رواية قطار الأقدار الفصل الخامس 5 بقلم عادل عبدالله
رواية قطار الأقدار الجزء الخامس
رواية قطار الأقدار البارت الخامس

رواية قطار الأقدار الحلقة الخامسة
مي : حتي لو قلوبنا لسه فيها غبار من اللي حصل ، علشان مؤمن ابننا ممكن ننسي كل اللي حصل ونبدأ من جديد !!!
علاء : وكنتي ناسية مصلحة مؤمن لما طلبتي الطلاق ؟؟!!! وفضلت اترجاكي علشان مصلحة ابننا واصريتي علي الطلاق !!!
مي : انا وصلت لكده نتيجة افعال امك واخواتك معايا ، لو عيشنا لوحدنا يا علاء كنا هنعيش ونربي ابننا .
علاء : بعد ايه ؟!! خلاص .
مي : انت ليه مش عايز تدينا فرصة تانية ؟ لو مش علشاني علشان ابننا !!
علاء : وانتي تفتكري اني ممكن ارجعلك بعد بهدلتي علي ايد اهلك ؟!!
مي : معلش يا علاء دول اهلي وكانوا زعلانين علشاني .
علاء : ولما دخلتيني اقسام الشرطة والمحاكم !!!
مي : ياااه انت شايل في نفسك مني كتير قوي !!!
علاء : ولما اتخطبتي وكنتي هتتجوزي واحد تاني !!! بعد كل ده وعايزة ترجعي تاني !!!
في منزل علاء
عاد علاء الي المنزل وجلس يتناول الطعام و شرد بذهنه بينما لاحظته اخته سهير !! فسألته : مالك يا علاء ؟
علاء : تخيلي يا سوسو مين كلمني النهاردة ؟؟
سهير : معرفش ، هيكون مين ؟؟
علاء : مي طليقتي .
سهير : ودي عايزة ايه دي ؟!! لها عين تكلمك بعد اللي حصل ؟!!
ام علاء : دي بنت …. ، انت مش بتبعتلها نفقة الولد كل اول شهر ؟!! عايزة منك ايه تاني ؟؟
علاء : بتقولي عايزانا نرجع لبعض علشان مؤمن !!
ام علاء : وانت عايز ترجعها ؟؟
علاء : انتي رأيك ايه يا امي ؟
سهير : و دي محتاجة رأي يا علاء !!! معقول ترجعها بعد اللي حصل منها ومن اهلها !!! وغير كل ده انت متعرفش انها اتخطبت وكانت هتتجوز راجل تاني ؟!
علاء : عارف طبعا .
سهير : ورغم كده لسه بتفكر ترجعها ؟؟
علاء : لأ انا كنت واخد قراري لكن كنت عايز اعرف رأيكم ؟؟
للكاتب عادل عبد الله
ام علاء : مش محتاج تاخد رأينا في حاجة زي كده !!! مستحيل طبعا .
في منزل ريم
ام منصور : ولدي سليم جالي في المنام ليلة البارح .
ريم : الله يرحمه .
ام منصور : و كان مبتسم ووافق علي جوازك من اخوه منصور .
ريم : يامه ريحي نفسك انا مش هتجوز منصور ، لو المرحوم وافق او لأ .
ام منصور : ليه ؟؟ منصور يتعيب ؟!! ولدي منصور راجل وسيد الرجالة .
ريم : يامه ولدك منصور راجل وسيد الرجالة لكن متجوز يامه ، وانا مش عايزة اتجوز علي ضرة .
ام منصور : عايزة ولدي منصور يطلق مرته ؟؟
ريم : لا يامه ، وانا عمري ما ابني بيتي علي خراب بيت تاني .
ام منصور : حيرتيني معاكي يا بنتي !! اومال انتي رايدة ايه ؟؟
ريم : انا مش رايدة اتجوز منصور .
ام منصور : اياكي عينك من راجل غيره ؟؟
ريم : لا يامه ، انا مش رايدة اتجوز تاني ، ولا منصور ولا غيره .
ام منصور : وانتي ميصحش تقعدي عذبة من غير راجل ، ده الناس كانت تمسك سيرتنا !!!
ريم : انا اللي يجيب سيرتي اقطع لسانه ، وبصراحة انا نفسيتي تعبت وعايزة اروح اقعد عند اهلي يومين .
ام منصور : روحي اقعدي يومين تلاتة لكن متخرجيش ولا تروحي هنا ولا هناك الا لما تكلميني وتعرفيني الاول .
ريم ” بتعجب ” : ليه ؟؟
ام منصور : علشان انتي في ذمتي طول ما انتي عذبة اكده ، لما تتجوزي وتبقي علي ذمة راجل ابقي سوي ما بدالك .
ريم : مادام جوزي مات ابقي علي ذمة ابويا .
ام منصور : علي ذمة ابوكي لما تكوني عايشة في داره ، ومادام عايشة معانا في دارنا تبقي علي ذمتي اني لغاية ما تتجوزي ولدي منصور وتبقي في رقبته .
في منزل عائلة ريم
اسرة ريم مكونة من أب كبير بالسن وأم كبيرة واربعة اخوات من البنات .
ريم : انا تعبت يامه من حماتي وابنها !!
الام : مالهم ؟؟ ايه اللي حصل ؟؟
ريم : حماتي بتزن علي دماغي كل يوم صبح وليل علشان اتجوز ابنها منصور وهو كمان مستلمني في الطالعة والنازلة بيضايقني !!
الام : اوعي يا بت يلمسك الا في الحلال !!
ريم : ولا حلال ولا حرام !! انا مش بطيق اسمع سيرته !!
الام : ليه يا بنتي ؟ مادام هيسترك بالحلال وامه ومراته موافقين ليه معترضة ؟؟
ريم : يامه انا بقولك مش بطيقه !! هتجوزه ازااي ؟!!
الام : لو اتجوزتي حد غيره هياخدوا منك الدار اللي سبهولك جوزك !!
ريم : ليه ؟؟ الدار بالقانون ملكي .
يعود والد ريم من الخارج …
الاب : ازيك يا بنتي ؟ عاملة ايه
ريم : بخير يابا طول ما انت بخير .
الاب : عدتك خلصت يا بنتي ، ناوية علي ايه ؟
ريم : مناوياش يابا .
الاب : منصور كلمني من يومين فاتوا عايز يتجوزك .
ريم : يادي منصور اللي مش سيبني في حالي !! مش هتجوز يابا ، قوله بنتي ريم مش هتتجوز .
الاب : ليه يا بنتي ؟؟ هو اولي من الغريب .
ريم : لا يابا مش عايزة اتجوزه ، مش بطيق اشوفه اتجوزه ازاااي ؟؟؟
الاب : بلاش عناد يا ريم !! منصور رايدك وحطك في دماغه ، وده مش سهل !! ده لسه متعارك مع صاحب القهوة اللي بيقعد عليها وكسرها هو ورجالته !!
ريم : وانا مبخافيش يابا .
الاب : يا بنتي وليه كده ؟!! الطيب احسن ، انا راجل كبرت ومش حمل مشاكل !! وانتي لسه صغار و محتاجة راجل تتجوزيه بعد المرحوم ، مش هتكملي حياتك عذبة !!
ريم : الجواز مش بالعافية يابا ، ومنصور ده انا مش عايزة اتجوزه .
الام : و ناوية تعملي ايه ؟ الاصول بتقول انك المفروض ترجعي تعيشي هنا .
ريم : يامه واسيب داري ؟!! الدار داري وحماتي وابنها ومراته اللي جم يعيشوا معايا ، معرفش ليه ؟!!
الاب : علشان ده شقي ابنهم .
ريم : و ابنهم كتبوا باسمي وانا مش هسيبه .
في المساء …
ارسل لها علاء رسالة اخري …
علاء : لسه مش عارفة تكلميني ؟؟
نظرت ريم الي رسالته وظلت تفكر ….
علاء : شوفتي رسالتي ومش عايزة تتكلمي ؟! ولا فيه حد جنبك ؟؟
ريم : لأ مفيش حد جنبي ، لكن …..
علاء : يعني انتي اللي مش عايزة تكلميني ؟؟؟
ريم : انا اعصابي تعبانة .
علاء : ليه ؟؟
ريم : انا كل اللي حواليا بيقنعوني اتجوز منصور اخو المرحوم .
علاء : واهلك موقفهم ايه ؟
ريم : هما كمان بيقنعوني اتجوزه !!
علاء : انتي عايزة تقولي ايه ؟؟ عايزة تقولي انك هتوافقي تتجوزيه ؟؟
ريم : انا رافضة وبقاوم لكن مش عارفة هقدر اقاوم لحد امتي ؟!
علاء : ريم تتجوزبني ؟؟
ريم : بطل هزار يا علاء .
علاء : انا مش بهزر يا ريم ، وانتي عارفة اني من اول يوم شوفتك فيه وانا عايز اتجوزك .
ريم : وانا قولتلك انك مندفع في عواطفك .
علاء : مندفع علشان حبيتك ؟!!
ريم : طيب فكر معايا يا علاء بصوت عالي ، انا لو اتجوزت منصور صحيح هكون مش سعيدة لكن حياتي هتكون مستقرة وهعيش في امان واهلي كمان هيعيشوا في استقرار ، انما لو وافقتك واتجوزنا هتتفتح عليا وعلي اهلي ابواب جهنم وحتي بيتي مش هقدر ادخله ولا حتي اقدر ابيعه !!! لو انت مكاني يا علاء تعمل ايه ؟؟؟
علاء : وانا قولتلك مفيش حد يقدر يتعرضلك انتي او اهلك وانا موجود .
ريم : ممكن هتقف جنبنا في موقف او اتنين ، لكن مش هتقدر تحرس اهلي كمان !!! قولي بقي لو مكاني هتعمل ايه يا علاء ؟؟
علاء : مادام بتفكري بالطريقة دي …
ريم : هو ده التفكير السليم .
علاء : يبقي الاحسن ليكي اكيد انك تتجوزي اخو جوزك .
ريم : شوفت انت بنفسك اللي اخترت كده !!! لكن انا مش هقدر اتجوزه ولا هقدر افتح علي نفسي ابواب جهنم !!! علشان كده قررت متجوزش خالص او علي الاقل أجل فكرة الجواز دلوقتي لغاية ما الظروف تتغير .
علاء : وده معناه انك تبعدني عني و لو حتي نتكلم كأصدقاء ؟؟
ريم : مش هنضحك علي نفسنا يا علاء ، لو اتكلمنا الموضوع هتطور اكتر من كده .
علاء : وقرارك دلوقتي ايه ؟؟
ريم : هنبعد فترة لغاية ما نتعود اننا نتكلم كأصدقاء بس نطمن علي بعض كل فترة او …..
علاء : او ننسي بعض خالص !! صح ؟؟
ريم : ممكن .
علاء : وانا يا ريم هحترم رأيك ومش هضغط عليكي اكتر من كده .
صباح اليوم التالي
عادت ريم الي منزلها وهي مازالت حزينة علي تلك القصة التي انتهت قبل ان تبدأ !!! هي تعلم جيدا ان فيض الحب لدي علاء قد يسقي مشاعرها العطشي ولكنها تعلم ايضا انه لن يدوم طويلا !!
صعدت شقتها وجلست واستراحت ثم نزلت لشقة حماتها ام منصور …
ريم : ازيك يامه ؟ اتوحشتك .
ام منصور : كيفك يا بنتي امك وخواتك ؟؟
ريم : بخير يامه ، اطلعي من المطبخ وانا هعملك الاكل .
ام منصور : تعرفي يا بنتي ان نفسك في الاكل زين قوي وبحب اكل من يدك .
ريم : المرحوم كان دايما يقولي كده .
ام منصور : الله يرحمه ، علفكرة منصور ولدي كلم ابوكي في جوازكم .
ريم : ياريتك يامه يقولي لولدك ينسي الموضوع ده لأني مش رايده اتجوز .
ام منصور : لساكي معاندة يا ريم ؟!!!
ريم : مش عند يامه ، لكن انا مش رايده اتجوز ، هتجوزوني غصب ؟!!!
ام منصور : يا بنتي ولدي منصور زين الرجال ، صحيح هو عصبي لكن حنين .
في المساء
تترك ريم حماتها ام منصور بعد كلام كثير ومحاولات عديدة لاقناعها وصعد لشقتها .
تفتح ريم شقتها وتخلع حجابها وترميه بعيدا وتدخل غرفة نومها لتجد منصور يجلس علي فراشها !!!
تصاب ريم بالصد.مة وتقول : انت ايه اللي دخلك هنا ؟؟ ودخلت هنا كيف ؟!!
منصور : قولتلك اني رايدك يا ريم .
ريم : وانا قولتلك مريداشي ، يلا امشي من هنا .
ينهض منصور ويقترب منها ويحاوطها بذراعيه !!!!!
ريم : سيبني وامشي احسن اصر.خ وألم عليك الناس !!!!!!
منصور : مش هنزل من هنا الا وانتي مرتي !!!
ريم : انت اتجن.نت !!! هصر.خ وأمك ومرتك هيسمعوا !!!
للكاتب عادل عبد الله
يضع يده علي فمها ويك.ممها ثم يقول : مادام معاندة اللي مش رايداني اخده بالحلال هاخده دلوقتي بالحر.ام !!!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قطار الأقدار)