رواية مين هيجنن مين الفصل الأول 1 بقلم هدى زايد
رواية مين هيجنن مين البارت الأول
رواية مين هيجنن مين الجزء الأول
رواية مين هيجنن مين الحلقة الأولى
غسان الشامي من أكبر رجال الأعمال في الشرق الأوسط
ذو عمر الثلاثين من عمره طويل القامة عريض المنكبين ويتميز
بالوسامه حاد الطباع عنيد الي ابعد الحدود عصبي المزاج متكبر ومغرور بشكل كبير
ولديه شر كه ازياء في مصر
ملك بيومي فتاة جميلة جدا وممتعه بالقوام الممشوق وتتميز بالعيون الرمادية اللامعه وتتميز بالشعرالبني الفاتح والطويل
ذو عمر الخامس والعشرين من عمرها وهي تعمل
في اكبر مراكز التجميل وهي تسكن في المناطق الشعبية
باقي الابطال كالعاده هنعرفهم في القصه أن شاءالله 😍😍
في افخم قصور القاهره
وعلي صوت العصافير يفيق بطالنا غسان
يقوم غسان ويلعب رياضته المفضلة وهي الملاكمة
وبعدها يأخذ حمامه وينزل الي جينيه القصر حتي يفطر مع عائلته
و بعد ذلك يذهب الى شركته أو بالأصح شركته هو وعمه وهو استلم كل أمور الشركه بعد وفاة والده وتعب عمه علي فقدان ابنته الوحيدة
من اكثر من عشرين عاما
وهو كان يدرس خارج مصر وعاد الي مصر وهو عمره واحد وعشرون عام
ومن منذو ذلك الوقت فهو يعمل على أن يعمل جاهدا حتي تصل شركته الي العالمية
فهو لايعرف في حياته سوي العمل والملاكمة ولايعرف
شي عن الضحك ولا سبق له أن ضحك ولا احد رائه يضحك فإنه
مغرور وعصبي ولايعرف الرحمه مع من أخطأ في عمله أو اهمل فيه
فهذه الاموار تزيد من عصبيته لدرجه ان لا احد يعرف التعامل معه
وهو ياخد هذة الحكمه قاعدة في حياته وهي
(من أفسد شيء عليه اصلحه )
ولا يسمح لأحد يأخذ مساحه اكبر من اللازم في حياته
ولكن واحدة فقط لها حريه التحدث معه وهي مريم وهي أخته الصغيرة المدلله ولا يمكن أن يرفض لها طلب ولكن هي تخشاه في وقت غضبه الشديد وتتبعد عنه
ولكن اليوم هو اليوم المنتظر لطفلته الشقيه كما يطلق عليها
اليوم خطوبه مريم من حبيبها وصديق غسان وهو يدعي حسام
جاء غسان علي طاوله الافطار وقال
غسان / صباح الخير
الجميع صباح النور
مريم / ايه ده انت هتروح الشركه انهاردة مش معقول
غسان بستغراب/ وايه اللي اللي يخليني مروحش
مريم / يعني انهاردة خطوبه اختك الوحيدة وصاحب عمرك وتقولي
وقامت بتلقيده
وايه اللي يخليني مروحش
نظر إليها من اسفل نظراته الشمسية التي تزيده اكثر جمالا وجاذبية
وقالها لها
غسان / هو عريس وانتي العروسه انا مالي بقي
مريم بعتاب / سلام ياخويا ماهو حضرتك هتروح يبقي اكيد هو كمان هينزل شركته زيك ماهو علي طول مرتبط بيك وانت هو بتشغلوه سوي صحيح هو ليه شركه خاصه بس من ساعه
الكولكشن الجديد اللي انتوا دخلين فيه مع بعض وهو كل يوم يقول أنا كنت مع غسان ارحموا شويه بقي
غسان / بصي انا وحسام اصدقاء مش صحاب دي حاجه
تاني حاجه هو المفروض يكون ذكي ويوفق بينك وبين شغله ودي بقي مش مشكلتي
مريم بستغراب/ وايه الفرق بقي من صديق ولا صاحب
غسان / فرق كبير طبعا وانا وحسام كنا بندرس مع بعض وهو كان زميلي في الجامعه مش اكتر وبعدين متنسيش أن هو ابن
طنط سالي يعني صاحبة ماما وانتي بقي عارفه يعني ايه ماما
وسالي يعني استحاله يترفضلها طلب وخصوصاً الابن المدلل حسام
وهو شاهيناز أخته
مريم بحزن/ يعني انت مش موافق على الخطوبه دي
وقال كلامه الاخير وهو يقوم من علي طاوله الطعام وقال وهو يقبل رأسها ويقول
غسان / حبيبتي اهم حاجه انتي عايزه ولالا اقسم بالله لو مش عايزة
والنهاردة فرحك مش خطوبتك لااخليكي تسبيي مش خطوبه انا اللي مخالني
مش عايز اتكلم هو أن انتي عايزاه مبروك يا قلبي وربنا يتمملك بخير
مريم / ميرسي يا سوني انا عارفه انك بتحبني وبتخاف علي مصلحتي بس عشان خاطري تعالي انهاردة بدري
غسان / حاضر اوعدك اني احاول اجاي بدري المهم انتي هتجهزي أمتي
مريم / انا كلمت البيوتي سنتر وقالي أنه هيبعت البنت شويه كده
غسان / انا ماشي مش عايزة حاجة مني
مريم / سلامتك يا حبيبي
وذهب غسان الشامي الي مجموعة شركاته وفي عربيته الفخامه
ونذهب الي البطله الجميله الرقيقه ولكن لاتفيق علي صوت العصافير
لا بل تفيق علي اصوات البائعه الجائلين
علي صوت ابيها ويدعي بيومي اللذي يتشاجر معهم كل يوم من أجل المال
نعم فإنه يعشق المال الي حد كبير ولا يهمه من اين ياتي فالمهم يأتي حتي يستطيع أن يشتري بيه المواد المخدرة
ويصرف علي بنات الليل
فهو الآن يتشاجر مع ابنته الكبيره تتدعي امينه من أجل المال وقال لها
بيومي/ ايبيه ده يابت هي دي الفلوس اللي قولتك عليها دول ناقصين ١٠٠ جنيه
امينه/ وانا اعملك ايه يعني يايابه المحل اللي انا شغاله في خلاص
فلس وجاب ضرافها اعملك ايه بقي
بيومي/ ماهو من بوذك الفقر لازم ياختي تتجوزي وهو المحروس خطيبك لما يتجوز
مش هتشغلي وتساعديه اشمعنا
امينه/ لا ياباه محمود راجل جدع وهو قالي أن مفيش شغل بعد الجواز
بيومي بعصبية/ انتي عايزه تقولي اني مش راجل يابنت ٠٠٠٠
امينه / مقصديش يايابه أوف انا هدخل اغير هدومي
بيومي / بتقولي ل ابوكي اوف انتي متعرفيش انك كده هتخشي
النار
وهنا
خرجت الجميله صاحبه الضحكه البريئه والخفيفه وتقول
ملك / هو ده كل اللي تعرفه عن الدين ايه ياباه انت مش عارفه أن البت هتتجوز ومحتاجه لكل قرش
بيومي/ وانتي وكلوكي المحامي بتاعها ايوه عايز فلوس الدنيا غلا والتموين مش مكفي يدوب يومين ويخلص
ملك / ولاامتي ياباه لاامتي هصرف علي البيت والحشيش الزفت ده حرام بقي ارحمنا بقي
بيومي/ ياخدك اللي بيرحم ياختي
ملك / بتدعي عليا يابابه عشان الزفت ده
بيومي / مانتي كمان بتشتمي النعمه في حد يشتم النعمه
ملك / ياباه ده ربنا لعنه في كل كتاب يبقي ازاي بقي نعمه
بيومي/ ازاي مش هو زرع والزرع من صنع ربنا يبقي ازاي بقي حرام
ملك / بقولك ايه ياباه ده كلام بيضحكوبيه علي الناس اللي زيك عشان تشتري منهم
بيومي بعصبية/ بقولك ايه ملكيش دعوة انتي انا عايز منك ٣٠٠جنيه !
ملك / ليه بقي أن شاءالله
بيومي/ ٢٠٠جنيه بتوعك و١٠٠جنيه بتاعه المحروسه اختك الكبيرة ست امينه
ملك بنفذصبر/ حاضر ياباه انا انهاردة عندي فرح ناس أغنياء ربك يسهل ومتقلقش انا هتاخر انهاردة
بيومي بعدم اهتمام/ مش مهم المهم الفلوس
ثم أكمل وهو يحرك يده علي خصر ملك ويقول
بيومي/ عارف يابت ياملك لورقصتي بوسطك اللي عامل زي المبلن ده في الفرح يمكن يدوكي اكتر
ملك بعصبية/ فوق ياباه أناملك بنتك مش وحدة من الزباله اللي بتجبهم كل ليله واناحطه جزمه في بوقي وساكته
ورقص ايه اللي عايزني ارقصوه انا كوافيرهه مش راقصه
بيومي بعصبية/ طب اعملي حسابك بقي انا فلوس حلال حرام المهم عايز فلوس
ملك بنفذصبر/حاضر يايابه سبني بقي عايزة اغير هدومي وانزل
ودخلت غرفتها ورأت اختها الكبيره تبكي وقالت لها
ملك / ممكن اعرف مالك بتعيطي ليه هو ده ابوكي ومش هيتغير
امينه/ انا خلاص تعبت وقلبي واجعني من كتر الكلام معاه
ملك / معلش بكره تتجوزيني وتمشي من هنا وترتاحي منه
امينه / وانتي هتيجي معايا انا لايمكن اسيبك هنا ومحمود موافق على كده
ملك بحزن/ هو انا بقي ا ن شاء الله هفضل كبسه علي نفسك هنا وهناك لاياستي انا هفضل هنا يمكن اصعب علي حد ويرضاه يتجوزني
امينه/هههههههههههه ليه ده انتي حلوة والف مين يتمناكي
ملك وهي تستعد للخروج تقول بمزح
ملك / وانا عايز من الف واحد بس ايه حاجه كده مالهش وصف
امينه وملك هههههههههههه
ملك / سلام ياتعبه قلبي اشوفك بليل
وبعد مرور وقت قصير خرجت ملك من بيتها
وهي ذهبه في طريقها إلى شغلها قابلت صديقها ورفيق دربها
وهو شاب وسيم وفي الثلاثين من عمره يدعي كريم وهو ابن خالتها
وهو خريج فنون جميله ولكن ليس لديه شركه ولاشي بل هو يعمل في محل والده فكان والده يقوم بتفصيل فساتين سهره وكان كريم قد احب هذه المهنه ولكن هو عمل عليها اكثر ودرس في هذا المجال حتي يطور من نفسه ويقدر أن يعمل في احدي الشركات الكبرى ولكن لم يعرف في عمل في محل والده
وهنا دار الحديث بينهم
ملك / صباحو ياكيموه
كريم/ صباحو يامالوكه ايه نزله متأخرة انهاردة يعني
ملك / اصل انهاردة عندي فرح وهروح للعروسه البيت
كريم/ ربنا معاكي
ملك / يارب بقولك انا هاجي بليل وعايزة مفتاح المحل ابقي اجاي اكوي الفساتين اللي عندك
كريم/ طب هو انتي هيبقي فيكي حيل تكوي حاجه
ملك بنفذصبر/ اعمل ايه لابويا عايز مني ٣٠٠جنيه
ياكده يايعمل واصله النكد بتاعته وانا خلاص استويت منه خلاص
كريم / خلاص خدي المفتاح اهو وانا ابقي اقفل من اللي معايا تاخدي الفلوس دلوقتي ولا لما ترجعي عشان متصرفش منك
ملك / خاليهم معاك ما همشي دلوقتي وابقي أرجع علي المحل ولما اخلص ابقي اطلعلك المفتاح سلام ياصاحبي
كريم/ سلام ياصاحبي
وذهبت الي قصر الشامي وحدث شئ
اغرب من الخيال
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مين هيجنن مين)