رواية عوالي الفصل التاسع 9 بقلم منة محمد
رواية عوالي الجزء التاسع
رواية عوالي البارت التاسع

رواية عوالي الحلقة التاسعة
في مكتب رحمي
المحامي….رحمي بيه اتفضل كتبت نص الفيلا دي لياسر بس فسخ خطوبه الدكتور كمال هتاثر ع تعاون مع الشركيتين ومعظم العقود هتتوقف وهتتلغي ومش في صالحنا ده ابدا لانه هيؤدي لعواقب قانونيه خطيره
رحمي…..انا فكرت كتير في كل الجوانب وانا حقيقي ظلمت الولد ده كتير وهتعامل مع عايله الدكتور كمال
كمال بعد ما سمع كلامه خبط ودخل……حضرتك طلبتني
رحمي…..ايوه مرهق شويه
كمال….مالك فعلا شكلك مش كويس خليني اكشف عليك
رحمي……كمال كل الامور هترجع لمكانها الصحيح ده قسمه ونصيب ومكتوب
كمال………بس انا الي حبيتها الاول وكان المفروض تبقي نصيبي لكن انت عايز ترجعها للشخص الي انت رفضته لانك بس حسيت بالذنب رتبت لكل ده تجيبه هنا قريب منها
رحمي اتنهد……. يابني هما بيحبه بعض وخلاص بقي امر واقع وعندهم طفله هاعند واكابر لحد امتي لو كنت وافقت ع علاقتهم من الاول كان هو بقي قبلك ده قدر مكتوب
كمال…..وانا مؤمن بالقدر ماهو الدكتور لو مأمنش بالقدر ازاي المرضي هيستأمنه ع حياتهم واظن ممكن نغير القدر بأيدينا
رحمي…..كمال متزعلش
كمال ابتسم بغدر وقاله…..لاء عادي خد الدواء وهجبلك كوبايه ميه
رحمي…..اتمني تفكر في الوضع ولو فسخنا الخطوبه هرجعلك كل حاجه كامله
كمال ناوله كوبايه الميه بعد ما حط فيها برشامه تسبب جلطه
وبعد ما اتاكد ان رحمي شربها اخد بعضه وخرج قابل ياسر داخل عند رحمي
ياسر فتح الباب وقعد بستهتار……ها ناويت تديني ايه
رحمي مسك قلبه ورد……الي انت طلبته
ياسر……هو انت بتسكتني ببرودك ده
رحمي قام وقف بتعب….لاْ عوالي بنتي وانا ظلمتكم كتير ومعرفش هعيش قد ايه وانا عارف انت بتعمل كل ده عشان تبقي جنبها عشان كدا كتبت لك نص الفيلا خليك جنبها
عوالي فتحت الباب…..الاجتماع
رحمي بصلها ومسك قلبه واترنح ع وري
عوالي جريت بفزع………بابا مالك
ياسر سنده وهو بيقع ع الارض …..رحمي بيه مالك
عوالي ركعت عند رحمي…..بابا حصل ايه بابا رد عليا
كمال دخل يمثل الفزع…..رحمي بيه خدوه ع الكنبه
عواي…..حصله ايه
كمال……اتصلوا بالاسعاف بسرعه
عوالي بتلف…..فين تلفوني
ياسر مدلها موبيله……..خدي اتصلي منه
عوالي…..الو دكتور بابا وقع اغمي عليه ابعتلي عربيه اسعاف بسرعه
مرات ابوها دخلت ولقت دوسيه واقع بصت لياسر بغضب…….ايه انت اخدت نص الفيلا ده بجد وليه
………….قصص منه محمد كاتب…………
في المستشفي
عوالي….بابا عامل ايه
كمال……اتجاوز مرحله الخطر بس دخل في غيبوبه طويله فخليكم مستعدين
عوالي……غيبوبه
كمال…..شوفت حالات كتيره زيه وبيدخلوا في غيبوبه طويله المدي ورآي ممكن يكمل علاجه في الييت ده هيساعد ع سرعه شفائه
عوالي……ايوه لكن مـ
كمال علق وتابع…….متخافيش انا معاه وهتابع حالته الصحيه قي البيت
عوالي……شكرآ
كمال…….مفيش داعي للشكر احنا عايله واحده
مراه ابوها هجمت ع عوالي بعتف……كل ده حصله بسببك
كمال شدها من دراعها…….انتي بتعملي ايه دي مستشفي
مراه ابوها بزعيق…..كان ابوكي صحته كويسه لحد ما رجعتي عايزه تاخدي الثروه لحبيبك بعد ما دمـ رتي سمعه اخوكي وهرب بره ودلوقت عايزه تخلصي ع ابوكي عشان ياخد كل حاجه
عوالي بصت لياسر بعيون كلها دموع وهو واقف بعيد ماسك اعصابه
مراه ابوها…..ماتردي ولا حاسه بالذنب دلوقت اسمعيني يا عوالي لو ابوكي
عوالي…….انا الي بقي عندي شك فيكي ولو اتأكدت هخالي العايله تطردك من عايلتنا
مراه ابوه بتحاول تسحبها من شعرها……. اه يا سافله
كمال مسك ايدها وصرخ فيها……اهدي والا هجيب الامن
عوالي شدت ياسر من الجاكت بغيظ واخدته ع جنب…… قولي ايه الي حصله
ياسر….. وانا هعرف منين
عوالي…..ياسر بابا كان كويس بس انهار فجأه قدامك وليه يكتبلك نص الفيلا وتقولي متعرفش حاجه بتستعبط
ياسر شدها من دراعها….. مفكره ايه الي ممكن يكون حصل
عوالي…..انت بتهرب من سؤالي مخبي ايه ،ده عشان بابا رفض علاقتنا سوي هددك فقمت انت
ياسر …..ايه قوليها يله قولي
عوالي…….قولي انت بنفسك
ياسر………اه هقولك ابوكي مدين ليا عن ضياع مستقبلي وهو اخد الي يستحقه
عوالي…..يعني انت الي اجبرت بابا ع كده
ياسر ابتسم بستهزاء وسايبها وماشي وهي شدته وهو قالها……شوفي لو مفكره انه انا بلغي عني ارميني في السجن وانا كمان هبلغ عنه انه زمان رماني في السجن وحاول يقتـ لني
كمال خطف عوالي من ايده ……ياسر لو كنت لسه معتقد انك جوزها لحد دلوقت ده ميدكش الحق تتعامل معها بالشكل ده اتعامل بشويه احترام وافتكر انها خطيبتي
ياسر بسخريه واستهزاء….. والله طيب ابقي قول لخطيبتك ايدها متتحطش ع رجاله غريبه عنها
كمال مسك كتافها …….انتي كويسه
عوالي شالت ايده عنها وبصت لياسر بغيظ ومشت!!
………..قصص منه محمد كاتب……………….
في الفيلا رحمي راقد ع السرير والاجهزه حواليه
عوالي عيونها بتحدف في دموع……..بابا انا اسفه لو محبتش ياسر من الاول مكنتش حصلك كده ومكنتش وصلت للحاله دي بابا ارجوك اصحا مهما كانت المشاكل بيني وبينك مش هسمح لياسر يؤذيك مره تانيه ولو طلع هو مش هسيبه يفلت بعملته
الشغالة خبطت ودخلت…..عوالي هانم ياسر هنا ومعاه رجاله
عوالي اتكت ع اسنانها وطلعت بغضب…..انت ايه حكايتك ماتلم نفسك بقي
ياسر همشها وكلم رجالته…..من دلوقت محدش يدخل اوضه رحمي من غير اذني
صبي الورشه والرجال معاه…..حاضر
عوالي….ياسر انت بجد زودتها اوي ده بيتي طلع رجالتك من هنا حالا
ياسر…..ده مستحيل وانا هنا بصفتي جوزك
عوالي…..وانا قولتلك طلقني
ياسر مسك دقنها….وانا مش موافق ع الطلاق ابدا ده كان قرارك مش قراري ومتنسيش ابوكي كتب لي نص الفيلا دي وده سبب لوجودي هنا
عوالي رفعت صوباعها في وشه……انت
ياسر ضمها لحضنه ……انا لسه جوزك متعصبنيش والا هدمر البيت ع دماغك
عوالي زقته……انت طلعت واطي وحقير
ياسر…..لسه عارفه دلوقت
مره ابوها شدتها من شعرها……جبتي الراجل ده ليه
عوالي بصتله وصرخت فيه……شايف انت عملت ايه دمرت العايله
ياسر مسك مراه ابوها وحدفها بقوته ع الارض…..مفكره نفسك مين عشان تمدي ايدك ع مراتي من ساعه ما جيت هنا وانا شايفك بتتنمري عليها
مراه ابوها بصتله بنظرات كلها حقد وسكتت
ياسر ركع ع ركبه ونص وابتسملها…..ايه خفتي مني تمام احب اقولك من هنا وطالع البيت ده تحت سيطرتي وطول منا هنا مش هسمح لحد يؤذي عوالي ببصه ودلوقت تلمي هدومك وتاخدي بعضك وتمشي من البيت
مراه ابوها……انا مراه رحمي وليا حق ازاي تطردني انا هسجنك
ياسر…… اياك تنسي عوالي مراتي والي يرشها بالميه ارشه بالدم ومتقوليش انك هتقعدي هنا تراعي مريض طريح السرير ملوش لا حول ولا قوه بس لو عايزه تشتغلي في البيت هو محتاج شغل كتير
مراه ابوها قامت تتوعد وتهدد……انت وهي هتشوفه انا هعمل ايه هخالي ابني يرجع ويتعامل معاكم
عوالي…..اسمع انا مش محتاجه لحبك المزيف
ياسر همشها وكلم رجالته……طلعوا الشنط لاوضه عوالي
عوالي وسعت عيونها……هما هيعملوا ايه مطلعوش حاجه
ياسر مسك ايدها…..تعالي هنا
عوالي……هو انت بتجرب حظك
ياسر….في القريه كنا كل ليله بنام سوي وهنا نفس الشئ مكانك مكاني
عوالي….هو انت معتقد فيه فرصه لينا مستحيل
ياسر من غير اي كلمه رفعها ع دهره وطالع بيها
عوالي بتضربه ع دهره وبتصرخ……انت بتعمل ايه سيبني في حالي نزلني والا هاكل دراعك نزلني بكرهك
ياسر نزلها وبصلها….بجد بتكرهيني بسبب ابوكي ولا لانك عايزه ترجعي لكمال وتبعديني عنك
عوالي…..الاتنين
ياسر….ماشي قوليلي ليه وافقتي تتخطبي لكمال وعايز الحقيقه حالا
عوالي……. قولي انت الاول عملت ايه في بابا
ياسر…..هتبلغي عني ولا هتتفاوضي معايا
عوالي بغيظ….طيب اسمع بقي انا مخطوبه لكمال بأرادتي لا سباب ولا ندم وشكلي اخدت القرار السليم
ياسر قال……حتي لو كان عنده نوايا تانيه ناحيتك
عوالي…..هو انت مش بتجري ورايا زيه لحد ما بابا وقع لانك عايز الفلوس
ياسر حدفها ع السرير واعتلاها…..انتي غلطانه انا عايزك انتي
عوالي بتزقه بقسوه………وانا مش عايزاك
كمال سمع صوت صراخ عوالي بخبث نده ع بنتها……لينا اطلعي خبطي ع امك وقوللها ان بطنك بتوجعك
لينا طلعت وخبطت ع الباب وياسر قام بسرعه من ع عوالي الي زقته
لينا ……..ماما افتحي الباب بطني وجعاني
عوالي عدلت هدومها وفتحت الباب بخوف……مالك
لينا…..بطني وجعاني
عوالي…..تعالي اديكي العلاج بس بتوجعك فين
لينا وقفت وبصتلها…..مامي بطني مش بتوجعني
عوالي زعقتلها بصوت عالي جدا…..يعني كنتي بتكدبي ازاي تكدبي عليا كدا وتخوفيني
لينا ببكاء…..مكدبتش الدكتور كمال الي قالي اقول كده ان بطني بتوجعني وقالي اطلع اخبط عليكي
عوالي ضمتها…..انا اسفه اسفه غلطت مكنش ينفع الومك متعيطيش انا اسفه
ياسر طلع….لينا تعالي هنا هاتي حضن
لينا جريت عليه وبعدين كشرت وياسر قعد ع الارض وحطها ع ركبته …… خلاص بقي متعيطيش
لينا…..انا زعلانه منك
ياسر……ياخبر ليه
لينا……مش انت وعدتني وقلت مش هتطردني بس طردتني من بيتك
ياسر مسك دقنها وابتسم…..قوليلي اعمل ايه وتسامحيني وبعدين انا مطردتكيش ولا اقدر عشان كدا جيت اعيش معاكي متعيطيش مامي قالت اسفه نقول ايه لمامي
لينا……حصل خير سامحيني لاني عيطت زي العصفوره الصغيره
ياسر…… خلاص ولينا مش هتعيط تاني اتفاقنا
عوالي …..يله روحي نامي
لينا باست خدها…..تصبحي ع خير
عوالي…..وانتي من اهله
………………………………………
عوالي بعد ما حكت حدوته للينا وراحت في النوم بتفتح الباب ونازله لقت الواقف في وشها!!
كمال بهدوء……جيت اتكلم معاكي
عوالي…..لينا نامت مش عايزه اصحيها نتكلم بكره
كمال…..عوالي انا اسف ع الي حصل مني اليوم خليتها تكدب كنت قلقان عليكي بعد الي صدر منه ليكي اليوم خفت ليكون بيمد ايده عليكي
عوالي بجمود…..انا كويسه بس عارف ان لينا مش كويسه وده الي قلقني وانك بتشجع طفله ع الكدب مش حاجه لطيفه
كمال عدل نضارته…..عندك حق ابوكي حاليا في كومه وكون فضل ان ياسر يكون معاكي ده في حد ذاته هيضرك بس ممكن اساعدك طالما هنتجوز قريب
عوالي بتهكم….هتساعدني شكرا بس الجواز متعلق بالحب وانا مش بحبك شوفت كتير من تحديات ولو مش هقدر اتعامل مع ده هكون انسانه ضعيفه
ياسر زقه بكتفه وداخل الغرفه بكل برود
كمال مسكه من دهره…..هو انت رايح فين
ياسر بصله…..الوقت متأخر اكيد داخل انام
كمال….عوالي خطيبتي
ياسر….قولتها بنفسك خطيبتك مش مراتك لما اطلقها وتتجوزه تقدر تتصرف
عوالي …..ياسر انت بتعمل ايه
ياسر مسكها وشالها وهيرميها ع السرير وهي صرخت…. يالهوي البت نايمه
ياسر اتنهد ونزلها براحه ……نامي
عوالي……اطفي النور
ياسر غير هدومه وفرش لحاف ع الارض ورقد وفضل يتاملها لحد ما غمضت عوالي عيونها
……….قصص منه محمد كاتب…………….
ياسر اكتشف في غرفه رحمي جهاز تصنت وفضل قاعد مستني كمال لحد ما شافه طالع ع فوق
ياسر ولع الاباجوره وقاله بصوت رخيم……الوقت متاخر جدا هو انت رايح اوضه رحمي بيه
كمال وقف ع اول سلمه …..ايه الموضوع بتشك اني اذيته
ياسر …..وكنت لازم تتاكد ان مفيش اي اثر
كمال…..لو كنت انا الي عملت فيه كده هتعمل ايه قصاد ده عندك اي دليل ضدي
ياسر…..لو كنت انت طبيعي لانك دكتور وسهل تعمله وع نضافه بس هقضي عليك بالبصمات وهنـ تقم منك
كمال….وانا في يوم هطعلك من البيت ده
ياسر مد شفته بستهزاء…وانا مستني
كمال شده من ياقه قميصه….بحذرك ابعد عن عوالي دي بتاعتي ومش هتراجع
ياسر مسك ايده نزلها بشده…… انت عبيط صح عوالي دي مراتي ومش هطلقها
كمال…..يابني احسن لك تعرف حدودك وتعرف الفرق بيني وبينها مستحيل تعيشوا بحياه سعيده وعوالي هي الي هتتاذي لو فكرت في الامر كليا ابعد عنها
ياسر….ازاي عرفت مش يمكن انت الي هتأذيها مش انا
في نفس الوقت عوالي عرفت من المحامي ان ابوها كتب لياسر برغبته من غير اي ضغط وراجعه لقت كمال بيبيص للينا بنظرات غريبه وبيمد ايده يلفها حوالين رقبتها وهي بتلعب
عوالي صرخت…..ابعد عنها
لينا لفت وهي بتجري عليها……مامي
عوالي ضمتها…………….انتي كويسه
لينا…..انا كويسه
كمال ارتبك…………عوالي لازم نتكلم
عوالي ضربته بنظره غريبه وقالت……..انا تعبانه
كمال…….عايزنا نتكلم قدام البنت
عوالي………لينا روحي اتفرجي ع الكرتون وانا شويه وجايه
كمال شدها في مكان وعوالي حرت ايدها….سيبني
كمال……هو انتي خفتي مني من شويه ليه بتتعاملي معايا كده
عوالي بتحذير……….ايدك
كمال…..لما عرفت بمرض ام ياسر اتوسلت للجراح ينزل مصر واتخانقت كتير مع امي عشانك عملت كل حاجه عشان اوصلك لكن هو عمل ايه غير انه اذاكي واذي عايلتك والمفروض تكرهيه مش تبقي معاه انا الي حبيتك دايما مش هو
عوالي…..وقلت لك الف مره كل الي بععمله ع الفاضي بس انت مهوس بنفسك انت كل الي مجننك اني رفضتك ونفسك تاخدني من ياسر وبس انا انسانه مش شئ عايز تملكه
كمال….عمري ما بصتلك ع انك شئ
عوالي…..انت وبابا عقدتوا صفقه عليا من غير مرعيه مشاعري واجبرتوني اقبل الخطوبه ده بتسميه حب
كمال كنت غلطان بس الي عملته عملته عشانك لاني بحبك _ مسكها من كتافها بقوه_ والي خليكي معايا ارجوكي
عوالي…….سيبني انت لسه مش عايز تفهم الحب مستحيل يبقي صفقه ابدا
كمال…..اسمعي بقي انا بحبك وعايزك وهطولك دلوقت حالا
عوالي لما اتهـ جم عبليها جريت بسرعه وكسرت ازازه ورفعتها في وشه…..اياك تقرب
كمال….عايزه تقتـ ليني طبعا مش عايزني عايزه هو
عوالي……….. ايوه لاني عمري ما حبيبتك عشان اكرهك
كمال ………حتي لو بعدتي عني مستحيل اسيبك تتهني معاه انتي مغفله جدا استني وهتشوفي هترجعيلي غصب عنك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عوالي)