رواية لقاء العشاق الفصل السادس 6 بقلم إسراء بكار
رواية لقاء العشاق الجزء السادس
رواية لقاء العشاق البارت السادس

رواية لقاء العشاق الحلقة السادسة
يوم الخميس بليل في بيت ابرار علي العشاء ياسين لقاها سرحانه قال : مالك يا ابرار .
ابرار: مفيش حاجه يبابا .
نورين: مفيش ازاي انت كدا بقالك يومين في اي .
ابرار حكت حكايه يوسف لباباها وانها عاوزه تساعده قالت :بابا انا عاوزاك تشوفله شغل في الشركه عامل شوفله مثلا ورديه بليل احنا بنطلع من المدرسه الساعه 2 شوفله مثلا من 4 لحد 12 او اي حاجه لان حالته صعبه جدا وزمايلنا في المدرسه بيتنمروا عليه وكل دا بجانب المذاكره .
ياسين : لا حول ولا قوه الا بالله حاضر حشوفله شغل المهم انتي عامله اي في المذاكره .
ابرار : الحمد لله يحبيبي بشد اكتر علشان نص السنه قرب جداا .
نورين والدتها : ربنا يكرمك يبشمهندسه .
ابرار باحراج : انا عاوزه اطلب منك طلب .
نورين : قولي عاوزه اي .
ابرار : ممكن وانتي بتعمليلي سندوتشان تزودي علشان يوسف انا عارفه مش من حقي اطلب الطلب دا بس انا بساعده علشان ربنا يكرمني .
نورين : متقلقيش انا كنت حعمل كدا بس خلي بالك من نفسك كويس علشان الدنيا مش امان .
ابرار : حاضر يماما تسلميلي انا راحه اذاكر .
بعد العشاء ابرار دخلت تذاكر وكلمت امل وحكت ليها علي كل حاجه امل بصدمه : انتي بتتكلمي جد هو كدا فعلا .
ابرار :اه والله يا امل انا قررت اساعده اصلا .
امل : خلاص يا ابرار انا معاكي علشان ربنا يكرمنا .
ابرار : يارب انا رايحه انام لان بكره الجمعه .
امل : ماشي يقلبي .
انتهي اليوم وتاني يوم يوم الجمعه وعمر كان عازم كل العائله بمناسبه صفقه كسبها بعد صلاه الجمعه بدات التجهيزات في فيلا عمر بليل كان يجلش احمد وكمان وزوجته وادهم وزوجته وعمر يتراس السفره .
مالك بفخر : الف مبروك يبابا .
عمر : الله يبارك فيك يحبيبي بس انت طلعت شاطر انت ويزن .
يزن: اكيد يعمي الواحد لما بيحب حاجه بيبدع فيها حتي لو كان صغيبر سننا المهم يبدع فيها وخلاص .
كمال بفخر : يزن طالع ليك يعمر بيعشق هندسه المقاولات مرضتش اقف في طريقه .
ماجد : قوله يعمي والنبي احسن انا زهقت .
عمر بحده : ماااجد انت تسكت خالص .
ماجد : انت حبيبي يحجوج .
عمر : وانت رخم ياخويا .
الكل ضحك وعمر لاحظ سرحان احمد والكل لاحظ .
عمر : احمد مالك يحبيبي .
احمد بتنهيده : مفيش انا كويس .
عمر : انا عاوزك في مكتبي بعد الاكل .
احمد : تمام .
كمال : نوران القمر عامله اي في الدراسه .
نوران : الحمد لله يعمو .
يزن : اي يبابا حضرتك بتكلم العبقريه نوران البنت دي مخها نضيف اوي عمري ما شوفت بنت سنها صغير تهتم بالقراءه والثقافه .
نوران : اومال اهتم با ايه يا يزون باللعب مش انا انا مليش في اللعب وكلام العيال دا .
يزن : بجد ينوري انا فخور بيكي جدااااا.
ماجد بغيره : وتقولها ينوري ليه يحبيبي انت مالك بيها .
يزن ببرود : دي صحبتي احنا اخدنا ارقام بعض لانها ناويه علي شرطه .
ماجد بغضب الكل استغربه ماعدا مالك وقال : شرطه اي انا اقطع رجليها قبل ما تدخلها وبص لنوران بغضب وهي استخبت وراء والدها .
ادهم بغضب : مااااااجد احترم نفسك انت بتتكلم عن بنتي .
ماجد بغضب اكبر : انت مش سامع الا بيحصل لا وهي تاخد رقمه ليه ولاهي عاوزه تدور علي حل شعرها طبعا لازم تدور علي حل شعرها ويتري يست نوران في حد تاني غير يزن في اكتر من واحد معاكي ارقامهم .
نوران اتصدت من شك ابن عمها وحبيبها فيها وراحت علي المطبخ وعمر اتعصب وراح ضرب ماجد بالقلم وقال :يخساره تربيتي فيك ازاي تفكر في بنت عمك كدا ويزن غريب دا اخوها الكبير زيه زي مالك امشي انا مش عاوز اشوف وشك .
نوران راحت المطبخ بتبكي علي حبها ليه وازاي هو شك فيها وانتهي الكل ما اكله اتكلمت نوره : انا اسفه يا تيا علي الا عمله ماجد حقك عليا .
تيا : مفيش حاجه ينوره وهو حقه يخاف عليها لان موضوع الشرطه مش مايداها فيه .
ادم بعصبيه : بس برده يماما ميتكلمش عليها كدا اختي مش بتدور علي حل شعرها .
عمر : حقك عليا يبني انا غلطان في حق نوران .
ادم : لا يعمي مفيش حاجه انا مقدر خوفه عليها .
بعد العشاء احمد راح هو كمان وعمر المكتب عمر : مالك يا احمد .
كمال : اه صح يا احمد مالك انت مش مضبوط بقالك كام يوم .
احمد;…………………………………………………..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقاء العشاق)