روايات

رواية أحببت زوجة زوجي الفصل الثلاثون 30 بقلم زينب مجدي

رواية أحببت زوجة زوجي الفصل الثلاثون 30 بقلم زينب مجدي

رواية أحببت زوجة زوجي الجزء الثلاثون

رواية أحببت زوجة زوجي البارت الثلاثون

رواية أحببت زوجة زوجي الحلقة الثلاثون

عادت أسماء إلي المنزل بعدما تعافت قليلاً ومعها ولدها وقرة عينها… والجميع حولها سعداء جداً
كانت أسماء ترقد على السرير وحولها جنات وسهيله ووالدة ياسين.. وياسين ورانيا وريهام
اسماء بسعادة…هاتي يا جنات مازن أنا اشيله
جنات….هتقدري يا حبيبتي تقعدي
اسماء….اسندوني بس احاول أقوم. نفسي اشيله وارضعه يا حبيبي عمال يعيط من بدري
قامو بتسنيدها وحملت مازن في حضنها وبكت بفرحه وقالت
تعالي يا رانيا.. تعالي يا ريهام شوفو اخوكم
رانيا…. أنا عايزة اشيله
اسماء….خدي يا حبيبتي شيليه
ريهام…. وأنا عايزه اشيله
اسماء…. إنتي شليه شويه ورانيا شويه.. ماشي حبايب قلبي
………… ……….. ………….. …………
في منزل عليا
عليا…. بابا أنا عايزة أشوف أسماء ولدت وعايزه أروح اباركلها
والدها بتفكير….كلميها في التليفون أحسن يا عليا… إنتي كده كده محدش هيعتب عليكي
عليا بصدق.. يا بابا اسماء أنا بعتبرها زي أختي.. كانت نعمه الصديقة ليا….وهي ملهاش دعوه باللي بيني وبين أخوها
والدها…. أنا عارف كويس إنك بتحبيها وعارف إنك فعلاً عايزه تباركلها….بس اختيارك للوقت ده بالذات يخليني أشك إنك ليكي نيه تانيه

 

 

عليا بإرتباك… نية اي
والدها… دلوقتي مسعد رجع من الشغل وطبيعي هيكون عند أخته…. بلاش يا عليا أنا عارف إنك عايزه تختبري مشاعرك
وتشوفي نفسك لما تشوفيه هتحسي بإيه
عليا بإرتباك… يا بابا…. أنا…. أنا
والدها… أنا ابوكي إللي مربيكي يا عليا وبثق فيكي جدا جدا
إنتي بالنسبة ليا مش مجرد بنتي إنتي حتة مني
مش عايزك تتحطي في موقف بايخ يدايقك….لما تروحي وتلاقيهم كلهم موجدين…هتحسي إنك غريبه وسطهم…وانك ملكيش مكان بينهم….وممكن كمان حد يقولك كلمه تدايقك
عليا بحسم….عندك حق يا بابا…. أنا مش هروح دلوقتي…. إن شاء الله أروح لها بكره الصبح يكون مسعد في الشغل
والدها….بنتي دايما عند حسن ظني فيها…. قوليلي بقي العريس إللي إنتي معلقاه بقالك فتره ده مش ناويه تاخدي قرار بقي
عليا….بصلي كل يوم يا بابا وأوقات أحس أني مرتاحة وأوقات أحس أني خايفه
والدها بتفهم…. أنا من رأي يا عليا تدي لنفسك فرصة…وتاخدي فتره نقاهه قبل ما تدخلي في تجربة تانيه بحيث تعرفي تفكري كويس وتختاري الشخص المناسب
عليا…. خايفه يا بابا أضيع مني شخص كويس جدا زي ده
والدها….هو فعلا شخص كويس بس إنتي هتظلميه يا عليا علشان لسه بتفكري في مسعد…هو يستحق واحده يكون هو إللي شاغل تفكيرها مش حد تاني
عليا…. عندك حق يا بابا… أنا مش هكون انانيه وافكر في نفسي بس وانسي حقه في زوجه قلبها مش فاضي غير له هو بس…..بلغو رفضي يا بابا
والدها….مش عايزك يا عليا تقولي إني ضيعت عليكي فرصة كويسه…. ربنا إللي يعلم يا بنتي إني عايز مصلحتك….وميرضنيش إن حد يتظلم بسببنا
عليا…. لأ طبعاً يا بابا إنت اكتر واحد في الدنيا عايز مصلحتي وبتتمني الخير ليا…. شكراً ليك يا بابا إنك دايما في ضهري ومفتح عيني على الصح والغلط
……… ………….. …………
كانت أسماء سعيده بوجود كل من تحب حولها…كانت تتألم بشده لكنها لا تظهر ذلك للموجودين…تريدهم سعداء فقط
أخذت طفلها داخل أحضانها وظلت تحدثه…وهي لا تصدق أنه الآن حقيقة وبين يديها

 

 

جنات…. أنا همشي دلوقتي يا أسماء علشان اطمن علي الأولاد ومن النجمة هتلاقيني عندك
اسماء.. اتفضلي يا حبيبتي أنا تعبتك معايا
جنات… تعبك راحه يا غاليه.. دا أنا عنيا ليكي… ربنا يتم شفاكي على خير
اسماء… اللهم امين
سهيله.. وأنا كمان استأذن علشان الاولاد وإن شاء الله الصبح بدري أكون عندك
اسماء.. يا جماعه براحتكم أنا معايا ياسين متقلقوش.. وكمان حماتي هتبات معايا
جنات.. لأ إن شاء الله اجيلك بدري..يلا الحمد لله على سلامتك
ذهبت سهيله وجنات وبقيت أسماء وزوجها والاولاد
اتت حماتها بالطعام وقالت.. يلي يا حبيبتي كلي علشان تاخدي العلاج
اسماء…. لأ يا ماما مليش نفس
حماتها… لازم يا بنتي لازم تاكلي علشان تاخدي العلاج وتعرفي تشدي حيلك وتقومي لعيالك
اكلت أسماء واخدت علاجها ونامت من التعب
… . ……………… … ……
في شقة جنات
احمد…. كل ده تأخير يا جنات.. المهم هي عملت ايه
جنات بفرحه… الحمد لله قامت بالسلامه…وجابت ولد زي القمر يا احمد
احمد…. ربنا يباركلهم فيه هروح إن شاء الله بكره أبارك لياسين…. المهم أنا جهزت حاجه خفيفه كده للعشا
جنات… طيب دقيقه واحده أقوم أجهز الأكل
احمد… لأ خليكي إنتي تعبانه طول النهار أنا هقوم أجهز
جنات…. وأنا هنادي للأولاد واجهز السفره…
قامو بتجهيز الطعام واكلو وذهب كل شخص إلي سريره
وانتهى اليوم على الجميع وهم سعداء….
واتي يوم جديد يحمل في طياته الكثير من الأحداث
…………… ………… .
في الصباح الباكر ذهبت جنات إلي أسماء
جنات…. عامله ايه دلوقت يا غاليه
اسماء.. الحمد لله في نعمه
جنات…. الحمد لله.. والنونو عامل ايه غلبك بالليل
اسماء….طول الليل حماتي واقفه بيه عمال يعيط وأنا مش عارفه أقوم اشيله ..هي تشيله شويه وياسين شويه
جنات.. هو في الأول كده وبعدين إن شاء الله يبقي نومه كويس….هو فين ياسين
اسماء….نزل يريح شويه عند حماتي
ا جنات. طب كويس اقوم أنا بقي اظبط الدنيا من حواليكي قبل حد ما ييجي
قامت جنات بتنظيف المكان واعدت طعام مخصوص لأسماء وطعام مخصوص لباقي العائله.. وبعدما انتهت وضعت الطعام لأسماء

 

 

اسماء…. تعبتك معايا
جنات…..بطلي الكلام ده والله هزعل منك إنتي زي ايه أختي
وأثناء حديثهم اتت عليا
وضعت عليا الهديه بجانبها وقالت… ألف مبروك يا أسماء ماشاء الله تبارك الله…. إيه القمر ده
اسماء… الله يبارك فيكي يا عليا…خدي شيلي شويه
في الاسفل كان مسعد يتحدث مع ياسين ليطمأن على اسماء
مسعد…..وهي عامله ايه دلوقت…هات اكلمها
ياسين.. أنا تحت وهي فوق معاها ضيوف
مسعد.. ضيوف مين على الصبح كده
ياسين… معاها أم آدم جارتنا وعليا…. مراتك
مسعد…. بجد عليا عندكم….. أصل أنا كنت جاي أشوف أسماء. سلام بقي أنا جاي في الطريق
وبعد وقت قصير جدا اتي مسعد وصعد إلى شقة أخته بسرعه
دق الباب ودخل سلم على اسماء ونظر إلى عليا وقال
ازيك يا عليا… عامله ايه
عليا وهي تنظر إلى الأرض…. الحمد لله بخير
مسعد….. محدش بيشوفك ليه

 

 

عليا.. مش بخرج من البيت غير للضروره
مسعد…… أنا بحاول ارن عليكي كتير جداً مش بتردي عليا
عليا… علشان مينفعش أرد عليك يا مسعد.غلط حتي كلامنا دلوقتي غلط….. أنا هستأذن.. مع السلامه يا أسماء
اسماء….يا بنتي ملحقتيش تقعدي معايا شويه
عليا……اجيلك مره تاني إن شاء الله
مسعد……عليا… أنا هطلب إيدك من والدك تاني

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت زوجة زوجي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى