رواية أبيض وأسود الفصل الثالث 3 بقلم منى محمود
رواية أبيض وأسود الجزء الثالث
رواية أبيض وأسود البارت الثالث
رواية أبيض وأسود الحلقة الثالثة
التراكمات قادرة أنها تهد اي شخصيه
او تغير الشخص من النقيض للنقيض
قادرة أنها تورينا نسخة تانيه مننا منعرفش عنها حاجة ولا كنا نتخيل أنها موجودة جوانا
التراكمات بتأثر علينا بطرق مختلفه كل واحد حسب شخصيته بس اصعب نوع من وجهه نظري هو اللي بيشوف من نفسه نسخه بشعه هو مكنش سبب في ظهورها ابدا
ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-
(( عائلتي ))
وصل بهاء قدام القصر اللي عاش فيه طفولته كلها ابتسم بحنين لأيام بيتمني انها ترجع تاني خد نفس طويل وهو بيدعي من جواه أن الزيارة دي تعدي ع خير ويقدر يمسك نفسه ويسيطر علي غضبه
اول ما وصل قدام الباب فتحت بسمه أخته الصغيره وقبل ما ياخد اي رد فعل رمت نفسها في حضنه
ـــ وحشتني اوي يا أبيه
ـــ وانتي كمان وحشتني يا حبيبتي انا معرفش انك موجودة انهاردة
ـــ طب اي مفاجأة حلوة ولا وحشه
قرص خدها بخفه وهو بيضحك
ـــ حلوة طبعا وزي القمر كمان
ـــ طب تعالي يلا بابي مستنيك من بدري اوي وعشان خاطري يا أبيه حاول تكون هادي
مسك ايديها قبل ما يدخلو مكان ما الكل متجمعين
ـــ استني يا بسمة .. متعرفيش موضوع اي اللي بابا عايزيني فيه !!
هزت رأسها بنفي
ــ لا والله يا أبيه أنا كمان كلموني وقالولي تيجي من المطار علي هنا ضروري ومتقبليش اي رحلات عشان عايزينك في موضوع مهم
كشر بهاء بضيق
ــ مين اللي كلمك
ـــ وهو في غيرها بيعمل كل حاجة ف البيت دا نيرة هانم طبعا
ـــ تمام تعالي ندخل نشوف في اي
دخلو كان موجود معتز الدميري سوزي أخته جمب بعض علي كنبه وقصادهم مهاب ونيرة مراته …. سلم بهاء عليهم وبعدين قعد
ـــ يا تري ايه الموضوع المهم اوي دا اللي متجمعين كلنا عشانة وياريت يكون سريع لأن ورايا شغل مينفعش اتاخر عليه
سوزي بسخريه …
ــ هتتاخر عن الوزارة يعني دول شويه مجرمين وقتالين قتله ما يستنو الدنيا مش هتطير
تجاهل بهاء كلام عمته وبص ل باباه واتكلم بهدوء
ـــ خير يا بابا ؟!
سوزي كانت لسه هتتكلم قاطعتها نيره وهي بتبسم بهدوء
ــ احم أنطي بليز اهدي ( بصت ل بهاء ) الموضوع يا بهاء أن بسمة اتقدم لها عريس كريم ابن انكل محرم وكنا متجمعين عشان نتفق علي التفاصيل ونشوف طلبات بسمة قبل القاعدة العائليه اللي هتم بس كدة
بسمة بصدمة
ــ كريم متقدملي أنا ! ( كشرت لما استوعبت اكتر ) ثواني هو اي اللي تشوفو طلباتي هي مش الجمله كانت نشوف راي بسمة موافقه ولا لا اتغيرت أمتي ؟
معتز
ــ وانتي مش هتوافقي ليه كريم شاب محترم هو اللي ماسك شركات محرم كلها ابن وحيد مؤدب أخلاقه عاليه شكله مقبول سنه مناسب حسب ونسب .. اي عايزة اي اكتر من كدة عشان توافقي أن شاء الله
سوزي بسخريه
ــ يمكن عايزة حد لا حسب ولا نسب
نيرة بلين
ـــ القاعدة دي يا بوسي مش هنعمل فيها اي حاجة غير انك هتتكلمي مع كريم لوحدكم شويه ونشوف رأيهم في طلباتنا وهنطلب منهم وقت ونرد عليهم يعني هتاخدي وقتك في التفكير متقلقيش
مهاب
ـــ احنا بس بنوفر أن نقعد كزا قاعدة فرضا انتي ارتحتي مع كريم بس موافقش بعد كدة علي طلباتنا ؟ ف قلنا تبقي قاعدة واحدة تعارف وطلبات وبعدين انتي تقولي موافقتك براحتك بقا
بسمة بصوت هامس
ــ اقول موافقتي !!
سوزي بصت ل نيرة
ــ بس يا نيرو أنا حاسه ان المؤخر اللي قولتيه قليل شويه علي بسمة
نيرة
ـــ لا خالص متنسيش يا أنطي اني حددت شبكة سوليتير بمبلغ كبير جدا غير الفيلا اللي هنا وزيها في اي مكان بسمة تختارة
معتز
ـــ أنا كمان شايف أن مقترحات نيرة تمام جدا بلاش يقولو أن معتز الدميري طمعان فيهم أنا بس عايز احفظ حق بنتي ودا حقي طبعا
مهاب
ــ نطمع في مين يا بابا احنا مش قليلين في البلد وهو عارف كويس اوي هو مناسب مين
نيرة بابتسامة
ـــ اكيد يا حبيبي بابا بس مش حابب ياخد فكرة غلط عننا
سوزي بلا مبالاة
ـــ اوك اوك زي ما تشوفو
بسمة كانت بتنقل نظراتها بينهم وهي لسه في حاله صدمة مش عارفه تطلع منها فاقت منها علي ايد بهاء اللي طبطب علي كتفها بهدوء قبل ما يتكلم
ـــ لو بسمة رفضت تقعد معاه من اساسه ؟ مش حابه أنها تتجوز دلوقتي ؟ في حد تاني في حياتها أو ماجله الفكرة كلها حاليا ؟ الوضع هيكون اي ؟
نيرة
ـــ احنا مش هنجبرها علي حاجة يا بهاء كل الم
قاطعها بهاء وهو بيحاول يسيطر علي غضبه
ـــ نفسي مرة واحدة اتكلم وحد غيرك اللي يرد عليا
مهاب بحده
ـــ بهاء اتكلم مع مراتي بأسلوب احسن من كدة
معتز
ــ استني انت يا مهاب … ردا علي كلامك يا حضرة الظابط هي كدة كدة هتقعد مع كريم لأن خلاص احنا ردينا علي الناس وحددنا معاد احنا مش هنجبرها علي حاجة لكن بردو مش مسموح بدلع البنات في موضوع زي دا ثم إن نيرة مرات اخوك الكبير احترامها من احترامة وكلامها ومقترحاتها كلها في مصلحة الكل عمرها ما فكرت في نفسها حياتها كلها لينا احنا وبس غير ناس تانيه سابت. البيت باللي فيه وبقت عايشه لنفسها وبس ف لما تتكلم معاها تتكلم باحترام اكتر من كدة
بسمة بصت ل بهاء وعرفت أنه وصل لقمة غضبه اتكلمت هي بسرعه قبل ما الأمور تتأزم عن كدة
ــ بابي بعد أزن حضرتك أنا مش عايزة اتجوز دلوقتي أنا بحب شغلي جدا ولسه صغيره ف لو سمحت حضرتك تعتذرلهم لاني مش هقعد مع حد كريم كويس وكل حاجة أنا اللي مش جاهزة للخطوة دي دلوقتي
معتز بغضب
ـــ وانا قلت هتقعدي معاهم يعني هتقعدي ايه ملكيش كبير وهتكسري كلامي ولا اي
نيرة
ــ براحة يا بابا بلاش انفعال بليز الدكتور منبه أن كدة غلط قول حاجة يا مهاب
بهاء بسخريه
ـــ وهو مهاب ليه قوله بعد قولك بردو
مهاب بحدة
ـــ في اي يا بهاء ما تاخد بالك من كلامك شويه
سوزي
ــ معلش أصله متعود علي الكلام مع المجرمين والحراميه فا نسي ازاي يتكلم مع أهله
بسمة بتوتر
ـــ يا جماعه ارجوكم اهدو لو سمحتو
بهاء
ـــ أنا قلتلك مليون مرة هاتي حاجتك وتعالي اقعدي معايا مش فاهم انتي مصرة تفضلي هنا ليه
معتز بغضب
ـــ انت كمان بتقويها علينا وعيني عينك انت خلاص اتجننت بجد طب هشوف بقا كلمة مين هتمشي أنا ولا انت
بسمة بدموع بتلمع
ـــ بابي اهدي لو سمحت … أبيه عشان خاطري اهدي انت كمان انت وعدتني
نيرة بضيق
ـــ والله حضرتك في ايديك كل دا يخلص لو وافقتي تقعدي مع كريم محدش اجبرك علي اي حاجة عشان كل اللي بيحصل دا
بهاء
ـــ مش هتقعد مع حد انتم قلتو اللي عندكم وهي ردت الموضوع خلص خلاص
سوزي بحده
ـــ قلتلك يا معتز لا تتصل بيه ولا تقوله اصلا اي حاجة واعتبره مش موجود نهائي طالع ل ماماته بيحن للبيئه اللي شبهه مش وش قصور وحسب ونسب قلتلي لا دا ابني بردو
بهاء بغضب وصوت عالي
ـــ متجبيش سيرة امي علي لسانك تاني … اقسم بالله أنا ساكت عليكم واحد واحد إكراما لوصيتها ليا لو اختبرتم صبري اكتر من كدة متلومش الا نفسكم عشان ساعتها مش هسمي علي حد فيكم
بسمة ببكاء
ــ يلا أبيه يلا خلينا نمشي من هنا ارجوك كفايه كدة يلا نمشي
معتز
ــ أنا مش هرد عليك لاني فعلا من انهاردة. هعتبرك مش موجود صفحة واتقفلت في حياتي زي ما قفلت صفحة امك من زمان ( بص ل بسمة ) وانتي لو خرجتي معاه دلوقتي انسي أن ليكي أهل تاني البيت دا مش هتدخليه تاني ابدا سواء وانا عايش أو حتي بعد ما اموت
مهاب
ـــ اهدي يا بابا لو سمحت احنا كان مفروض نسمع كلام عمتو ونيرة من الاول لكن أنا وأنت اللي كنا فاكرينه اتغير وبقا انسان مختلف عموما من غير زعيق ولا عصبيه اتفضل يا بهاء مكان ما جيت وانتي يا بسمة خدي قرارك واحنا هنتقبله بصدر رحب يا تفضلي ونكمل موضوع كريم يا تمشي مع البيه وانسينا خالص
بسمة فضلت تعيط وبهاء كان من كتر الغضب اللي جواه بيتنفس بصوت عالي جدا كأنه بيجري بقاله مدة ومعتز وسوزي بيبصوله بتحدي وغضب أما نيره قاعدة وحطة رجل علي رجل وبتتفرج بكل برود
مهاب
ـــ ياريت نخلص يا بسمة اخترتي اي ؟
بسمة بصوت واطي وهي بصه ل بهاء
ــ استناني شويه يا أبيه هطلع الم حاجاتي واجي معاك
كلهم بصولها بصدمة لانهم كانو متاكدين أنها هتختار معتز كل مرة بيكون في مشكله بين معتز وبهاء بسمة بتاخد صف معتز منعا للمشاكل اول حد فاق من صدمته كان بهاء اللي ابتسم ابتسامة مهزوزة وهز رأسه من غير كلام
اتحركت بسمه بسرعه علي اوضتها من غير ولا كلمة تانيه وحرب النظرات فضلت مستمرة بينهم تحت قاطعها صوت مهاب اللي اتكلم بكل هدوء
ـــ اوعي تفتكر أنها هتكمل معاك انت اكتر واحد عارف بسمة مدلعه ازاي هي بس زعلت من الطريقه اللي عرفناها بيها موضوع كريم مش اكتر عشان متفرحش اوي
بهاء بنبرة قويه
ــ خليكم قد كلامكم اللي لسه قايلنه لو خرجت من هنا معايا ملكوش دعوة بيها خالص وانا وهي هنتصرف مع بعض
سوزي
ـــ اشبعو ببعض بس اوعي تفكر أن صوتك العالي وتهديدك لينا هيعدي بالساهل لاااا ابدا دا أنا بمكالمه تلفون مني اطيرك من شغلك اللي انت فرحان بيه دا
بهاء ابتسم
ــ بجد !! طيب ياريت تعملي كدة وقتها هبقي فاضي بقا ومواريش غيركم … وهبدء ب شرشر حبيب القلب واطلع الدفاتر القديمة بتاعته و
قاطعته سوزي
ـــ انت اتجننت ولا اي
معتز
ـــ مين دا ؟؟ ومالك اتعصبتي كدة ليه ؟؟
نيرة
ــ اظن كل دا ملوش لازمة .. أنطي بليز لا تتصلي ب أحد ولا تعملي حاجة بهاء في حاله واحنا في حالنا اوك ؟
سوزي بغيظ
ــ اوكي يا نيرة اوكي
بهاء بسخريه
ــ اييييوة اسمعي كلام الأبله نيرة عشان منزعلش كلنا من بعض هتأذوني في شغلي هأذيكم واحد واحد هتسبوني في حالي هسيبكم في حالكم
مهاب
ـــ مش مكسوف من نفسك وانت بتقول ل اهلك هأذيكم ؟
بهاء
ــ صدقني يا مهاب أنا كدة مؤدب جدا معاكم ومراعي انكم للاسف اهلي
سوزي بصوت واطي
ـــ بيئه زي أمه
نزلت بسمه وهي شايله شنطيتين جري عليها بهاء وخدهم منها وقفت تبص عليهم مرة آخيرة والدموع في عينيها
ــ بابي أنا
قاطعتها نيرة
ــ كفايه كدة يا بسمة لو سمحتي انتي اخترتي خلاص بلاش نتعب بابا اكتر من كدة بليز
بصلتها بسمة بضيق ومشيت ومعاها بهاء واول ما خرجو من البيت دمعه نزلت من عيون معتز علي روحه اللي فارقته لاول مرة
أما بسمة ركبت جمب بهاء من غير كلام … بهاء كان مقدر الصراع اللي جواها ومحبش يضغط عليها نهائي وسكت هو كمان
ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ
علا كانت قاعدة مع ميادة بيشربو القهوة ومشغلين ام كلثوم وهما بيتكلمو سوا ونيجار نايمة علي سرير صغير معاهم في نفس الاوضة قاطع كلامهم صوت تلفون علا برقم والدها استأذنت من ميادة ودخلت ترد في البلكونة
ــ السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ـــ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا حبيبه بابا عامله اي ؟ وجيجي عامله اي ؟
ـــ الحمد لله يا حبيبي كويسين انت عامل اي وماما ؟
ـــ الحمد لله بس زعلان منك عشان كدة متصل اعاتبك
ـــ زعلان مني انا !! ليه يا بابا أنا عملت اي ؟
ــ مزعله ماما ليه ؟
ـــ أنا !! والله ما زعلتها حتي احنا أنهاردة متكلمناش خالص زعلتها أمتي بقا ؟
ـــ اتصلت عليكي كتير كان غير متاح اتصلت علي مؤمن وعرفت منه انك روحتي تباتي عند حماتك عشان هو هيبات في الشغل
ـــ طب ودي فيها اي مش فاهمه ؟
ـــ مجتيش هنا ليه بدل ما تتعبي حماتك معاكي يا بنتي عدمتي بيت ابوكي يعني ؟ وبعدين مش كبرنا بقا علي أننا نخاف نقعد لوحدنا ولا اي ؟
ردت بصوت مخنوق
ـــ يا بابا أنا مش بتعبها هي اصلا طول الوقت لوحدها وبتقولي كتير اجي واقعد معاها وبعدين انا اه كبرت بس كمان مش انا بس ال بخاف مؤمن كمان بيخاف علينا لما يكون هيبات برة أنا مش فاهمه أنا عملت اي غلط بس
سمعت صوت نجاة وعرفت أن والدها مشغل الاسبيكر
ــ ما هي المشكله انك مش فاهمه انتي عملتي اي أنا قلتلك من الاول يا صبري هتكلمها هتحرقلنا دمنا علي الفاضي
ـــ ليه بس يا ماما أنا والله ما فاهمة اي مزعل حضرتك اوي كدة
نجاة
ـــ اللي مزعلني أن اللي هيتكلم هيقول تربيتك حتة بت واحدة وتربيتها زفت وبتدلع مرة تعبانه مش بتعمل اكل قال الحمل تعبها مرة مخليه حماتها تخدمها مرة تخلي واحدة تعملها الشقه ودلوقتي قال خايفه تبات لوحدها ف تطب علي حماتها انتي اي مبتحسيش حرام عليكي هتطفشي الراجل منك ومن عمايلك
صبري
ـــ اهدي بس يا نجاة مش كدة هي متقصدش ومؤمن بيحبها وفاهم كدة
نجاة
ـــ بلا تقصد بلا متقصدش أنا هقوم اشوف ورايا اي الكلام معاها ممنوش فايدة طول عمرها مش بتشوف نفسها غلطانة ولازم تقاوح وخلاص هي حرة اللي بيشيل اربه مخرومة يتحمل هو اللي يحصله بقا
صبري
ــ ينفع كدة يا علا
علا ببكاء
ــ أنا عملت اي ؟ كل اللي هي بتقوله دا مؤمن متفهمه ومش بيزعل بالعكس مقدر تعبي وبيخاف عليا فين المشكله أنا مش فاهمه لما ابقي اجي اكلمكم واقولكم أن مؤمن أو طنط مزعلني ابقو سمعوني كل الكلام دا
ــ يعني ملناش دعوة بحياتك يا بنتي ماشي شكرا اوي انتي كبيره كفايه تنظمي حياتك مع السلامة
وقفل التلفون قبل ما علا ترد فضلت علا واقفه في البلكونة شويه ودموعها نازله بصه للتلفون مش عارفه تعمل اي مش فاهمه هي غلطت في اي مفروض تعتذر عنه ميادة حست ان علا اتاخرت وقفت ع باب البلكونة لاقت التلفون في ايديها ف ندهت عليها
ــ لولو واقفه عندك كدة ليه القهوة هتبرد كدة
لفت علا واول ما شافت ميادة دموعها شدتها ل حضنها وهي بتهديها
ــ اي يا حبيبتي كل الدموع دي في اي بس … طب ماما وبابا كويسين ؟ حد تعبان ولا حاجة ؟
علا بصوت مخنوق
ــ كويسين يا طنط مفيش حاجة ماما بس زعلانة مني شويه عشان مكلمتهاش طول اليوم وأنا بضايق لما تزعل مني كدة
ـــ طب بس بس اهدي وبطلي عياط يا عبيطة انتي … شويه كدة تكون هديت واتصلي اعتذريلها وهي هتكلمك عادي ع طول احنا كدة بنطلع نطلع وننزل علي مفيش
ـــ ماشي يا طنط أن شاء الله
ـــ تعالي يلا كملي قهوتك وروقي كدة عشان خاطري
ابتسمت ابتسامه خفيفه
ـــ حاضر يا حبيبتي يلا
دخلت علا معاها بس فكرها مشغول ومش عارفه هتفضل في دوامة الضغط النفسي اللي طوها عمرها فيها دي لحد أمتي … بصت ل نيجار وهي نايمة ودموعها نزلو اكتر بخوف علي بنتها خايفه تطلع صورة من امها وتعمل في بنتها كل اللي اتعمل فيها
ميادة كانت حاسه ان في سبب غير اللي علا قالته لكنها محبتش تضغط عليها ولا تدخل في شيء بينها وبين أهلها واكتفت بأنها تهون عليها وتهديها وبس
-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-
بكر رجع علي شقته متأخر بعد ما خلص كل اللي بهاء طلبه منه قبل ما يمشي كان مرهق جدا ومخنوق من بعد مكالمه بركات ليه
بدور كانت قاعدة في الصاله قدام التلفزيون وقدامها علب وشنط كتير كانت بتوضب فيهم
ـــ مساء الخير يا حبيبتي
ـــ مساء الخير يا بكر اي يا حبيبي مالك شكلك تعبان كدة ليه
ــ مفيش قضيه جديدة والشغل فيها كتير بس
ـــ طيب ريح كدة وانا هقوم احضرلك العشا حالا
ـــ استني خمسه بس اخد نفسي وبعدين ناكل اوعي تكوني كلتي هزعل منك بجد
ابتسمت بحب
ـــ لا يا حبيبي ماكلتش مستنياك طبعا
بص بكر للعلب اللي قدامها ورجع بصلها وهو رافع حاجبه
ــ مفيش سمعان كلام خالص صح
ــ يا بكر أنا ببقي قاعدة زهقانة بين أربع حيطان ومش بحب انزل من البيت ولا عندي حد اصلا اروحله خليني علي راحتي اهو بسلي نفسي يا سيدي
ـــ وهو انا تاعب قلبي يا بدور غير اني سيبك علي راحتك … بقالي تلت سنين سايبك علي راحتك ومش بضغط عليكي تلت سنين وانتي بتدبلي قدامي كل يوم ومش فاهم السبب وساكت عشان راحتك تلت سنين هموت وافهم منك سامح اخد تيا واختفي ليه وايه دخل بركات باللي حصل وانتي رافضه الكلام واقول سيبها علي راحتها … راحتك واجعه قلبي يا بدور وجعاه اوي
خلص كلامه ودخل اوضته وهي دموعها نزلت بوجع علي جرح مش بيهدي ولا يروح ابدا وهمست بكل قهره ووجع جواها
ــ ربنا ياخدك يا بركات ربنا ياخدك حسبي الله ونعم الوكيل فيك
قامت دخلت اوضتها بسرعه ورمت وشها علي المخدة تكتم صوت عياطها وانهيارها عشان بكر مسمعش دا عهد خدته علي نفسها بكر استحاله يعرف اللي حصل استحاله لو فيها موتها
-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ–ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ–ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-ـ-
في المقابر كان شريف قاعد قدام قبر ابوه زي ما هو مبيتحركش حارس المقابر كان كل شويه يعدي يبص عليه من برة ويسمع صوت عياطه يتنهد بحزن عليه ويمشي ويستني شويه ويعدي تاني ويلاقيه لسه بيعيط ف يمشي
لكن لما الليل دخل والوقت اتاخر اضطر أنه يدخل ويتكلم معاه ولما دخل لاقاه ساند دماغه علي الحيطة ونايم
ــ دكتور شريف … اصحي يا بني .. يا دكتور
شريف كان عرقان جدا وبيتنفض مكانة لمسه عم عثمان التربي لاقي جسمة سخن جدا حاول يفوقة اكتر من مرة مكنش بيستجيب ليه ولكنه حس أنه بيتكلم من حركة شافيفه قرب منه وسمعه بيهمس
ـــ انا قتلتهم … انا قتلتهم كلهم
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أبيض وأسود)