روايات

رواية عاشقي الفصل الثاني 2 بقلم سمر أحمد

رواية عاشقي الفصل الثاني 2 بقلم سمر أحمد

رواية عاشقي الجزء الثاني

رواية عاشقي البارت الثاني

رواية عاشقي الحلقة الثانية

_حنين حنين فوقي انتي كويسة ؟! طب اعمل ايه دلوقت ياربي ؟ اه مية هجبلها مية
ذهب فهد وأحضر كوبا من المياة ووضع بعض القطرات على وجهها حتى فاقت حنين :
_ انتي جاية تمو’تي هنا ؟ لا بقولك ايه انا فرحي قرب ومش عايز اي غلط بسببك وإلا نها’يتك هتكون على أيدي
_حنين : غو’ر من وشي بقا مش انت اللي جبتني هنا
_فهد : ايه الد’م ده ؟
_حنين : ملكش دعوة دي مجرد وقعة وقعتها قبل مااجي هنا
_فهد ساخرا: وقعة ولا عقلة
_ حنين : ملكش دعوة برضو
_فهد : بقولك ايه طولة لسان مش عايز نورهان خطيبتي هتاجي هنا بكرة تشوف فيلتها اللي هتعد فيها حقها برضو
_ حنين : جتك كسر حقك انت وهي
_فهد: قومي وامسحي القر’ف اللي على بوقك ده وجهزي اكل
_حنين : منت عارف اني مش بعرف اطبخ
_فهد : مليش فيه اتعلمي وبعدين امال مين اللي هيطبخ لمراتي حبيبتي
_حنين : بالس’م الهاري
_فهد: انا طالع اوضتي ساعة والاقي الاكل ف اوضتي
_ حنين : يخر’بيتك يافهد يخر’بيتك اكل ايه اللى اعمله في ساعة دانا مش بعرف اعمل غير البطاطس المحمرة وبتطلع محر’وقة كمان ، اه حلو حلو نعمله بطاطس محر’وقة قصدى محمرة
_مرت الساعة ثم نادى فهد على حنين : انتي ياز’فتة مش قولنا ساعة
_حنين : حاضر حاضر جاية اهو
_ دخلت حنين الغرفة بالطعام قال لها فهد : هو اي ده
_حنين : بطاطس محمرة
_فهد : وانا هاكل ده ؟
_ حنين : وماله ده ، ثم أخذت قطعة من البطاطس واكلتها : يعععععععع
_ فهد : حلوة صح ؟
_حنين : قمر
_ فهد بعصبية أخذ منها طبق البطاطس وقام برميه أرضا : بقولك ايه شغل العو’ج ده مش معايا ، لمي القر’ف اللى انتي عملاه ده وغور’ي من وشي
_حنين : حرام تقول على نعمة ربنا قر’ف
_فهد: بذمتك دي نعمة ؟
_حنين: الصراحة لاء
_فهد: بقولك ايه بلاها حر’ق دم انا اللى غا’ير
_ مر يوم ثم جاءت نورهان خطيبة فهد إلى فيلته .
_ فهد : نورتي يانور
_نور : تسلم يافهد
_ فهد : تشربي ايه
_ نور : ممكن قهوة
_فهد: انتي ياز’فتة ياللي اسمك حنين
_ حنين :نعم
_ فهد : اعملي قهوة
_حنين : ماشي
_عندما انتهت حنين من صنع القهوة وقدمته لنور قال لها فهد : اي ده
_ حنين : منت عارف اني مش بعرف اعملها بوش
_فهد بغض’ب : اتعلمي قولتلك اتعلمي يلا غو’ري اعملي غيره
_ حنين : وانا مش هعمل حاجة
_نور: إنما انتي بج’حة صحيح ليك عين تتكلمي
_حنين: البج’حة اللي جاية قبل فرحها لبيت خطيبها ليه مفيش اختراع اسمه تلفون ؟
_فهد غ’ضب أكثر فلم يتمالك نفسه وضر’ب حنين على وجهها
_حنين : انت مش من حقك تلمس’ني انت جايبني هنا عشان تذ’لني
_فهد : امال جايبك اعمل فيكي ايه ؟ دانتي لسة هتش في مني اسو’د ايام حياتك ومراتي المستقبلية اللي قدامك دي هي كمان تعمل اللي هي عيزاه فيكي
_ حنين : دا عند طنط
_ فهد : شكلك كدا مستغنية عن ابوكي
_ سكتت حنين عندما هد’دها فهد ثم قال فهد: ايوا كدا اسمعي الكلام ويلا اعملي قهوة تاني والمرادى لو مظبتطش هر’ميها على وشك
__ مر أسبوعان وحنين تواجه صعوبات كثيرة ولكنها تتحمل من أجل والداها حتى جاء يوم الزفاف .
_ في بيت خالد _
_ خالد: اسمعي ياحسناء كل حاجة الز’فتة اختك تتحر’ق ادخلي اوضتها واحر’قي كل حاجة
_ حسناء: بس يابابا..
_ خالد: كلمتي تتنفذ
_ سلوى: اسمعي كلمة ابوكي
_ بدأت حسناء بجمع اشياء حنين فوجدت شنطة تحت سريرها تفاجئت كثيرا وعندما قامت بفتحها وجدت بعض الأوراق صع’قت مكانها من صد’متها عندما قرأتها ، خرجت من حجرتها مسرعة قال لها والداها : حر’قتي الحاجات
_ حسناء بدموع : لا ومش هحر’قها انا ماشية لحنين دلوقت
_ خالد: تمشي تعملي ايه يارو’ح امك
_ حسناء: لازم امشي الحق جواز فهد واشوف اختي مفيش وقت
_ خالد : وانا مش هسمحلك
_ حسناء ولم تبالى لكلام والداها : مش مهم انك تسمح دلوقت أو لاء ثم ركضت مسرعة وبعدها بدقائق ذهب ابواها وراءها .
__ في فيلا فهد __
_ نورهان : مش متخيلة أننا خلاص هنتجوز
_ فهد : لا دا بقا واقع مش تخيل
_ حنين بدموع: اتفضلوا العصير , ولكن يداها كانت ترتجف فوقع العصير على فستان نور، ركلها فهد بقدمه : انا عارف انك بتعملي ده كله غيره منها انتي ايه ولا بترحمي ولا بتسيبي رحمة ربنا تنزل ، انا هكتب كتابي دلوقت وقدام عينيك عشان تمو’تي بحسر’تك
_ دخلت حسناء وقبل اي شيء سندت اختها ثم قالت : حتى بعد ماتعرف انها عملت كدا من كتر مابتحبك
_فهد: تقصدي ايه
_ حسناء : لييه ياحنين مقولتيش لييه ، حنين بتمو’ ت عااارفين يعني ايه بتمو’ت
_ وقف فهد من صدمته: انتي بتقولي ايه ؟؟؟؟
_ خالد وقف على الباب حينما سمع هذا هو وسلوى ولكن سرعان ماتوجه ناحية حنين ولكنها وقعت مغشيا عليها ، اقترب منها فهد : اطلبوا الإسعاف بسرعة
_ نور: جوازنا لازم يكمل يافهد
_ فهد: اخر’سي انتي دلوقت
_ جاءت سيارة الاسعاف وأخذت حنين الى المستشفى وذهب معها فهد واهلها
_ نور: مش هسيب بنت الخد’ام ده تاخد فهد مني
_ابو نور: انتي رايحة فين
_نور : همو’تها ، همو’تها في العربية قبل ماتوصل ، رفعت فستانها وركبت سيارتها ثم ساقت بسرعة جنونية خلف سيارة الاسعاف…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عاشقي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!