روايات

رواية وحوش الأرض الفصل الثاني عشر 12 بقلم منة ضياء

رواية وحوش الأرض الفصل الثاني عشر 12 بقلم منة ضياء

رواية وحوش الأرض الجزء الثاني عشر

رواية وحوش الأرض البارت الثاني عشر

رواية وحوش الأرض الحلقة الثانية عشر

بسم الله..
مروة : ايهاب انت قولت انك بتحبها يبقا متتخلاش عنها..
ايهاب مسح ع وشه بخنقه : انا مش هسيبها.. بس لو
مروة : بس لو اي؟!
ايهاب : بس لو هي طلعت بتحب حد تاني حتى لو الشخص ده ياسين انا هبعد وانسحب من حياتها تماما..
مرزة بدهشه : ايهاب.. انت بتقول اي انت مستوعب انت بتقول اي اصلا.. يبقا انت كده محبتهاش ي ايهاب.
ايهاب : لا حبيتها ي مروة.. بس اللي بيحب مش بياذي وانا مش اناني.. انا فعلا ظهرت ف حياتها فترة قصيره فمينفعش اقتحم حياتها.. احم.. والظاهر اصلا انها تعرف ياسين من زمان.. من الرغم ان هي قالت انها عمرها ما حبت بس انا شايف ف عيونها حيره.. وانا مش عارف سببها..
مروة : خلاص قوم يلا خد شاور علشان تاكل معايا
ايهاب قام وقف :لا كلي انت بالف هنا انا مش عايز.
مروة :ايهاب انا اتعودت انك تاكل معايا.

 

ايهاب بقلة حيلة لانه مش بيعرف يقولها لا : ماشي جهزي لحد ما اخد شاور..
مروة : ماشي..
ايهاب : طلع اخد شاور و كان كل تفكيره مع وعد و موقف ياسين اللي مش لاقي ليه مبرر..
خلص و نزل وقعد ع السفرة مع اخته.. و بداو ياكلوا و ف الوقت ده رجع خالد والدهم..
خالد : السلام عليكم
مروة وايهاب : و عليكم السلام.
مروة : حمدلله ع السلامة يا بابا اتفضل كُل معانا..
خالد : لا انا تمام.. وانت يا ايهاب خلص و تعالى المكتب بتاعي..
ايهاب : حاضر با بابا..
مروة : هو ف اي بابا شكله مضايق اوي.
ايهاب : مش عارف ف اي… ربنا يستر.
مروة : يارب..
ايهاب بعد وقت بسيط خلص اكل و راح لخالد. ع طول..
ايهاب : السلام عليكم.. حضرتك قولت عايزني ف حاجه ولا اي..
خالد : تعالى ي ايهاب.
ايهاب قرب و قعد قدامه..

 

خالد : الظاهر ي ايهاب انت مكنتش قد المسئوليه اللي انا اديتهالك..
ايهاب باستغراب : ليه يا بابا بتقول كده..
خالد : علشان ببساطه انت انسحبت و رميت كل حاجه ورا ضهرك و جريت ورا وعد.
ايهاب : احم.. انا بعتذر يا بابا لو ف تقصير من ناحيتي بس..
خالد : اظن ان مفيش بس ف الشغل ي استاذ ايهاب.. انت لو منزلتش بكرا الشغل و اتعاملت بنظام بيقا انسى انك كنت ف يوم مدير الشركه.. و هقولك روح اشتغل و ابدا بنفسك علشان تتحمل المسئولية و تكون قدها بجد..
ايهاب هز راسه : حاضر..
ايهاب خرج وراح ع اوضته و نام ع طول..
‘_____
تاني يوم..
ياسين قام و نزل الشركه و دخل مكتبه وقعد يستنى وعد و عيونه ع الباب و مستني لحظه دخولها..
بقلمي منة ضياء..
وعد قامت من النوم ف ميعادها و جهزت هدومها علشان تنزل الشركه و بعدها قعدة ع السرير باحباط: لا مش هنزل الشركه.. انا مش هنزل علشان يدوس ع كرامتي تاني.. كفايه لحد كده كفاية بجد.

 

و فضلت حوالي ساعة تفكر تروح ولا لا.. وبعدها نزلت عملت لنفسها قهوة وقعدة تشربها و قعدة تفكر ف ايهاب : ليه حصل كده.. بس هو مينفعش يحبني هو ميعرفش حاجه عني ولا عن حياتي.. و لو عرف انا عارفه انه مش هيتقبل ده.. وبعد تفكير.. انا لازم اقوله كل حاجه و لو بعد هيبقا ده قراره و لو فضل متمسك و طلع حبه صادق يبقا لازم اسيبله فرصه..
و وسط تفكيرها الباب خبط و كانت واحده من الشغالين : ف واحد تحت بيقول انه عايز يشوف حضرتك ضروري..
وعد : واحد؟!! طب بصي انزلي قدمي الضيافه وانا هنزل وراكِ ع طول..
الشغاله : ماشي..
وعد دخلت الاوضه و كانت متوترة و 100 فكرة و فكرة جواها ي ترى مين اللي تحت ده..
و نزلت ع السلم و كانت بتقدم رجل و تاخر التانيه و اخيرا نزلت و شافت ايهاب و هو قعد مستنيها..
وعد بدهشه : ايهاب.. انت اي اللي جابك هنا؟!
ايهاب : وعد انا جاي علشان افهم كل حاجه.. انا تفكيري مشوش من امبارح..
وعد باستسلام : اتفضل اقعد وانا هفهمك كل حاجه..
ايهاب قعد و كان خايف من اللي وعد هتقوله…
وعد : انا حقيقي مش عارفه ابدا منين.. بس انا كل اللي هقوله ده كان خارج ارادتي انا كنت ضحيه ف لعبة زبا. له.. و بدات تحكي كل حاجه من يوم عيد ميلادها لوفاة اهلها و اجبار عمها ليها ع حضور الحفلات للقت.ل اللي كانت هتتورط فيه ظهورها ف شركته و كل حاجه لكن مجابتش سيرة ياسين خالص..
ايهاب كان مصدوم : يعني انت كنت ف الشركه جسو سه
وعد: 😔لكن ف اقرب فرصه بعدت..
ايهاب قبض ع ايده هو شايف ان وعد ضحيه بس ف نفس الوقت هي ضعيفه و كدبت .

 

ايهاب : و انتي تعرفي ياسين جاسر منين..
وعد عيونها لمعت بالدموع : كنت هربت من عمي بصعوبة وكانت الليله دي عاصفه شديدة هو شافني بالصدفه و.. قالت كل حاجه حتى شغلها معاه ف الشركه و كل حاجه..
ايهاب اضايق لانها اشتغلت لصالح الشركه المنافسه له.
وعد : دي بقا كل تفصيله ف حياتي… اتمنى انڪ تطلع من حياتي..
ايهاب عيونه ف الفراغ و مش عارف يعمل رد فعل..
وعد بصاله و مستنيه رد فعل يفرحها لڪن اتفاجاة بيه و هو خارج بكل عصبية بسرعه من الفيلا..
وعد قامت بجمود مسحت دموعها : انا ڪده عملت اللي عليا و قولت كل حاجه و هو اللي اختار النهاية بنفسه..
ياسين ف المكتب متعصب علشان وعد ماجتش.. وخرج من مكتبه : هي الانسة وعد فين؟!
ردت عليه واحده من الموظفين : الانسة وعد ماجتش انهاردة واتصلت عليها فونها مقفول..
ياسين هز راسه : تمام..
ياسين اخد مفاتيحه و نزل ركب العربية وراح عند وعد..
_______
..
*الحقني يا ياسين احنا ف مستشفى*** تعالى بسرعه..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وحوش الأرض)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى