “جاية يا شيخنا معلش عروسة وبتتدلع بقي”
خلص كلامه ولقي نجمة داخلة “هاي يا جماعة سوري اتأخرت عليكم أحب اعرفكم علي مودي ….”

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت صعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى