رواية عن تراض (سدفة 2) الفصل الخامس عشر 15 بقلم آية شاكر
رواية عن تراض (سدفة 2) الجزء الخامس عشر
رواية عن تراض (سدفة 2) البارت الخامس عشر

رواية عن تراض (سدفة 2) الحلقة الخامسة عشر
كان الحفل سيمر بسعادة لولا ظهور «حسين»، فخفق قلب سراب، وداهمتها الأفكار السلبية، ألا يحق لهم الخروج من لوحة الحزن ولو لساعات معدودة؟
ولمَ عاد مجددًا؟
نهضت واقفة واتجهت نحوه تستقبله بملامح جامدة ونظراتٍ تشع سخط ومُقت! تخيلت أنها تخنقه بيدها فينتهي الأمر، أو تصرخ بوجهه وتطرده بعيدًا، أو… أو ماذا؟ لن تفعل أي شيء سوى أنها ستُطبق فكيها في حنق شديد فتُحبس شعلة الغضب لتحرق داخلها، فتشتعل حرارة جسدها ويحتقن وجهها… كم هي مسكينة!
-تعالي نتكلم تحت…
أمرها حسين بنبرة حانقة، ونزل الدرج أمامها وتبعته وهي تقبض على فستانها بكلتا يديها، حتى وقفت قبالته أمام البيت، قالت باقتضاب:
-عايز إيه؟
قال بنبرة حادة:
-إيه اللي بيحصل هنا؟ أخدتوا إذن مين؟
-وإنت مالك أصلًا، جاي هنا ليه؟ اتفضل امشي متبوظش فرحتنا…
قالتها وهي تغرس عينيها بعينيه، وتتحداه، تبادلا النظرات في صمتٍ، وكان يرفع إحدى حاجبيه ساخطًا من كلامها، ولم تتخيل أبدًا رد فعله المباغت… صفعها صفعةً اهتزت لها كل خلية بجسدها وتركت احمرارًا على وجهها… لكنها لم تنطق فقط تأوهت بخفوت، ووضعت يدها مكان الصفعة، فهدر بها وهو يوقع كلماته بنبرته المرتفعة:
-تقى مش هتتجوز غيري، فاهمه؟ عرفيها بقا إن الخطوبه دي باطله وهي خطيبتي أنا… هتجوزها لما مزاجي يطلب…
تنفس الصعداء، ثم ولى مغادرًا وهو ينطق:
-سلام يا قطه… قال سراب قال، اسم مقرف زي صاحبته…
ظلت مكانها مصدومة هي تراه يستقل سيارته ويغادر، ما هذا الضعف الذي أصابها على حين فجأة؟ لمَ لم تصرخ به؟ أو تصفعه كما صفعها…
لم يصفعها مرة واحدة بل مرتين واحدة بيديه والأخرى بكلماته والأخيرة كان وقعها أشد ألمًا، أيريد الزواج من تقى؟ كيف وهو يكبرها بأكثر من عشرين عامًا!!
استغفروا 🌸
★★★★★
جلست «نداء» تبتسم فقد كانت الفرحة تتجول حولها وتحاول القفز إلى قلبها فصدتها أوجاعها الخفية! وعلى حين غفلة ولجت البهجة لقلبها ولكن… طردها ضجيج روحها، حمدت الله فلن تضطر للتظاهر بالإبتسامة فنقابها يوارى ملامح وجهها المتجهمة.
كانت نظراتها تطوف على وجوه الجميع، والديها، وعائلة دياب، وترى البهجة تحلق في الأرجاء، تمنت لو ظل «نادر» صديق لعمرو وعامر، اشتاقت لنادر، تفتقد أخاها الوحيد، تدعو له كل ليلة، تبكي وتتمنى لو يستيقظ من غفلته تلك، لو يعود، لو يترك ذلك الطريق الذي ضل فيه…
لم تكن تعلم أنه سلك طريق العودة بالفعل، لم يصل بعدُ لكنه سيصل، وهل يضيع حافظ القرآن؟ قد يتخبط ويسقط ويتعثر لكنه سيستقم بإذن الله…
-قلبي اللي إنتِ سارقاه جه قالي إن قلبك زعلان…
قالها رائد الذي جلس جوارها للتو، هامسًا جوار أذنها فالتفتت له، ألتلك الدرجة يشعر بها! قبض على يدها برفق، فنظرت ليديه وابتسمت، فأضاف:
-أخوكي هيرجع يا دودو، فيه بشاير حلوه ابقي فكريني أحكيلك بعد الحفلة…
قالت بحمـ ـاس:
-لا احكيلي دلوقتي.
-بعد الحفله عشان العيون علينا وأنا الصراحه بخاف من الحسد.
قالها رائد وضحك وهو ينهض من جوارها ويترك يدها، فقبضتها بقـ ـوة وكأنها لا تريد لأثر يده أن يتبعثر…
غمز لها خلسة، وانصرف فضحكت بخفوت، وظلت نظراتها عالقة عليه، حتى وقف جوار والده ورماها بابتسامة حانية، ونظراتٍ تُشع حبًا، فأشاحت بصرها ونظرت لوالدتها ثم التفتت حولها حياء أن ينتبه لهما أحد…
فهو زوجها الحنون الذي تأنس إليه، يشاركها مشاعرها، وتحكي له عما يؤرقها دون تردد، والآن فهم ما يعتل به صدرها دون أن تفصح، كان يرعاها وكأنها ابنته، وكأنه يعوضها عن سنوات الحرمان التي قضاها بدولة أخرى، يبحث عن الرزق، وقضتها هي وحدها، تسقى بذرتهما التى زرعها قبل رحيله حتى أزهرت، وصار عندهما طفلان جميلان…
تجولت نداء بنظراتها في المكان بحثًا عن ابنتها وابنها واتسعت ابتسامتها حين رأت ابنتها تهتم لأخاها وتمسك يده بحب، بالطبع لم تمر حياتها هباءًا، لقد أنجزت شيئًا، كم هي سعيدة بأسرتها ولكن سعادتها لن تكتمل إلا بعودة أخيها «نادر».
صلوا على خير الأنام 🌸
★★★★★
انتبه «عمرو» لاختفاء سراب، دارت نظراته بالمكان فقد اختفت فجأة! انشغل لدقائق بالحديث مع عامر وبدر وحين التفت لم يجدها بمكانها، تسائل هل أحرجها؟ أم تبرمت من كلماته!
وقف يسأل حاله ويجيب…
لمَ يهتم من الأساس! هو اعتذر لأجل عائلته وإصرارهم عليه، وكلماتهم الساخطة من فعلته لذا كان يجب عليه أن يعتذر وإن لم تكن الطريقة مناسبة ولكن لم يكن لأجلها، أليس كذلك؟ هو كذلك بالطبع…
أقنع حاله بتلك الفكرة وراح يقف جوار بدر، لكن أين هي؟ أين ذهب تلك؟
ظلت التساؤلات تدور برأسه فنفخ بحنق واتجه يسأل هيام عنها، فلم يجد إجابة، سأل نداء، ولم يجد إجابة كذلك، كاد يخرج للبحث عنها لكنها أطلت بهيئتها التي تأسر قلبة، وبرقة ملامحها وفستانها الواسع، كانت تبدو كأميرة جميلة تبحث عن تاجها.
تُرى هل يمكن أن يكون هو تاجها؟!
دلفت سراب من الباب، فتنفس عمرو الصعداء واستكان داخله وعاد يتظاهر بتجاهلها وأنه لا يهتم لأمرها!! رغم أنه لا يهتم إلا لأمرها.
*******
بعض الضجيج مهما كان صاخبًا يطرق القلوب برفق…
انتهى الحفل بضجيجة فقد كان أفراد العائلة يضحكون ويتبادلون الحديث، كان حفل بلا معازف، حفته بعض الأناشيد مع التصفيق…
والآن سكنت الأصوات، وانطفئت الأضواء، وانفض الحفل وذهب كلٌ لبيته…
****
عادت «تقى» للشقة، كان تعيش حالة من اللذة وكأنها كانت تتعطش للأمان والآن ظهر أمامها بحر واسع يمتلئ به، فأخذت تنهل منه ليرتوي ظمأها، فعامر يسقى قلبها بالطمأنينة والأمن بكلماته الحانية ونبرته الحالمة…
كانت «سراب» تراقب ابتسامتها بعدما نزعت فستانها، ودت لو أخبرتها بما قاله حسين، لكنها لا تريد أن تهشم أحلامًا وآمالًا لازالت من زجاج هش، ولكن لابد أن يُحاط ذلك الزجاج بالفولاذ كي لا يحطـ ـمه حسين…
لفظت سراب دفعة واحدة:
-المفروض كنتوا تكتبوا الكتاب مع الخطوبه.
جلست تقى قبالتها وقالت:
-مكنش عندي مشكله ولو كان عامر عرض عليا كنت هوافق لكن طنط شيرين قالت اصبروا شويه… تلاقيهم عاوزين يجهزوا نفسهم ولا حاجه…
قالت سراب:
-بس مينفعش خطوبه بس… لازم كتب كتاب في أقرب وقت.
-أنا مش مستعجله أصلًا يا سراب…
-بس أنا بقى مستعجله يا تقى آآ… مينفعش أصلًا خطوبه وبس لازم كتب كتاب، احنا بنتين لوحدنا يعني مينفعش عامر يدخل ويخرج كده.
قالتها سراب وازدردت لعابها تبلل حلقها الجاف وتبتلع كلمات كادت تخرج من بين شفتيها، دققت تقى النظر لوجه سراب وسألتها:
-مالك؟
-مالي! أنا تمام…
قالتها سراب برجفة، وهي تشيح وجهها للجهة الأخرى، كي لا تلاحظ تقى تلك العلامة الحمراء التي وارتها بكريم أساس قبل عودتها للحفل…
قالت تقى متخابثة:
-بس إيه رأيك في اللي عمرو عمله؟ اعتذار رومانتك على الأخر…
هبت سراب وافقة وكأنها لُدغت، احتقن وجهها ورفعت سبابتها هادرة بانفعال:
-إيه رومانتك ده! دا مستفز أصلًا ولعلمك بقا أنا… أنا متقبلتش اعتذاره، دا واد مقرف وبارد ورخم و… و… ومستفز.
كانت تضغط على أحرف كلماتها وحالما انتهت دبدبت بقدميها في الأرض وغادرت الغرفة، دلفت للمرحاض وصكت بابه خلفها بعنـ ـف، فضحكت تقى وقالت:
-مجنـ ـونه…
رن هاتف تقى وحين رأت اسمه نطقت بهُيام:
-عموري…
اشرئبت بنظراتها لتتأكد أن سراب لم تسمع ما نبست به، ثم حمحمت بجدية وأجابته بتحفظ شديد، فقد قررت سلفًا أنها ستلتزم بضوابط الخطبة.
وفي المرحاض
غسلت «سراب» وجهها متناسية أثر تلك الصفعة التي تحولت لخليط بين اللونين الأزرق والبني المحمر، وما أن أبصرت وجهها بالمرآة شهقت وتحسيتها وهي تقول:
-يالهوي هي عملت كدا ليه؟ أبو تقل ايدك يا حسين! هطلع ازاي دلوقتي… وهقول لتقى ايه!!
خرجت من المرحاض وهي تتفادى نظرات تقى وتحاول الوصول لكريم الأساس لإخفاء وجنتها، لكن التقطتها تقى، وكانت تتحدث مع عامر، فقطعت الحديث بشهقة وقالت:
-إيه اللي في وشك ده يا سراب؟
-آآ… و… وقعت في الحمام.
قالتها سراب وكادت تغادر الغرفة فوثبت تقى من جلستها واقتربت منها تتصفح وجهها وقالت:
-مين ضـ ـربك على وشك كده؟ هو حسين جه هنا؟
-يا ستي قولتلك وقعت متكبريش الموضوع.
قالتها سراب ونفخت بضجر ثم خرجت من الغرفة فسأل عامر تقى:
-مالها سراب؟
-حاسه إن فيه حد ضـ ـربها على وشها، بس هي بتقول إنها وقعت… لكن من ساعة ما جينا وأنا حاسه إنها مخبيه عليا حاجه.
-سراب مبتعرفش تخبي حاجه أكيد هتقولك، اضغطي إنتِ بس عليها شويه… يلا أسيبك بقا عشان ورايا شغل…
قالها عامر وحين أنهى المكالمة التفت يُطالع أخيه الذي يجلس على الفراش منتبهًا منذ سمع اسم سراب، قال عامر متخابثًا:
-ها إسأل متقعدش تبصلي كده، عشان لما أبدأ شغل على إختراعي مبحبش حد يقاطعني.
-أسأل على ايه؟ مش عايز أسأل على حاجه.
قالها عمرو بلامبالة زائفة، وسند ظهره للخلف، فقال عامر:
-على العموم تقى بتقول سراب مخبيه حاجه وتقريبًا وقعت على وشها أو حاجه، وهي شاكه إن حد ضـ ـربها بالقلم.
انتفض عمرو وتغيرت ملامحه وهو ينطق:
-ضـ ـربها! مين ده؟ إوعى يكون حسين؟
حرك عامر كتفيه بجهل وأخذ يُجهز أدواته، بينما أطرق عمرو عاقدًا جبينه في حنق، وأخذ يمسح على ذقنه فرمقه عامر وقال متخابثًا:
-طيب ما تخطبها إنت كمان وتبقى الفرحه فرحتين.
نهض عمرو واقفًا انتعل حذاءه البيتي وهو يقول بنزق:
-تصبح على خير يا عامر أنا هنام في أوضه تانيه…
خرج «عمرو» من الغرفة وهو ينفخ بحنق، تمدد على الأريكة بغرفة المعيشة محدقًا بالسقف أعلاه وأخذ يتخيلها أمامه، انفعالها عليه وكلماتها الهادئة والأخرى الساخطة، وبريق عينيها المنطفئ، وانكسـ ـارها رغم محاولاتها التظاهر بالصلابة، وابتسامتها المميزة، وأخيرًا دقات قلبه كلما رأها أو سمع اسمها، انتبه لنفسه وهو يبتسم، فنفخ بضجر واستعاذ بالله من الشيطان، حمل هاتفه يتصفح تطبيقات التواصل الإجتماعي، توقف على منشور رفعته سراب الآن وأخذ يقرأ كلماته حتى حفظها، فقد كتبت:
”حين تركت تروس حياتي الجامدة، دفعتني نحو الهاوية، أشعر أنني أنزلق ولكن… ماذا سأفعل؟”
اعتدل جالسًا وهو ينطق بقلق:
-مالها دي بقا؟!
استغفروا 🌸
★★★★
بغرفة شيرين ودياب
جلست «شيرين» على الأريكة تعقد ذراعيها أمام صدرها، متجهمة وشاردة، ونظراتها تشع بالحيرة والقلق، جلس دياب جوارها وسألها:
-مالك يا أم رائد؟
-هه! بتقول حاجه؟
-بسألك سرحانه في ايه؟
صمتت هنيهة، وتقارب حاجبيها في حزن، ثم قالت بعد تنهيدة حارة:
-أنا مقولتش لتقى يا دياب وضميري بيأنبني…
اتسعت حدقتاه وقال بقلق:
-مقولتلهاش ايه؟ إوعى يكون قصدك إنها متعرفش بحالة عامر؟! إوعي يا شيرين…
حدقت بوجه دياب وقالت:
-هي بتحبه معتقدش إنها تسيبه عشان حاجه زي دي…
عاتبها بانفعال:
-ليه كده يا شيرين؟ لـــــيـــــــه؟ كان لازم تعرف وهي اللي تقرر… مش إنتِ اللي تقرري عنها، أنا بفكر أقول لعامر كل حاجه…
أمسكته من ذراعه وقالت برجاء:
-لأ… إوعى يا دياب بالله عليك! متكسرش ابني عشان خاطري، عامر لو عرف مش هيتجوز أصلًا طول عمره.
حدق بعينيها حيث طفقت العبرات تغزو سحابتها البيضاء، أشاح وجهه مرددًا:
-لا حول ولا قوة إلا بالله! طيب والحل ايه دلوقتي؟
مسحت دمعة فرت من مقلتيها وقالت:
-سيبني شويه وأنا هقول لتقى بنفسي… بس عامر مش لازم يعرف أي حاجه…
تنهد دياب وأطرق وهو يستغفر الله ويلهج بدعواتٍ صادقة لإبنه…
بقلم آيه شاكر
★★★★★
افتر ثغر الصباح بشمس النهار الذهبية، بعد ليل قضته «سراب» تفكر، وتتسائل ماذا تفعل؟ لابد أن تتحدث مع أحد وتخبره عما فعل حسين…
ارتدت ثياب الخروج وتسللت للخارج دون أن تنتبه تقى التي كانت بالمرحاض…
استقرت أنه ستخبر بدر، ويخبر هو جده عبر الهاتف، طرقت باب شقته وقرعت الجرس عدة مرات فاستيقظ بدر مفزوعًا، نظر بساعة الحائط وكانت الثامنة والنصف…
وثب من فراشه وهو يسأل عن هوية الطارق…
مسح وجهه وهو يتجه نحو الباب والجرس لا يتوقف عن الدويّ، فصاح نازقًا:
-خير يارب! براحه شويه… الصبر.
فتح الباب ورأها تقف مطاطأة الرأس، فتبدل تجهمه لقلق وهو ينطق:
-فيه حاجه ولا ايه يا أنسه سراب؟
أومأت وهي تقول بخفوت:
-وطي صوتك… أنا عايزه أتكلم معاك ضروري.
تجاهل جملتها ومشط وجهها بنظرة سريعة ونابهة، وسألها:
-إيه ده! وشك ماله؟
نظرت خلفها وقالت بنبرة خافتة:
-قولتلك وطي صوتك… عايزه أقولك إن حسين جه امبارح وضـ ـربني بالقلم وقال إنه هيتجوز تقى…
-هيتجوز تقى؟!
قالها بخفوت عاقدًا جبينه بتعجب، فأومأت وقالت:
-كلم جدك وقوله يعمل حاجه أنا خايفه أوي.
مسح وجهه، وقال:
-طيب انزلي يا سراب ومتخافيش أنا هنا ولو ظهر في أي وقت رني عليا، آآ… إنتِ معاكي رقمي؟
هزت رأسها نافية فقال:
-طيب هاتي رقمك وأنا هرن عليكِ حالًا وسجلي الرقم، وإن ظهر حسين في أي وقت رني عليا وملكيش دعوه.
-بس أنا مرعوبه.
قالتها بنبرة خافتة ومرتعشة ونظرةٍ تشى بمدى خوفها، فزم شفتيه لبرهة ثم طمئنها:
-متقلقيش، كلنا حواليكوا.
تنهدت بعمق وأومأت، أملته رقم هاتفها ثم نزلت الدرج، وأغلق بدر الباب وهو يقول نازقًا:
-يادي الأخبار اللي على الصبح! أنا عارف السبب أكيد عشان كسلت عن صلاة الفجر… يارب اليوم يعظي على خير يارب.
******************
دلفت سراب للشقة فقابلتها تقى بسؤال:
-كنتِ فين؟
انتفضت سراب فقد كانت شاردة تفكر في ردود بدر عليها، كررت تقى سؤالها، فردت سراب وهي تشير نحو الباب:
-كنت… كنت هناك آآ… قصدي هنا، يلا، يلا اتأخرنا على الشغل، أنا لبست وجاهزه… اجهزي، على ما أخلص شغل مهم على الابتوب آآ… أصل أنا مشغوله جدًا، من ساعة ما فتحت البيوتي سنتر وأنا مش ملاحقه على الزباين يا تقى…
-ربنا يوسع عليكِ يارب.
رمقتها سراب وركضت صوب الشرفة متظاهرة بانشغالها بجهاز الابتوب لتهرب من أي أسئلة أخرى، بينما وقفت تقى مكانها تُطالع سراب وتتسأل، ماذا تخفى عنها تلك؟!
سألتها تقى وحاولت الضغط عليها ولكن رواغتها سراب وتفلتت منها…
وبعد فترة
توجهت تقى لمصنع الملابس بينما ذهبت سراب «للبيوتي سنتر»، مرت على نداء بالصالة الرياضية، التي كانت تجلس بمفردها شاردة تحدق بالفراغ، ضمتها سراب من الخلف فالتفتت نداء وقالت:
-أهلًا بالشقية، عامله ايه؟
-بخير طول ما إنتِ بخير.
قالتها سراب وجلست قبالتها وما أن أبصرت وجنتها شهقت واتسعت حدقتيها، فأشارت سراب لوجهها وقالت بخفوت:
-من قبل ما تسألي… مضـ ـروبه على وشي، الراجل اللي بيقول إنه أبويا ده ضـ ـربي، وقالي إنه هيتجوز تقى كمان.
زفرت سراب ضاحكة، فأدركت الآن أنها اعتادت الألم فأصبحت تحكي عنه بضحكة ساخرة وابتسامة رغم صراخ قلبها، سألتها نداء:
-وعامر عارف بالكلام ده؟
هزت سراب رأسها يمنة ويسرة وهي تقول:
-ولا تقى ولا حد عارف إلا إنتِ وبدر، ومتقوليش لحد يا أبله نداء أنا بفضفض معاكِ.
صمتت نداء وهي تتأمل وجه سراب، وملامحها التي تحبها وتلتمس فيها الدفئ والراحة، مررت نداء أناملها تلمس أثر الصفعة، فأغلقت سراب جفونها، وقالت بابتسامة:
-مش بتوجعني…
-إنتِ جميله أوي يا سراب اللهم بارك، تعرفي إني بحبك أوي، ونفسي بنتي لما تكبر تبقى زيك، شكلًا بس مش شقاوة خالص…
قالتها نداء وضحكت فاتسعت ابتسامة سراب وقالت:
-أنا اللي بحبك أوي أوي أوي…
نهضت سراب واقفة وقالت بمرح:
-أنا هروح بقا البيوتي سنتر عشان الزباين كتير زي ما إنتِ عارفه، ولو عايزه قصة شعر جديده أو أي تظبيط كده ولا كده أنا في الخدمه.
غمزت لها سراب واتجهت نحو الباب وقبل أن تخرج نادتها نداء وداهمتها بسؤال:
-شوفتي أخر فيديو نادر نزله؟
زاغت نظرات سراب، خشيت أن تسألها نداء عن معنى كلمات نادر! فكانت تفهم معنى كل كلمة نطق بها في الفيديو، تلعثمت:
-آآ… أيوه شوفته بتسألي ليه؟
-أصله قال في الفيديو إن فيه بنت هي اللي غيرت حياته بالكامل لما قالتله اتق الله، وهو كان هيرتكب ذنب معين، حسيت إن البنت دي إنتِ!!
أحست سراب أن نداء تتهمها فهزت رأسها بعنـ ـف واندفعت قائلة:
-لا لا لا والله مش أنا دي رحمه…
عضت لسانها، ثم ابتلعته، ونداء تحثها على الإكمال، فقالت سراب:
-آآ… قصدي يعني رحمه من ربنا سبحانه وتعالي… عن إذنك بقا…
خرجت سراب تغمغم نزقًا من لسانها المنفلت، وتقول:
-والله العظيم أنا عارفه نفسي مش هعرف أسكت… مش هعرف أسكت إلا لما أقول لتقى اللي مخبياه وأقول لأبله نداء موضوع رحمه…
دخلت للبيوتي سنتر المكتنز، هادئ كالعادة، لا عرايس ولا فتيات يدخلن ولا أحد يتجول به غيرها…
مر ساعة وأخرى فأخرى وأيقنت سراب أن اليوم سيكون كسابقيه بلا زبائن، نفخت بضجر وأغلقت الصالون واتجهت لبيت دياب، لازالت تشعر أنها تريد الحديث مع أحد! تريد البوح، لذا ستخبر شيرين بما يعتل به صدرها، لابد أن تخبرها عن حسين أيضًا.
بقلم آيه شاكر
★★★★★
وفي سنتر الدروس الخصوصية
جلس «بدر» على مكتبه، لازال يدعو أن يمر اليوم على خير فتكاسله عن صلاة الفجر أظلم يومه رغم ضوء النهار…
كان ينتظر مجموعة من الطلاب، فجلس عامر قبالته وزفر بحنق، رفع بدر عينيه وقال:
-إيه يا عريس؟ مالك مش على بعضك ليه؟
-مش عارف! حصل حاجه غريبة يا بدر…
-خير؟
قالها بدر وأغلق الدفتر أمامه، فقال عامر:
-فاكر البنت اللي مكنتش مظبوطه دي؟!
أوما بدر ليحثه على إكمال حديثه، فاسترسل عامر:
-لما العيال باركولي على الخطوبة قعدت تعيط واستأذنت ومشيت… لكن قبل ما تمشي قالتلي بصوت عالي وقدام المجموعه كلها أنا مش هسامحك على اللي عملته فيا!
قالها عامر مقلدًا صوت الفتاة، فضحك بدر وقال باستهزاء:
-كانت من معجبينك ولا ايه؟ ما إنت وسيم بزياده برده يا عامر.
أحاط عامر رأسه بكلتا يديه وهو يقول:
-مبهزرش يا بدر أنا بجد مخنوق جدًا.
-متشغلش بالك يا عامر، تلاقيها بت مراهقه، سيبك منها…
تنفس عامر ونهض واقفًا ثم قال:
-المجموعه الجايه عندك بتاعت رحمه ورغدة صح؟
أومأ بدر وغمغم مؤيدًا، فقال عامر:
-مش عارف عمي وعمتي هيسمحولهم يجوا تاني ولا ايه!! الظاهر إن خطوبتي مزعله ناس كتير أوي يا بدر…
ضحك بدر وشاركه عامر، الذي اتجه صوب باب الغرفة وفور خروجه، قابله رجل عظيم البنية، يسأل بصوت جهوري فظ:
-فين المدرس اللي اسمه عامر؟
-آآ… أنا عامر! خير يافندم؟
ترقب «عامر» كلماته لكنه لم يترقب لكماته، فقد انقض عليه الرجل، لكمة تليها ركلة، ثم دفعه ليرتطم بالحائط وهو يقول:
-بتتحـ ـرش ببنتي ياروح أمك دا أنا هـ***
سبه وشتمه، وأخذ يهزه بعنـ ـف، وعندئذ خرج بدر من الغرفة، أخذ عامر يضحك وهو يقسم أنه لم يفعل! هرع بدر يسحب الرجل بكل ما أوتي من قـ ـوة وتعالت أصواتهم وتكبكب الناس وانتهى الجدال بأن حضرت الشرطة…
وفي المركز
وقف عامر وعلى وجهه أثر اللكمات خاصة حول عينه، سأله الشرطي:
-إنت تحـ ـرشت ببنت الأستاذ ده؟
رفع عامر سبابته وقال:
-والله العظيم أبدًا، دي البنت دي أصلًا مكنتش مظبوطه حتى إسأل مستر بدر…
ثار والد الفتاة وهم أن يضـ ـربه مجددًا فأجفل عامر ووقف خلف بدر، وهدأ الضابط الرجل، اشرئب عامر من فوق أكتاف بدر وقال بإنفعال:
-أنا أصلًا مش مدرس، حضرتك أنا عالم وقريب أوي هطلع اختراعي للنور وكلكوا هتندموا على اللي بتعملوه فيا ده.
-هاتوا بطايقكم!
قالها الضابط متجاهلًا كلام عامر، فأخذوا يفتشون في جيوبهم ومرر والد الفتاة بطاقته للضابط في حين وقف عامر وبدر يتبادلان النظرات، فسألهما الضابط:
-فين البطايق؟
قال بدر:
-حضرتك احنا مكناش عاملين حسابنا نيجي هنا… منه لله بقا.
رشقه الرجل بنظرة حادة وتعالت أصواتهم مجددًا فصرخ الضابط وصاح منفعلًا:
-نزلي الاتنين دول الحجز…
سحبهما العسكري نحو غرفة الحجز وبدر صامتٌ ساخط، بينما كان عامر يضحك مرددًا:
-ابنك بقا سوابق يامه.
هدر بدر نازقًا:
-اخرص يا عامر، بتضحك على إيه؟
حاول عامر كظم ضحكاته وهو يقول:
-أصل أنا أول مره ادخل قسم! لا وكمان هدخل الحجز…
وأضاف عامر ضاحكًا وبنبرة مرتفعة:
-ابنك بقا سوابق يامه.
دفعه العسكري داخل غرفة الحجز، وتبعه بدر ضاحكًا بعدما أُصيب بعدوى الضحك، فقال بدر:
-الله يرحمك يا أمي، ابنك بقا سوابق يامه.
ضحكا الإثنان، وحين لاحظا خطورة الأمر، رجل أو متهـ ـم يعتدل جالسًا من رقدته ليُطالعهما، نظرا لبعضهما وابتلعها أصواتهما…
★★★★
-إنتِ خلصتِ إزازتين مايه وإنتِ قاعده يا سراب؟
-حضرتك بصالي في المايه يا طنط شيرين ولا إيه؟
-لأ مش بصالك، بس إنتِ بقالك ساعه بتقوليلي هحكيلك موضوع مهم، ولا بتقولي ولا بتبطلي شرب مايه.
-طيب هدخل الحمام الأول أجمع كلماتي كده وأرجعلك.
ركضت سراب نحو المرحاض، فصاحت شيرين:
-ما هي دي تالت مره برده تروحي الحمام، وتقوليلي هجمع كلماتي!
-اصبري يا طنط، الله!
صاحت بها سراب قبل أن تغلق باب المرحاض، جلست شيرين تستغفر الله متبرمة من تلك الفتاة، فقُرع جرس الباب، نهضت تفتح وكانت رغده تلهث، وعلى السلم تتبعها رحمه، اضطربت شيرين وقالت:
-في ايه يا بنات؟
قالت رغدة:
-بدر… قصدي مستر بدر…
وأكملت رحمه من خلف أنفاسها:
-وعامر الشرطه أخدتهم…
صكت شيرين صدرها وقالت بصدمة:
-شرطه! شرطه ليه؟
قالت رغده:
-مش عارفه بس عامر كان بيضحك وبيقول دي بنتك اللي مش مظبوطه، والراجل كان عايز يضـ ـربه تاني.
صاحت شيرين:
-تلني! يعني هو ضـ ـربه أولاني؟! يالهوي يابني… هو الواد دا ماله منحوس كدا ليه! أنا هروح البس واتصليلي على رائد يا رغده بسرعه…
دخلت شيرين ترتدي ملابسها، بينما خرجت «سراب» من المرحاض فأبصرت رغده ورحمه، التي قالت:
-شوفتِ اللي حصل لعامر؟
جحظت عيني سراب وقالت بصدمة:
-ماله؟
روت لها رحمه، فتواثبت دقات قلب سراب وشعرت أن هناك مكيدة دُبرت له! ربما حسين مجددًا!!
استغفروا 🌸
★★★★★
خرج «عمرو» من البيت باكرًا، أراد أن يتحدث مع «تقى» يسألها عن سراب وما حدث معها، ظل يساعد هيام بالعمل وحمل الأقمشة للداخل حتى سنحت له فرصة الحديث مع تقى، كانت تجلس في غرفة وحدها أمام ألة الخياطة وتعمل على تفصيل ثوب زفاف بتركيز شديد…
دنى منها وألقى السلام ثم سحب مقعد وجلس قبالتها، قال:
-سمعت إن فيه حد ضـ ـرب سراب؟!
-مش عارفه والله يا عمرو هي بتقول إنها وقعت! بس أنا حاسه إنها مخبيه عني حاجه!
قالتها ونهضت لتقص طرف القماش على طاولة مجاورة، فحمحم عمرو ولمس أذنه وهو ينطق:
-هي زعلت من اللي أنا عملته امبارح؟
رمقته تقى وفردت القماش وهي تقول:
-هو مكنش يصح خالص يا عمرو، يعني أبيات شعر وقدام العيله والجيران!! وعلى فكره هي قالتلي متقبلتش الإعتذار.
انفعل عمرو قائلًا:
-عنها ما تقلبت، أنا أصلًا مخنوق منها، البت دي مستفزه جدًا!
كبحت تقى ضحكة أرادت الخروج وقالت:
-سبحان الله نفس اللي بتقوله عنك…
عادت «تقى» تجلس وقامت بتشغيل ألة الخياطة، فصمت عمرو وأخذ يحملق بنقطة وهمية بالفراغ، وحين توقف صوت الألة، نهض عمرو وقال:
-طيب تقى؟ ممكن لو قالتلك حاجه تبقي تقوليلي؟
-إنتِ عايزني أشتغل فتانه يا عمرو؟
-قصدي عن موضوع الضـ ـرب ده!
-ماشي حاضر، لو عرفت حاجه هبقا أقول لعامر وهو يقولك.
أومأ عمرو وتجولت نظراته بالغرفة الخاصة بتقى فقط، وكان بابها مفتوح، أطل منه يحيى، أشار له وقال بغيظ:
-بتعمل إيه عندك، تعالى…
أدرك عمرو أنه الآن في مأزق! بالطبع سيمطره يحيى بوابل من عبارات العتاب، فلم يحضر دروس مراجعة القرآن منذ إسبوعين، انشغل مجددًا، التهى قلبه بسراب وما يحدث، وترك مصحفه…
وقف عمرو قبالة يحيى مطأطأ الرأس، يفرك لحيته باضطراب، فهدر به يحيى:
-ممكن أفهم بتعمل إيه عند تقى؟
-كنت بسألها عن حاجه وبس… مش خلوه يعني يا شيخ يحيى الباب كان مفتوح.
باغته يحيى بضـ ـربة على قفاه، فضحك عمرو وتأوه وهو يلمس مكانها والتفت حوله وهو يقول:
-براحه يا شيخ! أنا عارف إنك زعلان مني بس مش كده، لو حد شافني بنضـ ـرب الهيبه هتروح.
-دا عشان متبقاش تستنى تقى تبقى لوحدها وتسألها عن حاجه.
ضـ ـربه يحيى مرة أخرى وقال:
-ودا بقا عشان مبقتش تيجي الدرس…
-والله يا شيخ كنت مضغوط نفسيّا و…
قاطعه يحيى وهو يمد يده مجددًا، فأمسك بها عمرو وكاد يُقبلها ويحيى يحاول سحب يده، حتى جذبها منه وقال:
-يا عم متشيلنيش ذنب، إوعى كده…
-إيدك أبوسها يا شيخي عشان تسامحني.
قالها عمرو وهو يجذب يد يحيى مجددًا، فهرول يحيى مبتعدًا وهو يقول:
-متتأخرش على الدرس بالليل يَلَه.
صاح عمرو ضاحكًا:
-أنا كده عرفت نقطة ضعفك يا شيخي…
لوح يحيى بيده في ضجر دون أن يلتفت، فغمغم عمرو:
-عسل والله… بحبك أوي.
ارتفع رنين هاتف عمرو وكانت سراب، انتظر لحظات متظاهرًا بالثقل، ثم أجاب قبل أن تنتهي الرنه بثانية واحدة، قال برصانة:
-سلام عليكم.
انتظر صوتها الذي تلهف لسماعه، ولكن هدرت والدته:
-إنت فين يا عمرو أخوك عامر في القسم محبوس.
-إيه الكلام ده محبوس ليه!
-معرفش محبوس هو وبدر… روحله بسرعه وخد يحيى ومحمد ورائد سبقكوا…
قالتها شيرين بصوت مختنق بالعبرات، مما أثار القلق والخوف بقلب عمرو، وهرول يخبر البقية ويتوجهوا إلى القسم…
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 🌸
★★★★
جلس «عامر» جوار بدر على الأرض وعيناه تجوسان في خوف، فهو الآن بين المجـ ـرمين، مال على بدر وقال:
-وبعدين؟ بقالنا تلت دقايق هنا ومفيش جديد.
-اسكت يا عامر، دا احنا سمعتنا هتنور بعد ما نطلع من هنا.
أطرق عامر بحزن، وحين نظر جواره رأى رجل عريض الشارب متوسط البنية، قال الرجل بصوت مرتفع:
-معاك دخان؟
هز عامر رأسه نافيًا، والذعر يُطل من عينيه فقال الرجل:
-وإنت جاي هنا ليه؟
-آآ…
هدر به الرجل:
-انـــــــطــــــــــــق.
-تـ… تـ ـحرش.
-علــــــــي صـــــــــوتك مــــــش ســـــامــــــع.
أجفل عامر وصاح بنبرة مرتعشة ومرتفعة جلجلت بالمكان:
-بقولك تــــــــــحــــــــرش…
التفت له جميع الرجال من حوله وكانوا أكثر من عشرة رجال، صك بدر وجهه، بينما ضحك الرجل وأخرج علبة السجائر من جيبه وشرع يدخن، نهض عامر واقفًا ونادى فيهم:
-بس أنا بريئ والله بريئ، أنا بدي دروس خصوصية وفيه بنت اتبلت عليا، جه أبوها وضـ ـرب فيا فجيت الأوضه ديه.
قهقه جميع الرجال، صفر أحدهم وصفق الأخر وقال ثالث:
-الله يفتح عليك يا عم الشاعر…
ابتسم عامر وربت على صدره باعتزاز وعاد يجلس جوار بدر الذي كان يكبح ضحكاته…
قال الرجل الذي يجلس على يمينه، بعدما نفث الدخان:
-أنا بقا جاي سرقة ومش بريئ.
انتفض عامر والتصق ببدر، أخذ الرجال واحد تلو الأخر يعرف عن نفسه وسبب وجوده:
-وأنا جاي سرقه بس بريئ.
-وأنا جاي في عاهه مستديمه.
-أنا بقا قتـ ـلت مراتي لأنها خـ ـانتني.
-وأنا كنت هربان بالتوكتوك من الكمين فمسكوني أنا والتوكتوك.
-وأنا جهزت بنتي ومضيت شيكات على نفسي ومعرفتش أسددها… فسلمت نفسي.
قال عامر:
-يا جماعه أنا أصلًا عالم، وقريب أوي هطلع اختراعي للنور وهيندموا على اللي بيعملوه فيا ده.
ضحكوا جميعًا وأخذوا يتبادلون الحديث، والنكات، وأخرج أحدهم بطاقة يدسها تحت جوربه، أعطاها لعامر قائلًا:
-دا الكارت بتاعي لو احتاجت أي حاجه، سرقه، سطو، بلطجه، رن على أي رقم من هنا… قول بس إنك من طرف الأسطا حمزه تختخ.
طالع عامر الأرقام وابتسم قائلًا:
-شكرًا يا ياسطا حمزه…
-لأ أنا تختخ، حمزه دا ابني…
قُطع سيل كلامهما حين فُتح الباب ونادى العسكري على بدر المذهول من إجتماعية عامر فقد ودعه الرجال وكأنهم عشرة طويله رغم أنه لم يمكث معهم إلا بضع ساعات…
وبالخارج…
حين رأى عامر أخيه عانقه وقال:
-بقيت سوابق يا عمرو…
-متقولش على نفسك كده يا حبيبي…
بدل عامر نظراته بينهم«رائد وعمرو ويحيى ومحمد» وقال:
-ياريت محدش يقول لتقى يا جماعه.
قاطعهم قول الضابط:
-الراجل معملش بلاغ، خاف على بنته، ودا من حُسن حظ عامر، فهيخرج معاكم.
أشار بدر لنفسه قائلًا:
-طيب وأنا!!
-تقدروا تتفضلوا كلكوا.
قالها الضابط باقتضاب، وخرجوا جميعًا، فقال بدر:
-طيب ما هو الضابط دا طيب ومحترم أهوه! أومال ليه نزلنا الحجز.
-وكنتوا هتباتوا فيه بس أنا جبتلكوا واسطه.
قالها محمد، فقال عامر:
-الحمد لله عدت على خير.
قال عمرو:
-إيه حكاية البنت اللي بتتبلى عليك دي يا عامر.
-والله ما أعرف هو أنا يعني عشان مسمسم وحليوه يحصلي كل ده!
رمقه يحيى شزرًا وقال:
-مسمسم!
واستقلوا جميعًا السيارة، وأخذ عامر يحكي لهم ما حدث بالتفصيل، ثم قال:
-أهم حاجه بابا وماما وتقى ميعرفوش باللي حصل ده يا جماعه… هو إنتوا عرفتوا ازاي؟
قال عمرو بضحك:
-ماما كلمتني… وأنا اللي قولتلهم.
-يعني ماما عرفت؟ مش مشكله أهم حاجه محدش يقول لتقى وبابا ولا باقي أخواتي عشان محدش يقلق، ومن باب الستر برده.
قالها عامر فتبادلوا النظرات وران عليهم الصمت حتى دخلوا شارعهم فاستقبلتهم سعيدة التي صاحت بأعلى صوتها:
-كفاره يا متواضعين…
جحظت عينا عامر بصدمة، وارتجل الجميع من السيارة إلاه، فأشار له بدر لينزل، سأل عامر بتوجس:
-خالتك سعيده جايه؟
لم يلبث أن أنهى جملته وأطلت سعيده برأسها من نافذة السيارة وهي تقول:
-إيه اللي حصل ده! لعلمك أنا لما وصلني الخبر قولت استحاله، استحاله ابننا يعمل كده…
انتفض عامر وقال:
-أنا فعلًا معملتش حاجه والله…
-ما إحنا كلنا عارفينك يابني…
قالتها سعيده، فتنفس عامر الصعداء وهو يحمد الله ثم ارتجل من السيارة، فابتسمت سعيدة وقالت:
-إنت عارف اللي بيحصلك دا ذنب مين؟
-مين؟
-ذنب البنت اللي إنت غدرت بيها وروحت خطبت تقى!
أشار عامر لنفسه مرددًا بقلق:
-أنا! لـ… ليه هو أنا غدرت بمين؟
-رغده ورحمه! ركز معايا يا متواضع.
قالتها بنزق، فعقب عامر:
-إنتِ فاهمه غلط أنا والله ما غدرت بحد.
وبابتسامة ونظرة حاذقة قالت سعيدة:
-على خالتك سعيده الكلام ده! الشارع كله عارف…
انحرفت زاوية فم عامر وهو يهز رأسه لأسفل قائلًا:
-عظيم… عظيم.
أخذت سعيده تتحدث وعامر يومئ برأسه، صعد الجميع الدرج ودخل بدر لبيته، وترك عامر سعيده تُحدث نفسها، بعدما استأذنها أكثر من مرة ولم تفصل عن الكلام، فغمغمت:
-آه يا شوية متكبرين!!
★★★★★
أغلق عامر الباب وتنفس الصعداء، زاعمًا أن الأمر انتهى وولى، ولكن حين استدار وجد عائلته بأكملها بالبيت، حتى تقى وسراب، الجميع يرشقونه بنظرات حائرة قلقة، فابتسم وفتح كلتا ذراعيه ناطقًا:
-يا مرحبًا وأهلًا، حللتم أهلًا ونزلتم سهلًا.
ازدرد لُعابه ونظر للمرآة على شماله، فشهق واتسعت حدقتاه وهو يتأمل كدمات وجهه خاصة حول عينيه، أطبق شفتيه، ثم أقبل نحوهم وهم يتأملونه بشفقة، سند رأسه على كتف والدته وقال بحشرجة:
-ابنك بقا سوابق يا ماما.
قال رائد:
-جت سليمه الحمد لله، والراجل اللي عمل فيك كده إحنا مش هنسكتله…
-أنا كنت عارف إن خطوبتي مش هتمر مر الكرام كده، اشمعنا أنا يعني اللي الناس بصالي يا بابا، هو أنا أول واحد يخطب!
قالها عامر بحشرجة، مسلطًا بصره على والده وقد برقت عيناه بالدموع، فقال دياب:
-عشان إنت قدها وقدود يا عامر.
قال عامر بنبرة مختنقة بالعبرات:
-أنا معرفش البنت دي اتبلت عليا ليه، و المشكله إن دا هيضر سنتر الدروس.
ربتت والدته على ذراعه وقالت:
-الناس عارفه عامر وأخلاق عامر، متقلقش يابني.
تنهد عامر بألم واعتدل في جلسته ثم فرك عيناه بأنامله وقال بفمٍ متشنج:
-أنا بجد جعان… فيه هنا غدا إيه، أصل قعدة الحجز بتجوع…
ضحك الجميع ولكزه عمرو بذراعه قائلًا:
-ياخي قسمًا بالله خضتني عليك أنا قولت إنت هتعيط.
رفع عامر إحدى حاجبيه في عدم رضًا وقال:
-وأنا يوم ما أعيط هعيط قدام الحشد ده كله، ليه يعني؟ عشان تقولوا عليا عيوطه!
كانت تقى تتابع حركاته وسكناته، وسراب تبدل نظراتها بين الجميع، وانتبه لها الجميع حين نطقت:
-هو ممكن يكون حسين اللي عمل كده؟ زي ما بوظ فرامل العربيه لعامر قبل كده… هو شكله مستقصد عامر.
علق عمرو دون أن ينظر نحوهما:
-اشمعنا عامر يعني؟ بعد إذنك بطلي تقولي أي كلام.
نبرته الجامدة التي تحمل شيئًا من السخرية أثارت غيظ سراب، فهدرت:
-أنا مبقولش اي كلام، هو فعلًا مستقصد عامر…
-مش عاوزين نقلق نفسنا على الفاضي يا جماعه، متركزوش معاها.
قالها عمرو ساخرًا، فلوحت سراب بيدها في ضجر وهي تخاطبه بانفعال:
-إنت بتتكلم كدا ليه؟ إيه متركزوش معاها دي! هو أنا عيله صغيرة؟!!
أشاح عمرو وجهه عنها ولم يُعلق، بينما طافت بنظراتها على وجوههم وهي تقول:
-يا جماعه افهموني هو مستقصد تقى وعامر عشان… عشان…
ابتلعت لسانها وأطبقت شفتيها، تحبس لسانها وتقيده كي لا يبوح بما تخفي، فقال عمرو مستهزءًا:
-ياريت متخوفيناش عشان شوية أوهام في دماغك.
وكانت كلماته تلك هي مفتاح قيود لسانها، هبت واقفة، حبست أنفاسها وهي تقول دفعة واحدة:
-من الأخر بقا عشان بجد مش عارفه أخبي أكتر من كده، حسين جه امبارح وضـ ـربني بالقلم وقال إن الخطوبه دي باطله وإنه هيتجوز تقى لما مزاجه يطلب.
تنفست الصعداء ثم أشارت لوجهها وقالت:
-وأثر إيده على وشي أهيه… ومنك لله يا عمرو.
ابتسم عمرو فهو يعلم مفاتيحها، أحرز هدفه وجعلها تفصح عما تواري، عادت تجلس بينهم وهم يتجادلون حول الأمر وهي شاردة لا تسمع أصواتهم، نطقت فجأة:
-أنا شايفه إن عامر لازم يكتب كتابه على تقى في أقرب وقت، وبكده هتكون زوجته رسمي.
هبت شيرين واقفة واعترضت:
-لا، كتب كتاب لأ.
سألوها عن السبب، فقالت بحزم:
-هو كده! كتب الكتاب هيكون يوم الفرح، والحوار انتهى لهنا.
قالتها وهرولت صوب المطبخ، وسط استغراب الحضور وهمهماتهم، وتبعتها وئام وهيام وبعد لحظات نداء…
كان قلب «تقى» يقرع بقـ ـوة، مذهولة ومصدومة مما قالته سراب ومن رد شيرين المباغت…
أما شيرين فكانت منفعله وهي تُعد الطعام، ونداء ووئام وهيام يتبادلن النظرات حتى وقع الطبق من يد شيرين فغمغمت بامتعاض، ووقفت تستند بكلتا يديها على طاولة المطبخ…
أرادت أن تخبر تقى بذلك الحمل الثقيل الذي تخفيه عن الجميع ولكن لم يكن الوقت مناسب لتتحدث، تنهدت شيرين بألم وقالت:
-يارب ساعدني يارب.
وبالخارج أشار عامر لتقى ليتحدثا بالشرفة بينما جلست سراب شاردة، وعمرو يزحف بنظراته ليرى وجهها وأثر الصفعة الواضح، انتبهت من شرودها والتقطت نظراته، ارتبكت وارتبك أيضًا، أخذ يمسح ذقنه، ثم خاطبها بنبرة خافتة:
-قومي روحي المطبخ.
انتبهت سراب أنها تجلس بين الرجال، فنهضت دون جدال لكنها لم تتجه للمطبخ بل توجهت للشرفة وأخبرت تقى أنها ستغادر، ورافقتها تقى بعد حديث قصير مع عامر كان كافيًا لطمئنة فؤادها المرتجف…
استغفروا 🌸
★★★★
توالى مرور الأيام بات حسين كالشبح، يُطارد سراب وحدها ويسألها عن شيء لا تدري ما هو! أخبرها أن تدله عليه وسيختفي من حياتها وكأنه لم يظهر يومًا!
لو تدري ما يريد، لأعطته له في الحال، لكنها لا تعرف!
وكانت تتجاهل عمرو وهو أيضًا يتجاهلها…
أُطلقت الإشاعات حول عامر وصار يبرر لهذا ويوضح لذاك، أُرهق نفسيًا وجسديًا خاصة حين رفعت البنت فيديو على صفحتها الشخصية وهي تبكي وتشكو عامر وبدر وتصرفاتهما معها ومع باقي الفتيات، وعلق أكثر من فتاة على الفيديو مؤيدين والناس يعلقون أنه لابد وأن ياخذا جزائهما، كانت فترة امتحانات أخر العام وتغيب الكثيرون عن الدرس بسبب ما يُشاع…
تسألوا كثيرًا هل هي مكيدة لعامر كما قالت سراب، أم ماذا يحدث؟
ركنوا لله وسألوه العون والثبات والنجاة، كان عامر يبكي كثيرًا بمفرده، بات يخشى الخروج من البيت، انكسـ ـر، أصبح يخشى الأخبار الجديدة لا يتصفح هاتفه خاصة تطبيق الفيسبوك، واليوتيوب…
وحين أوشك اليأس أن يفتك به، أرسل الله له عونًا…
دخل عمرو للغرفة مبتهجًا، وهو يحمل هاتفه، قال:
-شوفت الفيديو اللي نادر نزله يرد على الفيديو بتاع البنت.
-نادر!
-أيوه ما هو نادر مشهور جدًا والفيديو بتاعه جاب تفاعل فظيع… أسمع قال ايه…
فتحه عمرو وظهرت صورة نادر وهو يتحدث:
-للأسف السوشيال ميديا أصبحت مكان لترويج الأكاذيب أكثر من الحقائق، وسائل التواصل تلك هيئت للجميع أن أي أحد بقدرته أن يصبح صانع محتوى مشهور، حتى لو خرج للناس وهو يأكل فقط، أو ربما مذيع مشهور يبث أخبار عائلته كيف يضحكون، يمرحون، يحبون بعضهم البعض ويرقصون أيضًا، فالرقص أصبح فرفشة لا مثيل لها؛ يبهر المشاهدين وعليه إقبال يرفع المشاهدات، ولقد خوضت التجربة بنفسي…
حتى بيت الخلاء (المرحاض) أصبحوا يصورون أنفسهم فيه الآن، فلا حول ولا قوة إلا بالله…
صمت نادر هنيهة ثم أكمل:
-عامر دياب العقيد صديق الطفولة شاب يحفظ كتاب الله تخرج من كلية العلوم ودومًا يخبرنا أنه على وشك اكمال اختراعه وسيظهر للنور ويبهرنا وأنا على يقين، حين ضللت في طريق الـ… البغي كان عامر وتوأمه شوكة في حلقي حتى عُدت… ومؤخرًا ظهرت فتاة تقول كلمات لا مجال للشك أنها كذب، وأنا أُكذبها أمامكم، يستحيل أن ينظر عامر لفتاة، فكيف يلمسها… وبدر كذلك بما أنه صديق عامر فلا مجال للشك به…
قالها نادر وهو يوقع كلماته، تحدث كثيرًا عن أخلاق عامر، فأدمعت عيني عامر وقال:
-الواد ده اتغير أوي! نادر رجع يا عمرو، رجعلنا…
أدمعت عيني عمرو وضم عامر قائلًا:
-كنت عارف إنه هيرجع، كنت بدعيله ليل ونهار والحمد لله ربنا استجاب.
مسحا وجههما واختلطت ضحكاتهما وقال عمرو:
-الفيديو نازل من ساعتين وعليه خمسه مليون مشاهده، إنت بقيت مشهور يا عم رُب ضارة نافعة…
-يا عم أعوذ بالله من الشهره أنا بحب أمشي جوه الحيط.
-جوه الحيط إيه يا حبيب قلبي… العالم كله بقا مستني اختراعك.
حاوط عمرو كتفي عامر وقال:
-ألا هو إنت بتخترع إيه يا عامر؟ الفضول هيجنـ ـني.
أزاح عامر ذراع أخيه وقال:
-بص قريب أوي هبهرك يا عمرو، استعد.
-أنا مستعد بس شد حيلك إنت…
نهض عامر ينفض عن قلبه غبار اليأس وكشف عن اختراعه ليعمل، ابتسم عمرو وهو يراه يكتب ويمحو من على لوحة معلقة…
تنهد بارتياح فأخيرًا خرج عامر من حالته تلك…
★★★★★★
وعلى الصعيد الأخر
كان بدر لا يبالي بأي اشاعات، لا يكترث لنظرات الناس ولا يبرر شيئًا، يباشر عمله بالمصنع ويمر على المحلات، ويتبع سراب وتقى ليطمئن عليهما… ولم
يهتم لرأى أحد إلا واحدة فقط وهي رغدة، التي لم تُصدق تلك الإشاعات فاطمأن… لمَ اطمأن لا يدري ولكن رأيها يهمه.
خرج من بيته لصلاة العشاء ثم درس القرآن الذي يمسح عن قلبه المتعب من مكابد الحياة، وكان ببيت يحيى…
لم يحضر عمرو وعامر وكانت رغده ببيت وئام حتى أنها من فتحت الباب فحياها بدر بابتسامة، وقال:
-النتيجة هتطلع إمته يا رغده؟
-لسه بدري يا مستر يعني ممكن شهر كده.
-بالتوفيق ان شاء الله.
-دعواتك.
كان لنبرتها وقع مميز في نفسه رغم أنه أنكر ذلك، ففرق السن بينهما كبير، عشرة أعوام كاملة! ولازالت طفلة، ولكن لمَ لأ؟ لا أحد يدري ما الذي تخبئه الأيام، ليترك قلبه معها عله يسترده ذات يوم.
مر الوقت نصف ساعة وغادر بدر وكانت رغدة تترقب مغادرته، لتسير معه للبيت، زجرتها وئام ولكنها قالت:
-اوعدك مش هعمل كده تاني.
ولوحت لها قبل أن تنصرف، فغمغمت وئام بنزق واتجهت ليحيى تخبره، فلم يهتز له جفن وقال بثقة:
-متقلقيش بدر محترم جدًا.
-الحب بيوقع أجدع محترم يا يحيى، والبنت لسه صغيره وطايشه.
اتسعت ابتسامته وقال مطمئنًا:
-متقلقيش بدر كبير وناضج.
تنهدت وئام وقالت:
-ربنا يستر.
من ناحية أخرى
-امشي قدامي يا رغده.
قالها بدر باقتضاب، فقالت:
-كنت عايزه أتكلم مع حضرتك، بخصوص رحمه، نادر اتغير وبعتلها يعتذرلها وهي فرحانه أوي، شكلها بتحبه بجد، وهو كمان شكله بيحبها، مستر هو إنت عمرك حبيت؟
هدر بها:
-حب ايه يا رغده! إنتِ لسه صغيره أوي على الكلام ده!
قالت بانفعال:
-أنا مش صغيره أنا هكمل ١٦ سنه كمان شهرين.
-برده صغيره ومينفعش تتكلمي في المواضيع دي، ركزي في دراستك يا رغده… يلا اتفضلي امشي قدامي.
قال أخر جملة بتجهم، وكرر أمره، فأصرت على أسنانها وسارت أمامه متبرمة، وابتسم هو وأخذ يستغفر الله حتى وصل بيته…
★★★★★
وببيت دياب
انفردت شيرين بتقى لتخبرها بسرٍ أخفته وحان وقت البوح به…
كانت سراب تنتظرهما بالشرفة، تتسائل عمَ يتحدثان؟
نظرت لنداء التي تقف جوارها وسألتها، فقالت نداء:
-أعتقد عشان ماما رفضت كتب الكتاب، فهتتكلم مع تقى وتوضحلها وجهة نظرها.
هزت سراب رأسها مؤيدة، طلب رائد من نداء تحضير أقداح من الشاي الساخن فراحت تلبي طلبه، بينما أخذت سراب تعبث بهاتفها، تتفقد طلبات المراسلة التي لم تفتحها منذ قرابة العام…
قاطعها عمرو الذي حمحم ووقف جوارها، فرمقته واستغفرت الله بصوت مسموع مما دفعه لقول:
-طيب وبعدين؟ هنفضل كده كتير؟
-آه علطول، وياريت منتكلمش تاني أبدًا، الإنسان فيه اللي مكفيه والله.
قالتها بامتعاض فتنهد وقال بنبرة يشوبها الحزن:
-للدرجه دي بتكرهيني!
لم تجبه وأخذت تُطالع شاشة هاتفها تتصفح طلبات المراسلة دون تركيز، فقال:
-سراب!
أخذ ينبس باسمها عدة مرات لترد عليه، وما أن التفتت، قال بهدوء:
-ليه بتتجاهليني؟ وليه بتكرهيني؟
-لأنك مستفز يا عمرو! وإنت اللي بتكرهني على فكره والقلوب عند بعضها بقا.
قالتها دون أن تنظر إليه فصمت هنيهة ثم زفر قائلًا:
-دا لو القلوب عند بعضها فعلًا! يبقا قلبك في خـ ـطر.
وبعد تلك النبرة الهادئة الرخيمة، بات قلبها في خـ ـطر، ازدردت لعابها، ونطقت:
-إنت مستفز، أنا بجد مش بطيقك…
ضحك عمرو ولم يعقب أو يلتفت لها، وبأيدٍ مرتعشة فتحت سراب هاتفها الذي أظلمت شاشته، فتحت طلب مراسلة وكان بإسم نيرمين…
قرأت الرسالة واندلع من حلقها شهقة، وجحظت عينيها، نظرت لعمرو الذي التفت أثر شهقتها ورآى الصدمة تتمشى بين ملامحها…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عن تراض (سدفة 2))