روايات

رواية ليتني لم أعشقه الفصل الأول 1 بقلم يارا ابراهيم

رواية ليتني لم أعشقه الفصل الأول 1 بقلم يارا ابراهيم

رواية ليتني لم أعشقه الجزء الأول

رواية ليتني لم أعشقه البارت الأول

رواية ليتني لم أعشقه
رواية ليتني لم أعشقه

رواية ليتني لم أعشقه الحلقة الأولى

_ أتجوز زعيم مافيا!!!
قالتها ياسمين بصدمة لـ اللوا، وجهاز المخابرات المصرية….
_ يا ياسمين أنتي هتضحي شوية علشان البلد، زي ما كلنا بنضحي علشانها.
ياسمين….
_ بس أنا أساساً دكتورة، يعني ماليش دعوه بشغلكم ده، وليه أنا بالخصوص.
اللوا….
_ جالنا خبر من الجواسيس اللي بيراقبوهم أنهم عايزين مجموعة أطباء، ونظرا لكفائتك فأنتي هتكوني معاهم.
ياسمين……
_ طيب أمال جواز اي بس.
اللوا…..
_ أمال أنتي مفكرة اي، إن “الغول” هيثق فيكي بالساهل لا طبعاً يا دكتورة، هو أخطر مما تتوقعي.
سكتت ياسمين فقال اللوا……
_أحنا مش جابرينك يا دكتورة، بس فكري شوية في مصلحة البلد، وأهلك.
ياسمين “بإستغراب“……
_ وأي علاقة أهلي بالموضوع.
اللوا…..
_ والدك شغال أي يا دكتورة.
ياسمين..
_رئيس المخابر.
قطعت ياسمين كلامها وسكتت فقال اللوا….
_ بالظبط يعني لو مش وافقتي كلنا هنموت والبلد هتخرب.
ياسمين” بتفكير”…….
_ طيب أنا موافقة…. بس عندي شرط.
اللوا…….
_ اتفضلي.
ياسمين…..
_ أهلي مايعرفوش حاجه بإضافة إلي أنكم مش تحطوني في أي مهام تاني.
اللوا “بإبتسامة”…..
_ و أنا موافق…… بكرا الصبح الساعة 7 صباحاً، هنتجمع في مبني المخابرات علشان نعرفكم التفاصيل.
قامت ياسمين وهي شاردة في تفكيرها وهي بتقول
_ ” الغول ” مش عارفه حاسة اني داخله علي سواد.
*استوووووووب *
“ياسمين الهواري” دكتورة لجراحة القلب من أكبر الدكاترة، ياسمين شابة طموحة بعد ما خلصت الكلية سافرت برا، وأخدت الماجستير، و الدكتوراه، بالإضافة إلى الأبحاث اللي بتعملها عن القلب، وده اللي خلاها من أكبر أطباء جراحة القلب، كل ده وفي لم يتجاوز سنها 30 سنه، ياسمين بنت محجبة، ذات أعين بنيه خاطفها، تتميز لون بشرتها بالبياض وده يكفي الباقي هنعرفه.
********************************
في اليونان وبالتحديد في العاصمة “أثينـا”….
كان واقف شاب مفتول العضلات باين عليه الملامح الشرقية الأصلية، كان واقف بشموخ وسط الشركة، اللي تعد من أضخم الشركات للاستيراد والتصدير في اليونان قال الشاب ده بغصب كبير وباليوناني….
_ ماذا يعني هذا التقصير،أنا من أساس تلك الشركة، وأنا من جعلها من أكبر الشركات، ومن ثَم يأتي حسالة مثلكم ليضعفوا شركتي.
تقدم موظف وهو بيقول بالإيوناني برده….
_ جميعاً نتأسف سيدي، إنه خطأ غير مقصود ولكن أقسم لك أنه لن يتكرر مرة أخري.
_ أعرف أنه لن يتكرر مرة أخري، لأنني سأقتلـ•ـك وألقي بجثتك للحيوانات المشردة.
كان لسه هيتكلم الموظف، ولكن صوت الرصاصه خلي الكل يسكت ووقع الموظف علي الأرض ميت!
_ فليذهب الجميع لعملة وإلا لستلقوا مصيركم مثله.
رجع الكل يشتغل في هدوء وطلع الشاب علي مكتبة وقعد علي مكتبه بضيق فدخل صاحبه وقال باللهجه المصرية الأصيلة…..
_ جرا أي يا كوتش مالك مين عصبك علي الصبح كده.
فقال الشاب……
_ هو أنا مش قايل مليون مرة قبل ما تدخل تخبط يا عدي، ولا ماسمعتش.
عدي……..
_ أخيرا يا ناس الغول اتكلم مصري، كان فينك من زمان ياجدع.
الغول اتنهد بضيق وماردش فقال عدي……
_ مالك يا صاحبي شايل الهم ليه، بقالي سنين ماشوفتكش كده.
الغول……
_ علشان هي كانت بعيدة، وكنت مطمن عليها هناك، بس هما دخلوها في العالم القذر ده علشان يستغلوها لانهم عارفين إنها نقطة ضغفي الوحيدة.
عدي “بعدم فهم “………..
_ حصل إي .
الغول
_ المخابرات دخلتها في الموضوع علشان يعرفوا يستدرجوني لمصر ويقبضوا عليا، أغبية.
عدي…..
_ جاية اليونان.
أوس هز راسه بضيق وماردش فقال عدي…..
_ معها حد ولا.
بصله الغول بزعل فهو عارف هو يقصد مين فقال….
_لسه مش عارفين، ده بس اللي وصلني.
عدي” بعصبية”……..
_ هما زودوها اوي وأنا مش هسكت.
الغول “بهدوء”…….
_ مش هتعمل حاجه لحد ما نشوف هما هيعملوا اي ماتقلقش شكل الخراب جاي علي راسهم….. قولي بس عملت اي في صفقة المخد’رات.
عدي…….
_ أستلمها رجالة نيكول، ورجالتنا استلمت الفلوس.
الغول” بهدوء”……….
_ طيب روح أنت الإجتماع علشان ماحدش يشك وعرفني عملت اي لما تخلص.
عدي وهو بيقوم…..
_ تمام.
مشي وطلع الغول الموبايل بتاعه وبعدين فتح صورة، لطفلين صغيرين وهما بيلعبوا سوا وبعدين قال بحرقة………
_ ماشوفتكيش من 20 سنة، بس شكل القدر مخبيلي حاجه تانيه.
******************************
عند ياسمين كانت قاعده في أوضته بتفكر إزاي تخلي واحد زي الغول يتجوزها بس هي مش متقبلة فكرة إنها تتجوز واحد غيره، حتي لو علي الورق.
نزلت دموعها وهو بتقول…..
_ أوس.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليتني لم أعشقه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى