روايات

رواية فارس الصعيد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ريهام محمد

موقع كتابك في سطور

رواية فارس الصعيد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد الجزء الحادي والعشرون

رواية فارس الصعيد البارت الحادي والعشرون

فارس الصعيد
فارس الصعيد

رواية فارس الصعيد الحلقة الحادية والعشرون

(خلاص مبجتش قادر احب تاني جسمي نحس من السهر ومن الانتظار ومن الحريم ومن الاغاني انتي اجمل واحده حبتني في حياتي رقه الكلمه في شفايفك الخيال الي محاوطني ومحاصرني وانتي غايبه كأني شايفك العيون المعجزات الي بخاف ارفع عنيا يغضب المولي عليا والله مانا عارفلي خوف انا ببجي خايف ربي ولا ببجي خايف موت )
.
.
.
بعد مرور اسبوع علي وصول اماني ومحاولتها لمصالحه هنا ومعرفتها بلفتره الصعبه التي كانت تمر بها وفرحتها التي لا توصف بشفاء فاتن ورحيل الحيه ايه ووالدها .
جلس الجميع حول مائده الطعام
.
.
.
زياد ::احممم يا جماعه انا عندي خبر
.
فارس::خير يا زياد
.
زياد بص لفاتن وغمز لها::في عريس متقدم لختنا يا فارس
.
اضطربت فاتن جدا واحمرت خدودها فهي بتأكيد تعرف انه مؤمن ومن غيره
.
زياد::اي يا فتونه بجيتي كيف الطماطم ليه
.
فارس بحزم::زياد وجف حديدك ده والحجني علي المكتب
.
بعد ان ذهب فارس وزياد نظرت فاتن لهنا بحزن
.
فاتن بحزن وقله حيله::مش جلتلك هيعترض
.
هنا بتشجيع::وانا قلتلك سبيها عليا
.
……………
.
فارس ::مؤمن صح
.
.
زياد::ايوه و…
.
قاطع كلام زياد دخول هنا
.
.
هنا::زياد تليفونك بيرن بره وعزه بتعيط
.
.
زياد بخضه::مالها اي الي حصل
.
هنا ::معرفش روح شوف
.
.
خرج زياد بسرعه ونظرت هنا لفارس بضيق
.
فارس::نعم خير
.
.
هنا وهي تكتف يدها::انت بارد ليه
فارس رفع حاجبه بتعجب من طريقتها::في اي يا بت انتي
.
.
هنا::انت هتعترض علي مؤمن ولا حاجه
.
فارس::هنا ملكيش صالح في الموضوع ده
.
.
هنا اقتربت منه وامسكته من عبائتها وقالت بتحذير::اسمع يا فارس يا عربي انا ليا دعوه بلموضوع لاني تبع العروسه وانا بنيابه عنها بقولك هي موافقه لانه انسان كويس وانا بلنيابه برضوا عن جوزي بقولك انه هيوافق عشان خاطر مراته واخته ومتعترضيش يأمه ….(اقتربت منه وهمست في اذنه)
هخاصمك وانت عارف انا لما بخاصم بكون ازاي
.
.
تركت عبائته وعدلتها ومسحت علي خده بحب::اتمني تفكر في كلامي كويس يا استاذ فارس وان شاء الله ليك هديه عندي لو وافقت يلا بعد اذنك
.
.
رحلت هنا ولكنها عادت مره اخري وطبعت قبله علي شفتيه ::ودي عربون محبه
.
.
اسرعت في خطواتها خارج الغرفه تاركه هذا البطل في حاله من الدهشه والاعجباب بما قالته وفعلته ::مجنونه
.
.
خرجت هنا ووجدت النساء مجتمعات ويتحدثون في موضوع شفاء فاتن
.
جني::يعني كدا هتلعبي معايا ونجري ورا بعض يا طنط فاتن
.
.
فاتن قبلتها من خدها::اكيد يا روح طنط فاتن
.
.
جلست هنا بجانب شهد::القمر سرحان في ايه
.
.
شهد بتوتر::مفيش يا هنا والله
.
.
هنا بشك::اماني كنت عايزاكي في حاجه كدا بعد العشا
.
اماني::تمام.
.
سعاد::زياد فين يا بنات
.
ندا::انا شفته طالع الجنينه
.
………………..
.
زياد::انتي يا بت انتي معدتك دي اي بلونه
.
عزه::هو الشتا كدا يا زياد والله جوع وخصوصا اني في ايام امتحانات
.
.
زياد::ااه صحيح زاكرتي ماده بكره كويس
.
.
عزه ::انا متوتره قوي والله وخصوصا الدكتور بتاع الماده مبيحبنيش
.
زياد بأستغراب::ليه اي الي حصل
.
.
عزه::عشان مره قلتله اني عايزه اخرج من المحاضره لاني مش فاهمه حاجه تفتكر هسقط
.
.
زياد::لا عيب تسجطي اي انتي هتنطردي بره الجامعه كلها
.
عزه::بقولك اي هما مش هيزفوني علي بيتك يا حبيبي نعيش مع بعض فيه بدل فتره الامتحانات الزفت دي
.
.
زياد بضحكه من قلبه::والله هبله
.
………………..
.
دخل فارس غرفته يفكر في كلام هنا وهل بلفعل مؤمن هو ذلك الشخص الذي سيحرص علي الامانه التي تركها والديه ويفكر في كلام جنيته الصغيره وجرأتها معه خرج من الغرفه الي بهو القصر وبصوته الرخيم القوي
.
فارس::هنا اطلعي عايزك
.
كانت هنا مازالت تجلس مع الحريم
..
هنا بأستغراب::حاضر
.
نظرت لهم هنا ثم ذهبت لفارسها
.
……………
شهد::ماما انا هقوم اكلم بابا
.
اماني::ماشي يا شهد
.
…………………
.
في مكان اخر في القاهره
.
.
انس::انا هتجنن يا طارق اسبوع لا ظهرت ولا خرجت حتي من بيتهم
.
.
طارق::انس انت علي شويه وهتتجنن روح اسأل ابوها يا عم
.
.
انس بحزم ::وهو ده الي هعمله فعلا
…………………
.
.
دخلت هنا غرفتها ووجدت فارسها الوسيم جالس علي المقعد ويضع قدم فوق الاخري
هنا::نعم يا استاذ فارس حضرتك طلبتني
.
فارس::اي الطريجه الجديده دي
.
هنا::حضرتك احنا بينا اتفاق
.
اقترب فارس منها وحاوط خصرها ::لا يا شيخه ومن ميتي الكلام ده
.
توترت هنا ووضعت يدها علي صدره تحاول ابعاده::من دلوقتي لغايه ما توافق علي مؤمن
.
فارس::يا سلام دي واحده بوحده يعني بعدين دي اختي
.
هنا::اختك موافقه وانا شايفه مؤمن كويس وده بحكم انو كان جاري زمان
.
.
فارس اقترب منها اكثر::طيب واي الي يخليني اثق في كلامك ده وان مؤمن كويس
.
.
هنا::عشان انا اختياراتي كلها صح
.
فارس بحب ::لا والله واي الي يثبتلي ان اختياراتك كلها صح
.
هنا::انت اول اختيارتي وافضلهم.
.
فارس توتر من غزلها الواضح والصريح له::بتعاكسيني
.
دفعته هنا::ايون وابعد عني عشان انت كدا بتتحرش بيا وده عيب
.
فارس انفجر ضحك علي زوجته
.
تركته هنا بأحراج ونزلت للاسفل وجدت فقط زياد
.
.
هنا اسرعت له::زياد انا عايزه اقولك حاجه
.
.
زياد::في اي يا مرت اخوي مستعجله كدا ليه
.
.
هنا ::عايزاك في طلب
.
…………………………..
.
عزه ::والله انا غلبانه انا مش عارفه هو خاطبني كدا لله وللوطن ده المفروض دكتور في الجامعه يعني اقل واجب ينجحني وانا قاعده في البيت مش حكايه دي يا جدع
.
اميمه::اتهبلتي خلاص
.
.
عزه::يا حاجه والنبي كدا انا بركز سيبيني اشوف هعمل اي في ماده بكره دي
.
اميمه::ذاكري يمكن تنجحي اهو بدل ما تكوني يوم خطوبتك ساقطه دي حتي عيبه في حقك
.
.
عزه::لاقيني علي باب جامع
.
……………………
.
كان فارس في غرفته يعمل علي حاسوبه ويتحدث في الهاتف
.
.
فارس::تمام متجلجش اسبوعين بلكتير والتشطيب هيكون خلصان وكله هيبقي تمام
.
.
.
دخلت هنا الغرفه ونظرت له نظره غرور وهو ابتسم علي حركتها فتحت الدولاب واخرجت بيجامه بلون الاحمر واخذتها ووقفت امام فارس
.
فارس::تمام اكلمك بكره سلام
.
فارس::خير
.
هنا::انا هنام.
.
فارس::ايون يعني المفروض انيمك ولا اعمل اي ما السرير جدامك اهو
.
هنا::لا يا بابا انا هروح انام مع اماني وهسهر معاها بقي طول الليل .
.
فارس وقف كلاسد امامها وقال بحزم::ااه ومين هيوافج علي الحديد ده
.
هنا تحاول الثابت وعدم التوتر من ملامح وجهه الجامده::انت يعني مش هتقول حاجه
.
.
فارس::هنا اعجلي اكده واعرفي انه فكره تنامي في مكان غير سريرنا ممنوعه عايزه تسهري مع اماني علي عيني وراسي بس جبل ما راسي تكون علي المخده انتي تكوني في الاوضه مفهوم
.
.
هنا بتأفف::طيب
.
.
خرجت هنا ولكنها ادخلت رأسها من الباب::علي فكره انت رخم وبايخ واحنا متخاصمين تاني
.
فارس ضحك علي جنانها المحبب لفؤاده ::بحبك يا هنايا
……………….
.
وجدت هنا النساء مجتمعات في غرفه فاتن وبيضحوا
.
.
هنا::الله ضحكوني معاكوا
.
.
ندا::هما عايزين يهيصوا لفاتن عشان خطوبتها لكن هي مش راضيه بتقول لما ابيه فارس يوافق الاول
.
هنا::من قولت فارس موافق
.
………………………….
.
زياد::هروح علي الساعه ٦ الصبح كدا ان شاء الله عشان الطريج واوصل بدري
.
فارس::ده اخر امتحان ليها
.
.
زياد::لأ لسالها اتنين وعلي فكره انا هجيب مؤمن معايا
.
.
فارس::طيب
.
.
زياد::اي ده انت مش معترض
.
.
فارس::لما ياجي بس والي فيه الخير يجدمه ربنا
.
………………
كانت هنا تتمايل علي الاغاني هي وجني ولكنها شعرت بدوار وظلت تقاوم ولكن بلنهايه اوقفها فتح فارس لباب الغرفه
.
فاتن::يا واجعه سوده
.
فارس قطب بين حاجبيه::في فرح اهنه وانا مش عارف
.
ثم نظر لهنا بغضب::تعالي عايزك
.
.
هنا::اقرولي الفاتحه
.
.
تبعته هنا في خوف
.
اماني::ربنا يسترها عليها
.
.
فاتن::ههههههه فارس هيزعج بس لكن مش هيأذيها
……………………..
.
فارس::اي الي انا شوفته ده
..
هنا بتوتر::كنت برقص انا وجني
.
فارس::لا يا شيخه شوف ازاي مكنتش اعرف ان كدا رجص
.
.
هنا شعرت بدوار ::بص انا كنت بفرفش مع العيال شويه متحبكهاش بقي بعدين احنا متخاصمين يعني ملكش دعوه بيا
.
.
فارس بعصبيه::هنا بطلي ترددي كلمه متخاصمين دي واوعاكي اشوفك مره تانيه بلمنظر ده الحركات دي لما تحبي تعمليها وتفرفشي علي جولت عندك اوضتك تعملي فيها ما بدالك لكن بره الاوضه دي كل ده ممنوع فاهمه
.
.
هنا التي فقدت قدرتها علي الوقوف وامسكت ذراع فارس ::مفهوم
.
.
فارس بخوف وخضه وقلق احتل قلبه::هنا انتي بخير
.
هنا ::ااه كويسه بس وديني علسرير انا عايزه انام
.
نفذ لها فارس ما قالته وبعدها مسح علي جبينها بقلق::فيكي اي ايه الي بيوجعك
.
هنا وهي تحكم الغطاء عليها جيدا::متقلقش يمكن بس عشان اتحركت كتير
.
فارس قبل جبينها ::نامي وانا جنبك لو حسيتي بحاجه جولي علي طول
.
.
حركت هنا رايها بلموافقه وبعدها نامت بسرعه
.
………………..
في الصباح .
.
عزه كانت تمسك الكتاب وتعيد قرأه ما ذاكرته
.
.
عزه ::يا لهوي يا مريم مش فاكره حاجه كاني حماره كانت ماسكه الكتاب
.
.
مريم::اهدي يا عزه انتي بيتهيألك لكن الامتحان هيجي سهل
.
.
زياد::ايون مريم معاها حق
.
.
مريم::دكتور زياد
.
.
عزه بحزن::هسقط يا زياد اقصد يا دكتور زياد
.
.
ابتسم زياد علي طريقتها::اهدي بس كدا وان شاء الله الامتحان سهل
.
.
مريم::طيب امشي انا بقي بعد اذنكم
.
.
عزه بعد ذهاب مريم::زياد بص لو سقط اتجوزني برضوا
.
زياد::يا بت انتي ارحميني
.
عزه::ادعيلي
.
زياد::هتحلي يا مدام زياد العربي
.
عزه::يابني انا بحبك واسكت بقي بدال ما تجيب لنا فعل فاضح في الحرم الجامعي
.
.
ضحك الاثنان فقدوم زياد خفف من توتر عزه
…………………….
.
كان بطلنا قد انتهي من ارتداء ملابسه ومازالت هنا نائمه فأستغرب فهي ليست من عادتها وايضا لم تتأثر بحركته فأقترب منها وقبل جبينها ::يا هنايا جومي بجي الساعه بجت ١١
.
.
هنا بتملل::عشر دقايق بس يا فارس انا حابه انام قوي انهارده .
.
فارس::هنا جومي والا
.
هنا انتفضت مره واحده::انا قومت اهو يا باشا
.
……………………
.
كان الجميع علي سفره الافطار منتظرين نزول هنا وفارس
.
.
فارس::صباح الخير
.
فاتن::صباح الخير علي سيد الرجال كلها .
.
هنا وهي تتثأب::صباح الخير .
.
حني وهي تضحك::انتي لسه نايمه يا هنا
.
هنا نظرت لفارس::حكم القوي
.
……………………..
.
انس::انا عارف اني جاي لحضرتك بدري بس والله انا بقالي اسبوع علي الحال ده متوتر ومش عارف اعمل حاجه في حياتي غير ده كلوا انا في فتره امتحانات وبذاكر بلعافيه
.
.
علي::وانت عرفت منين انهم بقالهم اسبوع مش هنا ..
.
.
انس::انا مش هكدب علي حضرتك انا كنت بشوف الانسه شهد مثلا وهي خارجه من المدرسه بس الايام دي اجازه فكنت بشوفها بحكم ان في واحد جاركم هنا يبقي زميلي فغالبا كنت بشوفها لما باجيله
.
.
علي::بص يابني انا مش هقولك انت عملت كدا ليه وان دي تعتبر مراقبه بس كل الي هقولهولك كلمه واحده ابعد عن بنتي
.
……………………
.
.
هنا ::ملياش نفس ياطنط والله
.
.
سعاد::دانا عملالك الفطار الي بتحبيه
.
هنا::فارس صحاني غصب عني فمأريفه شويه هفوق واقوم اكل متقلقيش
.
………………….
.
خرجت عزه من الامتحان ووجدت العامل الخاص بزياد ينتظرها::الدكتور زياد بيقول لحضرتك تروحيله مكتبه
.
.
عزه::طيب
.
ذهبت عزه لمكتب زياد ولكنه وجدت فتاه جالسه معه ويبدو عليها التأنق المبالغ فيه وملابسها الضيقه وضحتها الصفراء.
.
عزه بعد ان طرقت علي الباب بقوه
.
زياد::اتفضلي يا عزه
.
جلست عزه علي المقعد بجوار مكتب زياد
.
سمر معيده جديده::بجد بجد يا دكتور زياد حضرتك ريحتني
.
.
عزه بصوت عالي نسبيا::نعم ريحك ازاي يعني ….احمممم اسفه مقصدش
.
سمر بتأفف من وجود عزه::مين دي يا دكتور هو لازم تفضل واحنا قاعدين
.
عزه اقتربت منهم ::انا خطيبته وان شاء الله بعد شهرين مراته
.
سمر ::اي الي هي بتقوله ده يا دكتور دي طالبه مش محترمه
.
عزه::لا والله يعني انتي قاعده مع خطيبي وبتتميصي وكمان طلعت انا الي مش محترمه
.
.
سمر كانت ستتحدث ولكن قاطعها زياد بصوت غاضب::عزه اطلعي بره
.
.
عزه حزنت من زياد وانه لم ياخذ حقها وخرجت من المكتب بسرعه وهي تبكي
…………………..
.
.
اماني::لا خلاص بقي لازم نمشي احنا طولنا وابو شهد عايزنا نرجع
.
.
هنا بحزن::هتوحشيني
.
اماني::خلاص بقي تبقي تجيلي دانا حتي هعمل عرض جديد للاتليه بتاعي تحفه
.
فاتن::خلاص ناجي نختار هدوم فرح زياد
.
هنا غمزتها::وخطوبتك انتي كمان يا توتا
.
.
.
بعد رحيل اماني وبناتها دخلت هنا وفاتن القصر ولكن هنا شعرت بدوار مره اخره فامسكت بيد فاتن بسرعه
.
فاتن بقلق ::هنا انتي كويسه
.
.
هنا::ااه ده بس باين عشان مفطرتش
.
اكملت هنا جملتها ووقعت علي الارض فصرخت فاتن بخوف علي هنا ونادت علي فارس
.
.
خرج فارس من المكتب علي صوت فاتن وعندما رأي شكل هنا هب كلطلقه واسرع وحملها بخوف سيطر علي كامل جسده وبصوت عالي::اتصلوا بلدكتوره بسرعه
.
وضعها فارس علي السرير وبخوف ::فاتن اي الي حصل
.
فاتن ببكاء::والله معرف هي وجعت علي الارض مره واحده
.
بعد عشر دقائق من التوتر وصلت الطبيبه وفحصت هنا
.
.
خرجت بعد قليل ووجدت الجميع في توتر وعلامات الخوف باديه علي وجه زوجها
.
فارس يحاول السيطره علي كلماته::طمنيني
.
.
الدكتوره بأبتسامه::هي كويسه بس ياريت تجيلي المستشفي عشان خاطر نطمن علي البيبي
.
.
فارس::طيب …بعد ان استوعب كلماتها نعم بتجولي اي ح..حامل
.
.
فاتن::مبروك ياخوي
.
.
دخل فارس لهنا ووجدها تبتسم ::طلعت حامل
.
.
ضمها فارس وقبلها بحب وتملك ::مبروك يا ست البنات مبروك
.
.
هنا ::الله يبارك فيك يا فروسه
.
………………………
.
اميمه::طيب اي الي حصل
.
زياد::معلش يا خاله ناديهالي تاني
.
عزه من وارء الباب::مش طالعه يا زياد انت جاي تهزئني تاني ولا حاجه وتهين كرمتي انا قلتلك خلاص انت من طريق وانا من طريق
.
.
امسك زياد الباب ودفعه بقوه جعلت عزه ترجع للخلف وقال بعصبيه::بت انتي اسمعي انا لما شفتك اول مره وقررت بعدها اخطبك وانتي كرامتك من كرمتي انا جبتلك حجك بس بطريجتي انا مينفعش كنت اهين معيده قدام طالبه حتي لو خطيبتي او اختي انا اعرف اجيبلك حجك لو في اخر الدنيا انا صعيدي يعني دمي حامي علي عرضي وعلي حريمي واعجلي شويه مش هجري وراكي علي طول والي انتي عايزه هيكون وكل واحد في طريجه سلام
.
خرج زياد بغضب وابتسامه غبيه يحاول اخفأها علي شكلها الخائف والمصدوم من كلماته
.
عزه بصدمه::ده اتجنن الحقيني يا ماما دا هيسبني
.
اميمه::عوض عليا عوض الصابرين يارب
.
………………….
.
هنا ::انت فرحان
.
فارس::فرحان دي كلمه جليله دانتي رديتي فيا الحياه من جديد يا هنايا وكل الهنا
.
.
هنا وضعت يدها علي خده::هتوافق علي مؤمن
.
.
فارس بغضب::يادي النيله احنا في ايه ولا اي انا هخنج الواد ده
.
.
هنا::يابايييي متبقاش دماغك دماغ صعايده بعدين انا عايزه هديه الحمل بتاعي انك توافق علي مؤمن
.
.
فارس بتنهيده::حاضر يا هنا اي اوامر تانيه
.
.
هنا::ااه انا جعانه
.
.
فارس::هجوم اجولهم يحضرولك الغداء
.
هنا::وعايزه عصير مناجه كتير
.
.
فارس::حاضر اي تاني
.
هنا::عايزه اروح ارض الهنا
.
فارس::يا مثبت العجل حاضر اي تاني
.
.
هنا::متجيب بوسه
…………………………
.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى