روايات سيلا والنمر الفصل الأول 1 بقلم منار مصطفى
روايات سيلا والنمر البارت الأول
روايات سيلا والنمر الجزء الأول
روايات سيلا والنمر الحلقة الأولى
لكل واحد فينا حكايه خاصه. بيه..ولكل حكايه.. تفاصيل بيعيشها. صاحبها.. هو بس اللي عارف.. كل تفصيله فيها..
هو بس اللي بيعيشها بحلوها وبمرها..وكل واحد. فينا جواه سر.. في اللي عنده شخص يحكيله. وفي اللي عنده بس مش قادر يحكي…لكن فالنهايه بيفضل في سر واحد محدش يعرف عنه حاجه ومبنقدرش نحكيه.وغالبا السر ده بيكون هو المتحكم الرئيسي فالحياه اللي بنعيشها. وهو سبب الجزء السلبي في حياتنا…
عشان كده قررت ان روايتي متكنش معتمده علي البطل والبطله و بس..اه هيكونو هما الابطال الاساسين لاكن باقي الابطال. مش مجرد اشخاص.. بيكملو حدوته لان زي ما اتفقنا كل شخص ليه حكايه.. وكل شخص بطل في حكايته…يلا نبدأ مع بعض. لكن قبل ما نبتدي حبيت.. اقول ان روايتي المرادي هتحكي عن الطبقه راقيه.. ونبتدي بالجنس الناعم…
وحكايتنا هتبدي مع اربع بنات اصحاب..وهما تقريبا كل حاجه لبعض.. متفقين في حبهم لبعض. لكن مختلفين في حكايتهم..
الشخصيات……
سيلا..المهدي.. بطله روايتنا الاساسيه.. عندها 21سنه.. شعرها اسود كيرلي ناعم مش طويل اوي… بشرتها بيضه.. عيونها بني فاتح بتميل للعسلي.. عندها غمازات جسمها رفيع لاكن متناسق.. مش طويله اوي…تشوفها تحبها.. شقيه مرحه.. ذكيه جدا.. عنيده جدا.. مخلصه في حبها جدااا. اصحابها هما الحياه بالنسبالها.. باباها متوفي من زمان كانت عايشه مع مامتها في انجلترا. لحد ثانوي وللاسف مامتها اتوفت.. لكن قررت انها ترجع . من تاني لبلدها.. وتعيش مع جدتها.. اللي بتحبها جدا.. لاكن بعد نزولها بفتره بسيطه اتوفت وكأن القدر رجعها عشان تكون معاها..والسبب الاكبر لرجوعها اصحابها صحاب طفولتها وذكرياتها.. سيلا سافرت وهي عندها عشر سنين.. كانت الاول بتروح وتيجي مع مامتها ولما مامتها قررت تأعد مع باباها.. سافرو واستقرو هناك ومرجعتش غير لما خلصت الثانويه.ومامتها ماتت. كانت تقريبا بتكلم صحابها ليل نهار عالنت.. والمسافات مقدرتش تبعدهم لاكن هي مقدرتش متكنش معاهم. ونزلت واتجمعو تاني مع بعض.. سيلا متخرجه جديد من كليه إعلام..قسم صحافه.. وهي حاليا صحفيه تحت التدريب..عايشه في ڤيلا صغيره .. لوحدها..
مفيش في حياتها غير شغلها اللي بتحاول تثبت نفسها فيه وغير صحابها…
اما بطلتنا التانيه… روقيه.النجار.. ولقبها المعتمد.. روكا..هي اكبر واحده في صحابها.. عندها 25سنه..
من طبقه راقيه جدااا اهلها عايشين في اسكندريه لاكن هي سابتهم وعاشت فالقاهره.واتجوزت حب عمرها.. زي ما كانت فاكره.. بس خانها مع سكرتيرتها..هي استقلت بنفسها ومن حبها في اللبس والموضه عملت شركه صغيره بس مع الوقت كبرت وبقت من اهم الفاشون ديزاينر..
فالاول كانت ضايعه بعد ما اطلقت وبعد ما جوزها خانها.. لاكن هي شخصيه قويه يمكن تكون اقواهم. وقفت تاني بنفسها وبمعاونت صحابها. وقدرت تتخطي المرحله دي.. هي فالشكل جميله مش الجمال الملون لاكن الجمال الانثوي الجمال المغري الجمال السيكسي..هي ليدي في نفسها جداااا. وطبعا من وقتها متجوزتش ولا دخلت في علاقه لاكن هي معندهاش مانع تحب وتتحب من تاني بمعني اصح تجربتها الفاشله موقفتهاش..
اما بطلتنا التالته…
ريم…هي كمان من طبقه راقيه. عايشه مع باباها ومامتها
ليها اخ واحد بس مسافر كان بيدرس بره وبعد ما خلص قرر انه يبتدي مستقبله المهني هناك بيروح ويجي عليهم فالاجازات.. باباها ومامتها.. بعد ما اشتغلو وعملو فلوس قررو انهم يعيشو لنفسهم شويه فا مقضينها سفر في كل بلد شويه.. بيحبو ريم جدا. لاكن مش ديما معاها او تقريبا ميعرفوش عنها حاجه بيحبوها بطريقه خدي فلوس وبس.لاكن لما بتحتاجهم مش بتلاقيهم عشان كده صحابها هما كل حياتها. .. ريم. شخصيه مجنونه. ومرحه بتحب الخروج وتقريبا مش بتاعد في مكان..عندها 21سنه.. درست تجاره اعمال.. لاكن لحد الوقت مشتغلتش ومش عارفه تبدأ منين
اما بطلتنا الرابعه….سما.
عندها22سنه اكبر من ريم وسيلا بسنه..
ملامحها هاديه ورقيقه عايشه مع والدتها ووالدها.. واختها الصغيره.. هي كمان من طبقه راقيه.. سما هي الام الروحانيه ليهم.. تحسها ام في طريقتها واسلوبها.. عاقله بتقدر توزن الامور.. صح. مرتبطه جدا بعيلتها.. لاكن هي ديما مع صحابها متقدرش تعدي يوم من غير ما تشوفهم… بتحب الرسم جدا وهو الحاجه الوحيده اللي بتفصلها وبتسليها لما يكون صحابها مشغوليين.. عندها جاليري بتعرض فيه كل رسومتها …
خلصنا من الجنس الناعم…نروح لابطالنا بقي…
هما كمان صحاب جدااااا
بدر الخياط.. بطلنا الرئيسي.. عنده 30سنه.
ملامح رجوليه باحته..طويل جدا جسم رياضي عضلات بارزه.صوته في بحه رجوليه تقتل.. عصبي لابعد الحدود لاكن اللي يعرفه يعرف ان مفيش في طيبه قلبه وسبب عصبيته دي طبيعه شغله بدر بيشتغل ضابط فالحمايه المدنيه قسم مفرقعات..ومعروف ان ضباط الحماية المدنية بوزارة الداخلية هم الأكثر تعاملاً مع الموت، خاصة ضباط المفرقعات، اللي بيتعاملو مع العبوات الناسفة والقنابل، فالخطأ الأول عندهم هو الأخير، ممكن يكلفهم حياتهم، ومع كل ده يتسابقون فى أداء واجبهم برجولة وشجاعة لإنقاذ أنفس بشرية من أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا.. وعلي اد ما شغله بيتطلب منه. الهدوء. والتركيز لاكن بردو بيخليه عصبي لان الغلطه بفوره.. بدر من اكفأ ضباط الداخليه.. ملقب بالنمر.. عشان لون عيونه اللي بيتحول مجرد ما يركز في اي تفكيك قنبله يقابلها…بدر بيعيش مع امه في ڤيلا جميله.. ملوش غيرها فالدنيا..والده متوفي..وملوش اخوات..
بطلنا التاني…
عامر. الالفي.. 30سنه…
طويل جسم رياضي.. جذاب شعره اسود ليه دقن خفيفه.بشرته خمريه..رجل اعمال عنده شركه مقاولات كبيره وصاحب بدر جدااا.. چان اوي.. ومرح ورومانسي وراجل
بطلنا التالت…
يوسف العمروسي…30سنه عنده شركه برمجه بيحب شغله جداا اصحابه بيسموه عبقرينو…من كتر ما بيحب شغل الكبيوتر والبرمجه…مش بيحب يتعامل مع الجنس الناعم او بمعني اصح محتاج يحب واحده مختلفه.. مجنون وبيحب الضحك والتهريج…علي عكس شخصيته في شغله….هو كمان طويل وجسمه رياضي..بشرته بيضه وعيونه عسلي..
بطلنا الرابع…
مهاب العربي….30سنه.. ضابط في الحمايه المدنيه.. قسم مفرقعات.. بيشتغل مع بدر.. هو من التيم بتاعه .. شخصيه طيبه وهادي جدااا طويل وجسمه رياضي.. عيونه رمادي. بشرته خمريه.. بيعرف يمتص غضب بدر جدااا بيقدر يهديه في اي موقف هما شخصيتين مختلفين عن بعض تماما .
بدر وعامر.ويوسف ومهاب.. هما كمان صحاب من الطفوله متربيين مع بعض.. كل واحد كان نفسه يطلع حاجه معينه بس الايام بتغير الاحلام ومش ديما حلم الطفوله بيكبر ويتحقق معانا. مفيش غير بدر اللي حلم من صغره يكون ضابط.. وزي اي طفل صغير كان متعلق ببدله الضابط والمسدس اللعبه وكل فتره كان بيكبر ويكبر حلمه معاه.. .. بدر كان بيحب يتفرج عالفديوهات اللي فيها تفكيك القنابل واكتشاف العبوات الناسفه ومن هنا ابتدي يحدد شغفه. وبقي من اهم ضباط الحمايه المدنيه…
دول شخصيات روايتي الاساسين احفظوهم كويس.
البارت الاول…..
في صباح يوم جديد مشرق وغريب الي حدآ ما علي بطلتنا..وفي ڤيلا جميله.. بتعيش فيها سيلا بمفردها..
رن تليفونها….
سيلا بنوم…الوووو ايوه ياروكا..
روقيه… روكا ايه وزفت ايه بقالي سنه بصحي فيكي يابنتي انتي ايه اطرشتي مش سامعه كل ده.
سيلا. وهي باعده التليفون عن ودنها من صوت روكا..
سيلا.. الله يخربيت صوتك عالصبح ايه يابنتي ودني باظت. حرام عليكي.
روكا… حرمت عليكي عيشتك يابنتي انتي مش قولتيلي اصحيكي الصبح ضروري عشان عندك شغل..بصحيكي بقالي ساعه وجنابك مش بتردي.وانا سايبه شغلي عشان اصحي حضرتك مكنش الناني بتاعت جنابك وانا معرفش
سيلا… ياروكا ولله منمتش كويس وبعدين انا ليا مين غيركو يعني يصحيني..
روكا.. مخلتيش يا اختي ست ريم هانم ولا سما يصحوكي ليه.
سيلا.. ما قولنا خلاص بقي حقك عليا اديني صحيت اهو..
بقولك ايه. صحيح.. مش هناقابل انهرده..
روكا.. معرفش يا سيلا انا عندي شغل كتير انهرده..هشوف واقولكم.
سيلا.. اووف لا بقي دي اول مره تحص بقالنا يومين مشوفناش بعض.. وبصراحه انتو وحشتوني.
روكا.. ولله انتو كمان وحشتوني اوي.. طب بصي صعبتي عليا.. خلاص هحاول اخلص بسرعه واتفق معاكي انتي والبنات..
سيلاا. .. ايوه كده وحشتيني ياكلبه.
روكا.. وانتي كمان. بت انتي بقولك ايه اقفلي بقي كفايه عطله.
سيلا.. بضحك .. ماشي ياستي باي..
روكا.. باي..
قامت سيلا.من نومها.. دخلت خدت الشاور بتاعها.. وخرجت لبست سلوبيت جينس كت وتحتيه بدي ابيض كت. وسابت شعرها وحطت مكياچ بسيط اوي هادي .
ونزلت عشان تروح علي مكتبها…وركبت عربيتها وانطلقت بيها.. واثناء ما هي سايقه.. وبتشغل اغاني وملخومه في اختيار الاغنيه.. هووووووووب خبط عربيه قدامها ومخدتش بالها ان الاشاره قفلت والمفروض كانت تقف
سيلا…. يانهار اسود ومنيل بنيله عربيتي باظت..ونزلت من عربيتها.. واثناء نزولها..
نزل بدر من عربيته ووشه ما يبشرش بخير ابداااا.
اما سيلا فا كان كل همها ان عربيتها اتخبطت ..
سيلا.. يانهارك اسود يانهارك مش فايت.. عربيتي باظت في حد يقف كده مره واحده.
بدر.😲😲😲
سيلا… انت مبتعرفش تسوق بالزمه ينفع اللي حصل في عربيتي ده..
بدر😲😲😲😲
سيلا.. انا هوديك في داهيه.. انت ساكت ليه..
بدر.. بصلها بغضب.. رجعت سيلا لورا لما حست وانتبهت باللي قالته ومن شكله المخيف بالنسبالها..
بدر.. انتي عبيطه.. انتتي اللي خبطاني علي فكره.
سيلا.. ما هو يعني انت عربيتك محصلهاش حاجه . انا عربيتي اللي اتخبطت.
بدر.. وانا ايه مشكلتي انتي اللي مش منتبهه وشكلك متعلمه السواقه جديد..
سيلت… لا بقولك ايه. مش تبقي غلطان وكمان يعني تقل ادبك..
بدر. بعثبيه.. نعمممم ابقي ايه يا شاطره.. غلطااان.. وايه تقل ادبك دي.. انتي عارفه انا ممكن الوقت اعمل فيكي ايه عاللي بتقوليه ده.
سيلا.. بخوف.. بتحاول تداريه. انت بتهددني.. طب انا مش همشي بقي غير لما البوليس يجي.
طبعا الاشاره كانت فتحت والعربيات ابتدت تشغل الكلكسات وهما لسه بيتخانقو.. جالهم ظابط المرور..
في ايه.. ايه يا انسه.
سيلا.. حضرتك الراجل ده خبطني وبوظلي عربيتي.
بدر. وهو بيضرب كف علي كف.. لا حول ولا قوه الا بالله بردو هتقولي خبط عربيتي انتي حوله يابنتي انتي اللي متنيله علي عينك خبطاني..
سيلا.. .شايف. شايف ياباشا قلت الادب. انا مش هرد عليك عشان حضرت الظابط بس انا مش هيكت غير لما اعملك محضر..
بدر ….بابتسامه.. وانا موافق اوي اوي بس هتقوليلهم ايه خبط عربيته وفانوسي. اتكسر…
الظابط.. ممكن تسكتو شويه بطايقكم..
سيلا.. ايوه. اتفضل حضرتك.. طبعا مش معاك بطاقه وان شالله هتتاخد تحري..
بدر.. يابت هكلك بوكس. اموتك..
سيلا.. شايف ياباشا كمان تهديد بالقتل.
الظابط.. بطاقتك لو سمحت..
طلع بدر بطاقته وكارنيه الشغل بتاعه بكل ثقه..
الظابط.. اتلغبط.. اسف يافندم جدا علي وقفت حضرتك..
سيلا.. افندم وحضرتك واسف في جمله واحده طب ازاي..
اه شكله كده حد مهم وطبعا الواسطه تعمل اكتر من كده.
الظابط بعصبيه.. الزمي حدودك بدل ما اخدك عالقسم حالا شكلك بنت ناس ومش وش بهدله بس هتطولي لسانك هتشوفي وش تاني.. كل ده وبدر واقف ساند علي عربيته بايده الاتنين ومبتسم فرحان فيها..
اولا انتي اللي خبطاه مش هو. يعني حضرت الظابط المفروض هو اللي يقاضيكي الوقت .
سيلا… حضرت الظابط مين🙄
بدر. انا ظابط في الحمايه المدنيه وخبير في قسم المفرقعات.. .
سيلا.. لا لا محضر ايه وبتاع ايه مش مستهله يعني وبعدين. يعني فداك الفانوس بتاع العربيه…
الظابط. اتفضلي بطاقتك..
سيلا شكرا.. اقدر امشي.
الظابط اتفضلي.. اتفضل ياباشا واسفين عالعطله دي.
بدر.. شكرا.. وراح علي عربيته وهو شمتان فيها..
اما سيلا فخدت بطاقتها وهي مش طايقه نفسها وركبت عربيتها وطارت …وسط ابتسامه النصر اللي بدر كان فيها..
طبعا عرفنا الشخصيات مع بعض.. وجزء بسيط من بدايه روايتنا وجزء ابسط من اول معركه هيدخل فيها ابطالنا مع بعض.. استنوني في البارت التاني لسه اللي جاي.. اقوي😍
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سيلا والنمر)