روايات

رواية لقاء العشاق الفصل الأول 1 بقلم إسراء بكار

رواية لقاء العشاق الفصل الأول 1 بقلم إسراء بكار

رواية لقاء العشاق الجزء الأول

رواية لقاء العشاق البارت الأول

لقاء العشاق
لقاء العشاق

رواية لقاء العشاق الحلقة الأولى

في بيت يسوده الهدوء هو بيت عائله الرشيدي تسطع الشمس في غرفه بطلتنا تفتح عينيها السماويه التي تسحر من ينظر لهما تنهض من سريرها تتوضا وتصلي صلاه الصبح وتقرا وردها وترتدي زيها المدرسي لان اليوم اول يوم في الصف الثاني الثانوي وخرجت وجدت والدها ووالدتها يتناولان الفطور .
ابرار : صباح الخير يبابا .
ياسين : صباح الخير يقلب بابا انهارده اول يوم مدرسه صح.
ابرار وهي تبدا في تناول الفطور: اه يبابا .
نورين : خلاص يا ابرار حتكملي علمي .
ابرار: اه يماما باذن الله علمي رياضه كمان.
ياسين بفرحه : بسم الله ما شاء الله حبيبه بابا حتكون مهندسه قد الدنيا .
نورين بقلق : ايوا يا ابرار بس الرياضه صعبه وكمان الكليات المتاحه منه مش زي علم العلوم .
ابرار باصرار: يماما لكل مجتهد نصيب وكمان بابا اهو مهندس كهرباء حيساعدني فيها ولا اي يحجوج.
ياسين : سبيها ينورين براحتها بنتك شاطره وانا حساعدها .
نورين: ربنا معاكي يلا خدي سندوتشاتك ومصروفك اهو وخلي بالك من نفسك وسلميلي علي البت امل .
ابرار وهي تهم للانصراف : حاضر يلا سلام .
نرجع لفيلا العمري المعروفه بالرقي والنظام علي الفطار يجلس عمر العمري وزوجته واخيه الاصغر ادهم .
عمر: صباح الخير يا ادهم عامل اي انا لو مبعتلكش مش حتيجي يعني .
ادهم: صباح الخير يعمر انت عارف انا مشغول في المدرسه .
عمر: انا عارف انك مدرس رياضيات معروف ودا الا شجع مالك انو يدخل هندسه بس برده انت رامي حمل الشركه كله عليا انت ليك نصيب فيها زيي زيك .
ادهم : عمر انت عارف انا مليش في شغل الشركات وكمان انا بحب وظيفتي جداا انت مستعر من وظيفتي مثلا لو كدا مش حجيلك خالص انا جيت علشان مراتك كلمت مراتي وقالت ليها انك عاوزني في موضوع ميتاجلش .
نوره تهدا الموقف: اي يا ادهم الا بتقوله دا يستعر منك اي انت استاذ قد الدنيا كل الحكايه انك ليك في الشركه زيك زيه علشان ولادك برده يسيدي خليك في شغلك ممكن بقه متزعلش وكمان هات مراتك وتعالي العيال وحشوني .
ادهم ابتسم علي طيبه مرات اخوه: تسلمي يارب ينوره العيال زمانهم راحوا المدرسه عن اذنك به الحق شغلي ولينا كلام تاني يعمر .
عمر : ادهم كلامك الا قولته مش عاوز اسمعه تاني انت ابني البكري مش اخويا يلا روح شغلك .
ادهم حضن اخوه وكل واحد راح يشوف شغله استوووووووب نعرف مين (ادهم العمري) دا اخو عمر العمري الاصغر بيشتغل استاذ رياضيات في مدرسه بيحب شغله جداا متزوج بيعشق زوجته واولاده عنده نوران رابعه ابتدائي وادم تانيه اعدادي .
حنون القلب هاددي الطبع مش متكبر علي الناس .
نرجع لبطلتنا وهي داخله المدرسه قابلت صديقتها امل وابنه خالتها ابرار: عامله اي يا املي .
امل : الحمد لله كويسه وانا مفكره نفسي متاخره خالتو عامله اي .
ابرار: الحمد لله كويسه يلا فاضل علي الطابور 10 دقايق.
امل : يلا بيقولوا في مدرس رياضيات جديد حيدخلنا زي سنه اولي .
ابرار بعدم فهم: مش فاهمه .
امل : ابرار بقولك هو اتعين السنه الا فاتت وكان بيدخل لسنه اولي بس السنه دي حيدخل لينا ولا واولي .
ابرار: احسن بدل مستر حمدي المستفز .
امل بضحك : معاكي حق انتي لسه مصممه علي علمي رياضه .
ابرار: اه دعواتك وانتي علمي علوم.
امل : لا لا انا مش بحب الكمياء والفزياء والاحياء حدخل ادبي .
ابرار : امل انتي مش شاطره في الرسم ادخلي فنون جميله.
امل : امي رافضه يلا بس الطابور ونكمل في الفسحه.
البنات حضروا الطابور وبدات الحصص بتاعتهم واول حصه كانت حصه العربي وخدوا حصتين بعدها وبدات الفسحه نص ساعه ابرار وامل نزلوا في الجنينه .
ابرار بحماس : يلا انا حموت من الجوع معايا سندوتشات تحفه .
امل بنسيان : انا نسيت اكلي وفلوسي علي السرير بسبب اني متاخره .
ابرار : عادي انا كدا كدا عامله حسابك وشريت شيبسي ليا انا وانتي يلا كلي .
امل : حاضر .
ابرار: قولي بقه ست خالتو هانم رافضه الكليه دي ليه .
امل : بتقولي حتشتغلي منها اي وانا بصراحه مش بحب الانجليزي والطب .
ابرار: ختطلعي معيده ورسامه زي القمر .
قبل ما نكمل نعرف مين ( امل نور الدين) بنت خاله ابرار واختها حلمها تطلع رسامه بس والدتها رافضه والدها بيشتغل دكتور عظام ووالدتها ربه منزل بشرتها قمحاويه وعيون خضراء زي الزرع .
نرجع لبطلتنا وبنت خالتها طلعوا الحصه بتاعتهم بعد الجرس ما ضرب لقوا استاذ الرياضيات الجديد شرح ليهم وفهموا منه جداا وانتهي اليوم الداسي وطلع البنات من المدرسه وادهم روح بيته وامل روحت بيتها وابرار قبل ما تدخل البيت لقت.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقاء العشاق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى