رواية أجبرتني قسوة الحياة الفصل السادس 6 بقلم آية السيد
رواية أجبرتني قسوة الحياة الجزء السادس
رواية أجبرتني قسوة الحياة البارت السادس
رواية أجبرتني قسوة الحياة الحلقة السادسة
#أجبرتني_قسوة_الحياة
بقلم : آيه السيد
الحلقه السادسه
عندما سمعت صراخه أتت أميره إلى غرفة خالد مسرعه طرقت الباب وعندما لم تجد إجابه دخلت فوجدته جالس يضع يديه على أذنه ويتعالى صوت تنفسه
أميره : مالك؟ إنت كويس!
نظر إليها خالد وهو ينتفس بشده : اه كويس ممكن بعد إذنك تجيبي كوباية مايه
هرولت لتحضر له المياه فشرب
أميره: مالك ؟
خالد : عايز أنام ممكن تطفي النور؟
أميره : حاضر تصبح على خير
خالد : وانتِ من أهله
همت أميره بالخروج فأمسك يديها
وقال: أنا آسف
أميره بإبتسامه: أنا إلي آسفه سامحني مكنش ينفع أقول كدا
خالد: يبقا خالصين كدا …
ابتسمت أميره قائله: خالصين… هتنام بدري كدا؟
خالد: لو عايزاني أقعد هقعد
أميره : إحكيلي مالك ؟
خالد : مفيش دا شوية مشاكل في الشغل مشغليش بالك
أميره بإبتسامه : طيب تيجي نسمع فيلم
خالد بابتسامه: رعبب لأاااا
أميره :ههههههه طيب بلاش خلاص متخافش…دا انت خواف أوووي
ضحك الإثنان وكلاهما ينظر للأخر بإعجاب
قام خالد من مكانه وشغل موسيقى هادئه، ومد يده لأميره
خالد : يلا نرقص
نظرت له أميره ولم تجب ولم يظهر منها أي رد فعل ثم قامت من مكانها وأغلقت الأغنيه
خالد : ايه الموسيقى مش عجباكي ولا ايه!؟
أميره : مش بحب أسمع موسيقى بحس إنها بتطمس على قلبي ولما أجي أقرأ قرآن مبعرفش ولا بعرف أستمتع بالإستماع للآيات
خالد : يعني نرقص على إيه لو مفيش موسيقى…
أميره: مش لازم رقص خالص! أ…أ…أصل أنا بتكسف أصلًا
أخذ يدها إليه في حركة سريعة لتصطدم بجسده القوي فيخفق قلبها لا تدري أهذا خوف أم ما هذا الشعور الذي بدأ يغزو قلبها، كانت تنظر لعينيه بإعجاب
خالد بهمس: يا بنتي بقا أنا جوزك يعني إنتِ مراتي مينفعش تتكسفي مني!
إزدردت ريقها بإرتباك وتفلتت منه لترجع خطوات للخلف وقالت: بس أنا مبعرفش أرقص
مد يده لها قائلًا
خالد : هعلمك …
ثم مسك يدها وبدأ بالرقص سلو بدون أغاني أو موسيقى
خفق قلبها بشده عندما لاحظت أنها قريبه منه إلى تلك الدرجه..
خالد : بزمتك حد يرقص من غير موسيقى!
ابتسمت بحياء وهي تنظر لعينه: طيب ما إحنا ممكن نغني سوا!
خالد : طيب حافظه ايه….
أميره : أنا بعشقك
نظر بعينيها و إقترب منها أكثر ووقف عن الرقص قائلًا بإبتسامه
خالد : بتعشقيني أنا!
احمر وجه أميره وتركت يد خالد وإبتعدت عنه مسرعه
أميره : دي أغنيه علفكره
خالد بإبتسامه: ما أنا عارف… مالك خوفتي كدا ليه ؟
أميره : لا مخفتش نام يا خالد …ناااام
هرولت للخروج من الغرفه
نظر خالد لطيفها مبتسمًا، سعيد بهذا الشعور الذي تسلل إليه حين اقترب منها تنفس الصعداء وقال: مجنونه…. بس شكلي وقعت فيكِ
______________________
في بيت كمال
هاله : يعني أختك متصلتش عليا يعني
إسراء : قلبك أبيض بقا يا لولا اتصلي انتِ بيها دي كانت بتعيط ومنهاره
هاله بإنتباه: بتعيط !!….ليييه؟ خالد عملها حاجه ؟
إسراء : لا دي بتقول انتوا وحشتوني وكدا
هاله في نفسها : يبقا أكيد خالد مزهقها في عيشتها …لازم أقنع كمال اننا نسيب البلد دي احنا وعيالنا ونبعد عنهم خالص!
تريد تجاهل كل شيء والهرب لمكان أخر….
____________________
كان يتكأ على الأريكه يحمل هاتفه يتصفح أخبار الفيسبوك حين دخلت قائله:
أميره : خالد ممكن أطلب منك طلب
انتبه لها خالد : اتفضلي
إبتلعت أميره ريقها وقالت : بص يا دكتره …أنا عايزه اروح خطوبة صحبتي بكره الصبح
خالد : ……………….
أميره : طيب الظهر
خالد : …………….
اميره : ممكن العصر يعني
خالد :………..
أميره : ما هو مش معقوله يعني هروح لها المغرب متأخر أوي يعني ياسطا
خالد : هههههههههههههه ياسطا ….ماشي يا أميره هوصلك الصبح
أميره بأسلوب مضحك : تسلم… إلهي يكرمك… يطعمك ما يحرمك يااارب
خالد : هههههه…ايه يا أميره إيه شغل التسول دا
قالت بطريقة مضحكه
أميره : المتسول دا ليه نص الدنيا أصلًا
_____________________
وفي اليوم التالي في بيت أمل
أمل : انا متوتره وقلقانه وزهقانه وخايفه
رنا : هو دا الطبيعي يا روحي …دا انتي داخله على جواااااز مش لعبه دي
نورهان : فيه ايييييه يا بت دا جوازه وبعدين دي خطوبه وكتب كتاب يعني حاجه حلوه، دا أيام الخطوبه دي كلها بيتزا وبرجر وشيكولاته وأيس كريم يحببتشي
رنا بهُيام: فتحتي نفسي على الخطوبه يا بت يا نور… يا ترى زوجي المستقبلي فين دلوقتي
أمل : والله انتو فايقين فيييينك يا أميره إنتِ الي هتحسي بيا مش المجانين دول
______________________
في بيت كمال
كمال : إيه الي بتقوليه دا يا هاله
هاله : والله زي ما سمعت… احنا عاوزين نسيب البلد دي وفي أسرع وقت
كمال : هو لعب عيال يا هاله ينفعش خالص،شغلي كله هنا
هاله : انا هاخد عيالي وهسافر يا كمال إنت حر
كمال : يووووه! فكري بعقلك يا هاله
هاله : أنا عقلت دلوقت، وبقولك احنا لازم نسيب البلد ونبعد عن المشاكل دي كلها
كمال : طيب استني كام شهر كدا هرتب نفسي الاول
هاله : قدامك شهر رتب نفسك براحتك وإلا هيكون ليا تصرف تاني
______________________
اتصل فارس على خالد
فارس : متيجي بقا يا صاحبي …ولا انت مش قادر على بعد المدام
خالد : احترم نفسك ياد ….احنا بنلبس أهوه كلها ساعه وجاي
فارس: طيب يلا مستنيك
خالد : اصل مراتي رايحه خطوبة صاحبتها هوصلها وأجيلك علطول
فارس بخبث: صاحبتها! إنتِ تعرف صاحبتها مين؟
خالد: لا والله معرفش أصحابها
فارس: ماشي يا صاحبي متتأخرش
أغلق فارس الخط قائلًا: واضح انك لسه متعرفش إن أمل صاحبة أميره!! خليك بقا تتفاجيء
______
أميره : أنا جاهزه يا خالد
خالد : طيب يلا بينا
وبعد أن ركبوا السياره
خالد : حافطه العنوان ولا هتتوهينا
أميره : هههههه… هتوهك طبعا متقلقش
خالد : طيب الحمد لله
ظلت اميره توصف الطريق حتى وصلو إلى بيت امل
خالد : انتِ متأكده ان دا العنوان!
أميره : أه طبعا هو أول مره دا احنا جيران بينا شارع واحد
خالد : هو العريس اسمه ايه …تعرفيه ؟
أميره: اه فارس… كانو بيحبوا بعض من زمان هو قريبها أصلًا
ابتسم خالد قائلًا: طيب انزلي
صعدت أميره للعماره وتبعها خالد
اميره : خليك بقا أنا عارفه المكان مش هتوه متقلقش
خالد بإبتسامه: أصل عقبال عندك خطوبة فارس صاحبي النهارده
أميره : بجد! فارس صاحبك! شوفت بقا يا عم كله منك معملتليش فرح وعرفتني على صحابك
خالد : هههههه…يا عم ..وعايزه تتعرفي على صحابي ..طيب اطلعي بقا لصاحبتك يلا عشان متهورش وأقتلك
أميره بابتسامه: طيب بس متزوقش
______________________
دخلت أميره عند أصدقائها
اميره : مبروك يا عروسه …ايه يا ناس العروسه العسل دي
أمل : حببتي بقا ….يا وحشاني إنتِ
ضمو بعضهم بشوق وسلمت على رنا ونورهان
أمل : هاااا…عامله ايه في الجواز؟
أميره : حلو اوي
نورهان : يا ترى بقا خلصتي الحرب ضد خالد ولا لسه
أميره : هههههه إحنا مضينا إتفاقية سلام خلاص
كلهم : ههههههههههه
_____________________
وفي شقة فارس
فارس : بقا مدامتك طلعت صاحبة مدامتي طب ما أنا عارف هاهاهاهاهاي
خالد : عارف من ورايا… مقولتليش ليه؟
فارس : كنت سايبك تتفاجئ
خالد : فرصه سعيده والله… ربنا يتمملك بخير يا صاحبي
______________________
في مكتب كمال
كمال : أنا عايزك تنفذ الخطه النهارده
_: النهارده يا باشا
كمال : أيوه …النهارده ..
_: أصلهم مش في البيت النهارده …الراجل الي بيراقبهم قالي انهم خرجو
كمال : اتصرفوا وبلغوني بالجديد و مش عايز دم ….نفذ كل حاجه بهدوء ….عايز قرصه ودن بس…
_: حاضر يا باشا …الشغل هيتنفذ النهارده….متقلقش
كمال في نفسه: والله لندمك يا خالد علي اليوم الي فكرت تلعب معايا فيه
:- طيب يا باشا نستناهم قدام الشقه ونضربه؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أجبرتني قسوة الحياة)