رواية أحببتها من كلماتها الفصل العاشر 10 بقلم هاجر محمد
رواية أحببتها من كلماتها الجزء العاشر
رواية أحببتها من كلماتها البارت العاشر
رواية أحببتها من كلماتها الحلقة العاشرة
دخلت وقدمت العصير ورفعت راسي عشان اسلم لقيت مرات صاحب بابا فعلا انا عرفها شوفتها قبل وسلمت على صاحب بابا ولسه بشوف العريس كانت صدمة بالنسبالي لقيت اصيع خلق الله انا عرفاه شوفته قبل كده في الكلية معانا بس ايه اللي قرب ده لده يعني ده ابن صاحب بابا اللي هو العريس لا اكيد بتهزروا ملقتوش غير الصايع واتجوزه سكت شوية في تفكيري وقولت يعني مكنش يبقا المجهول يجي ونعمل ذي الروايات اتنهدت تنهيدة حزن انا كده كده هطفش العريس طبعا مش عشان حبيبي المجهول لالالالالا ابدا دا بس عشان الصايع اللي جاي يتقدم قال اتجوزه قال.
فوقت على صوت صاحب بابا وهو بيقول
: ـ نسيب العرسان مع بعضها بقا شويه
انا اول مسمعت كده مسكت في بابا لانه هو اللي كان جنبي بصلي وقالي
: ـ متخفيش احنا قاعدين قصادكوا هنا بس اقعدي معاه
قولتله بهمس: ـ اقعد مع مين يابابا دا صايع انت مش شايف عامل ازاي.
رد بنفس الهمس: ـ اذا كان عليا عايز اكرشه دلوقتي مش عاجبني خالص يابنتي بس اعمل ايه اقعدي معاه وانا بعدين هنرفض عادي بس اسمها انوا معجبكيش وكمان صاحبي ميزعلش مني
بصيتله وهزيت راسي وقاموا وطبعا بابا ساب اخويا الاصغر مني معانا اخويا بصلي وقالي بهمس
:ـ انا مش عارف شايف نفسه على ايه عيل سئيل وصايع
ضحكت وقولتله: ـ نفس اللي قولته
قطع كلامنا وهو بيقول
: ـ اذيك ياسما عاملة ايه
: ـ تمم الحمدلله
: ـ طيب اعرفك بنفسي مع ان غاني عن التعريف
رد اخويا وقاله: ـ ايوه اشهر من النار على العلم هتقولي
رد عليه وقاله: ـ انا مش عارف قاعد ليه روحي يابني بره واحد وخطيبته قاعدين وهيتكلموا روح يلا
: ـ معلش بس لو مش واخد بالك انت لسه بتتقدم وانا اخوها ومحرم ليها مينفعش اسيبها مع واحد غريب حتى لو خطيبها
رد بعجرفه: ـ مش عارف بصراحه ايه التحكمات دى عادي يعني اكيد برضوا انتوا اللى مخلينها تلبس اللبس اللى مبهوق عليها ده انا خطيبتي لازم تكون فاشون
انا اتعصبت من كلامه واخويا اتعصب اكتر لان امور الدين مينفعش حد يتخطها على الرغم اخويا لسه فى ثانوي بس دارج امور كتيرة فى الدين لدرجة لو لقاني لابسه خمار قصير او حاجه ملفته للشباب وطبعا ده بيكون غصب عني الاقيه جاي وبيقولي واحس انه زعلان وطبعا انا بجري ابدل بدون ادنا تفكير ناس كتير مفكره ان ده تعصب او مبالغة في امور الدين بس ده الصح مينفعش يكون في جدال فى امور الدين بالذات يعني الدين بيقول كذا اعمل بيه بلاش كلمة انا حر دي للاسف بقت على لسنا كتير اوي.
قطع تفكيري صوت اخويا العالي وهو بيزعقله وبيقوله
: ـ والله هو ده لبسها ودي العادت الصح اللي ربنا قالنا عليها واللى امرنا بيها انت بقا شايف ان دي تحكمات وان خطبتك تكون فاشون يبقي الباب يفوت جمل ومعندناش بنات للجواز انا اصلا لولا والدك صاحب بابا كنت خليت بابا برفضك من قبل متيجي
سكت وبعدين وجهه كلامه ليا: ـ ادخلي جوه
طبعا انا مصدقت وروحت داخله على طول وبابا وماما واهله دخلو الاوضة على الصوت
بابا بص لاخويا وقاله: ـ فى ايه صوتك عالي ليه وايه الكلام اللي قولته ده
رد العريس وقال: ـ والله ياعمي الظاهر اننا جيبن نتهان يالا يابابا انا ماشي وخالي اختك عندك
طبعا مشي على طول لانه عارف ان الغلط عنده وكمان باباه عارف الحلال من الحرام ومش بيعجبه حال ابنه اصلا واخويا حكا كل حاجه حصلت وباباه زعل و اتأسف لبابا ومشي بجد كنت زعلانه على اهله مهما كان هما نفسهم ابنهم يبطل اللي بيعمله ده ويكون شاب صالح بعد ما مشيوا كنت غيرت هدومي وشيماء كانت معايا وسمعت كل حاجه وقعدنا نضحك لقيت بابا بينادي
: ـ تعالي ياهبلة افندي ياللي مصدقتي العريس مشي تعالي
ضحكت وطلعت انا وشيماء ولقيت اخويا بصلي وقالي
: ـ اي خدعه مفيش تطفيش اسرع من كده عدي الجمايل بس اللي مضايقني كلامه الزفت اللي قاله بس يالا المهم انوا مشي
ضحكنا كلنا وطبعا انا فرحانه رغم اني كنت هرفضه بس المهم اني متكلمتش معاه اصلا بثيت لبابا لقيته ضحك وقال: ـ ادينا في الانتظار لما نشوف ياست سما
ردت شيماء وقالت:ـ لا متخفش فيه وعد
ضحكنا كلنا وقعدنا نهزر والساعة جت 9وشيماء قالت هتمشي بس بابا قالها: ـ لو حد جاي ياخدك ماشي اما لو لواحدك فلا استني سما تلبس وتروح هي ومازن معاكي
قالته:ـ لا اخويا اصلا تحت وبيرن اهو يالا سلام عليكم
ودعنها ومشيت وهيا نزلت لاخوها فضلنا قاعدين شويه وبعدين دخلت اوضتي فتحت الواتس لقيت رسايل كتير من الرقم المجهول والظاهر انوا كان بيبعت من المغرب فتحتها وكان فيها
: ـ عرفت ان فيه عريس جايلك دا بجد
طب انتي اكيد رافضه صح
قوليلي ياسما انتي فين
ليه مش بتردي ردي بقا
اه اسف انا عارف انك مش هتردي بس شوفي الرسايل على الاقل اعرف انك معايا
طب كنتي استني لحد ما وعدي يخلص
انا واعدتك على الشهر
وانا والله مكنتش هخلف بواعدي
سما ارجوكي متوفقيش
طب بصي حاولي تكلمي بباكي اني هاجي
سما لو سمحتي ردي
طب لو هتقبليه بلاش تلبسي لبس ملفت
والخمار يكون طويل
اقولك متطلعيش دا احسن حل
طب لو طلعتي بلاش تتكلمي معاه
بصي قعدي مازن اخوكي معاكي لانه هيحاول ان الزفت ميتمداش معاكي في الكلام
قطتي متبصلوش ولا تضحكي معاه
انتي عارفه اني بغير عليكي
انا عارف انك مليتي من كلامي بس والله انا بحبك
دي اول مرة اقولها بس صدقيني انا بتوجع وانا بقولها
كان نفسي اقولهالك في الحلال بس معتش قادر استحمل اني اكتمها جوايا
تعرفي اني خايف الشخص يكون كويس واهلك يوافقوا
مش عارف بس بدعي انه يكون واحش ويحصل حاجه متخلكيش تتكلمي معاه
معرفش اذاي بس انا املي في ربنا كبير
قطتي ارجوكي خليكي معايا
كنت بقرأ كلامه وانا بعيط ذي ميكون شايفاه موجوع وحسيت ان قلبي بيدق جامد اول مقالي انا بحبك اول مره يعترف بس حلوه بس كان نفسي يقولها في الحلال احلى خلصت قراية ولبيت رسالة جديده بس غير اللي فاتوا كانوا وجع دي حساها فرح كده
: ـ متتخيليش فرحان قد ايه مش متخيل بجد ان ربنا استجاب لدعايا وبجد مازن اخوكي مجدع عمل الصح
يالا ياقطتي نامي ومتفكريش بحاجه
فرحت انوا عرف وبدال مكان موجوع بقا فرحان وسعيد نمت وصحيت وعملت الروتين بتاع كل يوم وعدا اسبوع بدون اي احداث تذكر وانهاردة الجمعة لقيت شيماء بترن
:ـ الو سما تعالي معايا نجيب فستان ولبس للشبكة
: ـ هي امتى
: ـ على الاسبوع الجاي واحنا دلوقتي راحين كلنا هنلف ونجيب اللي عايزينه ولفة بنات وكده
: ـ انتوا مين اوعي تقولي البنات كلها معاكي
ضحكت وقالت:ـ وهو كذالك يالا هنيجي نفوت عليكي العصر
:ـ خلصانه هقول لبابا لو وافق هقولك تيجي اما لو
قاطعتني بزعيق:ـ لو ايه ياختي لا انتي هتيجي غصب عنك اما لو على الحج فقوليله بتقولك شيماء
:ـ ياسلااام واسمك هيخليه يوافق يعني
:ـ اكيد يابتي انتي متعرفنيش ولا ايه
:ـ ههههه لا معرفكيش يالا سلام هروح اقوله
: ـ ماشي يا كلب بحر متعرفنيش ماشي اما اشوفك بس
قفلنا وروحت قولت لبابا وبعد تحايل شوية وافق وجه العصر والبنات جت ومشينا روحنا نلف جبنا عصاير وكنا فرحانين او بالخروجه دي وروحنا السوق عشان نجيب لبس من المحلات هناك وكان السوق كبير وانا طبعا مش بخرج وقلقت من المنظر والبنات قالولي متخفيش احنا معاكي اهو.
قاعدنا نلف وطبعا مفيش حاجه عجبانا كلنا او خلينا نقول اننا كنا حبين نلف نشوف لو فيه حاجه احلى وفي وسط اللف ده كله كان المغرب أذن واحنا لسه بنلف وكنت واقفه واشوف حاجه في المحل وهما كانوا مشيوا وانا مخدتش بالي انهم مشيوا وفضلت الف في المعرض كان فيه حاجات حلوه وعجبني خمار لسه بلف اخد رأيهم ملقتهمش بقيت خايفة مش عارفة اعمل ايه.
اشتريت خمارين وطلعت وخلاص العشاء هتأذن وانا مش عارفة اعمل ايه قعدت في جنب وعيطت وخوفت اكتر لما الناس بصولي مشيت شوية وانا لسه بعيط ومش شايفة حاجه لحد……….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببتها من كلماتها)