روايات

رواية أحببتها رغما عني الفصل الثاني 2 بقلم هالة علي

رواية أحببتها رغما عني الفصل الثاني 2 بقلم هالة علي

رواية أحببتها رغما عني الجزء الثاني

رواية أحببتها رغما عني البارت الثاني

رواية أحببتها رغما عني
رواية أحببتها رغما عني

رواية أحببتها رغما عني الحلقة الثانية

اسر : ياربي ….. الواحد جعان اوي …. انت بتعملي ايه

نهارك اسود …..

أمنية بخوف : ا….ايه … انا مش عملت حاجة والله … انا اكلت بس كنت جعانة …

اسر : انت هبلة يا بت انت … هو انا قولت ايه … متجيش جنب حاجاتي … مين قلك تشربي في المج بتاعي انا جايبه معايا من امريكا … ومش بشرب غير فيه

أمنية بدموع : طب بص … انا اسفة … والله مش هعمل كدا تاني … بص مش هشرب تاني ومش عايزة اكل خلاص انا هامشي …

” كانت في حالة خوف رهيبه … لدرجة أنها كانت بترتعش جامد … طلعت تجري على الغرفة بتاعتها … مش عارف ايه اللي يخلي بنت في سنها جبانة كدا … هو انا ناقص

أما روح اشوفها ليحصلها حاجة …”

اسر : ممكن ادخل

أمنية بخوف : بص بالله عليك مش تضربني … والله مش هشرب تاني خلاص ومش هاجي جنب حاجة … اعملي طبق ومج يبقوا بتوعي زي ماما كريمة بس متضربنيش انا اسفة ….

اسر بهدوء : اششششش … اهدي يا أمنية

” اول مرة ينطق اسمي بالنبرة دي … حسيت بأمان لأول مرة في حياتي …. “

اسر : انا اسف …. لو عايزة المج خلاص هدية … بس اهدي ….

” كانت لسه خايفة …. قربت منها وحاولت أهديها اكتر بس لقتها بعدت “

أمنية بخوف : خ….خلاص انا مش زعلانة… انا كويسة اهو …

اسر : بجد

أمنية : أيوة بجد …

” كانت بتمسح دموعها زي الاطفال … ووشها كله قلبه احمر زي لون الكرز …. بس انا طبعا مش بحبها … هى بس صعبت عليا … بس انا ليه اتنزلت عن المج بتاعي مع أن أسماء طلبته مني كتير وانا كنت برفض …”

أمنية : ا…. اسر

اسر : قولتي ايه ….

أمنية : انا اسفة … استاذ اسر

اسر : في واحدة تقول لجوزها استاذ

أمنية : انا اسفة والله

اسر : ايه كل شوية اسفة اسفة

أمنية : طب اسفة

اسر : بقولك ايه روحي حضري الفطار … والمفروض بعد كدا ناكل مع بعض ….

أمنية بفرحة : بجد يعني مش هاكل لوحدي تاني

اسر : هو انت كنت بتكلي لوحدك

أمنية بحزن : انا هعمل الاكل …..

” دايما حزينة …. مش عارف ليه …. حضرت الفطار … شوية وأهلنا جم علشان المفروض أن انهاردة الصباحية … بس كانت قاعدة معانا زي الغريبة … توقعت انها هتكون فرحانة بوجودهم بس لا … كل شوية تبص لمرات ابوها وترجع تبصلي …. حتى باباها كان ساكت … تقريبا ميعرفش عنها حاجة …. وقتها كنت عايز أخرجهم برا البيت لأنهم كانوا السبب في خوفها ….”

اسماء : بشمهندس اسر نحن هنا

اسر : هااااا

اسماء : هاااا ! صلاة النبي …

اسر : عايزة ايه يا باردة

اسماء : اولا انا مش باردة …. ثانيا ايه هتاكل البت بعيونك

اسر : اكل بعيوني ازاي دي

اسماء : عليا انا بردو يا اسوري

اسر : تصدقي انك بت باردة … اه والله

اسماء : تشكر يا ذوق

كريمة بهمس : والله واحلويتي يا مخفية

أمنية بخوف: ش…. شكرا يا ماما

كريمة : قوليلي بقى عملتي ايه …

أمنية : عملت اكل …

كريمة : اكل ! اه معلش نسيت انك هبلة ….

مصطفي : بتقولوا ايه

كريمة بخوف : ايه … ولا حاجة يا اخويا بطمن عليا أمنية حبيبتي ….

مصطفى: عاملة ايه يا حبيبتي ….

أمنية : كويسة يا بابا ….

مصطفى : مبسوطة يا حبيبتي ….

” وقتها بصيت لأسر … مش عارفة ليه … بس بصتله وخلاص … كان قاعد يهزر مع اسماء كالعادة … اتمنيت اكون مكان اسماء وحد يهزر معايا كدا …. واضحك…. اضحك ! هو انا بعرف اضحك مش عارفة ….”

مصطفي : أمنية روحتي فين

أمنية : ايه … أيوة يا بابا مبسوطة جدا

مصطفي : يارب دايما يا حبيبتي …

فاطمة : تعالي يا أمنية ندخل المطبخ عيزاكي …

أمنية : حاضر يا ماما ….

اسر : بقولك ايه يا سيمو انا رايح اشرب …

اسماء بمكر : طب خليك وانا اجبلك

اسر : لا انا بحب اجيب لوحدي يا باردة

” كان لازم اروح وراهم … خوفت تقول لماما اني بزعقلها وماما تزعل مني “

للكاتبه /هاله علي 🌚♥️

____________________

في المطبخ ….

” وقفت في مكان علشان محدش يشوفني … “

فاطمة : عاملة ايه يا حبيبتي

أمنية : انا كويسة يا ماما

فاطمة : متأكدة …؟!

أمنية : متأكدة …فاطمة : طب اسر حلو معاكي

أمنية : أيوة … اسر حلو اوي … وطيب … بيهزر معايا زي مبيهزر مع اسماء … وكمان اداني المج بتاعه … وكان عايز يحضر الفطار الصبح بس انا رفضت وحضرناه مع بعض … اسر بيعاملني حلو اوي ….

فاطمة بصدمة : اسر ابني ….

أمنية : أيوة …

” ماما كانت مصدومة وانا كنت مصدوم اكتر منها … انا معملتش اي حاجة من دي غير موضوع المج بس … هى ليه قالت كدا ….”

اسر : بتعملوا ايه

أمنية بخوف : مش بنعمل حاجة والله

اسر : في ايه يا حبيبتي انا بطمن عليكم بس

أمنية : يا ايه …

” لأول مرة يقولي يا حبيبتي … كان واقف جنبي وماسك ايدي … اتمنيت أن الحياة تقف في اللحظة دي …”

اسر : ايه يا حبيبتي مالك …

أمنية : لا … لا مفيش … انا هخرج برة … عن اذنك يا ماما

فاطمة بصدمة : اتفضلي يا حبيبتي

اسر : ايه بتبصيلي كدا ليه يا ماما

فاطمة : انت كويس يا اسر

اسر بتوتر : طبعا كويس

فاطمة : بس غريبة …

اسر : ايه اللي غريبة

فاطمة : مش مكنتش عايز تتجوزها … امال ايه يا حبيبتي والحب الكبير دا …

اسر : مانا بحاول احبها اهو … اعمل ايه يعني

فاطمة : ربنا معاك يا حبيبي … أيوة حاول تحبها وان شاء الله هتحبها ….انا طالعة ….

اسر : اتفضلي …. قال احبها قال ….

اسماء : ماما في ايه

فاطمة بهمس : الولد اخوكي دا مش مطمني

اسماء : ليه بس

فاطمة : انا حاسة كدا … الولد دا بيضحك علينا ….

مصطفي : طب نستاذن احنا ….

خالد : يلا واحنا كمان ماشيين … مع السلامة يا حبايبي

اسر : مع السلامة يا بابا ….

كريمة : تعالي يا أمنية يا حبيبتي في حضني اصلك بتوحشيني اوي …. اوعي تفكري انك بقيتي هانم …. انت هتفضلي طول عمرك خدامة وواضح كدا من ملامح جوزك انك مش هتعمري كتير وترجعيلي قريب يا قليلة البخت

مصطفي : يلا يا كريمة

كريمة : أيوة يلا ….

” الكل خرج وهى فصلت واقفة مكانها … كانت مصدومة من حاجة …. على الاكيد مرات ابوها قالتها حاجة “

اسر : أمنية …

أمنية : ……..

اسر : أمنية انت كويسة

أمنية بخوف : أيوة … كويسة .. بص انا هشتغل هنا احسن خدامة في الدنيا ومش عايزة اي حاجة بس ممكن تخليني هنا … مش عايزة ارجع البيت تاني بالله عليك … علشان خاطري … خليني هنا ….

اسر : مين قال كدا

أمنية : مش حد … انا … انا داخلة انام ….

اسر : أمنية … امني…..

” جريت وقفلت الباب عليها …. اتاكدت أن مرات ابوها قالتلها حاجة … بس ايه اللي يخليها خايفة وتقول كدا “

____________________

بليل …..

” استنيت لما الوقت اتاخر اوي وروحت لغرفة اسر … “

أمنية بهدوء : انا عارفة انك نايم …. بس انا عايزة احكي وهحكي اللي مش هقدر اقوله لك وانت صاحي … عارف ليه … علشان … علشان بخاف منك زي مبخاف منهم … بس ساعات بحس انك مش هتئذيني زيهم بس انت بتزعقلي …. هو انا ممكن اسالك سؤال … انت بتزعقلي ليه يا اسر … هو انا عملتلك حاجة وحشة … عملت زي مرات بابا … كانت دايما تزعقلي … بتستغل أن بابا في الشغل طول الوقت وتزعقلي … كان بتضربني كتير …. شايف العلامات اللي على جسمي دي …. دي كلها هى سببها … وساعات بابا …. مكنش في حد يخدني في حضنه … عمر محد سألني مالك … عمر مكان ليا أصحاب … اوقات كتير كان بيبقى نفسي احكي لحد … بيقولوا أن الإنسان لما بيحكي بيخفف عن قلبه … بس انا مش كنت بحكي لحد … انت عارف ايه الحاجة الوحيدة اللي علم مش قدر يدهاني … القوة … لحد مبقيت جبانة … أيوة انا جبانة … بخاف من كل حاجة … دخلت كليه …شوفت يا اسر مش انت لوحدك اللي متعلم … انا كمان متعلم ودخلت كليه اداب …. دخلتها ومرات بابا كانت رافضة في الاول بس خافت من بابا … كنت بروح الدروس وارجع اعمل كل شغل البيت وارجع اذاكر وساعات انضرب وانام من الوجع من غير ماذاكر …. شوفت بنات كتير ليهم أصحاب … بس انا لا … محدش كان عايز يضحي ويدخل حياتي …. ممكن يكونوا عايزين بنت مرحة بتعرف تضحك … او بنت بتعرف تلبس كويس … او اي بنت غيري …. انت عارف قبل متيجي علشان تشوفني كنت قاعدة على البحر … ساعات بنزل اشتري حاجات للبيت واستغل دا واقعد على البحر شوية … ببقى عارفة اني هنضرب بعدها بس انا انضرب كتير اوي فمش مشكلة بقى الحبة دول …. بس يوما قابلت شاب … انا مش اعرفه بس كان بيتكلم ويقول إنه مغلوب على الزواج من بنت هو مش يعرفها …. بس هو كان عنده فرصة الاختيار … انت عارفة انا دلوقتي عذرت الشاب دا … لانك مكانه دلوقتي …. انت كمان مجبر على جوازك مني … انا مش عايزاك تحبني يا اسر … لان عمري مهتحب انا عارفة … مين هيحب بنت جبانة وزي … بس انا عندي طلب واحد … ارجوك عاملني كاني بني ادمة … نفسي حد يعاملني كاني انسان …. نفسي حد يعاملني براحة …. من غير زعيق … من غير ضرب … انا ساعات بحس بأمان في وجودك بس برجع اخاف لما بتزعق …

انا اسفة على التضحية اللي عملتها علشاني … انت ممكن تعيش حياتك عادي … انا زي مقولتلك هكون خدامة ومش هسالك على حاجة ابدا …. بس بلاش ترجعني عند كريمة ارجوك …. انت عارف حتى دا مش هتسمعه لانك نايم … بس انا كل مخاف هاجي بليل احكيلك علشان انا ارتحت شوية …. تصبح على جنة يا اسر ….

____________________

تاني يوم …

اسر : صباح الخير يا أمنية

أمنية : انا …

اسر : طبعا انت …

أمنية : أيوة كويسة

اسر : هههههههه بقولك صباح الخير

أمنية : اسفة …. صباح النور

اسر : طب بصي …. ممكن تبطلي كلمة انا اسفة دي … ايه رايك نكون اصحاب

أمنية بصدمة : نكون ايه !!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببتها رغما عني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى