روايات

روايات سيلا والنمر الفصل السادس 6 بقلم منار مصطفى

موقع كتابك في سطور

روايات سيلا والنمر الفصل السادس 6 بقلم منار مصطفى

روايات سيلا والنمر البارت السادس

روايات سيلا والنمر الجزء السادس

سيلا والنمر
سيلا والنمر

روايات سيلا والنمر الحلقة السادسة

وقفت سيلا… وبصت عليهم وفضلت تقولهم باي من بعيد …
وابتدت ترجعلهم تاني… لاكن وقفت مره واحده. بدون اي مقدمات…
واتصدمت لما لقت الشاب اللي كان سكران فالميه وبيقرب منها…
روكا… مين ده اللي سيلا واقفه معاه..
يوسف… لا يكون حد بيضايقها…
بدر.. واقف يبص من بعيد.. ومترقب..
الشاب… اوباااا كنتي فاكره انك هتهربي مني يامزه ولا ايه
..سيلا …ابعد من ادامي وعديني ..
الشاب… لا اعديكي ايه..وانتي فكراني هسيبك بسهوله.. بقي انتي بتدمي ايدك عليا…عموما هسيبك وهبعد بس بشرط .. بصتله سيره بطرف عينها بارتباك…
تقضي معايا اليوم كله انهرده.. ونبقي صحاب كمان…وبليل نقضي ليله مع بعض…
هنا سيلا افتكرت كلام بدر… مينفعش تخلي الخوف يسيطر عليكي…
سيلا… انت قليل الادب.. ومش محترم وبعدتش عني هوديك في ستين داهيه..
هنا.. بدر.. ابتدا يعوم بسرعه لسيلا.. وراح وراه مهاب وعامر ويوسف….
قرب منها الشاب…وقبل ما يمسكها… مسكه بدر من رقبته وبأيده التانيه.. بقي يديله في وشه.. وجريو عليه الشباب عشان يلحقوه من ايده.. وفلحظه ظهر صحاب الولد…كانو سته غيره.. وكانت كأنها معركه في البحر….وعلي الفور… اتدخل امن الشاطئ والانقاذ..وخرجوهم من الميه… وعالشاطئ بدر.. مش راضي يسيب الولد…
الامن… بعد اذنكو اتفضلو معايا…
بدر… بصوته المخيف… نتفضل معاك فيننن انت مجنون انا المقدم بدر الخياط.. والاشكال الوسخه دي لو متعملش معاها الصح هيبقالي تصرف تاني…
اتدخل افراد الامن بسرعه… بدر باشا اهدي كل حاجه هنعملها زي ما حضرتك عايز…بس نفهم بس..
وبعد وقت خرج بدر وصحابه واتعمل للشباب محضر…
روكا… ايه اللي حصل..
عامر… متقلقوش كله تمام اتعملهم محضر زي الفل..پدر.. عمل اتصالات وظبطهم..
مهاب… خلاص يا جماعه حصل خير..
يوسف… احنا روقناهم بردو خليناهم مش نافعين…
ريم… بوظنالكم اليوم…
يوسف… بلاش عبط يوم ايه بس اللي بوظتوه …
سيلا… لبدر… واصحابه… انا بجد اسفه كل ده حصل بسببي بس مكنتش اقصد قاطعها بدر…ما انتي لو مكنتيش دخلتي وسمعتي الكلام وخرجتي لما نادينا عليكي..مكنش ده حصل ومكنش الزباله ده قدر يتعرضلك وانتي واقفه معانا…بس اعمل ايه بقي نصيبي من يوم ماشوفتك وكل شويه مشكله…
حست سيلا بالاهانه.وسط صحابها وصحابه.. ومسكت دموعها من انها تنزل….
سيلا…. انا اتأسفت علي فكره… وفعلا مكنتش اقصد ومكنتش اتوقع اصلا ان هشوفه تاني ولا توقعت انه يفتكرني بعد ما كان سكران امبارح… واظن ان انا مطلبتش من حضرتك تيجي تدافع عني… واظن لو كان حصل حاجه قبل ما انت تيجي كان الامن بردو هيتدخل وكنت هعرف اخد حقي منه…
بدر… انتي مش شايفه انك غلطانه…
عامر… ما توحدو الله ياجماعه خلاص الحوار خلص… والعيال اتأدبت مننا واتعملهم محضر زي الفل..
سيلا… قول لصاحبك.. اللي من يوم ماشافني وهو ديما مش طايقني…
سما… ممكن تهدي شويه….
ريم… خلاص يا سيلا الحوار خلص…
سيلا …. لا مخلصش… الاستاذ… وشاورت علي بدر…فاكر نفسه واصي عليا وبيتعامل معايا بطريقه سخيف…
بدر…. بصوت عالي … سيلا إلزمي حدودك معايا… انا فعلا مش واصي عليكي ومحبش اني اكون واصي علي حد مستهتر..ولو كونت بتعامل معاكي بطريقه سخيفه.. فا مظنش شوفت منك حاجه تخليني اغير طريقتي…
هنا… سيلا وقفت مش عارفه ترد.. ولتاني مره تحس بالاهانه…الكل سكت بعد ما بدر.. خلص كلامه….
عامر…. لا بقول ايه… انتو هتبوظو اليوم ولا ايه وبعد مالكم عاملين زي القط والفار كده ليه…
خلاص حصل بينكم كام موقف سخيف وراحو لحالهم والوقت احناكلنا بنتعرف عليكم وانتو اعتبرو انكم بتعرفو بعض من جديد وبعدين مش في مثل بيقول ما محبه إلا بعد عداوه…
يوسف… فعلا الواد ده بيقول كلام زي الفل.
مهاب.. خلصنا بقي موقف وحصل..
روما.. بضحك… طب ولله ياچو عامر قال المفيد… ديما العلاقات اللي بتبتدي بخناق بتقلب بصحوبيه
ريم… خلاص بقي متبقوش كده بجد اليوم كان جميل متبوظهوش…
عامر… احنا نطلع نغير ونظبط نفسنا وننزل نتغدا ونقضي اليوم مع بعض للصبح…
مهاب.. ايه ده مش هنام شويه..
روكا… لا بقولكم ايه مفيش نوم انتو جايين تنامو هتضيعو الوقت فالنوم احنا نازليين القاهره بعد بكره..
يوسف… قوليله والنبي ده حياته كلها نوم
ريم.. عامل زي سما..
سما… ملكيش دعوه يارخمه…
عامر…انتو نازليين بعد بكره بجد.
روكا… اه عشان الرخمه دي عندها شغل..وواخده بس اجازه يومين…
عامر… لا مينفعش بقي خدي اجازه يومين كمان وننزل كلنا مع بعض…ولا ايه يابدر…
كان بدر.. وسيلا واقفين ساكتين ومن وقت للتاني بيبصو لبعض…بغضب…
بدر… نعم…
عامر.. نعم ايه… انت مش معانا.. بقولك قولها يعني تاخد… اجازه كمان يومين ملحقناش نأعد مع بعض…
بدر…. عايز يتكلم ومش راضي.. عشان مضايق منها انه‍ا مش راضيه حتي تعترف بغلطها..
وجهه بدر.. كلامه ليهم …وتجاهل سيلا..
انتو نازليين بجدد..
روكا… انا لو عليا هعد…
سما.. انا مش هقدر عشان مامي حرام اسيبها كل ده..
مهاب.. هي لوحدها..
ريم.. لا يا سيدي.. معاه‍ا باباها واختها..
مهاب.. طب يعني مش لوحدها…مجتش من يومين يعني..
روكا.. اصلا هي مش معترضه دي مهتصدق ان البروطه دي تخرج..
مهاب.. خلاص هي هتأعد..
سما.. لا بجد مش هينف.
قاطعها مهاب.. لا مفيش كلام هتكلميها وتقوليلها..
عامر.. صح كده..وبعدين دول يومين بناخد سرقه من السنه كده…
سما… مطلعوهاش في دماغي بقي انا بجد عايزه اعد بس هي صعبانه عليا..
روكا.. متبقيش رخمه بقي..
مهاب…متتحايلوش علبها هي خلاص اعده..
يوسف… خلاص حظابط قرر..
ضحك الكل علي يوسف ..
عامر.. وانتي ياسيلا خلاص اتفقنا…
سيلا.. صدقني مش هقدر… اعدو انتو واتبسطو…
روكا. متبقيش رخمه بقي
بدر… اخيرا اتكلم .. خليكي..
سيلا.. حاولت تجمع نفسها… معلش مش هقدر وحتي لو هينفع الوقت مبقاش ينفع.. اتبسطو انتو بوقتكم وبالويك اند بتاعكم انا مش حابه اضايق حد بوجودي ووجهت كلامها لصحابه وصحابها واسفه علي اي حاجه حصلت بسببي ومكانتش مقصوده…ورجعت بصت لبدر….واوعدك يا حضرت الظابط.. ان دي اخر مره نصيبك هيوقعك معايا في مشكله…
روكا.. سيلا بلاش رخامه بقي ده موقف وهارفين انك مش قصداه وكلنا بنقولك اعدي…
سيلا… معلش يا روكا.. انتي عارفه ان مراد اصلا مش هيوافق…بعد اذنكم ولفت عشان تمشي…
مسكها عامر من ايدها… بلاش لعب عيال.. بدر ميقصدش اصلا مفيش اطيب من بدر فالدنيا هو بس اضايق انك مشيتي وعرضتي نفسك للموقف ده..
بدر… واقف ساكت.. ومش عارف يراضيها بعد ما جرحها ادامهم وفمفس الوقت كرامته مش سمحاله خصوصا انها فعلا غلطانه..
سيلا… بأبتسامه صدقني مش زعلانه ولله ياعامر…ولا منك ولا من مهاب ولا من چو ولا من حضرت الظابط..واتعمدت انها تلقبه وتخلي طريقتها رسميه معاه…
اما بدر.. فا اضايق منها.. وحس انها عملت حدود…
بدر…ولما انتي مش زعلانه ايه حضرت الظابط دي…
روكا… ايوه صح…
سيلا.. صدقوني انا مش زعلانه من حد ولا عايزه حد يزعل مني وغيرت نبرتها لضحك متصنع عشان تداري بيه علي وجعها من الموقف واهانته لبها بعد اذنكم بقي عايزه اطلع اخد شاور… واغير هدومي.. دي وبعدين انا جعانه…
عامر.. طب هنتغدي سوا ونبقي نتكلم في موضوع السفر ده…
سيلا… وهي بتمشي عشان تطلع الجناح…
موعدكش ياعامر.. يلا باي بقي.. ولفت بجسمها.. وانا علي وعدي معاك يا حضرت الظابط… ولفت تاني ومشيت وهي بترف ايدها …
اما بدر.. كان واقف شايط منها وفنفس الوقت عارف انها مضايقه..
بدر…. ليهم كلهم… اظن انا عملت اللي عليا…
عامر.. ما تهدي بقي ياعم.. انت بردو ضايقتها ادامنا..
روكا… ممكن اتكلم…
بدر.. اتفضلي..
روكا… انت فعلا احرجتها ادامنا كلنا.. انا معاك انها غلطانه بس سيلا طيبه جدا وحساسه اوي. بس سيلا اجدع حد ممكن تشوفه في حياتك…
يوسف… طب بصو عشان سوء التفاهم ده يخلص..احنا نطلع… كلنا…نغير ونظبط نفسنا كده وننزل كلنا نروح مكان حلو كده نتغدا ونغير المود ونفك كده ياعم بدر شويه هه. وبعدين نشوف حوار السفر..
بدر… عايزه تسافر براحتها علي فكره انا مش هتحايل عليها انا مليش في شغل العيال ده خصوصا انها غلطانه. ومش عايزه تعترف حتي بغلطها…
من اول مره شوفتها خبطت العربيه وانا سكت وهي مصممه اني انا الغلطان..
روكا… طب بزمتك ده ميثبتش انها عيله..
بدر.. وانا قولت مليش في شغل العيال.. سيلا مستهتره… ده كده كان اول موقف تاني موقف داخله ڤيلا وسط ضرب نار عشان بس تعمل سبق صحفي يطرقع ولا اهتمت انها ممكن يجرالها حاجه ولا اهتمت انها تأذي حد وفعلا انا اتأذيت واتصابت بسببها.. وامبارح تدخل الجناح وبتهرب من واحد ومفكرتش هي داخله علي مين ولا هيجرالها ايه
وانهرده دخلت جوه والكل بينادي عليها وهي زي العيال الصغيره مش راضيه تسمع الكلام وبردو بسببها اتخانقنا ومنظرنا كان زي الزفت وبعد ده كله هي مش شايفه انها غلطانه..
سما…ممكن بس تهدي.. بعد اذنك.. انا بس حابه اقولك حاجه… يمكن تكون عندك حق انك تكون متعصب كده واه سيلا غلطانه.. بس مش غلطانه بطريقه مقصوده.. يعني
بدر… الغلط مفيهوش مقصود ومش مقصود يا انسه سما.. لازم نفكر شويه عالاقل لو مفكرناش نعترف بغلطنا ونتعلم منه…
سما.. انت صح .. بس سيلا… صدقني طفله في نفسها جدا
روكا… علي فكره يابدر… سيلا مفيش حد بردو معاها او يفهمها هي يعتبر بتكتش كل حاجه لوحدها..
بدر…. ليه فين اهلها…
ريم… سيلا والدتها ووالدها …اتوفو ولما رجعتو وقررت تستقر مع جدتها… هي كمان اتوفت …
يوسف… يعني هي عايشه لوحدها…
ريم ايوه…
مهاب… خلاص بقي بجد يابدر موقف عدي وخلاص ..
بدر… خلاص مفيش حاجه..
روكا… طيب ممكن طلب..
بدر… اتفضلي…
روكا… ممكن لما تنزل ونتغدا سوا تفك كده ومتفضلش مكشر في وشها…
عامر… اه الله يهديك.. خلينا نقضي اليومين دول من غير ما حد يزعل من التاني..
بدر… حاضر.. يلا بقي نطلع نغير بلاش رغي..
روكا… يا ساتر…
عامر.. بضحك… لا انتي لازم تتعودي 🤣🤣
بدر… نعم ياخفيف..
عامر… انا اتكلمت..
روكا.. طب يلا بدل ما ياكلنا…
طلع الشباب والبنات كل واحد عالجناح بتاعه ..
دخل البنات.. الجناح… لقو سيلا فالحمام. وثواني وخرجت …كانت لابسه…چيب جلد قصيره.. وبدي.. كب فضي… وكوتشي عالي اسود. وشراب اسود شفاف..وابتسمتلهم من غير ولا كلمه
سما… سيلا حبيبتي انتي كويسه..
سيلا… Fine
روكا… بتحاول تداري عالموقف… ايه يابت الجمال ده..
سيلا.. بابتسامه بسيطه من بعض ما عندكم..
ريم.. انا هدخل اخد شاور فالسريع.. يلا عشان ننزل..
روكا.. طب ادخلي ومتتأخريش..
فضلت سيلا ملتزمه الصمت واقفه بس تظبط شعرها وتعمل ميكب.. وبعد ما البنات لبسو ابتدو يظبطو نفسهم. وبعد وقت. جالهم تليفون عالجناح بتاعهم…
ردت.. ريم.. الووو
عامر… انتي مين فيهم..
ريم… نعم.. مين انت ..
عامر… بس خلاص هتضربيني عرفتك انتي ريم..
ريم.. بضحك اه انت مين…
عامر.. بضحك… انا عامر..
ريم.. عامر… هاااي.
عامر.. خلصتو ولا لسه…احنا هنموت من الجوع
ريم… خلصنا ولله بس الليدي روكا مأخرانا كالعاده…
عامر… بتعمل ايه كل ده..
ريم.. ابدا واقفه ادام المرايه بتعمل ميكب. والمرايا قربت تطلع تديها ميت قلم…
عامر… بضحك .. قوللها تخلص هنموت من الجوع..
روكا من بعيد… اتلمي ياريم بدل ما اقلب عليكي وبعدين انا مش باخد وقت…
ريم.. واضح واضح..
عامر.. ادهالي..
ريم… تعالي كلمي عامر…
روكا … ايوه ياعامر انت بتتريق عليا مع البت دي..
عامر.. واحنا نقدر ياباشا.. بس احنا بس بنستأذن الليدي تخلص بسرعه عشان جعانين..
روكا… انا خلصت خلاص…
عامر… تمام يلا انزلو فالدور هنا عشان ننزل سوا..
روكا… تمام يلا باي..
عامر… باي…
نزلو البنات وكان شكلهم يجنن كانت سما لابسه سلوبيت ابيض كت بكتف واحد… اما ريم كانت لابسه بنطلون چينس ضيق وعليه بدي كت كروس من الضهر لونه ازرق وعامله شعرها كيرلي…اما روكا.. كانت لابسه فستان قصير لونه ازرق ..وطبعا عرفنا سيلا كانت لابسه ايه…
نزلو فالدور.. واتقابلو مع بعض فالدور…
عامر.. بتصفير…لروكا… ايه ياعم الجمال ده…كله..
روكا.. بدلع.. طول عمري علي فكره..
عامر… لا ومغرور كمان..
ريم.. نعم نحن هنا..
يوسف.. قمر طبعا ..يا برنسس..
ريم… لا مقدرش علي كده..
عامر… قمر طبعا كلكم…
مهاب… علي فكره بقي سما احلي واحده😜
روكا.. طبعا سما قمر مش هتوقعنا في بعض…
فضلو يهزرو ويضحكو…
بدر.. انت. مش كنتو جعانين يلا ولا ايه..
عامر.. اعوذ بالله
روكا… يلا احسن ياكلنا…
نزلو مع بعض وسيلا ماشيه معاهم من غير ولا كلمه وصلو المطعم.. وابتدو يشوفو المنيو ..ويختارو الاكل ويسجلو اختيارهم علي ايباد ادامهم…اما سيلا فا كانت ماسكه منيو وسرحانه ..
يوسف… ايه اختارتو…
عامر… انا وروكا وريم اختارنا
يوسف.. وانا اخترت
مهاب… انا كمان تمام.سما هتاكلي ايه…
سما مش عارفه…طب انت يابدر…
بدر… انا تمام اخترت…
عامر… سيلا وسما…
سما.. خلاص انا تمام..
عامر… سيلا…سيلاا… سيلاااااااااا
سيلا… هه.. ايه بتزعق ليه..
بدر.. عامر بيسألك اختارتي..
سيلا.. اخترت ايه..
عامر.. الاكل يا سيلا.. يلا ابوس ايدك عشان ناكل
سيلا… اه اسفه هشوف حاضر..
يوسف… لسه هتشوفي.. اخلصي.. هنقوم ناكلكم ولله…
سيلا بابتسامه حاضر…
اخيرا اختارت سيلا… ومسك عامر الايباد واكد الاوردر
قضل بدر ماسك السجاره بيشرب.. ومن وقت للتاني كان بيبص علي سيلا…
فضلو كلهم يتكلمو ويهزرو مع بعض…حتي بدر كان معاهم وفك شويه وبقي يشاركهم. بس كان مضايق ان سيلا ساكته اعده بتلعب في ضوافرها وبتبص من الشباك علي البحر…
وشويه والاوردر وصل وابتدو ياكلو…ويتكلمو كلت سيلا بسيط وسابت الاكل…
عامر… مبتاكليش ليه ياسيلا… هو ده اللي كنتي عايزه تغيري عشان تنزلي تاكلي…
سيلا.. بابتسامه.. كلت خلاص. شبعت اوي..
روكا.. شبعتي ايه طبقك زي ما هو..
سيلا ولله كلت…
بدر… تحبي تغيري الاوردر لو مش عاجبك…
سيلا… لا الاكل حلو انا بس اللي شبعت..وقامت وقفت ..بعد اذنكم..
ريم… راحه فين..
سيلا.. هروح التويلت..
ريم.. تمام…
راحت سيلا التويلت ظبطت الميكب وغسلت ايدها ورجعت كان الويتر شال الاطباق…اعدت مكانها….
ولعو الشباب سجاير..
وطلعت روكا سجاير ..
عامر.. انتي بتدخني..
روكا.. اه من زمان..
عامر… مش بقولك دماغ…حد تاني بيدخن عايزين سجاير..
روكا… انا بس اللي بدخن فيهم…
عامر.. سيلا خلاص هتأعدي بقي ماشي..
روكا اه هتأعد غصب عنها…
سيلا.. هشوف ولله..
يوسف مفيش هشوف خلصت خلاص..
سيلا.. بابتسامه حاضر ان شاء الله
بعد شويه.. اشتغلت موسيقي هاديه سلو…
عامر.. تحبي ترقصي…
روكا.. يلا…
يوسف… لريم.. ما تيجي نرقص..
ريم… اشطا يلا..
مهاب.. ماتيجي نعمل زيهم..
سما… انا مش بعرف ارقض…
مهاب.. انتي لا بتعرفي تعومي ولا ترقصي..
سما.. نعم..
مهاب.. مسكها من ايدها قومي قومي قبل ما اتشل هو الرقص بقي صعب…
وسحبها من ايدها وانضمو ليهم..
وفضل بدر.. وسيلا عالتربيزه فضلت سيلا باصه عليهم وهي مبتسمه وبدر يبص عليهم ويرجع يبص علي سيلا من غير ما تشوفو…
عامر.. الواد ده هيشلني..
روكا… ليه..
عامر. مش يقوم ياخد سيلا ويرقصو ويرجع ياطف الجو ..
روكا.. طب شاورله …
عامر.. من بعيد بعينه.. لبدر.. انه يرقص..
بدر… لسيلا… تحبي ترقصي…
بصتله سيلا… شكرا .
بدر… هو انا بقولك تاكلي..
سيلا… مش عايزه مصدعه…
بدر .. اللي يريحك…
ورجع بنظره تاني لصحابه هو وهي…
وفضلو صحابهم ينادو عليهم وهما يقولو لا…
اخر ما زهق عامر وروكا..
عامر… بقولك ايه… تعالي نحطهم ادام الامر الواقع.
روكا.. يلا…
عامر… ولا يا چو تعالي نجيب بوز الاخس ده وسيلا…
راح عامر ويوسف شدو بدر… وروكا وريم.. شدو سيلا… ووقفوهم قصاد بعض..وسابوهم.. وكملو رقص…
فضل.. بدر واقف باصصلها وساكت.. هي فضلت واقفه ومحرجه تاخد الخطوه ..واخر ما زهقت وهي شيفاه واقف وساكت حست بالاحراج ولسه هترجع عالترابيزه… مسكها بدر من كف ايدها.. وسحبها من وسطها.. ومن غير ولا كلمه رقص اما هي فا كان فرق الطول بينهم واضح وفضلت من احراجها منزلها راسها تحت.. وبترقص معاه من غير ما تتكلم .. .
بعد وقت خلصت الرقصه وخلص اليوم.. وكل واحد راح عالجناح بتاعه.. كلهم كانو مبسوطين معادا بدر وسيلا …
تاني يوم…نزلو البحر… مع بعض.. ورفضت سيلا تنزل الميه.. كانت من جواها خايفه يحصل اي حاجه ويومهم يبوظ تاني…. اكتفت بوضع الهاند فري في ودنها مع الاغاني اللي بتحبها ادام البحر
كلهم نزلو حتي بدر… وقضو اليوم كله مع بعض.. من غير اي احتكاك من بدر لسيلا غير بسيط… وخلص اليوم عليهم بسرعه… وكل واحد طلع عالجناح بتاعه ….وراحو في سارع نومه…
في صباح يوم جديد. صحيو البنات… وفجأه…………….😁😁

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سيلا والنمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى