روايات

رواية لقاء العشاق الفصل الثاني 2 بقلم إسراء بكار

رواية لقاء العشاق الفصل الثاني 2 بقلم إسراء بكار

رواية لقاء العشاق الجزء الثاني

رواية لقاء العشاق البارت الثاني

لقاء العشاق
لقاء العشاق

رواية لقاء العشاق الحلقة الثانية

نرجع لابرار وهي طالعه من المدرسه امل دخلت بيتها لانو قريب من المدرسه وابرار بيتها بعيد شويه شافت بنوته صحابها حوليها بيزعلوها هي راحت ليهم وبعدتهم عنها والبنت دي نوران ادهم العمري .
(نورااااان ادهم العمري) بنت ادهم العمري مدرس الرياضيات قصيره القامه لابسه نضاره لان نظرها ضعيف شويه بتحب عائلتها جداا متعلقه بباباها بتروح المدرسه وبتيجي لوحدها علشان تعتمد علي نفسها بتحب تعمل ضفاير لشعرها لكن مع الوقت الكل حيتصدم من انوثتها الا حتبان واحده واحده.
ابرار مسحت دموعها وقالت ليها: مالك يجميله اصحابك بيزعلوكي ليه.
نوران بخوف: ملكيش دعوه ابعدي عني .
ابرار علشان تمنع خوفها : متخافيش يجميله انا ابرار ممكن نبقي اصحاب .
نوران اطمنت وقالت بطفوليه: اه ممكن انا نوران .
ابرار قعدتها علي رجليها : طب زمايلك بيزعلوكي ليه .
نوران علي وشك البكاء : لان انا شاطره ولابسه نضاره قعر كوبايه بس انا حتغير مش علشان حد علشاني .
ابرار اتصدمت من كلام البنت لان كلامها يسبق سنها وقالت : مش ملاحظه انك صغيره لسه علي الكلام دا وكلكوا اطفال .
نوران بعقل : يا ابرار انا بقرا كتير لان بحب القراءه .
ابرار: ما شاء الله عليكي يلا تعالي اروحك ومتقوليش لحد علي الا حصل ماشي علشان ميقلقوش في البيت .
نوران : طبعا مش حقول لحد حتشجعيني اكمل واتغير .
ابرار: اه يجميله انا معاكي .
نوران حضنتها وابرار اتصدمت من براءه طفله وكمان عقلها كان عقل واحد كبير روحتها البيت وماخدتش بالها من الحرس علي الفيلا في اللحظه دي بطلنا كان واقف في بلكونه اوضته وشاف نوران وابرار لكن معلقش ومركزش فيها كويس ابرار روحت البيت بعد نص ساعه .
نورين بقلق : اتاخرتي ليه يا ابرار .
ابرار: حقولك بعدين يماما ممكن تعملي الاكل لان جعانه جدا .
نورين : يلا صلي علي ما احط الاكل ابوكي مستنيكي .
ابرار دخلت غرفتها اتوضت وصلت وطلعت لقت الاكل علي السفره حكت لاهلها علي الا حصل ابرار: انا مستغربه يبابا طفله عندها العقل دا كله.
ياسين: دي ارزاق يبنتي يمكن ربنها خد نظرها واداها عقلها كل واحد ليه رزق .
ابرار: فعلا يبابا ربنا يكرمها يارب.
ياسين : انا حقوم اصلي العصر قبل المغرب .
نورين: ماشي يا ياسين وانتي يا ابرار روحي يلا شوفي حتعملي اي.
ابرار: استني يماما عاوزاكي .
نورين : في اي يبت .
ابرار : ممكن تكلمي خالتي ماجده تخف علي امل شويه .
نورين : مالها امل .
ابرار : امل عاوزه بعد الثانويه تدخل فنون جميله وامها رافضه عاوزاها تدخل طب بالعافيه .
نورين: يبنتي فنون جميله اي حتطلع منها اي دي وحتشتغل اي .
ابرار : يماما حتطلع رسامه وحتشتغل رسامه وتنشر رسومتها في معرض ةكمان يمكن ربنا يكرمها وتطلع معيده .
نورين : حيرتوني انتوا الاتنين بس ماشي .
ابرار بضحك حضنت امها : حبيبتي ينوري .
ابرار دخلت تصلي العصر والمغرب وكلمت امل لقاتها نايمه وفتحت كورس الانجليزي لانها معاها لغه انجليزيه حلوه جدا وبتحب تسمع اغاني ماهر زين بالانجليزي ومحدش يعرف خالص ان معاها لغه وكملت مذاكره وعلي بعد العشاء بشويه نامت .
نرجع لفيلا ادهم العمري علي العشاء يجتمع ادهم واولاده علي السفره .
ادهم بحنيه : عامله اي ينوران في المدرسه عرفتي تيجي لوحدك .
نوران: اه يبابا عرفت انا في سنه 6 ابتدائي يعني .
ادهم : برده بخاف عليكي لسه صغيره .
ادم : تخاف علي مين حضرتك دي عقلها سابق سنها .
تيا زوجه ادهم : ودي احلي حاجه في نوري عامل اي يا ادم في المدرسه .
ادم : الحمد لله يماما قوليلي ينوري زمايلك ضايقوكي تاني .
ادهم باستغراب : ويضايقوها ليه زمايلها .
ادم : علشان قصيره وعلشان نضارتها دماغ اطفال بقه .
نوران فكرت متقولش لباباها زي ما اتفقت مع ابرار : لا مفيش حاجه حصلت هما الا بيغيروا مني عن اذنكوا بقه حقوم اصلي واقرا وانام .
تيا : يبنتي ارحميني قرايه اي ذاكري افضل .
ادهم : اي يتيا سبيها اعمل الا هيا عاوزاه وكمان القراءه بتنمي العقل .
نوران: بالضبط يبابا انا عاوزه تليفون بقه زي ادم .
تيا بغضب : قولتلك السيره دي تتقفل انتي لسه صغيره علي التليفون وعلشان تذاكري .
ادم ببعض الحده : ماما من فضلك متزعقيش لنوران وكمان كل الاطفال معاها تليفونات وانا جبتلها واحد اصلا فوق وحتاخده معاها المدرسه كمان اي رايك .
تيا بصراخ : ماتشوف ولادك يا ادهم انت ساكت لي .
ادهم بضحك: يحبيبتي اهدي مالهم ولادي حنينين علي بعض وماله ينوران خديه من اخوكي بس المذاكره والقراءه منقصرش فيهم .
حاجه بس نوران في 6 ابتدائي مش 4 دمتم سالمين كل عام وانتم بخير .
في المساء في فيلا عمر العمري يتراس عمر السفره وحوليه ولاده وزوجته .
عمر : عامل اي يمالك حتبدا امته الكليه .
مالك : انا الحمد لله يبابا كمان اسبوع باذن الله .
عمر : ربنا معاك يارب شد حيلك علشان تمسك الشركه معايا .
مالك : اكيد يبابا باذن الله بكره باذن الله حننزل انا ويزن تدريب في الشركهخ حضرتك عارف انا في سنه رابعه بتبقي تدريبات وكدا مع المشاريع .
نوره : ربنا يكرمك يحبيبي يارب .
عمر : وانت يماجد شد حيلك علشان تكون مع اخوك .
ماجد: تحت امرك طبعا يبابا لكن انا مليش في الهندسه والكلام دا .
عمر بحده خفيفه وفهم مغزي كلامه : اظن اتكلمنا قبل كدا وقولتلك شرطه لا .
ماجد ببرود: انا مش حدخل كليه مش عاوزها انا مش مالك مالك كان عاوز هندسه علشان كدا دخلها وزي ما هو حر انا كمان حر عن اذنكم .
نوره : اهدي شويه يعمر انا حكلمه .
عمر : اتمني تكلميه تعرفيه ان ليه في الشركه زي اخوه اومال انا بتعب ليه وانتي يحوريه ناويه علي اي .
حوريه : فنون جميله .
نوره : حتطلعي منها اي بس.
حوريه : رسامه ومش معني ان حضرتك مهندس يبابا يبقي احنا زيك لا كل واحد فينا ليه طموح حضرتك مش عاوز تعترف بكدا .
عملا اتعصب وقام علشان يضربها مالك مسك ايده وقال : حوريه من فضلك علي اوضتك ولو سمحت يبابا انا حكلمهم .
بعد العشاء عمر راح المكتب علشان يخلص شغل لكن حس بوجع في قلبه فظيع اخد العلاج وافتكر اليوم الا تعب فيه وعنده القلب .
فلاااااااااااااااااااااش ياااااااااااااااااااااااااااااك
عمر كان في الشركه وهو عنده 35 سنه هو حاليا عنده 50 سنه كان قاعد في مكتبه وفجاه حس بهبوط حااد ووقع من طوله كمال دخل عليه وطلب الدكتور .
عمر بيفوق : اي الا حصل .
كمال : كان عندك هبوط ووقعت من طولك كلمت احمد قالي مفيش حاجه .
عمر : طب الحمد لله روح انت يكمال .
كمال : خلي بالك من نفسك يعمر .
عمر : حاضر .
روح كمال واحمد رن عليه وقاله : عامل اي يا عمر .
عمر : انا الحمد لله كويس هو اي الا حصل كمال قالي مفيش حاجه .
احمد : بصراحه يعمر دا مش مجرد هبوط عادي .
عمر : اومال في اي .
احمد ………………………………………
عمر بصدمه ……………………………………….
تفتكروا احمد قال وعمر اتصدم عاوزه تفاعل حلو لان التفاعل قل جداااااا ودا مزعلني او انا مش حنزل الروايه تاني كل عام وحضراتكم بخير .
كمال السيوفي : صديق عمر اتعرفوا عي بعض في كليه الهندسه واشتغل مع عمر فتره في شركته بتاعه المقاولات والعماير وبعدين اسس شركته هندسه للكهرباء الا بيشتغل فيها ياسين ابو ابرار .
احمد العمري : صدبقهم التالت وليه قرابه مع عمر من بعيد لكن دخل كليه طب وبقي اشهر جراح قلب بني مستشفي وليه العياده الخاصه بيه كان متزوج وزوجته توفت وليه حكايه حنعرفها بعدين .
يزن كمال السيوفي : صديق مالك وابن كمال دخل كليه الهندسه اتخصص عماره مع مالك لحبه فيها مرح شويه لكن وقت الجد لتقي شر الحليم اذا غضب .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقاء العشاق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى