روايات

رواية حكاية رزان الفصل الثالث 3 بقلم لمياء

رواية حكاية رزان الفصل الثالث 3 بقلم لمياء

رواية حكاية رزان البارت الثالث

رواية حكاية رزان الجزء الثالث

رواية حكاية رزان
رواية حكاية رزان

رواية حكاية رزان الحلقة الثالثة

البنت: انا ابقا حبيبته الاولى والاخيره حتى اساليه
رزان بجمود وبصت ل يوسف: مين دى !!!!
البنت :بصوت عالي قدام الكل انا خطيبه يوسف
رزان بشهقه : ننننعم ياعنيا !!!! خطيبته
يوسف بتوتر : ر ريم انتي كنتي فين كل ده واي الي جابك دلوقتي
ريم بزعل : كده برضوا ي يوسف ابقا تعبانه وفي غيبوبه طول الفتره دي ومتسالش عليا نسيت حب طفولتك نسيت كل احلامنا الي بنناها سوا بقا اول مفوق اول حاجه اجري عليها انت وتصدمني انك بتتجوز متوقعتش انك تنساني
رزان بعصبيه : ماتبطلى سهوكه يابت انتي وابعدى عن جوزى
يوسف بص نحيه رزان وبكل عصبيه : اسكتي خالص ياريت متدخليش
ريم ببكاء: لا يايوسف عندها حق انا لازم امشي خلاص مبقاش ليا مكان هنا واسفه لو ازعجتكم
رزان: اه والله ازعجتينا واتفضلي

 

يوسف بعصبيه مبالغهه: رزاااان مش قولتلك اسكتي ريم دي تبقا حب حياتي وعمري مكنت هحبك لان طول الوقت ريم كانت شاغله تفكيري وقلبت عليها الدنيا بس للاسف مكنش ليها اثر ودلوقتي مش هسمحلك تكلميها نص كلمه وانا وانتي عارفين كويس اني مغصوب ع الجوازه دي
رزان بدموع مكتومه: وانا على فكره زيك ومغصووبه واتفضل طلقني
وسط زهول المعزيم
اتدخل والد يوسف واخدو من ايدو قبل ميقول حاجه كمان ويجرح كرامت رزان اكتر من كده
وطلعت تجري رزان ع اوضتها وخضنت مخدتها وفضلت تعيط
والجده انهت الحفله وبعد ما الكل مشي وريم كانت ماشيه
نادت عليها الجد بكل غضب
ريم: نعم عايزه اي واي صوتك ده
___اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد
الجده بكل غضب: مش اديتك الفلوس الي عايزاها عشان تبعدي عن يوسف ولا الفلوس خلصت فقولتي تيجي تقلبيه كمان
=يوه يتيته قصدي يسمر هانم اصل بيني وبينك كده يوسف ده ميتسبش بحبو اعمل اي
الجده بغضب: عارفه لو ممشتيش هروح اقولو انك كدابه ولا كنتي فغيبوبه ولا نيله واول مشفتي شويت فلوس وسفريه نضيفه قولتي بناقص يوسف
سمر: كنت غبيه سبت الفلوس كلها وجريت ورا شويه ملاليم

 

: طب كويس انك اعترفتي بنفسك انك كلبه فلوس عايزه تتفضحي بقا انا خليتك تمشي بمساتره بعد معرفت انك مقضياها مع كل واحد معاه فلوس شويه عايزه تمشي بفضيحه المرادي
ريم: عارفه بقا لو فكرتي مجرد تفكير تفتحي ف القديم هقول ل يوسف انك انتي الي بعدتيني عنو وهدتتيني ف انا هربت من خوفي وهيصدقني ولا نسيتي انك انتي الي ادتيني الفلوس عشان امشي
الجده بصتلها بصه استحقار ومشيت
ريم ف نفسها ما انا مستحيل اسيب يوسف غير لما يكتبلي كل حاجه ب اسمي كنت غبيه زمان ومش هتغابى تاني
نروح عند سعد ويوسف
سعد: تقدر تفهمني اي الي عملتىو ده هي دي الي هأمنك عليها انا وجدتك
يوسف: بس يابابا ريم انا بحبها مقدرش اكمل مع رزان انا مش منافق
سعد بصله بصه عتاب وسابو ومشي
الجده وهي رايحه عند: رزان بعد تفكير رجعت تاني ملهاش عين تدخل بعد الي عملو يوسف فيها وهي كانت السبب ف الجوازه
خديجه: اخوكي طلع قاسي اوي ي ريماس ازاي يكلمها كده قدام الكل
ريماس: بغضب كلو من الع*قربه ريم م برتحالها

 

يوسف: ريم انا مش مصدق انك قدامي
ريم لا صدق ي يوسف بس انا مش هقدر اتجوزك غير يعني لما تطلقها اصل حرام تضيع مستقبلها طلقها وسيبها تعيش حياتها يحبيبي واحنا نعيش حياتنا مش هنبقا انانيين اوي كده
يوسف بحيره: حاضر بس الوضع يهدى ف البيت وهيحصل كل الي عايزاه
ريم: بحبك اوي ي يوسف اه صح انا هرجع شقتي عشان متاخرش
يوسف: لا مستحيل اخليكي تبعدي عني تاني انتي هتقعدي معانه هنا
ريم: بس
يوسف: مفيش بس اسمعي مني يلا تعالي ورايه
ريم بضحكه خبيثه: الي تشوفى يروحي
يوسف وهو طالع ع اوضته عدى قدام اوضت رزان
فتح الباب ودخل لاقاها قاعده ودارت دموعها
يوسف: انا اسف ع طريقه كلامي بس اصلك متعرفيش انا بحب ريم قد اي
رزان: تمم اتفضل اطلع بره ومينفعش تدخل عليا كده
يوسف بمكر: على فكره انتي مراتي وبدأ يقرب من منها
رزان بخوف وهي بترجع ورا لحد ملزقت ف الحيطه: انت انت هتعمل اي

 

حاوطها ب ايده وقال بهمس متخفيش مستحيل اخون ريم وضحك بخبث انتي الي بتعصبيني وانا لما اتعصب بعمل حاجات مش كويسه وراح اوضته
رزان: قلبها بيدق بسرعه وفضلت تعيط لانها كانت فرحانه بقربه وكلمت قلبها وهي بتقول ليه بتتعلق بحاجات مش بتاعتنا
ونروح عند عمار: حط راسه ع المخده وافتكر ريماس وشكلها ولقى نفسو بيبتسم فقال اي ده في اي انا بحب رزان وبسس ريماس دي طفله
وبعدين قال ل نفسو ليه امنع قلبي انو يحبها مش يمكن رزان حبي ليها تعلق وبس بدليل اني اول مشوفت ريماس حنتلها تاني
___اعرفكو عمار من 6سنين تقريبا جت ريماس واعترفلتو انها بتحبو فهو قابل حبها بستهزاء وقال انها طفله ومستحيل يحب طفله وقال ل يوسف وقتها لانهم كانو صحاب فعشان كده ريماس كانت مدايقه منه ف الحفله‌ ____
نرجع للاحداث تاني
عمار مسك موبيله وبعت ل ريماس ع فكره كان شكلك حلو اوي النهارده
ريماس:هو فاكر نفسو مين عشان يبعتلي وارد عليه مستحيل ارد
وبعد لحظات
:انا كده كده لقيت كرامتي فكيس شيبسي وردت عليه
: انا كده كده حلوه
ونسيبهم ف الشات بتاعهم يتكلمو براحتهم بقا
ونروح ل يوسف: طيب انا هعمل اي اطلق رزان ورجع ل ريم ولا اعمل اي وبدا نقاش بين قلبو الي رافض انو يطلق رزان لانو بيرتاح اول ميشوفها وعقلو الي بيقولو انت يتحب ريم وريم ورجعت خلاص سيبك من رزان وبعد تفكير كتير نام
وبعد اليوم الصعب الي مر ع كل الابطال معادا طبعا ريماس وعمار عشان شكل الكتوتين هتبقا بينهم قصه حب جامده
ريماس: ديجااا ي ديجاا قومي مفيش وقتتت تعاليي ورايا انتي وسعد

 

خديجه بفزع في ايي
ريماس تعاللييي بس
وراحت اوضت الجده سمرر يسمرر قومي وبعد متجمعو
ريماس بصو بقا عندي خطه هنخلي يوسف يحب رزان ويسيبو من الحربوقه ريم دي
خديجه وسمر في صوت واحد: هي ايي
ريماس:…
استنوني ف البارت الرابع يقمرات واسفه على التاخير
مستنيه رايكو في الكومنتات واخلي البارت الرابع الاخير ولا عاوزين الروايه تطول شويه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية رزان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!