رواية أحببتها من كلماتها الفصل الخامس عشر 15 بقلم هاجر محمد
رواية أحببتها من كلماتها الجزء الخامس عشر
رواية أحببتها من كلماتها البارت الخامس عشر
رواية أحببتها من كلماتها الحلقة الخامسة عشر
كنا قاعدين وفضيلنا نتكلم لحد ملقيت مروان بيقول لبابا
:ـ عمي انا كنت عايز حضرتك في موضوع يخص الفرح
:ـ قول يابني اللي انت عايزه
:ـ بصراحة انت عارف ان شقتي جاهزه اصلا وكان فاضل حاجات بسيطة وقضيت الشهرين اللى فاتو في التجهيز وخلاص يعتبر خلصت وحضرتك قولت ان سما فاضلها حاجات بسيطة لانكوا كنتوا بتجهزوها من زمان ف ايه رأيك لو نقدم الفرح يعني بدال مهما 6شهور يبقوا أربعة ونعمل الفرح أول الشهر الجاي.
الكل سكت وبابا بصيلي وانا قاعدة متوترة ومكسوفة اووي خاصة انوا جاب الموضوع بدون تمهيد حتى مقليش انوا عايز يقدم الفرح قطع سكوتنا لما قال
:ـ عمي انا عارف اني جبت الموضوع على طول بدون تمهيد بس صدقني دا انسب حل انا فاضلي حاجات بسيطة وانتوا هكذا برضوا ننزل في يومين نجيب الهدوم والجزم والشنط والحاجات الباقية والمفارش في يومين تانيين وكدا خلصنا.
رد بابا وقال
:ـ ايوه يابني بس انت كده هتزنق نفسك انا بالنسبالي مخلص كل حاجه بس انت لسه جايب الشبكة وكمان مصاريف الشقة كدا هتكون مشتت ومش بعيد تتزنق في الفلوس وكمان مصاريف الفرح
:ـ لالالالالا متشيلش هم حاجه الشقة اصلا كانت جاهزة والشبكة فلوسها كانت معايا والفرح ابويا اللي هيتكفل بيه يعني الفلوس موجودة متشيلش هم حاجه بس بالله وافق ملوش لازمه نفضل 3شهور كمان كفاية شهر او شهر ونص عشان برضوا الفستان والحاجات دي ها قولت ايه
بابا اتنهد تنهيدة كبيرة كدا لانه عارف طلما مروان مصمم على حاجه هيعملها وهيحاول يقنع الكل بيها المهم انوا يعمل اللي عايزه قاله
:ـ طب يابني اهلك عارفين انك هتقد معاد الفرح ولا انت اقترحت منك لنفسك
:ـ لا طبعا عارفين وقالولي قول لحماك لو وافق مشي موفقش هنستنى التالت شهور يخلصوا وانا طبعا بقول ان حضرتك اكيد هتوافق انت عارف اني عايزها معايا على طول وبعدين مفرقتش 3شهور من شهر ونص ها ايه رأيك ياعمي احجز القاعة والحاجة بتاع الفرح.
بصيلي وبصله هو عارف ان ملوش لازمه نستنى3شهور كدا كدا احنا خلصنا الحاجات بتاعتنا بس هو مش عايز يزنق العريس في حكاية الفلوس رجع قاله
:ـ ماشي يابني موافق شهر ونص واعملوا الفرح حتى تكونوا خلصتوا بقيت الحاجه.
مروان فرح وقام حضنه وجه يحضني بابا شده من قفاه وقاله
:ـ لا انا وافقت عشان التداخل ده اخلص منه لكن تحاول تلمسها هلغي كل حاجه.
:ـ ياحماعة والله مراتي حرام والله اكون بعيد عنها طب احضن بس مش هبوس.
بابا خبطه على قفاه وقاله
:ـ مش انت شربت حاجتك وقولت اللي عايزه يالا مع السلامة مش عايز اشوف وشك لحد الفرح امشي
:ـ ياحمايا استنى بس نتفاهم طيب ههههه
فضلنا نضحك على بابا ومروان وفي اخر السهرة مشي وقال انه هيجي بكره عشان نروح ننقي اللبس او الفستان وطبعا شيماء هتكون معانا.
جه تاني يوم وقررنا نشوف الفستان اهم والكوافير وبعد لف كتيرررررر معرفناش نجيب حاجه برضوا فضلنا أول أسبوع نشوف الفستان والميكب والكوافير مع العلم هو مكنش رادي اروح كوافير كان عايزها تيجي البيت عندنا وتظبطني فيه وخلصنا بس طبعا شيماء قالت لا وانا برضوا موافقتش وجبنا فستان كان هادي وشكله جميل اووي بصراحه زوق مروان حلو جدا تاني اسبوع قضيناه في اللف على اللبس بتاعي وماما كانت معانا وهو اوقات كان معانا عشان كان بيظبط في الشقة وبيشوف التجهيزات بتاع القاعة والحاجات بتاع الفرح تالت أسبوع كان مخصص للسجاد والمفارش بتاع ارضية الشقة كان معانا وفضلنا ننقي ونختار وهو كان بيختار حسب الالوان بتاع الشقة عشان التناسق.
كنا في اخر الشهر التالت وباقي الروافع وحاجات بسيطة جبناها والشهر خلص والنهاردة العزال وطبعا مفيش عروسة هتروح عند العريس مع اني كان نفسي اشوف الشقة رغم اني شوفتها على الفون صورة وفيديوا بس برضوا عايزه اشوفة على الحقيقة فاتت الايام بسرعة وكنا مقضينها في المرواح عند الميكب أرتيست والتجهيز باقي الحاجات وماما كانت بتجهز في المستلزمات والحاجات بتاع الفرح وكان على طول بيكلمني في الفون كان أغلب الوقت بيكلمني عرفت قد ايه بيحبني بل بيعشقني كمان على طول بيقولي انه منتظر اليوم اللي اكون عنده في بيته هكون ليه وبس.
وها نحن ذا في اليوم المشهود انهاردة فرحنا يعني هكون معاه هكون في بيته هلبس الفستان الابيض اللي كنت بتمناه هلبس الفستان الابيض اللي بيخلي البت ملكة بمعني الكلمة كنا بنتكلم بالليل ومن كتر الفرحة عيطنا وفي الاخر هدينا وقالي
: ـ خلاص ياقطتي يلا روحي نامي عشان بكرة متتعبيش ومش عايزك تتعبي نفسك في التجهيز ولا الرقص عشان عارف مبتصدقوا تقعدوا ترقصوا فاهمه.
ضحكنا وقفلنا المكالمة وكل واحد نام على احلامه مع حبيبه جه تاني يوم وجت شيماء وزوجي وقرة عيني احم احم قصدي مروان وروحنا على الكوافير وخلصنا تجهيز وشيماء لبستني الفستان والكوتش لانها هيا صحبتي واللي معايا كان شكلي حلو في الفستان الابيض عيوني دمعت وشيماء عيطت معايا وكملنا لبس ومروان جه وحضني ومن الفرحة طبعا عيطنا معرفش المشاعر عندنا جياشة شوية عماليين نعيط على الفاضي معرفش ليه خلصنا وروحنا السيشن وخلصنا وبعدين على القاعة وقضيناها رقص وهو بقا كل شوية يقعدني معرفش ليه المفروض يسيبني ارقص اشماعنا هو بيرقص بقا لا وبيقلع الجاكت برضوا لا والقميص مجسم عليه اوي وعضلاته باينه اه اروح دلوقتي اجيبه من قفاه هههه اني بهزر.
خلص الفرح وودعنا اهلنا وروحنا البيت وصلينا وكلنا وقاتدنا نحكي شوية وقالي
:ـ قوليلي بقا عايزه تعرفي انا جبت النوته منين وعارفك ازاي والامور دي كلها ولا ننام
قولتله بتوتر :ـ اممم اللي تشوفه
ضحك وقالي:ـ خلاص يالا وبكره اعرفك ياقطتي…….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببتها من كلماتها)