روايات

رواية عوالي الفصل الثامن 8 بقلم منة محمد

رواية عوالي الفصل الثامن 8 بقلم منة محمد

رواية عوالي الجزء الثامن

رواية عوالي البارت الثامن

عوالي
عوالي

رواية عوالي الحلقة الثامنة

مستخبيه بخوف وري الكنبه وهو قاعد يبصلها ويتابع حركتها لحد ما عوالي فتحت الباب ودخلت
لينا جريت عليها تحضنها……مامي رجعتي
عوالي بصتله وقالتلها….. اه يا قلبي روحي العبي في اوضتك
لينا……حاضر مامي
عوالي……رحمي بيه ايه الي جابك لحد هنا
رحمي بهدوء……اظن وعدتيني وجه الوقت تنفذي وعدك
عوالي…..وعد ايه
رحمي…….اظن جبتلك الجراح عشانك لحد هنا وجاي اخد حقي
عوالي…….يعني سمكه كدابه
رحمي عقد حواجبه …….سمكه مين
عوالي ……بصتله شويه ومسكت الموبيل تتأكد من مدير اعمالها مين جاب الدكتور وعرفت انه فعلا ابوها قدر يتواصل معاه
رحمي بصلها بغيظ………معقول تشكي فيا
عوالي……..مش قلت لي انك مش هتساعد
رحمي…..انا راجل اعمال مفيش سبب ارفض صفقه مربحه
عوالي طلعت دوسيه من شنطتها……….اتفضل انا اتنازلتلك عن شركتي بالكامل وطبيعي انت بتحب الفلوس اكتر من ولادك كالعاده
رحمي…….انا ساعدتك بصفتك المدير المالي الجديد اتعرفي ع الشغل
عوالي بتعجب…… مش فاهمه
رحمي……انا دمجت شركتك مع شركتي واعتبار من اليوم انتي المدير المالي للشركتين دي ثمره جهد والدتك وجهدي وانتي اكتر شخص اثق فيه امك لو عايشه كانت هتوافق ع قراري
عوالي……عملت كدا عشان تجبرني ارجع وابقي تحت رحمتك
رحمي قام وقف ولف بصلها……ابوكي كبر في السن
عوالي……..وافقت لكن استني عليا لما ام ياسر تخرج من المستشفي
رحمي هزلها دماغه وغادر المكان
……………..قصص منه محمد كاتب………..
في شركه رحمي عند الاستقبال
موظفه…….انتي فعلا اسمك سمكه
سمكه ضحكت…..لاْ بس عشان بحب من صغري السمك اتشهرت بكدا
موظف……سمعت رحمي بيه اخد اجرائات ضد شركه بنته بالفعل
سمكه بشماته…… تستاهل
موظف……فعلا بعد ما كانت السبب في انهيار اسهم شركته ودلوقت اخد شركتها ودمجها لشركته
سمكه ابتسمت…..احسن كدا مبقاش حيلتها اي حاجه بس لسه متعاليه ومتكبره
موظفه…….بس انتي ازاي اتعينتي هنا بسرعه ولا الوسطه تعمل عمايلها
سمكه ابتسمت ابتسامه واسعه……بالظبط ليا واسطه من رحمي بيه نفسه
موظف…..بس لما توصلي للقمه اياك تنسينا
موظفه ….بتتكلم عن ايه هي هنا موظفه زيها زينا يله كمل اخبار عوالي
موظف……سمعت انها ركعت في الارض ورحمي بيه تجاهلها تماما
سمكه ……وبسأل نفسي فضلها ايه عشان ماسكه في ياسر
عوالي هنا دخلت وماشيه خطوات بغرورها وهيئتها وقمه اناقتها
سمكه بحقد……انتي بتعملي ايه هنا
عوالي رفعت ايدها ولطشتها بالقلم وسمكه صرخت فيها……انتي ازاي تضربيني
عوالي……عشان تستاهلي الضرب
موظفه…….سمكه مين دي
عوالي بغرور……..انا عوالي رحمي
الموظف……..اه عوالي هانم صاحبه الشركه
سمكه بغيره وحقد…….صاحبه الشركه ازاي وهي مطروده ومنبوذه طردها ابوها من حياته, ولسه شايفه نفسها سبيني اخمن انتي جايه هنا ليه عشان تتوسلي لرحمي بيه يسامحك
عوالي……..جايه ليه ده ميخصكيش واقدر اقدم شكوي ضد الموظفه المتسلقه الي زيك بترغي ع اسيادها في ساعات العمل وشكلي هقبل استقالتك ومنها هتلاقي وقت كتير للرغي
سمكه……يظهر بتحبي الافلام كتير الاول اتجوزتي جواز مزيف وحمل مزيف ودلوقت بتلعبي دور المديره المزيفه انتي كلك ع بعضك كدا مزيفه خدي بعضك وامشي
عوالي…….اممم يعني عايزني امشي
سمكه…….وتختفي
عوالي ربعت ايدها قدام صدرها ……ليه هو انتي المديره ولا الامن
موظف…….سمكه هنا شغاله بواسطه مستر كارم المسؤل عن تعين الموظفين
سمكه…..زي ما سمعتي يعني انا هنا بواسطه كبيره وانا مش فرد من الامن بس اقدر اطلبهم حالا يطردوكي بره يا امن
افراد من الامن……فيه حاجه يا انسه سمكه
سمكه بحقد……اطرده الست دي
عوالي……قبل ما تطردوني عدوا ع مجلس الاداره الاول خلينا نشوف لو كنتي مؤهله لطردي اصلا
سمكه بتتكلم بثقه لان كمال وراها في الخفاء…….ليه احتاج لمجلس مستر كارم يقدر يعمل ده
عوالي خبطت ع موبيل سمكه بكل ثقه ……كدا يله جربي
سمكه مسكت موبيلها واتصلت كنسل عليها اتصلت تاني عطاها الرقم الي طلبته غير متاح حاليا اتوترت وقالت……جايز عنده شغل ولما يفضي هيكلمني
عوالي وهي بتضرب رقمه……حرام مش عارفه توصليله خليني اساعدك
كارم رد……اهلا يا عوالي هانم
عوالي عيونها ع سمكه بشماته…………….كارم انا تحت
كارم…….جايلك بس فيه مشكله
عوالي…… فيه واحده كدا عايزه تطردني تعال بسرعه ساعدني في استقالتها
سمكه صرخت فيها……بطلي تكبر وغرور واخرجي قبل ما يوصل استاذ كارم والا هتحرجي نفسك جدا
عوالي بثقه…….انا مش قلقانه ليه انتي قلقانه كدا
سمكه شافته نازل……اهو جه
كارم ابتسم……حضرتك هنا يا عوالي هانم فكرتك جايه بكره ليه مبلغتنيش قبلها
عوالي نظراتها ع سمكه وتابعت بغرور……هو انا احتاج اقدملك تقرير
كارم…….لاْ طبعا بس بخصوص الاستقاله كنتي بتهزري صح
عوالي……اسألها كانت بتهزر
كارم بص لسمكه وبعصبيه………..انتي الي كنتي عايزه تطردي عوالي هانم مفكره نفسك مين انتي حته موظفه لسه شغاله امبارح
سمكه……انت بتقول ايه هي الي بوظت الدنيا بتعمل ايه هنا
كارم انفعل…….انتي مجنونه عوالي هانم المديرالمالي واتعينت من مجلس الاداره
عوالي……..بالمناسبه انا جيت النهارده بس عشان اتحقق من حاجه معاك
كارم…..اتفضلي
عوالي…..بابا طلب منك تجيب الجراح ولا سمكه هي الي جابته بشطارتها الفلاذيه
كارم …..حضرتك بتهزري ازاي سمكه معقول هي ليها كلمه عشان تقول وتتصل بجراح كبير ده رحمي بيه امرني وهي كانت بتسمعني ع الموبيل
سمكه……انت بتلف دهرك ليا
كارم…..انتي سالتيني وقلت لك ايوه بحاول اتصل بالدكتور الجراح مفكره واحده عاديه زيك تقدر تتواصل مع اكبر جراح في مجال الطب رحمي بيه الي رتب كل ده عشان خاطر عوالي هانم
سمكه بلعت ريقها بخوف وقالت……انا
كارم زعق فيها………..انتي عايشه الدور جدا اتكلمي ع قدك وعوالي هانم مش هتحاسبك ع اليوم ده بس انا مش بتساهل مع الموظفه الكدابه وتحب تعمل المشاكل
موظف بسخريه……….شافت نفسها مميزه وبتحاول تطرد عوالي هانم
عوالي بحده…..من هنا وجاي اهتمي بس بشغلك مش بحب اقطع عيش حد عشان كدا لو عايزه تكملي هنا خليكي بعيد خالص عن عيني
……………….قصص منه محمد كاتب……………….
ياسر رجع بأكياس فاكهه وقعد جنب امه
ياسر ……ماما خرجتي من المستشفي بس لسه محتاجه راحه وغذي كويس
رحمه…..قولي لسه عايز تكمل مع عوالي
ياسر….ليه بتكرهيها بالشكل ده
رحمه…..لانها بنت الراجل الي كان هيمـ وتك واخوها سجنك ظلم فيه اسباب اكتر من كدا تخليني اكرهها
ياسر…..بس عوالي غيرهم وملهاش ذنب
رحمه مسكت تلفونها…..شوفها بنفسك شوفها
ياسر بص في الخير انها قريب هتتخطب من الدكتور كمال
رحمه……شايف انها مراتك وهي شايفه انك جوزها
ياسر وشه اتغير وقام من مكانه وخطف الجاكت وطالع ع بره
رحمه….ياسر هتعمل ايه
ياسر…..طالما مقلتليش هي بنفسها مش هصدق كلمه واحده
………….قصص منه محمد كاتب………….
عوالي بعصبيه وانفعال …….بابا ايه الخبر ده ازاي تقرر خطوبتي من غير موافقتي
رحمي بهدوء……انتي الي جيت لي وقلتي هتقبلي بأي شرط ونفذنتي الشرط الاول والشرط التاني هو خطوبتك ع كمال
عوالي بحيره……انا مش فاكره الشرط التاني ده
رحمي……حتي لو كده مكنتيش هترفضي عشان تنقذي حياه ام ياسر
عوالي……بس انا ست متجوزه ازاي كمال
رحمي…..عادي تطلقي شغلنا بيدور حوالين المكسب وبس وكمال ساعد شركتي تسد الكبوة الماليه غير كدا كمال اسم عايلته ومظهره ومهنته تتفوق كتير عن ياسر وهو مغرم بيكي اعتقد نسب مشرف للعايلتين
عوالي…..وانا بحب ياسر مش بحب كمال
رحمي……حتي لو خرجت امه من المستشفي لسه محتاجه علاج مكثف مع الدكتور ومن غير مساعدتي مش هيقدر يتحمل المصاريف انتي متأكده انك مش عايزه تشوفي ياسر بخير مع امه
عوالي…..فكرتك فعلا عايزني ارجع وبس , بس طلعت غلطانه شخصيتك وانانيتك متعرفش الرحمه اطلاقا
رحمي صرخ فيها…..عوالي احترمي نفسك انا ابوكي وكل الي بعمله لمصلحتك وطبعا قدامك الاختيار لو اصريتي ع رفضك لكمال وتكملي مع ياسر هكسر درعاته الاتنين وانهي ادميته وعلاج امه هيتوقف هو كمان وانا عارف ايه الي هتختاريه وارجعي ع البيت يله
عوالي نزلت دموعها ولفت بسرعه من قدامه قابلته وقفت تبصله بحتقار
كمال……ياسر مش هيقدر ينافسني لو صممتي تفضلي معاه مش هو لوحده الي هيتاذي لو فقد امه وجزء من جسمه بسببك تفتكري هيفضل مكمل معاكي فسلمي وارجعي البيت
عوالي…..تقصد ايه
كمال….الناس عرفت اننا مخطوبين لما ترجعي بيت ابوكي هاجي اعيش معاكم هناك
عوالي………بأي صفه
كمال ابتسم…..بصفتي دكتور رحمي بيه رتب لي الامر عشان اخد بالي من صحه لينا
عوالي…..اياك تضيع تعبك بس حتي لو رجعت مش بسبب الخطوبه عشان ياسر احميه من شركم
كمال…….هنشوف ياعوالي مين فينا الي هيكسب الحرب دي
عوالي مشت من قدامه وهي خارجه لمحت ياسر جاي ع الموتسكل طلعت تجري بسرعه ناحيه الاسانسير وهو بيجري وراها رجاله رحمي مسكوه واخده لرحمي وكتفوه
رحمي ضحك….ليه مش بتدافع عن نفسك مش كنت قوي وجامد
ياسر …..انا مش بدافع عن نفسي لانك والد مراتي
رحمي……انا عارف عنك كل حاجه انت دخلت كليه هندسة الميكانيكا معرفش ازاي بقيت ملاكم انت ليه تبهدل نفسك كده لسه قدامك فرصه تلاقي شغله محترمه بشهادتك وابعد عن عوالي متجرهاش في طريقك وانا مستعد افتحلك اكبر ورشه في المكان الي تشاور عليه تقدر تصرف كويس ع نفسك وتهتم بأمك وده عرض مش عشانك عشان عوالي الي خسرت كل حاجه بسببك ولايمكن تقدر تعيشها في مستواها
ياسر …..الي حصل لعوالي مكنش بسببي
رحمي…..لاء بسببك طردها من بيتي ورجعت اخدت شركتها لما ركعت طول الليل تتذلل وتتوسل عشان اجيب الجراح لامك
ياسر همس بصدمه……يعني هي مرضت كدا عشان انت ذليتها
رحمي…….تؤ تؤ متتأثرش اوي بالي قلته هي بتحاول تعوضك عن الضرر الي جالك مننا زمان امشي
ياسر مشي لقاه الي بتتعلق في دراعه……ياسر عارفه انك متعصب دلوقت بس خلاص عوالي اختارت راجل تاني كانت بتمثل عليك طول الوقت
ياسر بصلها……قوليلي انتي الي جبتي الجراح هنا
سمكه بتوتر…..بتشك فيا ايوه ليه حد قالك حاجه غير كده يبقي بيكدب عليك
ياسر…..لسه بتحاولي تخدعيني
سمكه شاورت ع نفسها…….انا
ياسر…….انتي مساعدتنيش بس ظهرتي كئن الفضل كله ليكي
سمكه……لاء انا
ياسر…..لو مش عايزه حد يعرف عن افعالك القذره الي عملتيها وقفي تشويه في سمعه عوالي
……………قصص منه محمد كاتب……….
عوالي راجعه من عند نوره شافته طلعت تجري منه
ياسر مد وراها ومسك دراعها…….عوالي اقفي
عوالي……ايه عايز ايه
ياسر من غير كلام ضمها لحضنه وعوالي زقته لما افتكرت كلام ابوها
ياسر ضمها تاني……عملتي كتير عشاني ليه مقولتليش الحقيقه
عوالي خرجت من حضنه وبصتله…..بابا اتصل بيك
ياسر……قابلته
عوالي بصت ع وشه …….هو الي اذاك كده
ياسر……متقلقيش بعرف اتعامل مع الموقف
عوالي صرخت فيه……طبعا تقدر تتعامل بالبلطـ جه والضـ رب
ياسر بصلها وقال…..انتي جرالك ايه ليه تتحملي كل ده لوحدك تقدري تعتمدي عليا ونحل اي حاجه سوي
عوالي…….مفيش احنا , احنا هنطلق وهتخطب لكمال حكايتنا انتهت وهكمل في سكتي لو سمحت طلقني وشوف حياتك وانساني ولا كأنك عرفتني ولا قابلتني
ياسر…..وانتي مفكرني هصدقك
عوالي……مش مهم تصدق ولا لاْ المهم تنفذ رغبتي تطلقني وتقطع الورقه الي بينا وكل واحد يروح لحاله
ياسر…….عوالي انتي ليا
عوالي….انا بكرهك عايز تعرف ليه بسببك خسرت شركتي ودلوقت بتعرض لمضايقات من اول ما اتورطت معاك وانا ع طول عيشه في خوف حتي لو انا الي بدئت كل ده حسمت امري مش عايزه لينا تكبر في البيئه دي انا تعبانه ومبقتش قادره اتحمل
ياسر…….بتسبيني عشان مفكره مقدرش احميكي انتي غلطانه عوالي انتي مش بتحبي كمال ولا بتطقيه
عوالي….هو الوحيد الي يقدر يصلع علاقتي مع رحمي ويقدر يساعدني استرد شركتي الي تعبت وشقيت لحد ما كبرتها هل انت هتقدر سمكه كان معاها حق الحب ميقدرش يتغلب ع كل حاجه ياسر بعترف اني حبيتك لكن ايه اهميه الحب ده
ياسر نزلت دموعه بقهر…..انتي متأكده هو يقدر يرجعلك شركتك
عوالي…..ايوه
ياسر…..يظهر فعلا كان وجودك معايا مؤلم اوي
عوالي ببكاء…..ايوه اوي
ياسر…….تمام انا هسيبك عشان متتألميش بس انا مش عارف هل هقدر اسيبك ولا لاء
………………………………
في بيت عوالي سمكه وهدي بيجمعوا كل حاجه
سمكه…… قربت اخلص
هدي بزهق……هي ليه خالتك مستعجله تمشي من وري ياسر
سمكه……قالت مش عايزه تعيش في بيت بفلوس الست مراته
هدي…..والله حقها انا كمان مش بطيق اجي هنا
ياسر دخل وشاف الكركبه…..الله ليه بتلموا هدومنا
رحمه………عشان ده مش بيتي عايزه ارجع بيي
سمكه بخبث…..يا خالتي ليه هتمشي بالسرعه دي حصل ايه
رحمه……..محصلش بس مش طايقه اعيش في بيت الست دي
ياسر……وانا مش طالع من هنا
رحمه بغضب……انتي عايز تجنني مش كفايه الي حصل ليك من اهلها مش كفايه مستقبلك الي راح لما رموك ظلم في السجن عايزهم يعملوا فيك ايه تاني عايز تتأذي اكتر خلينا نعيش حياتنا ونمسح الي فات
هدي……بصراحه بعد ما لعبت بيك الكوره وراحت لدكتور من توبها لازم ترجع حقك منهم
رحمه……..يرجع حقه ازاي
هدي…….ياخد قرشين من ابوها
رحمه………..اسكتي ياهدي اسكتي لايروح ولا يجي خلينا ننساه العالم دي
هدي…….ليه هو ده مش حقه مش كفايه بهدله فيه كده يطلع بقرشين يعمله مشروع يعيش منه
رحمه…………قلت اسكتي متكبريش المواضيع بينا وبينهم
هدي…..اسكتي انتي انا بتكلم صح ولا ايه رايك يا ياسر
ياسر الفكره كبرت في دماغه عشان يعملها حجه ويقدر يبقي جنب عوالي وسابهم وراح لفيلا رحمي والامن رفض يدخله لحد ما اتصل برحمي لازم يتكلم معاه ضروري وامر رجالته يدخله
رحمي…..ايه عايز ايه يا ولد
ياسر ميل عليه…..عايز حق جرحي لما حاولت تقـ تلني
رحمي…..اممم ظهرت ع حقيقتك العرض بح خلص وملكش اي حق
ياسر طلع مطـ واه حطها رقبـ ته…..اديني حقي والا هفـ صل راسك عن جسـ مك وقتي
افراد لامن هيهجموا يكتفوه ياسر رحمي شاورلها يبعدوا ويطلعوا بره خالص
رحمي…..طيب اقعد شويه في الصالون بأدب وانا هنفذلك طلباتك كلها وهبلغ رجالتي انك ضيف ومحدش هقربلك خالص
ياسر طلع قعد في الصالون ويكسر في الكاسات بغل
عوالي نزلت شافته جريت عليه……ياسر انت بتعمل ايه هنا اتجننت قوم امشي قبل ما يشوفك بابا
ياسر…….ابوكي يولـ ع
عوالي…….انت سكران ولا ايه انت مش عارف انت فين
ياسر زقها وميل عليها…….لاء عارف انا فين في قصرك يا ملكه وجاي اخد حق جرحي الي لسه معلم
عوالي كشت منه……انت بتتكلم عن ايه لو ع جرحك القديم هخلي رحمي يعوضك
ياسر……..اعتبر ده promise
عوالي هزت له دماغها…….promise بس امشي دلوقت ومترجعش هنا تاني
ياسر……..لاء انا عجبني افضل معاكي هنا ايه رايك انتي ويبقي ده العوض
عوالي بتشده……. ياسر افهمني ارجوك
ياسر قدام دموعها وخوفها شد الجاكت ومشي ع انها تنفذ الوعد

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عوالي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى