روايات

رواية عشقت عالمها الصغير الفصل الرابع 4 بقلم رحيق الورود

رواية عشقت عالمها الصغير الفصل الرابع 4 بقلم رحيق الورود

رواية عشقت عالمها الصغير البارت الرابع

رواية عشقت عالمها الصغير الجزء الرابع

رواية عشقت عالمها الصغير
رواية عشقت عالمها الصغير

رواية عشقت عالمها الصغير الحلقة الرابعة

داليدا بحماس..ايهااااااا الرفااااااااااق هههههههههه
اتجمعت جميع الحيوانات الاليفة الجميله وحتي بعض الطيور والحصان بتاع داليدا ..داليدا راحت حضنته
داليدا بحب للحصان ..وحشتني اوي معلش امبارح مالحقتش ارجع اطمن عليك وهمست في أذنه هعرفك عليه وبعده بصت علي مراد
كل ده تحت استغراب مراد ودهشته واقف متنح ومش فاهم حاجه
داليدا ..ايه رايك هعرفك علي صحابي..اول حاجه راحت لغزاله جميلة جدا ..اقدملك ..جميلة
مراد بدهشه ..ننننعم
داليدا ..جميلة ..هي اسمها كده ..هات ايدك مسكت أيده وحطتها علي وش الغزاله وقالت .. اقدم لك يا جوجو ده مراد بعد كده اخدته عند زرافه اول ما شفتها نزلة رقبتها لتحت داليدا بحب وحماس جرت مراد وراها وحطت أيده علي وشها برضو وبعد كده قالت
داليدا ..ودي سوسو ..سوسو ده مراد هينضم لينا وهنلعب كلنا مع بعض هههههه كل ده تحت دهشة مراد واستغرابه وهو مش فاهم حاجه بس حاسس انه مبسوط جدا وكمان خايف ومتوتر كذا احساس مع بعض متلخبط جدا حاسس انه في حلم..
داليدا وقفت لما لقته متوتر ومستغرب .وقالت
داليدا ..ما تخفش انت هتحبهم اووي تعالي فضلت تلف بيه علي جميع الحيوانات اعرفهم عليه وهي بتضحك وطايره من الفرحه واخيرا راحت للحصان وهي بتنهج
داليدا …اااه اخيرااا وده حموشكه ده الحصان بتاعي وحبيبي كمان وااه هيجي بتقدم لي من سوسو ههههههه وفضلت تضحك بفرحه كبيره
مراد ابتسم بتلقائيه عليها وقال ..هو انتي مجنونه
داليدا بتكشير مصطنع..وليه الغلط ده طااه ..مش هاخد عليك عشان دماغك طايرة دلوقتي ..المهم اشكر حموكشه الاول
مراد باستغراب ..واشكره ليه ان شاء الله
داليدا بحده …بقلك اشكره حالا
مراد بنفاذ صبر ..شكرا ياحموشكه بيه بجد شكرا من كل قلبي علي مش عارف ليه
داليدا بضحك ..هههههه حموكشه مش حموشكه
مراد ..ودي تفرق في ايه
داليدا ..طبعا تفرق انت بدلت حرفين ..يلا معلش ياحموكشتي اعذره..وهقولك انت شكرته ليه .عشان هو ساعدني في اني انقذك وشالك علي ضهره لحد ما وصلك البيت
مراد ..الف شكر ياستي ليكي وليه مرضي كده
داليدا ..جدااااا
مراد..ممكن اسالك سوال .
داليدا ببتسامه..طبعا
مراد ..هو انتو ليه قاعدين هنا بعيد عن الناس
داليدا..طيب تعالي نجني التوت عشان اتأخرنا علي تيتا بدل ما تعملنا كوفته واحنا بنجني هقولك اتفقنا
مراد افتكر جدته وخاف وافتكر كلامها …ااه معاكي حق دا انا نسيتها خالص
داليدا حست بخوفه ..ماتخفش هي مش هتأذيك حتي لو كانت خوفتك بكلام فده بس عشان تخوفك مش اكتر صدقني
…ومشيو عند شجرة التوت ..ركبت داليدا عليها زي ما متعوده ومراد تحتها فضلت تجني و تحدفله وهو يحط وهي تأكل
داليدا من فوق الشجرة … مرااااااد
مراد ..ااااييه صرعتني هو انا ناقص
داليدا بضحك ..ههههههه افتح بوئك
مراد…ايه وده ليه ان شاء الله
داليدا..بس افتح ..فتح مراد بوقه بنفاذ صبر …اهووو
حدفتله توت ومراد اكله وهي فضلت تضحك علي منظره ونزلت داليدا وفضلت تضحك هي دايما بتضحك والابتسامة ما تفارقش وشها
قعدت شويه تحت الشجرة ترتاح
داليدا..اااه ياااني اووف
مراد ..يالا جاوبي علي سوالي
داليدا ..انا معرفش إجابة السوال ده بس كل اللي اعرفه اني جيت هنا مع تيتا وانا عندي سبع سنين بابا وماما ماتو وهي جابتني هنا وقالت وقالت لي هنفضل هنا لحد ما نروح لهم بس وبتدت حياتي وهي بقت كل دنيتي الدكتورة بتاعتي والمدرسة والخياطة والشيف وكل دنيتي يعني عالمي كله هي وشويه الحيوانات اللي انت شفتهم انا مش عارفه هي ليه عملت كده بس هي قالتيىلو بتحبيني ماتساليش وتاكدي اني انتي اغلي حاجه عندي وانا عشان ما ازعلاهاش مش بسالها.
مراد ..طيب مش بتزهقي مش بتملي ازاي عايشه وحيده كل ده
داليدا ببتسامة..انا مش وحيدة تيتا مش بتخليني احس اني وحيده دايما بتكون جانبي ولما بتلاقيني قعدة لوحدي خمس دقايق بس لوحدي بتيجي وتلهيني وانا ببقى عارفه انها بتعمل كل ده عشان ما تحسسنيش اني وحيده وبس اتعودت
مراد ابتسم علي ابتسامتها وبساطتها في الكلام برغم انها عايشه وحيده مافيش ناس كتير حواليها الا انها بتضحك دايما سكت شويه وقال
مراد ..ااه صحيح اشمعنا سمتيني مراد
داليدا بضحك ..ههه توقعت السوال ..بص ياسيدي زمان كان وقتها عندي عشر سنين كان في تاجر بيجي يشتري من تيتا القهوة اللي هي بتعملها قهوة طبيعية تيتا هي اللي زرعتها واللي عملت منها الصبح ..كان بيجي كل اخر الشهر ومعاه ولد كان طويل وجميل جدا كنت أفضل العب معاه لحد اخر اليوم كنت بستني اخر الشهر بفارغ الصبر كنت بعد الايام عشان الشهر يخلص ويجي يلعب معايا كان دايما يجبلي حاجات معاه وشكولاته كمان هي تيتا بتعملي شيكولاته طبيعيه وحلوه اووي كمان بس كنت بحب الشكولاته اللي بيجبهالي اووي وكمان كنا نفضل نركب علي الشجر ونتنطط كتير اوي راح في يوم كنا بنلعب علي الشجرة اللي هناك دي راح وقع وفضل يصرخ لحد ما ابوه جيه وفضل يزعقلي عشان انا اللي قولتله هنركب الشجرة بعد كده منعه انه يجي هنا معاه عشان كده بكره الشجره دي ومش بحبها زي باقي الشجر وانا فضلت استناه كل اخر شهر ما يجيش وقتها زعلت اووي وفضلت اعيط وتيتا وقتها عملتلي حاجات كتير جدا عشان انساه وفضلت تلعب معايا اكتر وقت ممكن وتجبلي كتب كتير عشان اقراها وبطلت تتعامل مع التاجر ده عشان ما يجيش وافتكره تاني وبس …
مراد كان بيسمعها بتسامه واستمتاع ومركز جدا معاها وسرحان فيها قاطعته داليدا وهي تصرخ
داليدا ..ياااااالهووووووووووي..سوسو هتنفخني احنا اتأخرنا اوووي …
_______________
الجدة بزعيق ..انتو اتاخرتو كده ليه ها ومسكت مراد من قميصه وكانت هتضربه
داليدا بدموع ..والله ياتيتا هو مالوش ذنب انا اللي عرفتو علي صحابي
مراد ..والله ما عملتلها حاجة حضرتك احنا بس اتاخرنا واخدنا الكلام
الجدة بحده …داليدااااا علي اوضتك يلاااااا
مراد بهدؤ..انا عارف انك مش واثقه فيا وده معاكي حق فيه طبعا بس صدقيني خوفك ده من غير داعي ..
الجدة سابته وخرجت وهي غضبانه
مراد سمع عياط داليدا وخبط علي الباب …دق دق
مراد ..ممكن ادخل ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت عالمها الصغير)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى