رواية معجزتي الصغيرة الفصل الأول 1 بقلم نوران أحمد
رواية معجزتي الصغيرة الجزء الأول
رواية معجزتي الصغيرة البارت الأول
رواية معجزتي الصغيرة الحلقة الأولى
في قصر كبير
فارس بغضب : يعني اي هو الولد اختفي ابني راح فين يا اغبيه مشغل معايا شويه عيال مش رجاله
محمود : اهدي بس يا فارس الراجل بعت رساله قال فيها إن مراتك راحت للي خلقها بعد الولاده علي طول واقتحم المكان ف خدنا الولد وهربنا
فارس بغضب : وانا جايب 10 رجاله يحمو المكان كلهم مقدروش ولا ده فخ عشان يكسروني
محمود : طلع علينا اولاد الجارحي بالسلاح وكان الولد هيحصله حاجه واحد من الحراس كتر خيره خباه ولما رجع يدور عليه ملقاهوش احمد ربنا انه عايش بدل ما كان جالك جسم بس من غير روح
فارس : محمود من دلوقتي تبدأ تدور وتجيب كشف بكل الاطفال اللي في عمر ابني حتي لو ولاد شوارع وتعمل ال DNA ابني يجيلي والا هطير رقبتكم كلكم
فارس رجل اعمال كبير جدا ومن تاني اغني رجال مصر عنده 30 سنه
في بيت بسيط رن الجرس طلعت منه تفتح الباب واتصدمت
منه : اي اللي عمل فيكي كدا وشك متبهدل كدا ليه هو ضربك الحيوان ده تاني ادخلي ادخلي هتاخدي برد ومين الواد اللي علي كتفك ده اوعي تقولي ابنك اي الحكايه حصل اي
دنيا بدموع : بس بس ده مش ابني يا منه ده ولد غلبان لقيته مرمي عند الزباله قولت اخده معايا هعتبره ابني واربيه اهو عوض من ربنا انا مبقتش اخلف
منه : مستحيل ازاي انتي يا بنتي مش كنتي حامل والمفروض هتولدي حصل اي بقا وبعدين ازاي في ناس معندهاش قلب بالشكل ده ازاي يرمو طفل صغير اوي كدا في الزباله في الجو ده
دنيا بدموع : كنت ماشيه في الشارع والدنيا فاضيه ووشي غرقان مش عارفه ده بسبب المطر ولا بسبب دموعي اللي مليه عيوني وبسببها مش قادره اشوف كنت خايفه اوي انا اه يتيمه الام والاب بس ده مش مبرر يخليه يعمل فيا كدا ويرميني بالشكل ده بعد ما خلاني بعدت عن كل صحابي وكان بيضربني وبياخد فلوسي لحد ما بقا غني وآخره المتمه رماني بره البيت وطردني
منه : اهدي بس انا مش فاهمه حاجه اي اللي حصل بالضبط روحتي فين سرحانه كدا ليه
دنيا : سرحانه وبفكر في كل اللي حصل في حياتي هحكيلك
فلاش باك
في بيت كبير دخلت دنيا
دنيا بصدمه : اكيد انا بحلم صح انت اكيد مش بتخوني بعد كل ده ازاي ده ابننا قرب ييجي علي الدنيا تعمل كدا ازاي
كريم بضيق : انتي اي اللي جابك من الشغل بدري اي بتراقبيني ولا اي وكمان بتشكي فيا مش قولتلك محتاج فلوس روحي جيبي شاطره في الكلام الفارغ بس
دنيا : انا حامل وتعبانه ومقدرتش اكمل شغل والمدير روحني وكل التعب ده عشانك وفي الاخر الاقي المنظر ده مين الزباله دي بدل ما تجيب واحده زباله زيها كنن اشتغلت وجبت فلوس
بصلها كريم بغضب : شكلك عايزه تتربي وانا الي هربيكي ونزل ضرب فيها
البنت : هههه ما انتي طول عمرك عاميه وطرشه ومش عارفه حاجه جايه دلوقتي تفتحي اشربي بقا يا اختي
ام ممدوح جارتها سمعت صوت صريخها وشافت كريم خارج مع واحد نزلت جري
ام ممدوح : اسعاف اسعاف بسرعه البت هتروح مننا منكم لله يا بعده
صحيت في المستشفى
دنيا : اااه هو اي اللي حصل بالضبط ابني فين ابني
مديحه بضيق : ياختي بطلي دلع مرق وقومي مش اول ولا اخر واحده تسقط يعني خايبه وفاشله ومش نافعه في حاجه حتي في انك تحافظي علي ابنك بنات آخر زمن
دنيا بدموع : لا لا لا يا ماما اكيد انتي بتهزري اكيد محصلش كدا لا ابني ابني
مديحه : ياختي شايفه البت السهنه عايشه الدور ازاي بقولك اي يا دكتور ولا محضر ولا حاجه زي ما قولتلك بت مهمله وقعت من علي السلالم اكتبلها خروج خلينا نمشي
الدكتور : إزاي الكلام ده يا مدام ده علي جسمها آثار العنف الشديد واكيد جوزها اللي عمل كدا انتي امها لازم تجيبي حقها من الحيوان ده والإجراءات القانونيه تمشي
مديحه : يا خويا ما انا قولتك مش عايزين حاجه الله هو اي هري وخلاص اكتب خروج خلينا نمشي من المخروبه دي
خرجت ونفسيه زفت وبعد يومين
دخلت مديحه اوضه دنيا
مديحه : بقولك اي انا جبت اخري منك واتخنقت انتي لو مجبتيش حفيد ليا هرميكي بره البيت ده مش كفايه مستحمله انك يتيمه ومفيش فايده منك معرفش ابني اتجوزك علي اي
دنيا : يا ماما انا كنت بشتغل وكل فلوسي كانت كريم اللي وقف علي رجليه دلوقتي وبقينا ميسورين الحال والشركه اشتغلت بسبب مجهودي بردو
مديحه : ابني نجح بسبب مجهوده مش بسبب حثاله زيك علي العموم انا عرفت انك بقيتي عاقر يعني مبتخلفيش وانا مش هأوي حد في بيتي ملوش لازمه غوري اطلعي بره البيت ده ضربتها مديحه ووقعتها علي الارض
تعالا يا ابني شوف شوف يا حبيبي حظك الاسود الحلوه مبقتش تخلف ارميها بره
دنيا بدموع : لا لا اكيد في غلط ازاي مبخلفش اصلا اصلا كريم بيحبني ومبيهتمش بكل ده انا متاكده صح يا حبيبي شوفت مامتك عملت اي فيا
رمي ورق في وشها وقال كريم : امضي علي ورق الطلاق وغوري اطلعي بره بيتي حالا مش عايز اشوف وشك تاني بره انا لا بحبك ولا نيله وعمري ما هكمل مع واحده مبتقدرش تجيب عيال وانا بحب غيرك واحده من مستوايا
دنيا : انا لو مش بخلف ف ده بسببك انت وامك اشتغلت خدامه ليكم وكل يوم اشتغل ويطلع عيني عشانك لحد ما كبرت واخرتها اي تخوني وكنت سبب في أن ابنك يروح للي خلقه لا وكمان جاي بكل بجاحه تطردني بعد ما اخدت مني اغلي حاجه
ضربها كريم بالقلم وهي مصدومه وسحبها ورماها بره البيت في المطر وقفل الباب
باك
دنيا : وأنا ماشيه مصدومه سمعت صوت طفل صغير بيعيط بصيت كان الأمل الوحيد ليا فرحت اوي بيه لقيت زباله استغربت وفضلت ادور في الزباله لحد ما لقيت ولد زي القمر شكله مولود مبقالوش كتير حسبي الله ونعم الوكيل في الناس اللي بتتخلي عن أطفالها بالشكل ده وفي ناس تتمني بس ضفرهم شلته كان بردان اوي بدأت ادفيه وانا محتاره اروح فين بيه لحد ما افتكرتك صاحبه عمري من ايام الملجا
منه : انتي عبيطه ده انتي اختي يا بنتي هتعيشي معايا ومن بكرا هكلم المدير يشغلك معانا متقلقيش من حاجه يا حبيبتي والحمدلله ان ربنا نجدك من الواطي
انسان واطي وزباله وميستاهلش اي حاجه وسبحان الله ربنا رزقك بهديه ونعمه كبيره يطبطب بيها عليكي يا حبيبتي ناس عرر بصحيح
دنيا وهي بتهدي الطفل : ششش بس متقلقش يا حبيبي انا هبقي ماما وهخلي بالي منك معلش يا منه بتعبك معايا بس مليش غيرك تعرفي كنت بساعده وبياخد فلوسي لحد ما فتح شركه وجريت الفلوس في أيده وحب واحده تانيه
منه : يا اختي بلا واكسه رجاله هم وغم بعيد عنك وكلهم كدا الفلوس اول ما تمشي في أيديهم مش يحمدو ربنا ويعيشو ستاتهم عيشه كريمه علي تعبهم معاهم السنين اللي فاتت لا يشوفو واحده تانيه وبعدين بركه أنه سابك كنتي بتحبي في بوز البرص ده اي متزعلش مني بس زوقك عره في الرجاله بصراحه
ضحكت دنيا
مرت الايام وبعد 7 سنين
محمود : اديني دخلت الزفت المول اللي بيتكلم عنه بقي عصبي ولا يطاق اي حد حاجه تقرف اي اللي مصبرني بس ياربي اي ده في اي ماله الراجل ده بيتحرش بالبنت اللي بتشتغل في المكا بس بصراحه هي مزه احم لازم اساعدها اول ما قرب جري الراجل ولفت البنت وضربته تحت الحزام ووو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معجزتي الصغيرة)