رواية أحببتها من كلماتها الفصل الرابع عشر 14 بقلم هاجر محمد
رواية أحببتها من كلماتها الجزء الرابع عشر
رواية أحببتها من كلماتها البارت الرابع عشر
رواية أحببتها من كلماتها الحلقة الرابعة عشر
عدا الاسبوع وبابا كلم اعمامي وهما رحبوا جدا وخاصة لما عرفوا ان العريس كويس وسألوا على مروان وطبعا الكل كان بيشهد بأخلاقه واحترامه اصل الواد حاو فهتبقى عيبه اوي لو محدش شكر فيه وها نحن ذا في اليوم المشهود يوم الخميس طبعا انا بصوم الاتنين والخميس بس اهلي ماما قالتلي لا مش هتصومي على اساس انه هيجهدني وكدا بس طبعا قرة عيني احم قصدي مروان يعني بعتلي امبارح بالليل وقالي
(قطتي عاملة ايه بصي بقه ياعسل كون ان امك قالتلك متصوميش على عيني وراسي بس انا اصلا مختار اليوم ده عشان يكون بداية حلوة طبعا بصيامنا ف ايه بقا اياكي اياكي ياقطتي تفطري خليكي قمر كدا وصومي عشان مجبك…يش من شعرك ماشي ياقطتي يالا باي )
طبعا لا داعي اننا نقول قد ايه حبيت الرسالة ولا قد ايه فرحنانه بس يالا نقول مش مهم بجد رسالته دخلت في قلبي حبيت اهتمامه وكل حاجه خاصة انوا متعلق بحكاية العادة اللي بنعملها واه صحيح من بعد مرجع تاني وكل حاجه كنا بنعملها اهتم بيها يعني لما كان بيصحيني عشان اصلي الفجر والقيام وكل حاجه بقينا نعملها مع بعض وبرضوا مفيش كلام بينا يعني هو بيبعت وانا اشوف بس مردش عليه طبعا وفعلا صومت مش لأجل عيونه التايجر طبعا لا دا لأجل اني حابة اصوم وكده يعني المهم اني صومت وطبعا ماما زعقت وقالت اني بكون مفرهده وانا صايمة بس سكتت بعدين والموضوع عدا خلاص.
بعد مفطرت وكانت شيماء عندنا وفطرت معايا وبصراحة محستش بصيام خالص يوم ممتع وجميل اووي بصراحة المغرب أذن وصلينا وقومت ألبس فضلنا شوية وكانت العشاء أذنت وصلينا وحان الوقت الموعود مروان بلغ شيماء انوا جاي هو واهله متوترة خايفة مرعوبة مشاعر مختلطة كتير حلو اوووي بصراحة والاحلى لما يكون الشعور ده مع حد بتحبه حد حبك وانت حبيته او يمكن الحب ده اتحول لعشق مش يمكن دا اكيد عشق حلال وحلو ربنا يكرم الجميع بيه كدا.
وصل وصل قلبي بيدق يعني جه قلبي عمره ميكذب في شعوره نهائي وخاصة مع مروان كمان بيحس بيه وهو في اي مكان العشق ياجماعة بتقولوا ايه لازم القلب يحس بيه دا شيء ضرورى طبعا بصيت انا وشيماء ولقيت القمر اللي وصل لابس بنطلون أبيض على قميص ذيتي بالله ايه القمر ده بس وانا لابسه ذيتي يا مشاء الله علينا ايه ده ثواني هو جه بالقميص المجسم ده ليه بس كدا هتخليني انكد عليك من أولها ليه بس ماما ندهت عليا وطلعنا انا وشيماء وطبعا كالعادة العروسة تشيل العصير معرفش لسه العادة دي يعني ياجماعة انا بؤحرج والله وبتكسف كدهوو دخلت الأوضة وقدمت العصير وجينا الآن عند قرة عيني واكيد هديلوه العصير هههه بهزر حطتها قدامه ومشيت طبعا بعد مقعدت حسيت انوا متابعني بيبص عليا وشي بقا احمر اكتر خدودي بقت خلاص شوية وهتنفجر بالله الواحد مش عارف يعمل ايه اقوم واريح نفسي توتري زاد وشيماء حست ومسكت ايدي اللي بترتعش وهو عينه مازالت عليا قطع السكوت ده باباه وهو بيخبطه في دراعه عشان يفوق من الهيمان اللي حصلنا وقاله
:ـ مش هنام احنا عند الناس اتكلم اخلص وبطل تبص على البت عشان فاضل ثانية وهتخلص من الكسوف
الكل ضحك وبابا قاله
:ـ يعني حتى احترم ابوها اللي قاعد ولا غض بصرك ياباشا
رد بتوتر:ـ احم انا انا اسف ياعمي بس بصراحة انت عارف اني بحبها والكل كده ومش هستحمل تكون بعيدة عني اكتر من كده
قاطعه بابا وقاله
:ـ يابني بقولك احترمني مش بقولك تتغازل فيه اكتر وبعدين لو مسكتش انا هقولك معنديش بنات للجواز.
الكل ضحك على منغشات بابا ومروان اللي مبتخلصش ومروان اتكلم وقال
:ـ احم بص بقا ياعمي نتكلم في الجد بقا انت عارف اني بحب بنتك وقبل مترد بالله اسمعني للاخر وعارف اني جاي اتقدملها وهنتفق وطبعا انا معنديش مانع في اي حاجه تطلبوها مهما كانت الحاجه فهي مش خسارة فيها ها ياعمي قول طلباتك
بصله بابا بإبتسامة وقاله
:ـ انت عارف رغم ان شجاعتك دي مشكلة بس حبيبها فيك لانك رغم اي حاجه مستعد تعمل اي حاجه عشان بنتي وانا اكيد مش هقف قدام سعادتكوا وانا كل اللي طالبة انك تكون لها السند ومتكنش السبب في دمعتها مهما كان لو ايه حصل منها عاتبها وصدقني بنتي حتى لو مش غلطانة هتعتذر منك واستحالة تزعلك مهما كان.
سمعت كلام بابا وعيطت بابا اول مرة يقول الكلام ده ساعتها عرفت ان فعلا الاب مهما صدر منه هو عمره ميهون عليه زعلك عمره ميهون عليه فراقك او بعدك عنه قومت وحضنته وعيطت والكل كان مبسوط بالعلاقة اللي بيني انا وبابا قولتله فى وسط عياطي
:ـ خلاص يابابا انا مش هتجوز انا هقعد معاك مشي مروان
قطع كلامنا مروان وقال
:ـ نعممممممممم يمشي مين سما بس يابابا الله يهديكي وانت ياعمي كان ضروري تقول دلوقتي وبعدين انتي لازقة فيه كدا ليه ابعدي شوية الكراسي اهي قومي اقعدي على واحد او اقعدي مكانك
كان بيقول الكلام وهو شكله مضايق والكل بيضحك ل محدش متوقع انوا هيغير من بابا او اصلا الغيرة توصل لكده بابا ضحك وقاله
:ـ انت بتغير عليها مني دي بنتي ياهبل وبعدين حضن ابوها ليها على طول وقت متعوزه تيجي فيه.
وشدني عليه جامد ومروان بقا واقف متغاظ اكتر وقال
:ـ طب ماشي تمام نبدأ بقا وقول طلباتك ياعمي وانتي قومي اقعدي مكانك خلينا نتفق.
بصيت لبابا وشاورلي براسه ان اقوم قومت وروحت اقعدت مكاني وبدأو يتفقوا ومروان صمم ان الشابكة تيجي بكره واخر الاسبوع يكون شابكة وكتب كتاب لانه مش مستعد يعمل حاجه حرام وعايز يكلمني واتكلم معاه بدون قيود وطبعا بابا موافقش بس مع اصراره عرف يقنعه ويقنع الجميع وفعلا الكل وافق.
خلص اليوم وتاني يوم جبنا الشابكة وهو بقا نقي اجمل حاجه كان زوقه جميل وحلو بينقي حاجات هاديه بس شكلها شيك كنت فرحانة اوي بجد يوم تحفة بمعنى الكلمة خلصنا وروحنا وهو جه يقعد معايا شوية بس طبعا بابا كان قاعد وأغلب الكلام كان مع بابا حسيت أنوا مش عايز احتكاك بيا اوي لحد ميتم كتب الكتاب.
فاتت الايام وانهاردة اليوم الموعود بالنسبالنا انا ومروان كنت فرحانه جدا لاني طول عمري بحلم يكون الشابكة وكتب الكتاب مع بعض عشان يبقي فيه حرية في التعامل بصيت للفستان اللي جابهولي وكان شكله حلو اوووي فستان أبيض فيه فصوص صغيرة كدا شكلها حلو اوي وهو واسع عامل ذي فستان سندريلا حبيته من اول مشوفته وشيماء كانت معايا من اول النهار بتساعدني في الترتيب واخويا جاب حاجات التزيين والكوشة وظبطنا الشقة كلنا كانوا اخواتي وشيماء وانا العصر مام أذن قبل منخلص بس شيماء خدتني عشان نكمل تجهيز اللبس والجزمة وسيبنا الباقي يكملوا هما بره.
المغرب أذن وهما هيجوا على العشاء لبست الفستان والخمار كان شكلي حلو فيهم لدرجة ان شيماء عيطت من الفرحة وحضنتني وماما لما دخلت برضوا عيطت وحضنتني وانا كالعادة عيطت معاهم دخل بابا قبل ميروح ميصلي لقى الكل بيعيط ضحك وقال
:ـ ههههه طب كدا هتبوظوا الفستان للبت وسعوا كدا
وسعوا وبابا جه حضني وقالي
:ـ طالعة ذي القمر ياحبيبتي ربنا يتمملك على خير ويفرح قلبك ويسعدك يارب
الكل آمن على الدعاء وهزرنا شوية وبابا قال انا هروح اصلي العشاء وبعد العشاء م أذنت بقيت متوترة اكتر وشيماء بقت تهديني لحد مسمعت هيصه والعيال الصغيرة بيقولوا العريس جه طلعت مع شيماء والبنات وبعدين روحت عند الكوشة كنت باصه في الارض ومد ايده اداني بوكيه الورد وقالي
:ـ المرادي فاضي عشان الكلام كله لما نتجوز
هزيت راسي ومازلت باصه في الارض لقيته بيقول
:ـ طب على فكرة انا شكلي اكلى من الارض يعني.
اتوترت اكتر وقعدت من غير متكلم قالي
:ـ طب انا عايز اشوف شكلك طيب.، يابنتي ردي عليا الناس هيفكروني بكلم نفسي ههههه
رديت عليه بتوتر
:ـ ارد اقول ايه يعني بطل بس الاول تتغازل عشان حرام
رد بإبتسامة حسيتها في صوته
:ـ كمان نص ساعه وهتبقى علي اسمي وهيبقى مش حرام
خلص كلامه وندهوله عشان يكتبوا الكتاب وخلاص بيخلصوا كتب كتابي خلاص تم الشخص اللي دعيت يكون من نصيبي من غير معرفه خلاص بقا جوزي مشاعر الفرحة مسيطرة عليا لدرجة اني عايزه اعلي صوتي واقول للناس كلها اننا كتبنا الكتاب فوقت من تفكيري على الجملة المشهورة وما أعظمها
(بارك الله لهما وبارك عليهما وجمع بينهما في خير بالرفاء والبنين ان شاءالله)
مباركات كتير زغاريط اكتر هيصه وفرحة كتيرة اصحابي والبنات كلها فرحنين وبيهيصوا عيوني دمعت من كتر الفرحة اللي حسه بيها شايفاه جاي اهو الكل وسع ربنا يستر وميكنش عايز حضن كتب الكتاب عشان الواحد بيؤحرج بس والله جه وقف قدامي وميل على راسي باسني وخدني في حضنه ولف بيا لفة كبيررررة لدرجة اني خلاص حاسه انوا لو سبني هقع وقف لف وانا دماغي بتلف لسه فضلت في حضنه مش حاسه بحاجه من كل اللي حواليا باسني من راسي وقالي
:ـ اسف بس بجد اليوم ده منتظره بقالي كتير 4سنين و3أشهر واسبوعين و 20ساعة لو عايزاني احسب الدقايق انا مستعد عن نفسي ههههههه
ضحكت وبصيتله وقولتله
:ـ ههههه لا ملوش لازمة
عيونه دمعت وملس على راسي وقال
:ـ ربنا يحفظلك ليا يابنتوتي
كانت اول مرة يقولي بنوتي على طول قطتي بصيتله وانا عيوني مدمعة وقولتله
:ـ ليه غيرت اللقب المرادي
مسح دموعي ودموعه وقال
:ـ انا مواعد نفسي اني مخلكيش تعيطي مهما كان السبب وغيرت اللقب ياستي عشان انتي دلوقتي بنتي وصاحبتي واختي وحبيبتي وبعدين بقا في النهاية مراتي عريفتي.
هزيت راسي وكنا في دنيا تانية نسيين الناس اللي بتبصيلنا لقيت شيماء قطعت كلامنا وقالت
:ـ عصافير الحب الهيمانين عايزين نلبس الشبكة معلش الناس عايزه تنام
الكل ضحك وانا اتكسفت ومروان حسيت انوا اتحرج لاننا فعلا مكناش ملحظين حد حوالينا ولبسنا الدبل وطبعا والحفلة خلصت وقالوا العريس والعروسة يتعشوا مع بعض وفعلا قاعدنا ناكل ودي كانت اول مرة يقعد معايا متوترة اوووي لدرجة اني قولت لكلب البحر تقعد بس قالت لا لازم تقعدوا لوحدكوا دخلت حطت الاكل ومشيت وانا لسه متوترة وطبعا مش عارفه اتكلم معاه ولا اتعامل معاه اذاي اول مدخلنا الاوضة وبقينا لواحدنا قالي
:ـ عاملة ايه ياقطتي
:ـ احم الحمدلله انت عامل ايه
:ـ انا الحمدلله ياستي وخاصة حلمي اتحقق مش محتاج اكتر من كده المهم انك تبصيلي وسيبك من السجادة هبقى اشتري واحدة لشقتنا لو عجباكي.
بصيتله وقولت
:ـ منا اهو قاعدة معاك مش لازم ابص يعني
:ـ لا ياستي انا عايزك تبصيلي وبعدين مينفعش الفراولة دي مشوفهاش لازم اشوفها
اتكسفت اكتر:ـ على فكرة لو مسكتش هقوم لو سمحت مش تقول كده تاني
:ـ ياختي حلوه ياما انا جوزك يعني مباح ليا اي حاجه
:ـ احم طب ممكن تبطل بجد عشان بتكسف اكتر
:ـ اممم ماشي ياقطتي مش هقول كدا تاني المهم بقا قوليلي حضرتك كنتي بترقصي ليه
بصيتله اكني اتذكرت حاجه وقولتله
:ـ لا والله دا على اساس انك مرقصتش لا وكمان قلعت الجاكت انا عايزه افهم بس هو الجاكت عملك عقدة مثلا برضوا في شبكة شيماء قلعته والبنات بقوا يتكلموا عليك والنهاردة برضوا نفس الحكاية فرحان بعضلاتك مثلا يعني
خلصت كلامي وهو باصيصلي ومبتسم كده اللي هو انا استغربت المفروض يزعق عشان بنكد عليه بس الغريب انوا بيقرب يكونش هيضرب لا بجد ايه في ايه لقيته مسك ايدي وباسها وانا الكسوف رجيعلي تاني بدال مكنت متعصبعة بقيت ذي القطة الكاشة في نفسها كدا فضل ماسك ايدي وقالي
:ـ بعيدا على ان النكد بدأ من دلوقتي بس انا ميهمنيش غيرك وكمان انا مش هبص للبنات يعني انا برقص والجاكت بيبقي خانقة فبقلعه بس كدا وبعدين ايه ده دا فيه ناس بتغير عليا من زمان اهي
وغمز في اخر كلامه وانا سكت شوية وقولتله
:ـ اسفة اني عليت صوتي بس صدقني ببقا مضايقة لما الاقي حد بيبصلك ويتغزل فيك و.. و اه يعني عادي لما اغير على جوزي مانت كمان بتغير عليا
ضحك وقالي
:ـ يعني انتي بتغيري عشان كدا بس وبعدين ياستي مفيش اسف ولا حاجه واوعدك هخلي بالي بعد كدا من اللبس وبعدين انتي اللي هتنقيه ابقي اتصرفي بقا
:ـ ايوه مش هجيب حاجه تكون مجسمه عليك ابدا
ضحك وقاعدنا نتكلم ونضحك مع بعض والاكل كان جه وبقيت متوترة بس هو حاول يبعد التوتر ده عني وبقا يتعامل بمرح خالص وكلنا وبابا كان خلص مع اعمامي وجه قعد معانا والكل دخل وقاعدنا نتكلم كتير لحد تقريبا الساعة بقت12خد شيماء وقام مشي.
عدا حوالي شهرين على كتب كتابنا وبقينا نتكلم على طول واي رسالة يبعتها برد عليها طبعا وهو كل ميكون جاي يجيب ورد او شوكلاته او حاجة حلوة المهم انوا كان على طول بيجي كان ممكن يجي 4او 5مرات في الاسبوع كنا خلاص دخلين على الشهر التالت واليوم ده مروان كان عندنا لقيت الصدمة لما قال لبابا………
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببتها من كلماتها)