روايات

رواية فارس الصعيد الفصل التاسع عشر 19 بقلم ريهام محمد

موقع كتابك في سطور

رواية فارس الصعيد الفصل التاسع عشر 19 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد الجزء التاسع عشر

رواية فارس الصعيد البارت التاسع عشر

فارس الصعيد
فارس الصعيد

رواية فارس الصعيد الحلقة التاسعة عشر

(انا لما سبتك كل حاجه اتغيرت ريحه الدكاكين الجديمه والشوارع والبيوت كأني ببدء من جديد رحله حياتي او بموت حسيت ..حسيت كأني نهيت حياتي خنجتها انا كنت متخانج معاكي وجتها مكنتش اجصد اجولك امشي مترجعيش بس انتي كنتي صغيره مفهمتنيش )
.
.
.
.
زياد وفارس واميمه وفاتن وسعاد في الغرفه بجانب عزه حتي تفيق من اغمائها شعورهم غريب بين فرحه بعودتها وقلق علي هنا ومصيرها المبهم
.
.
فتحت عزه عيناها
.
.
زياد بلهفه::عزه انتي كويسه فيكي حاجه بتوجك طمنيني
.
عزه بتعب::عايزه مايه
.
ناولتها اميمه كوب الماء ::طمنيني يا بنتي انتي كويسه
.
.
عزه نظرت لفارس ::ممكن لو سمحتوا تسيبونا انا عايزه اتكلم مع استاذ فارس شويه
.
زياد غضب منها فهو كلمجنون يريد الاطمأنن عليها وهي توجه حديثها لفارس ولكنه تراجع عن ما سيقولها::يا جماعه اتفضلوا انتو
.
.
اميمه::انا مش هسيب بنتي
.
عزه::معلش يا ماما عشان خاطري انا في رقبتي مصير واحده
.
.
خرج الجميع بعد الحاح عزه علي والدتها ولكن زياد رفض الخروج
.
.
فارس بترقب لما ستقوله::سامعك
.
.
عزه وتجمعت الدموع في عيناها::انا كنت خارجه من اوضتي رايحه لزياد بعد ما ايه دخلت وقالت لنا كلام انا وماما ميتسمعش بعدها لقيت مدام هنا خارجه من اوضتها بتجري انا لحقتها لاني كنت خايفه عليها خرجت وراها وكنت لسه هتكلم لقيت واحد حط حاجه علي وشها وبعدها اغمي عليها كنت هصوت لقيت الي حصل فيها حصل معايا
.
.
فارس اغمض عيناه بألم علي ما حدث لمعشوقته وجنيته الصغيره
.
اكملت عزه::وبعدها لما فوقنا هي كان باين عليها التعب قوي وقالتلي اننا وقعنا في ايد واحد مجنون وهو كان مجنون فعلا كان بينديها عروستي وانه هيتجوزها وهنا مسكتتلوش ولما اتكلمت وقالته انها مراتك ضربها بلقلم علي وشها جامد ومناخيرها نزفت و…
.
.
فارس هب واقفا ولم يستمع لبقيه حديثها وقال بصوت عالي:: زياااد جوم معاي مرتي لازم ترجع انهارده
.
.
لحقه زياد ولكن قبل خروجهم
.
.
عزه بأرهاق::استنوا انا سبت تليفوني تحت السرير في الاوضه الي كنا فيها وهو فيه Gps عشان تقدروا توصلولها
.
.
خرج فارس ولكن زياد توجهه لعزه بفرحه وقبل رأسها::تسلملي دماغك يا حبيبتي
…………..
.
خرج فارس وتبعه زياد تاركين عزه تدعي الله ان تعود هنا اليوم فحالتها الجسديه لا تبشر بلخير فيبدو عليها التعب الشديد
.
……………
زياد وهو يقود السياره بسرعه محاولا تهدئه فارس
..
فارس بعصبيه كبيره::الكلب بيمد يدو عليها والله لاجطعهالو مرتي انا يحصل فيها كل ده انا مش هسكت يا زياد مش هسكت .
.
زياد::احنا بلغنا البوليس وكل حاجه دلوقتي في مصلحتنا بس حاول ان تهدى وهنا هترجع بأذن الله
.
.
فارس بصوت حزين::جلبي واجعني من فكره انها عانت ده كلوا وانا مكنتش معاها يا زياد
……………..
.
هنا بصوت عالي::ابعد عني وايدك دي لو اتمدت عليا تاني هقطعها فاهم.
.
.
خالد::عاجبني فيكي شجاعتك يا عروستي
.
هنا::انا مش زفت عروستك انا متجوزه فاهم وحتي لو مكنتش متجوزه عمري مهكون ليك انت مجنون
.
.
خالد سحبها من شعرها بقوه::اسكتي خالص ولمي لسانك احسن موريكي المجنون ده ممكن يعمل اي فاهمه وجهزي نفسك كمان ساعتين هنسافر
.
.
هنا دب الخوف والرعب اوصالها::نسافر نسافر ازاي وليه وفين
.
خالد::المانيا عشان نعمل فرحنا وشهر العسل وهنعيش هناك
.
هنا::اسمع انا مش همشي من هنا انت فاهم لو هموت نفسي
.
خالد::حتي موتك هكون معاكي فيه مش هسيبك فاهمه
.
………………
.فوزي::ابن ال****خطفها ازاي ده اتجنن بس انا مش هسكت
.
حسن::مش محتاجه تعمل حاجه انت يا باشا فارس اتحرك ومش هيسكت
.
ايه::معاك حق يا بابا
.
.
فوزي::غبي انت وبنتك انا هاخدها من خالد ليا انا وساعتها القضيه انا هكسبها الفلوس هتبقي بتعتي كلها وهنا معايا انتو تفكيركوا اخر تحت رجليكم
.
.
حسن بصدمه::هتحجر عليها
.
فوزي::تقرير بسيط للمحكمه بيقول انها معاها شهاده معامله اطفال وانها غير سويه وهوب كل حاجه هتبقي في صالحي
.
.
……………………
.
فارس::زياد انا مش عايز ولا غلطه
.
زياد::خلاص يا باشا كل حاجه تحت السيطره
.
.
………………………..
.
خالد يتحدث في الهاتف::خلاص احنا طالعين اهو الطياره جاهزه والورق تمام
.
.
شخص::كله زي ما طلبت بس متنساش تحط المبلغ كامل في الحساب لان الطياره مش هتطلع الا لما اتأكد ان المبلغ مظبوط
.
.
خالد بكرهه::المبلغ هيتحول بس لو في غلطه حصلت انا هوديك ورا الشمس……
اغلق خالد المكالمه ونظر لهنا
.
.
.
هنا بضعف فهي لما تتناول حتي الماء لمده يومين::انا مش هروح معاك في مكان سيبني ارجع لجوزي ارجوك انا تعبت
.
.
خالد اقترب منها::متخافيش انا بحبك مش هعمل فيكي حاجه كل الي عايزه انك تكوني معايا دانا حتي شريلك بيت جميل وهجي….
.
.
قاطعته هنا بصراخ::انا بكرهك ومش عايزه منك حاجه
.
.
خالد بعصبيه::انتي شكلك عايزه تتأدبي الحنيه مش نافعه وياكي
.
كاد خالد ان يضربها ولكنه سمع صوت احد يفتح باب الغرفه بقوه
.
.
………………..
.
عزه::يا ماما استني والله زياد ماكان يقصد حاجه السبب في ده كله ايه هي عايزن تكرهك فيه عشان
.
.
اميمه وهي تسحب بنتها::قعده في المكان ده مش هيحصل تاني يا عزه انا ما صدقت ترجعيلي بلاها الحب والجوازه دي يا بنتي
.
.
فاتن قاطعتها ::يا خاله اسمعي بس واهدي كدا زياد هيفهمك كل حاجه
.
اميمه وهي تخرج من باب القصر::انا مش عايزه افهم حاجه
.
سعاد وهي تنظر بحزن لهم وهم يخرجون::الواحد مش عارف يلاجيها من فين ولا من فين
.
.
………..
.
.
فوزي::انت فاكر اني مش هعرف القيك دانت تبقي عبيط يلا
.
.
خالد بتوتر::انا جلتلك لعبتك دي كلها انا عايز منها هنا وبس وانا خدتها يبجي سيبني اخدها وامشي بجي
.
.
فوزي::تاخدها هههههه دا هي الكنز كله تقوم تاخدها وتمشي اللعبه دي انا الي بدأتها ودخلتك فيها لما لقيتك زي الكلب هتموت علي هنا لما كنت بتشتغل سواق عندي ومتفتكرش اني هجوزهالك انا بس كنت عايزك طرف في الموضوع عشان فارس يبعد عينه عني شويه وزي ما دخلتك دخلت ايه وحسن وام ياسين عشان بس احقق الي عايزه كلكوا كنتو خيوط في ايدي
.
.
هنا كانت تستمع لكلمات عمها وهي تبكي بحسره علي ما سمعته من عمها هل يكرها لهذه الدرجه من اجل المال هي لم تحصل علي اسره وكانت فقط تراه هو عائلتها ولكنه لم ينجح الا في اظهار الكره وحب المال فقط
.
خالد::فكرك انا هسيبهالك انا اجتلك واجتلها واجتل نفسي ولا اني اناولهالك
.
.
فوزي ببرود::انت لسه مش عارف انا مين وسلطتي اي البوليس جاي دلوقتي لاني قدمت فيك بلاغ انك خاطف بنت اخويا يعني خروجك من هنا مستحيل .
.
ثواني ودخل الضابط وقبض علي خالد الذي صرخ بجنون وفقد ما تبقي له من عقل ::لا دي عروستي عروستي انا مش هسيبك يا هنا انا جبتلك الفستان مش هسيبك
.
.
سحبه الضابط وخرج وهو يجره فخالد اصبح صعب التحكم فيه
.
فوزي نظر لهنا::مفضلش غيري وغيرك يا…يا بنت اخويا العزيز
.
.
هنا::انت بتكرهني ليه حرام عليك كل ده عشان الفلوس
.
.
فوزي بحقد وكرهه::اقولك بكرهك ليه ابوكي طول عمره كان واخد حقي وكان قاسي معايا حتي امك الي كانت عارفه اني بحبها قبل ما ابوكي يتقدم لها سابنتي واتجوزته كل حاجه كانت تخليني سعيد ابوكي يقولي غلط غلط غلط شايف نفسه اكبر مني ويعرف عني بس انا مسكتش عملت كل جهدي واتخرجت من كليه الطب بتقدير كويس وبدات اخطط ازاي ارفع مستوايا من فوزي لفوزي بيه الدكتور المشهور اول حاجه عملتها اني موت امك وابوكي
.
.
هنا بعيون مصدومه مما سمعته
.
فوزي اكمل::ايو متستغربيش قتلتك ابوكي وامك عشان الفلوس بس اكتشفت انه بأسمك كل حاجه فطبيعي اني اكرهك دانا قتلت اخويا عشان الفلوس تفتكري هعمل فيكي اي ربيتك ودخلتلك طب عشان اجوزك لابني وكل حاجه تبقي تحت ايدي بس برضوا طلعتي زي ابوكي وامك زي القرع بتمدي لبره ساعتها عملت كل ده عشان اولا الفلوس ثانيا اخلص منك بما انك اخر جزء من نسل اخويا في الدنيا فهمتي يا دكتوره هنا
.
.
هنا فقدت النطق وعيناها تدمع فقط قام فوزي بسحبها وخرج من هذه الشقه
.
.
………………
.
ايه::هنهرب
.
حسن بفزع::جلتلك جلتلك كل ده هيطربج فوج دماغنا
.
ايه::مفيش وجت يلا بينا من هنا
.
.
فاتن وهي تقف امام ايه وحسن::علي فين يا بنت عمي
.
ايه وحسن بصدمه::انتي واجفه علي رجلك
.
فاتن بحده::شوفت يا عمي المشلوله جامت
.
نظره لهم فاتن بحده::الجصر متأمن ومفيش خروج من هنا الا لما يجي فارس وزياد دانتو حسابكوا تجل جوي
.
………………..
فارس بحده:::يعني ااااي الي بتجوله ده
.
.
رمي فارس الهاتف علي زياد الذي امسكه واكمل المكالمه
.
.
زياد::هو عندك دلوجتي
.
الضابط::ايوه احنا مستنيين لما فارس بيه ياجي
.
.
زياد::مسافه السكه وهنكون عندك سلام
.
.
فارس بنفاذ صبر::انا خلاص هتجنن يا زياد اعمل اي انا اول مره احس اني عاجز فكره اني مش عارف الجيها ومش عارف اي الي بيحصل معاها جتلاني وخصوصا بعد الي خطيبتك جلته
.
.
زياد::هنروح القسم دلوقتي وهنشوف الزفت خالد ده ونعرف فوزي خادها ازاي
.
.
فارس بغضب::لا اطلع علي بيت فوزي
.
.
زياد بدهشه::كيف ده احنا هنستفاد اي لما نروح لفوزي وهو اكيد مش في بيته احنا نروح لخالد نشوف ودا هنا فين
.
.
فارس بعيون حاده::اعمل بس الي بجولك عليه انا فاهم دماغه السم دي هتوصله لفين وعارف اني دي خطه هو رسمها عشان نروحله هو زمانه مستنينه دلوجتي
……………..
.
اميمه وعزه بعد ما ركبوا القطر
.
.
عزه حست بالتعب تاني بس تماسكت لغايه ما يرجعوا بيتهم
فكرت في زياد وتمنت يكون معاها في اللحظه دي حست انه سندها الي ضاع نزلت دمعها من عنيها شافتها امها ومسحتها
.
.
اميمه::متزعليش كل حاجه هتكون كويسه اهدي يا بنتي والي فيه الخير ربنا هيقدمه
.
………………….
دفع فارس باب الشقه بيده ودخل وجد فوزي يشعل سيجارته ويبتسم بغرور ::اي يابو الفوارس اتأخرت ليه
قلبي كان دليلي انك هتيجي وبرضوا مش شاكك في ذكائك المهم اتفضل اقعد عشان اقولك اومري الي هتنفذها
.
.
فارس نظر له ببرود وحده::مش فارس العربي الي يتأمر مرتي فين يا فوزي والا وبحق الي خلجني وخلجك لهيكون اخر يوم لك في الدنيا ومهسيبك جبل ما اندمك علي كل الي عملته
.
.
.
فوزي:: اهدي بس وبطل هلفطه وكلام فارغ المهم هي امضا خفيفه منك تتنازل فيها عن ٤٠فدان وطبعا هنا هتكون برضوا متنازللي عن فلوسها وعايز جنبهم كمان ٥ مليون جنيه فكه كدا والا هنا مش هترجعلك ابدا وده كلوا بلقانون
.
.
.
فارس هجم عليه ومسكه من هدومه::فاكر ان انت هتلوي دراعي لا مش انا …(وبصوت عالي )زياد فتش البيت لحد ما تلاجي هنا اكيد هي جوه
.
.
.
فوزي بتوتر::انت اتجننت انا هوديك وهوديها ورا الشمس انت بتتعدي عليا
.
.
زياد خرج وهو يحمل هنا ::فارس
.
نظر فارس لهنا واسرع لها بلهفه وحملها هو ::شوف انت شغلك معاه …ثم نظر لفوزي حسابك هتاخده بس علي جولتك بلقانون
.
.
.
.
ركض فارس الي السياره ووضع هنا فيها وقبل رأسها بشوق ونظر لوجهه بحزن عندما تذكر ما عانته ::روحي رجعتلي دلوجتي متجلجيش يا نور عيني هتبجي كويسه
.
.
هنا بصوت ضعيف::فارس متسبنيش والنبي
.
.
نزل زياد بعد ان اطمأن ان ليس هنالك اي خطر علي هنا وفارس واخذ تاكسي الي القصر ودخله بسرعه ليطمأن علي عزه ولكنه فوجئ بلمشهد هناك
……
.
.
دخل زياد القصر ووجد حاله غريبه الحرس محاوطين القصر بطريقه هجوميه وكأنهم منتظرين اي رد فعل او اوامر وعندما دخل وجد فاتن ووالدته ولبني جالسين حول عمه وبنت عمه ففهم ما يجري
.
.
زياد بسخريه::اي كانو ناوييين يهربوا ولا حاجه
.
.
فاتن::عيب يا زياد وراك رجاله وحتي لو فكروا في كده احنا واجفين لهم
.
.
حسن::اي ده يا زياد سايبهم يعملوا في عمك كده هو ده الدم الي بينا تعملوا في عمكم الكبير اكده
.
.
زياد::والله يا حاج انا متفرج في موضوعك انت وبنتك المصون والي ليه الكلمه والشوره والرأي هو فارس
.
.
ايه بغضب::فاكرني هسكت بس اطلع من اهنه وانا هبلغ عنكم
.
.
زياد::ده لو طلعتي… المهم دلوجتي فين عزه يا فاتن
.
.
سعاد بتوتر::بصراحه يا ولدي البت وامها مشيوا
.
.
زياد بغضب وصدمه::اي مشيوا وانتو كيف تسمحوا لهم بكدا
.
اخرج زياد هاتفه واتصل علي عزه عده مرات ولكن لا رد بدأ القلق والتوتر يملئ قلبه ولكنه اتصل علي مؤمن
.
.
زياد::مؤمن بدون نقاش انا هبعتلك عنوان تروح عليه وتطمن علي مرت اخوك فيه
.
.
مؤمن::مرات اخويا انهي واحده
.
.
زياد بأسعجال::عزه يا مؤمن عزه يله بسرعه الله يلخليك وطمني
.
مؤمن::تمام يا ريس
.
زياد امسك شعر ايه بحده::لسانك ده هجصهولك علي الكلام السم يلي جولته لعزه وامها بس صبرك عليا
.
………………..
.
في ارض الهنا خرجت الطبيبه من غرفه هنا
.
.
فارس بلهفه::حصل حاجه هي كويسه
.
.
الطبيبه::والله يا فارس بيه لولا اني عارفه انت علي ايه كنت قولت انك ضاربها بس هي الحمد لله كويسه شويه ردود وكدمات وانا عطيتها مسكن وياريت تاكل كويس
.
.
فارس::اشكرك .وتعبتك معايا العربيه بره هتوصلك للمكان الي تجوليه
.
الطبيبه::العفو
.
اوصلها فارس للسياره وبعدها تسارعت خطواته لرؤيه زوجته دخل الغرفه وجدها في حضنه وهي منهاره من البكاء
.
.
نزلت دموعه علي حالها وخوفها::اسف اسف اني مجدرتش ارجعك في الوجت ده
.
.
هنا وهي تحرك رأسها بلرفض::انا السبب في الي احنا فيه ده
.
.
فارس مسح دموعها::مش وجت كلام المهم دلوجتي انتي حاسه بأيه
.
هنا وهي تشهق بألم::كويسه لما بقيت في حضنك ومعاك ….فارس ده طلع بيكرهني اووي هو هو قتل ماما وبابا وكان عايز يقتلني هو بيكرهني
.
.
فارس الذي يتمزق قلبه علي صغيرته التي اكتشفت حقيقه عمها القذره ولكنه حاول تهدئتها::اهدي يا ست البنات انا معاكي
.
ظل فارس بجاورها يلقي عليها كلمات تساعدها في الهدوء والاطمئنان لانها بجانبه
.
.
بعد ان هدأت هنا اخدها فارس الي السياره لكي ينطلقوا الي قصرهم لتصفيه الحساب مع عمه وابنته
.
.
……………..
الدكتور::احنا هنعمل العمليه بكره حضرتك انزلي ادفعي في الحسابات
.
اميمه بحسره وقله حيله علي ابنتها::حاضر ربنا يقومك بسلامه ليا يا بنتي
……………..
.
.
دخل فارس وهنا القصر
.
فارس ::خاله سعاد خدي هنا لاوضتها وخليكم جنبها
.
.
بعد ان امر فارس الحريم بلذهاب نظر لعمه وابنته قليله الحيا
.
فارس::والله وجت لحظه حسابك يا عمي تحت ايدي بفارغ الصبر
…………………….
.
.
ستوووووووب
.
.
الجزء ده كان هينزل امبارح بس بعد ما كتبته رجعت مسحت نصه تاني
.
.
خلاص فارس الصعيد قربت تنتهي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فارس الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى