روايات

روايات سيلا والنمر الفصل الرابع 4 بقلم منار مصطفى

موقع كتابك في سطور

روايات سيلا والنمر الفصل الرابع 4 بقلم منار مصطفى

روايات سيلا والنمر البارت الرابع

روايات سيلا والنمر الجزء الرابع

سيلا والنمر
سيلا والنمر

روايات سيلا والنمر الحلقة الرابعة

بعد فتره مش قصيره صحيو الشباب…
عامر…. يا جدعاااان ماتقومو بقيييي انتو جاييين تنامووو انا جعااان وعايز انزل…
بدر…. بصوت عالي ونايم..ولااااا اسكت شويه وطوي صوتك ده …وبعدين ما تتنيل تصحي انت حد قالك نام انزل اطفح وسيبنا…
عامر… انتو جايين تنامو ما كنا نمنا في بيوتنا احس وبصوت عالي يلاااااا قومووووو.
نط عليه بدر.. ويوسف ومهاب.. وفضلو يضربو فيه..
عامر…. خلاص خلااااص ولله .
بدر… انا عارف ايه اللي خلاني اخد جناح معاكم ما كنت اتنيلت ونمت في اوضه لوحدي.
يوسف… واهون عليك ياقلبي متنش معايا..
بدر… لعامر ومهاب.. ولله ما مرتحله ..انا مش هيهدالي بال غير لو كشفت عليه…
مهاب وعامر.. بضحك.. ولله عندك حق..
يوسف… بلاش هزار بقي خلينا نتكلم جد… انا جعان..
بدر… هو ده الجد بتاعك😏
عامر… لا ويلا عشان ننزل نشوف المزز..
يوسف… اهو ده الكلام بس ناكل الاول..
بدر… طب يلا يا خويا انت وهو قومو البسو.. واجهزو… علي بال ما اكلم نوني اطمن عليها واشوفها هتتحرك امته.
عامر.. تمام.. سلملي عليها..
مهاب… وانا كمان
يوسف… مش كانت جت معانا..
بدر…مين نوني.. دي كانت طينت عيشتنا .مكنتوش هتعرفو تنامو ثانيه هي عندها الدلع ده…
مهاب… علي رأيك…
قامو الشباب يلبسووو.
واتصل بدر.. علي ناهد….يطمن عليها .
ناهد…. الووووو.
بدر… ايه يانوني عامله ايه من غيري..
ناهد… زي الفل البيت هادي ورايق ومفيش صوت عالي..
بدر… كده يانوني يعني انتي كده مرتاحه طب مش راجعلك تاني..
ناهد… بعد الشر عليك متقولش كده.. انا بهزر.. طبعا البيت وحش من غيرك.. كنت عاملي حس. واه كنت بترجع بليل بس الحبه اللي بعد انخانق معاك فيهم دول بالدنيا..
بدر… شوف يا اخي الرومانسيه الحبه اللي باعد اتخانق معاك فيهم.. وكأنك بتقولي اللي بحب فيك …
ناهد… اتلم ياولد…انت صوتك لسه صاحي..
بدر… اه لسه الواد عامر الرخم مصحينا…
ناهد… انتو رايحين تنامو ولا تتبسطو قومو يلا بلاش كسل…
بدر… ما احنا قومنا خلاص… هنلبس وننزل ناكل الاول عشان مكلناش حاجه من ساعت ماجينا يادوب خدنا شاور وسيبنا اللي في ايدنا واتقتلنا نوم…بس هناكل ونخرج بقي..
ناهد… ماشي ياحبيبي هلي بالكم من نفسكم واتبسطو…
بدر… سيبك مننا احنا..طمنيني هتسافري امته.. اوعي ياناهد تكوني بتڜتغليني عشان اسافر….
ناهد… لا اشتغلك ايه .. انا جهزت شنطتي من بدري… ومستنيه طنتك روحيه…هتعدي عليا علي الساعه عشره يعني بعد ساعتين كده…
بدر… ماشي ياحبيبتي توصلي بالسلامه.. اول ماتتحركي طمنيني وانا هكلمك كل شويه.. اطمن عليكي.
ولو عوزتي اي حاجه كلميني..
ناهد… حاضر ياحبيبي ربنا يخليك ليا ومايحرمني منك ابدا.. انت والعيال اللي معاك…
بدر… باعتينلك السلام…علي فكره.
ناهد… سلملي عليهم وبوسهملي وقولهم نوني بتقولك اتبسطو..
بدر… حاضر… يا امي…ناهد..
ناهد… نعم..
بدر… وحشتيني.
ناهد… وانت اكتر يا بكاش…يلا ياواد روح لصحابك وكل كويس..
بدر… حاضر بحيك يانوني.
ناهد.. وانا بحبك يا ابن عمري… في امان الله.
بدر… سلام يا حبيبتي…
لبس بدر… وقام نزل وهو والشباب بعد ما خلصو… ونزلو خرجو بره الفندق راحو علي مطعم شيك عشان ياكلو ويخرجو…
اما عند البنات….
فا بعد ما ريم غلست عليهم هي وسيلا صحيو اخيرا من النوم وابتدو يجهزو عشان ينزلو وبعد وقت لبسو ونزلو هما كمان عشان ياكلو…ويخرجو..
وكان شكلهم جميل جدا كلهم كانو لابسين فساتين..قصيره لكن كل واحد حسب استايله وشخصيته..
سما.. كانت لابسه فستان.. ابيض قصير منفوش شويه بسيطه …اما ريم.. كانت لابسه فستان قصير الواناته متداخله بين الاحمر والاصفر والاورنچ الوانه صيفي ومجنون زيها .
اما الليدي بتاعتهم روكا… كانت لابسه فستان اسود.. قصر.. ضيق في فتحتين من عند الوسط مبينين جسمها…اما سيلا كانت لابسه فستان احمر ضيق ليه كم والناحيه التانيه كب…كان شكلهم يجننن…
راحو هما كمان مطعم ياكلو….وبعد ما خلصو…
راحو سهرو في مكان في رقص واغاني وجنااااان..
اما الشباب بعد ما خلصو… فضلو يتمشو ويخرجو من مكان وياعدو في مكان وفضلو كده لحد الفجر….
بدر…. ماتيجو نطلع نكمل سهره فوق انا حاسس ان جسمي فاكك خالص مش قادر…من السفر..
مهاب.. وانا كمان..
عامر… لا بقول ايه انا عايز اشرب شيشه..
بدر.. ما تشرب فوق.
عامر… مش هينفع فوق ممنوع.
بدر… ممنوع عليك مش عليا..
يوسف.. هتجبلنا فوق.😉😉
بدر… اه يلا نكمل السهر فوق وملكوش دعوه انتو..
يوسف.. طب ما تطلعلنا نسوان..
بدر… اه ومالو عشان نتمسك متلبسين اخلص يلا..
طلعو الشباب الجناح بتاعهم…وطلعلهم بدر الشيش فوق..
يوسف… ما تلفلنا يا عامر..
عامر… عيوووني
مهاب… والله هنروح انا وانت في داهيه بسبب البلوتين اللي معانا دول..
بدر… اه ولله حاسس كده …هات يا ابني علبه السجاير اللي جمبك دي…
اما عند البنات…
سيلا جالها تليفون من مراظ كذا مره ومكنتش بترد.. وهو مش مبطل زن اخر ما زهقت ردت…
سيلا… الووو ايوه يامستر مراد ازي حضرتك..
مراد… بردو حضرتك يا سيلا…
سيلا… بابتسامه مجامله معلش يامستر لازم تستحملني بحاول ولله..
مراد.. ماشي ياستي عامله ايه.
سيلا .. انا تمام….الحمد لل. وقاطعتها روكا…
روكا.. سيلا يلا نطلع الوقت اتأخر واحنا فاصلين انهرده…
سيلا … اه… طيب روحو اطلعو انتو وانا هحصلكم.
روكا.. تمام متتأخريش.
سيلا حاضر…
روكا… يلا يابنات..
ريم.. البت سيلا مش طالعه..
روكا معاها تليفون هتخلص وتحصلنا..
سما.. وهي بتتاوب.. طب نستناها..
روكا.. يلا اختي ده انتي بتنامي واحنا مش قادرين نشيل
سما… انا فصلت فعلا والسجاير اللي بتشربيها دي عمتني خلاص يلا نطلع..
روكا.. يلا…
وطلعو البنات عالجناح بتاعهم.
اما عند سيلا…
مراد… المقال بتاع القضيه نزل انهرده وعمل قلبان فالسوشيال ميديا..
سيلا… ايه ده بجد..طب الاسم يامستر اوعي تكون نسيت.
مراد… منستش متقلقيش حكيت حروف بس.
سيلا… تمام يامستر.
مراد.. المهم انتي كويسه..
سيلا.. اه تمام الحمد لله..
مراد… ماشي انا كنت بطمن عليكي.. يلا روحي لصحابك بقي..
سيلا.. ماشي ميرسي يامستر مراد..تصبح علي خير.
مراد.. وانتي من اهل الخير…
قفلت سيلا.. وطلعت عالفندق…وركبت الاسانسير.. كان في شاب.. باين عليه انه شارب لما سافر خالص… من ربكتها داست رقم غلط…
اما الولد.. فضل باصص عليها. ومقرب منها وهي عامله مش واخده بالها منه خالص.. وابتدت تتلخم وتخاف.. قرب منها الولد.. الجميل ماله ماتيجي معايا الاوضه نسهر مع بعض…
سيلا.. من فضلك ابعد عني..
الشاب.. مسكها من وسطها يقربها ليه
سيلا ابعد عني ياحيوان..وزقته عنها. وقع لانه مكنش موزون خالص ولحسن حظها الاسنسير وقف خرجت جري… فالدور اللي وقف فيه الاسنسير سمعت الولد.. ولله ماهسيبك.وفضلت تجري وفاخر الدور لفت علي جمب سندت علي باب الجناح ومن جريها رمت جسمها عالباب فعمل صوت هبد جامد.. لاكن هي مهتمتش كان كل همها تستخبي..
اما عند اوضه الشباب..
كانو اعدين كلهم مع بعض وقالعين التيشرتات ..ولابسين برمودات بيتي مريحه.. وفجأه..
بدر.. ايه الصوت ده..
عامر … صوت ايه..انا مسمعتش.
مهاب.. انا سمعت انت هتسمع ازاي انت خربان عالاخر..
يوسف .. انا كمان خربان بس بيتهيألي سمعت يمكن حد من بتوع النضافه.
بدر.. لحظه افتح…
راح بدر.. فتح الباب.. براحه… شاف سيلا وهنا كانت الصدمه… هو قلب الدنيا عليها وملقهاش… ومكنش شاغل باله فالثواني دي غير احداث كتير دارت في باله… انها قصداه هو او في حاجه غريبه وراها.. مره تخبطله العربيه ومره تروح ڤيلت الارهابيين والوقت جايه وراه علي شرم… بس المرادي حاسس انها خايفه من حاجه..
بدر… انتيييي.
سيلا… انت… انا ولقت الولد بيقرب منها وبيطوح وكل اللي بيقوله مش هسيبك ياقمر هتروحي مني فين…
زقت سيلا بدر.. عالاوضه ودخلت وراه وقفلت الباب…
بدر… بصوت عالي نسبيا..انتي بتعملي ايه هنا… انتي وراكي ايه يابت انتي..
سيلا.. بخوف .. من فضلك وطي صوتك في واحد بيجري قاطعها بدر.. بقولك بتعملي ايه ورايا .. مره تخبطيلي عربيتي وتعملي فرح فالشارع ان انا اللي غلطان.. ومره اشوفك فالڤيلا ..اللي كان فيها الارهابيين..والوقت جايه ورايا علي شرم.. مين زقك عليا ..
سيلا.. حطت ايدها علي بوئه لو سمحت اسكت بلاش تعلي صوتك انا محدش زقني عليك.. ولله صدفه…
بدر…شال ايدها.. بعصبيه.. ولما هي صدفه هربتي ليه.. يوم الحادثه.. ولا خايفه عشان انتي معاهم انتي مش هتمشي من هنا انتي مقبوض عليكي.. كان عامر ومهاب ويوسف واقفين ساكتين وتقريبا فاهمين اللي حاصل ادامهم من كلام بدر..
سيلا… رجعت حطت ايدها تاني علي بوئه. وايدها كانت متلجه وبتترعش جامد. بعد اذنك هفهمك صدقني بس وطي صوتك في واحد سكران بيجري ورايا.. وانا ضربته ولو شافني مش هيسبني..
بدر. حس انها فعلا خايفه وحس انه مصدقها. واحد مين.. وعايز ايه .
سيلا… كنت طالعه فالاسنسير ولقيته راكب.. وفضل يقول كلام وحش وقرب مني انا من لخمتي دوست علي الدور ده انا اصلا مش نازله فالدور ده صدقني صدفه…
بدر… رجعها ورا… وجه يفتح الباب..
مسكته سيلا من ايده.. ارجوك متفتحش .
بدر.. بصلها بصه سكتتها.. ايه هيكولنا ولا ايه وسعي كده..
وفتح الباب… لقي شاب رايح جاي وبيطوح.. وشافه بيلف في اخر الدور… عرف انه مشي… بس حب يخوفها اكتر.
بدر… قفل الباب… مشوفتش يعني حد بره..
سيلا… حطت ايدها علي قلبها… الحمد لله اكيد مشي.
بدر… هو مكنش في تقريبا ومتأكد انك اتزقيتي عليا..
سيلا.. هو حضرتك مش بتفهم بقولك كان في حد بيجري ورايا..
بدر… حضرتي ما. ايه…
سيلا… ارتبكت.. انا اقصد يعني .. بص بعد اذنك وانا اسفه اني دخلت بالطريقه دي….
مسكها بدر من ايدها… علي فين يا قطه .. اولا انتي مطلوب القبض عليكي… مش هسيبك غير لما اعرف انتي مين.
سيلا.. نطرت ايده..اولا مينفعش تقبض عليا من غير اذن نيابه ولا حضرتك مش دارس قانون كويس ثانيا انا جيت برجلي يعني مينفعش تقبض عليا اصلاولو حابب تقبض عليا باي تهمه يبقي لما ترجع ولو حابب اديلك عنوان بيتي وساعتها تيجي بأذن وتقدر تقبض عليا غير كده متقدرش و بقولك انا اصلا معرفكش .ولو شوفتك كذا مره فا ده نصيبي الاسود اني اشوفك وزي ماقولتلك مجرد صدفه مش اكتر..
بدر.. ولله لو زي ما بتقولي صدفه. ونصيب يبقي المرادي الصدفه والنصيب في صالحي.. يعني مره تخبطي عربيتي وتفرجي الناس عليا وانتي اللي غلطانه ومش معترغه بغلطك… ومره تيجي علي ڤيلا كلها ارهابيين وانا اتصاب بسببك وفلحظه تختفي..والوقت جايه عالجناح بتاعي يعني المفروض بقي اخد حقي
سيلا.. يعني ايه…
بدر… يعني حضرتك مش هتخرجي من هنا.. انتي جيتي برجليكي.. وبص لصحابه… عجباكم ياشباب.. وغمزلهم😉😉😉 يلا حضرو نفسكم هنعمل حفله عليها..
سيلا بصت وخدت بالها ان كلهم قالعين تيشرتاتهم.. واعدين معاهم حشيش والشيش حواليهم…ارتبكت وخافت وجسمها بقي يترعش وبقت زي قطعه التلج..
رجعت لورا ..
بدر.. ايه مالك.. خوفتي ولا ايه.. انتي هربتي من واحد حظك بقي تقعي في اربع شباب.. بس ايه جامدين اوي..
سيلا.. بصوت مرتجف سيبني اخرج بدل ما الم الناس عليك…
بدر… حاوطها بايده.. الاتنين وسند عالحيطه.. هتقوليلهم ايه بقي…دخلت الجناح برجلي ولا انا اللي زقيته ودخلت عنده..
سيلا ..واتجمعت الدموع في عينها.. وابتدت تنزل
لو سمحت ارجوك سيبني انا كنت خايفه من الولد وانا قولتلك جيت هنا ليه يعني انا مش قليله الادب عشان اجي هنا..
بدر.. ومين اللي هيصدقك بقي يا شاطره..
سيلا.. ابتدت دموعها تنزل بغزاره وحست انها خلاص هتضيع خصوصا انها عارفه انه مش طايقها…غمضت عنيها بخوف..
حس. بدر بالشفقه عليها…
مد ايده مسح دموعها…
وبعد عنها لورا..
فتحت عينها براحه…
بدر… تقدري تخرجي..
ابتسمت سيلا.. بجد..
بدر.. اه بجد.. ومتقلقيش محدش هيلمسك.. انا بس حبيت اعرفك ان اللي عملتيه ده غلط يعني اديتك درس كده عالسريع..
سيلا… درس.
بدر.. اه.. درس.. يعني المفروض انك بتهربي واحد سكران والصح.. انك تجري علي السيكيورتي علي اي مكان فيه ناس ولو ضاقت بيكي اوي صوتي صرخي علي صوتك هتلاقي اللي يلحقك بسرعه ولو مش عارفه تعملي كل ده امسكي اي حاجه اضربيه بيها حتي لو هيموت في داهيه بس اللي انتي عملتيه ده لو مع حد تاني مكنش رحمك وكمان بتدخلي الاوضه برجلك..
سيلا… انا .انا اسفه انا مكنتش اقصد بجد بس انا لما بخاف بتوتر ومش بعرف افكر..
بدر… مينفعش الخوف يلغي تفكيرك عشان ساعتها هتضيعي..فكري ومتخليش الخوف يسيطر عليكي..
سيلا.. بابتسامه وسط دموعها.. شكرا..
بدر.. العفوو.
سيلا.. طيب هو انت يعني مش هتقبض عليا..
بدر… لا طبعا وزي ماقولتي ياستي المفروض اني اكون دارس قانون وكده يعني وده مينفعش من غير اذن بس اوعدك لما اخلص اجازتي هاجي اقبض عليكي..
سيلا.. بابتسامه .. عالعموم.. اسفه عالطريقه اللي هربت بيها يومها.. بس انا مليش دعوه بيهم..كل الحكايه زي ماقولتلك انا صحفيه.. ولو حابب تتأكد انا اسمي سيلا المهدي بشتغل صحفيه تحت التدريب في جريده الحدث ويوم ماشوفتني فعلا مكنش في حد من الصحفيين عنده علم بس زي ماقولتلك الصدفه.. انا الڤيلا بتاعتي تقريبا قريبه من الڤيلا اللي كان فيها الحادثه ولما سمعت ضرب النار روحت بسرعه وكنت بعمل شغلي مش اكتر..واسفه انك اضربت بالنار بسببي..ومبسوطه انك مش جرالك حاجه
بدر.. بابتسامه.. ماشي .ياستي.. وانا هصدقك..ويلا اطلعي عشان الوقت متأخر وده غلط عليكي..
سيلا.. بارتباك.. طيب يعني اصل.
بدر.. بصوت عالي شويه ورافع حاجبه في ايه حبيتي الاعده هنا نغير رأينا..
سيلا.. بسرعه.. لا لا انا انا بس يعني ممكن يعني تفضل واقفلي اصل انا بصراحه خايفه اقابله تاني.
بدر… افضل واقفلك..😒
استني.. البس التيشرت واجي اوصلك…
سيلا.. شكرا..
خد بدر التيشرت من عالكرسي.. اما صحابه فا كل واحد اعد مكانه وخربانين من الحشيش اللي شربوه وفنفس الوقت شايفينهم وهما بيتكلمو وكانو فاهمين ان بدر عمل معاها كده عشان يخوفها ولانه كان مضايق منها..
بدر.. اتفضلي…
خرج بدر.. معاها وماشي من غير صوت.. اما هي ماشيه جمبه.. واعده تبص شمال ويمين من الخوف..
بدر… تعالي راحه فين الاساسنير اهو..
سيلا.. حاضر.. ركبت معاه الاسانسير..
بدر. الدور الكام…
اللي فوق ده السابع..
داس عالدور بدر.. وثواني ونزلو..ومشيو فالدور.. مكان الجناح.. وفضلت سيلا تتلفت شمال ويمين..
بدر… ماخلاااص.. في ايه خيلتيني .
سيلا.. حرام عليك خضتني.. انا خايفه يطلع من اي مكان.
بدر.. طب ياريت يطلع عشان يتروق..
سيلا.. انا نازله فالجناح ده..
بدر.. ماشي يلا ادخلي…
سيلا.. شكرا بجد..
بدر.. بابتسامه العفو ياريت متكرريش اللي عملتيه ده تاني.
سيلا.. حاضر…تصبح علي خير.
بدر… وانتي من اهله..
فتحت الباب.. سيلا واول ما فتحت…
روكا… انتي فين يازفته وتليفونك متنيل مقفول قلقتيني عليكي…
سيلا قبل ما تقفل الباب..بصت لبدر.. اسفه صحبتي 😊
بدر… شكلكم مجانين كلكم.. اقفلي اقفلي…
وقفلها الباب ومشي.. اما سيلا فا فضلت مبتسمه…
ريم مالك يابت في ايه..
روكا.. انتي يانيله بنكلمك وايه المز اللي موصلك ده ياخربيتك تعالي احكيلي…
ريم.اه صحيح نسيبك تتكلمي فالتليفون تطلعلنا بالوحش ده
سيلا.. لو تعرفو اللي حصلي..
سما بنوم.. في ايه قلقتينا..
سيلا.. تعالو احكيلكم………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سيلا والنمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى