Uncategorized

رواية رياس الفصل الرابع عشر للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل الرابع عشر للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الرابع عشر للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الرابع عشر للكاتبة شيماء عسكر

في صباح يوم جديد بتنزل لميس وهي بكل شياكة و فرحانه  بتروح تقعد جنب اميمه و تبوس رأسه  ..  
لميس..  صباح العسل والجمال 
اميمه…  ايه الروقان ده كله 
لميس..  أبداً قولت افرفش نفسي كدا اخدنا ايه من النكد يعني غير تعب القلب..  امال فين رياس و جاسر 
اميمه…  ههههه ي بت متغيريش الموضوع بسرعة علي العموم هما فوق شكلهم نايمين  
لميس..  انتي مش ملاحظه حاجه 
اميمه… ايه هيا الحاجة دي 
لميس وهي بتقوم  من جنب اميمه  وتقف قدام منها بطريقه مسرحيه وبتمشي بتكبر  ..  انا و اعوذ بالله من كلمة انا يعني ان جاسر متغير مع رياس جامد اوي فيه اهتمام صح 
اميمه… الله اكبر عليهم  من عيونك  بدال ما تقولي ربنا يسعدهم  
لميس.. دايما فهمني غلط انتي  اصل انتي عارفه جوازت   جاسر هو يوم واحد بس تاني يوم العروسه راحت عند اخوها 
اميمه… طيب لسانك الطويل ده يدخل جوا بؤق و ميطلعش دي حاجه خاصه بـ اخوكي فاهمه يـ ام لسان عايز قص 
لميس..فاهمه حاضر
اما بقا عند رياس و جاسر في الاوضه  بتخرج من الحمام كان في الوقت ده جاسر صاحي و نايم نص نومه علي السرير 
جاسر بخبث.. ياما نفسي في الشهد 
رياس بضحكه… بعينك   
جاسر وهو بقوم من علي السرير بروح لرياس  و بقرب منها و بنزل  الفوطه من علي شعر رياس  ..  طب اي حاجه تحت الحساب دي انا جوزك برضو 
رياس وهي ماسكه طرف التيشرت بتاع جاسر من عند صدره…  لما اتاكد انها مش لعبه عليا هقول انا ملكك لوحدك  
جاسر…  ليه مش عايزه تصدقي اني اتغيرت من ناحيتك 
رياس…  طب عايزه اعرف السبب من يوم و لليله تتغير معايا  وكل لما اسألك  تقولي بعدين بعدين  طيب لينا شهر اهو بجد لو عايز الشهد قولي السبب   .. كانت رياس بقصد بتقرب من وش جاسر اكتر  
جاسر في عالم تاني بسبب لمسة رياس لصدره بكل حنان 
… يعني لو قولتلك هتخليني اكل من الشهد يا رياس  
رياس..  اكيد  
جاسر…  خلاص بالليل هقولك 
رياس… ليه بالليل 
جاسر بخبث… ايه انتي كمان عايزه من الشهد 
رياس..  انا مقصدش كدا علي فكرة انت قليل الادب  اقصد انك تقولي السبب دلوقتي و بعدين اعمل اللي انت عايزو
جاسر… هههههههه كلو بالليل يا قطه يلا انا هدخل اخد شور لما انتي تجهزي علشان عايز اخدك مكان حلو اوي 
رياس بفرحه…  فين المكان ده 
جاسر… الصبر  وبعدين بسيب رياس بتحضر نفسها علي السرير بس وقف لما رياس سألته 
…  رياس..  جاسر المكان ده عايز لبس من اي نوع معلش 
جاسر وهو واقف علي باب الحمام…  اي حاجه مش هيفرق يعني وبعدين في كل حالتك بتكون قمر يا حبيبتي 
رياس.. يكسوفي بقا 
بدخل جاسر و بقفل الباب ورا منه  و بقف قدام المرايا وبقول..  الصبر مفيش احسن منه  
اما بقا عند هيثم و ماريا…  
هيثم بغضب علي ماريا…  انتي بتقولي ايه يا حيوانه يعني بعض كل ده اخسر من واحده زايك 
ماريا…  انت عارف جاسر كويس هو واحد ذكي فوق ما انت تتوقع   
بتدخل ياسمينا في الموضوع  ..  ههههه عمر ما حد هيقدر علي جاسر غيري 
هيثم…  طبعا هو فيه غيرك قدر يكسر جاسر  تربيتي  
ياسمينا…  طيب ايه الخطوه الجايه 
هيثم..  الخطوه الجايه اننا هنروح بيت جاسر 
ياسمينا… متاكد 
هيثم.. متاكد جامد جداً  كمان 
ياسمينا.. امتا هنروح 
هيثم.. دلوقتي  
ياسمينا.. ههههههه  وانا جاهزة يلا بينا  
في فيلا سليم  
كان قاعد في المكتب بخلص شوية شغل لما التليفون بتاعه اتصل  …  
سليم..  اهلا يا دكتور ازيك 
الدكتور……….. 
سليم…  حاضر يا دكتور جاي بس ياريت بلاش حد يعرف بالموضوع ده بعد اذنك 
الدكتور  ………..
بقفل سليم مع الدكتور وبقعد بفكر في لميس…  اه لو تعرفي انا بحبك قد ايه بس مش عايز اظلمك معايا يا حبيبتي سامحيني   
في فيلا جاسر 
بتنزل رياس وهي ماسكه ايد جاسر   
رياس… صباح الخير  
اميمه.. صباح النور 
لميس.. كل ده نوم 
اميمه…  انا قولت ايه 
لميس… اهو انخرست  
رياس وهي بتقعد جنب جاسر
جاسر…  عامله ايه في عمتو يا لميس 
لميس… والله أبداً كل الحكايه بسأل  بس علي تغيرك مع رياس  فجأة كدا 
جاسر.. بعد شهر جايه تسألي دلوقتي 
لميس… اصل مكنتش بشوف معلش بقا انت اخوي حبيبي وعايزك دايما مبسوط ???????? 
جاسر… طيب افطري ي لمضه علشان هنخرج شويه  
لميس.. فين ها فين 
رياس… نفس السؤال هموت و اعرف ي عالم 
جاسر وهو باكل بكل تناكه وبحط الشوكه علي طرف الطبق … ما قولت الصبر الله  
لميس… لما نشوف
اميمه.. جاسر  انا هروح بيتي بقا يابني 
لميس بحزن.. تروحي فين ي عمتو ما ده بيتك برضو
رياس…خليكي معانا هنا  
اميمه…انا سيبه سليم  بقالي فتره حلوه كفايه كدا مهما كان دي ابني برضو وليه حق عليا 
جاسر…زي ما تحبي ي عمتو  مش هقدر اغصبك تفضلي هنا 
اميمه.. ربنا يسعدكم يا اولادي 
بعض وقت من الكلام بينهم دق جرس الباب 
رياس بتقوم من حنب جاسر.. انا هفتح  .. بتروح رياس تفتح الباب بكون فيه راجل و ست واقفين بكل شياكه  بس رياس  مرتحتش ليهم  … نعم مين حضرتكم 
هيثم.. هاي انتي بقا العروسه 
رياس..مين حضرتك 
ياسمينا وهي بتبعد رياس عن طرقهم.. انا ابقي ضرتك ي عروسه 
رياس بصدمه…نعم 
بتدخل ياسمينا بكل غرور و ورا منها هيثم  … صباح الخير 
جاسر بغضب…  انتي اي جابك هنا 
هيثم وهو بقعد علي الكرسي و حاطط رجل في تانيه…  اهدي كدا يا ابن عمي ازيك يا عمتو متتصوريش  انتي وحشتيني اد ايه  
اميمه..  يوحشك قرد انت ايه جابك هنا  مع اختك  مش هقول خير علشان عمر  اخويا ما جه من ورا منه الخير أبداً  وانتو زي ابوكم 
هيثم.. تؤتؤتؤ ميصحش كدا ي عمتو دي مهما كان اخوكي برضو  الله يرحمه 
جاسر… هيثم خد اختك وامشي من هنا انا لعند الحظه دي عامل حساب لدم 
ياسمينا وهي بتقرب من جاسر بدلع…  واحشتنى اوي يا بيبي
جاسر برجع لورا علشان ياسمينا كانت بتحاول تبوسه  …  امشي اطلعي برا 
لميس… هو جاسر مش قالكم برا يبقا برا 
ياسمينا… ايه ده القطه الصغيره بقا ليها ضوافر وبتعرف تخربش علشان اخوها 
لميس…  اخويا خط احمر زي ما اخوكي كمان خط احمر يا بنت عمي  
ياسمينا.. بنت عمك بس دي انا مرات اخوكي برضو 
لميس.. اخويا طلاقك من زمان  
ياسمينا… شكلك متعرفيش ان العصمة في ايدي  
لميس…  نعم ياختي عصمة ايه اللي في اديكي هو فيه ست برضو بتكون العصمه في اديها  
ياسمينا… ايوه انا و ده كان شرط جوزي من اخوكي  ولا ايه يا جاسر  
كل الكلام ده وعيون رياس بتاع بفضول و كمان هيثم قاعد ساكت وعايز يعرف تربية في اخته هتظهر ازاي  
جاسر…انتي عايزه ايه دلوقتي
ياسمينا..ولا اي حاجه  انا جايه بيتي و بيت جوزي  
جاسر.. عايزه كام وتمشي من هنا 
ياسمينا..مين اللي يمشي انا ولا  العروسه الجديده  
رياس…متقلقيش يا مدام انا همشي  
لميس بغضب..تمشي فين انتي مجنونه ولا اي ده بيتك انا معرفش ازاي جاسر قدر يعمل حاجه زي دي 
ياسمينا بخبث…الحب بقا ولا انتي ناسيه اني حب الطفوله لجاسر 
جاسر…كان يوم اسود يوم ما عرفتك يا شيخه  .. بروح يقرب علي رياس اللي واقفه بكل شموخ… رياس انا عايز اتكلم معاكي شوية بعد اذنك 
رياس..مفيش كلام بنا يا جاسر ربنا يهينك مع مراتك 
جاسر… متقوليش مراتي ماشي انتي بس اللي مراتي 
رياس بكل تحدي …بس انا مقبلش علي نفسي اعيش مع انسان  إيده تحت رجل واحده ست  
جاسر بصدمه… يعني ايه 
رياس…زي ما انت سمعت كدا عايزه اطلق و دلوقتي 
في الحظه دي هيثم اتكلم… علي فكره انا مستعد اتجوزك ي جميل ???????? 
رياس بقرف…ولا انت ولا غيرك 
في الحظه دي جاسر هجم علي هيثم و نزل فيه ضرب
لميس… اضرب دي واحد وسخ 
ياسمينا وهي بتمسك في جاسر  … سيب هيثم ي جاسر بقولك سيبه 
في الحظه دي جاسر بعد عن هيثم بسبب لمسات ياسمينا  ليه  في هو بكره حتي تقرب منه  ..لكن الوضع عند ياسمينا مختلف في هي حابه انها تقرب منه بتستغل اي فرصه  
جاسر… سبت اهو بس اديكي دي مش تلمس قطعه من جسمي انتي فاهمه  
في الحظه دي رياس  كانت  بتتسحب  و بتخرج برا الفيلا خالص   
اما جوا جاسر  لاحظ ان رياس مش موجودة فى المكان…رياس  فين 
لميس..كانت هنا من دقيقة  ينهار اسود ليكون مشيت يا جاسر الحق رياس بسرعه 
بخرج جاسر زي. المجنون برا الفيلا  و شاف رياس واقفه مستنه تاكسي.. بروح عندها وبقف قدامها  
جاسر.. رياس محتاج انك تسمعيني  
رياس… مفيش بنا كلام يا جاسر انا و انت كدا خلاص كل حاجه بنا بقيت  منتهيه  الله يرضي عليك سبني في حالي بقا و روح لمراتك  
جاسر… يعني دي اخر قرار يا رياس 
رياس..ايوه ده اخر قرار يا جاسر  
جاسر…تمام علي راحتك و اه هروح لمراتي  
رياس..روح انا قولتلك متروحش  يلا مع السلامه اللي رزقك هياجي يوم و يرزقني  بالاحسن منك 
جاسر..مش هتعرفي تعيشي من غيري 
رياس… ليه انت الشوذ الابيض بتاعي ولا حاجه كلك كدا مش تسوي عندي حاجه بعد ما عرفت ان العصمه في ايد المدام كانت مفكره انك رجل بس للاسف طلعت مش تساوي.حاجه في سوق الرجاله 
جاسر واقف متنح من كلام رياس ليه و مخدش باله ان رياس ركبت التاكسي ومشيت من قدامه في لمح البصر 
جاسر…بقا كدا طيب بكرا انتي اللي هترجعي بمزاجك يا رياس  
ادخل بقا للكلاب دول 
ـــــــــ اما عند المي 
كانت في الشغل في كافيه لانها عارفه ان معتصم دايما باجي  هنا  وكانت بتراقب معتصم من بعيد  علي الحال ده من اسبوعين
المي…  علي ما اعتقد جه وقت الحظه الحسمه يا المي  … نور انا هاخد الطلب ده مكانك 
نور…ماشي يا ستي ده لـ طاوله   وقبل لما اتكمل كانت المي بترد عليها 
المي… طاوله 9  عارفه 
نور…بظبط 
بتخرج المي من المطبخ بتروح عند معتصم  … المي وهي بتحط القهوه  قدام معتصم اللي مش واخد باله منها   بسبب انشغاله في التليفون 
المي بصوت رقيق.. اتفضل ي فندم 
في الحظه دي معتصم رفع وشه بسرعه ليها  …. المي 
المي… تحب تطلب حاجه تانيه ي فندم 
معتصم بتجاهل كلام المي…انتي بتعملي ايه هنا 
المي بكل جديه… انا بشتغل هنا ي فندم 
معتصم… و ده من امته 
المي….عن اذنك انا مش فاضية للكلام عندي شغل 
معتصم… مالك بتتكلمي كدا ليه 
المي…حضرتك مفيش اي كلام بنا  
معتصم…لا ي شيخه  و ده من امته 
المي..عن اذنك  سابت المي معتصم متعجب من طريقة كلامها… 
معتصم… هي مالها كدا  ههههه علي مين العب  عليا انا تبقا مجنونه انا معتصم برضو  
عند المي… ياختي عليا ايه الحلاوة دي لا شاطره ي بت ي المي   اكمل شغل بقا  
ــــ ـــــــــ عند سليم بقا 
كان خارج من عند الدكتور علشان يحدد معاد العمليه   
سليم.. هانت يا اعيش ي اموت  
لو عشت اوعدك ي لميس مش هبعد عنك لحظه واحده لكن لو مت في ده هيكون احسن ليكي بلاش حياتك تدمر من بعدي 
في الحظه دي قفل سليم تسجيل الفيديو الخاص بيه  لـ  لميس 
باخد العربيه و بمشي من قدام عيادة الدكتور  
ـــــــــ اما بقا عند  رياس 
قاعده علي النيل  
رياس بضحكه مكسوره..اخر مره لما جيت الحياه  ضحكة ليا  انما دلوقتي انا اهو مكسوره قلبي مكسور و وجع في قلبي جامد ليه كدا بس ياربي بعد ما خلاص وقعت في حب اول شخص يدخل حياتي يطلع منه كل ده ليه يا جاسر   انا حبيتك بجد  ،،   و اخرت كل ده ايه معقول حلم اكيد حلم  ايوه هو كدا   … بس حلم ايه ده انا دايما بطلع خسرانه فيه مفيش مره واحده اطلع كسبانه اه يارب انا ماليش غيرك ساعدني 
وفي الوقت ده كان سليم وقف العربيه وبتمشي علي النيل لاحظ رياس قاعده بتعيط  
سليم وهو بقعد جنب منها… رياس انتي بتعملي  ايه هنا 
رياس…  انا  بشم شوية هوا بس انت بتعمل  ايه هنا 
سليم…  ولا حاجه  بشم هوا زايك  
كل واحده جوا منه الهم بتاعه وساكت لكن هم رياس هيكون معروف  لكن سليم  هو بس اللي يعرف ايه فيه 
سليم…  جاسر مزعلك  يا رياس 
رياس…  مرات جاسر رجعت البيت يا سليم 
سليم… مرات جاسر مين 
رياس.. ياسمينا  
سليم…  ياسمينا بنت خالي انتي بتقولي ايه  مستحيل  جاسر مطلق ياسمينا  من زمان 
رياس… شكلك انت كمان متعرفش  ان الهانم العصمه  في اديها   
سليم… نعم ياختي رياس متهزريش  جاسر مستحيل يعمل كدا 
رياس…  ليه مستحيل  انا خلاص  هطلق من جاسر و ابعد عنه خالص خليه بقا مع الست هانم 
سليم… طيب وانتي هتروحي  فين دلوقتي  
رياس… معرفش  
سليم… طب قومي معايا 
رياس.. هنروح فين 
سليم… قومي بس انا مبحبش الكلام الكتير 
رياس… لو بتفكر  ترجعني  هناك تاني مش هتحرك  من هنا  
سليم… لا مش هاخدك تعالي بس يلا 
رياس… ماشي  … بتروح  رياس بتركب العربيه مع سليم الي مكان………  
اما بقا في الفيلا 
بقعد جاسر بكل تكبر قدام هيثم و ياسمينا 
جاسر… اوعه تفكر نفسك اني ناسي  موضوع  ماريا  
هيثم…  مش يهمني  اصلا 
جاسر  ..  بجد اممم كانت عايزني اصدق لعبة ماريا انها حامل مني و كدا تبقا غلطان   هههه انت لسه مش تعرفني  يا ابن عمي   … اه وانتي بقا جايه  تقولي قدام  مراتي ان العصمه في اديكي  ي حلوه  برضو لسه متعرفيش مين هو جاسر المهدي يا انسه اوبس اقصد يا مدام 
ياسمينا  … قصدك ايه يا جاسر 
جاسر… اقصد ان العصمه اللي في اديكي دي فيك مالهاش اي تلاتين  لازمه  ???????????????????? 
ياسمينا… يعني اي 
جاسر… يعني مفيش بنا جواز اساسا  
ياسمينا.. انت اكيد مجنون 
جاسر وهو بشرب السجاره بكل   تلذّذ  … والله ما انا عارف مين فينا اللي مجنون ???????????? 
هيثم…لا انت شكلك عايز تتعلم الأدب وتعرف ازاي تكلم اختي 
جاسر..اختك اللي باعت نفسهاا لــــــــــــــــــــــــ 
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى