رواية أحببت تلك السمراء الفصل الأول 1 بقلم حورية مصطفى
رواية أحببت تلك السمراء الجزء الأول
رواية أحببت تلك السمراء البارت الأول
رواية أحببت تلك السمراء الحلقة الأولى
انا مسستحيل اتجوز البنت دي يا بابا..
– ومالها البنت دي يا ابني دي في كليه هندسه واخلاقها كويسه والناس كلها تشهد بكده
– بنت سمرا ازاي يوسف البحيري يتجوز بنت سمرا ولا كمان فقيره ومش من مستوايا الاجتماعي.
– يا بني دي كلها فوراق اجتماعيه البنت كويسه وهي اللي هتصونك في غيابك غير البنات بتوع اليومين دول اللي تعرفوهم..
– مستحيل يا بابا اتجوزها
– يبقا ولا انت ابني ولا اعرفك هتبرا منك وهحرمك من الورث يا يوسف
– انت كده بتلوي دراعي..
– فكر زي ما تفكر المهم قرارك بخصوص الموضوع يكون عندي في المسا وسبه ومشي..
يوسف بشر :- اقسم بالله لهندمك..
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎
_انا مستحيل اتجوزه يا ماما..
_ انتي تطولي انو يتجوزك بخلقتك دي يا سمرا..
_هي ببكاء انتي ليه ديما بت بتعامليني كده زنبي ايه اني بشرتي سمرا ليه ديما بتفرقي في المعامله بيني وبين اختي وخلتيها تكرهني انا عملتلك ايه…
_هي انا مش يشرفني يكون عندي بنت بشرتها سمرا زيك مش عارفه طالعه لمين كده..
بعد فتره من واصله البكاء 😢
اهدي يا حبيبه بابا مفيش حاجه مستاهله انك تعيطي يا روحى انتي جميله زي ما انتي مش تهتمي بكلاااام حد الجمال مع الوقت بيروح والروح الحلوه هي اللي بتفضل يا فرح..
فرح بدموع :- يعني حلوه يا بابا..
الاب أدهم :- انتي جميله يا عيون يا بابا يلا امسحي دموعك واجهزي عشان العريس لازم عروستنا تكون قمر 💙..
فرح :- حاضر يا بابا..
♡︎ في مساء هذا اليوووم ♡︎
يوسف :- انا موافق اتجوز السمرا دي يا بابا..
الاب احمد :- اخدت القرار الصحيح واسمها فرح يا يوسف..
يوسف باستهزاء:- واضح انها فرح..
احمد :- كفايه كلام واتفضل جهز نفسك عشان نمشي على الساعه 8..
يوسف بدون كلام مشي عشان يجهز…
🌸 بعد مرور بعض الوقت 🌸
في بيت فرحꨄ︎ꨄ︎ꨄ︎
فرح:- شكلي حلوو يا ساره..
ساره بسعاده:- زي القمر يا فرحتي
ناقص بس تحطي شويه ميكب يا روحى..
بعد مده جهزت فرح وكانت زي الملاك 😍..
ساره :- بجد خايفه لاحسدك يا فرح..
_ازاي يا ماما السمرا دي تتجوز يوسف البحيري وانا لا…
_ اصبري بس يا روح ماما لو مخلتلهاش تتطلق بعد شهر جواز مش يكون اسمي نوال وضحكت بشر..
_جد يا مامي هتخليها تتطلق وانا اتجوزه..
بجد يا روح مامي يا قلبي روحي اجهزي عشان اما يجوا تكوني بأحسن اطلاله..
حاضر يا مامي..
ꨄ︎ꨄ︎ꨄ︎ꨄ︎ꨄ︎ꨄ︎ꨄ︎ꨄ︎ꨄ︎ꨄ︎ꨄ︎
في تمام الساعه الثامنه….
-اتفضلوا يا جماعه نورتوا والله..
– البيت منور بأهله يا أدهم بيه..
– تسلم يا غالي وياريت نشيل الألقاب..
احمد :- طبعا..
احمد بهمس ليوسف :- افرض خلقتك دي..
يوسف ببرود :- افرضها اكتر من كده ازاي..
في اوضه فرح..
ساره :العريس وصل يا فرح يلا عشان تخرجي بالعصير..
فرح بخجل :- طيب..
بعد فتره دخلت فرح بالعصير..
احمد :- انا يشرفني يا أدهم اطلب ايد بنتك فرح لابني يوسف..
أدهم :- الشرف لينا طبعا بس الرائ رايها في الأول وفي الاخر..
نوال بخبث :- وهي عندها رأي تاني ولا ايه مش كفايه سمرا…
صح يا مامي..
أدهم بعصبيه :- نوال وميرنا اسكتوا يا تخرجوا بره..
نوال بصت بقرف :- سكتنا..
ادهم بابتسامه :- رايك ايه يا فرح…
فرح :- اللي تشوفه يا بابا..
احمد علي بركه الله نقرأ الفاتحه يا جماعه…
نوال في سرها :- نقرأها على روحك ان شاء الله..
بعد مده من الحديث اتفقوا ان الفرح يكون يوم الخميس..
احمد :- نسيب العرسان لوحدهم شويه ولا ايه…
أدهم :_ تمام
فرح وهي ماسكه ايد ساره خليكي معايا…
ساره :- مش تخافي يا فرح احنا واقفين بره…
فرح :- ماشي
يوسف باستهزاء :- للدرجادى مش متحمينلك هنا وعايزين يخلصوا منك..
فرح بحزن :- قصدك ايه بالكلام ده..
يوسف :- قصدي انتي فهمتيه يا فرح وضحك بسخريه انا هتجوزك بس عشان بابا غير كده كنت مستحيل ابص لوحده شكلك سمرا مفيش فيها حاجه مميزه…
فرح ببعض الحده :-مسمحلكش تتكلم معايا بالاسلوب ده وايه اللي جبرك عليا..
يوسف :- توطي صوتك وانتي بتتكلمي مع جوزك المستقبلي فاهمه اللي جابرني بقااا حاجه مش تخصك يا سمرا …
فرح بخبث :- سمرا بس مش مجبوره زيك على الجوازه دي يا استاذ يا يوسف انا موافقه بارادتي بس يا ترا انت موافق بارداتك ولا اتفرض عليك..
يوسف بعصبيه :-……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت تلك السمراء)