رواية عاصية الفصل السادس 6 بقلم منة محمد
رواية عاصية البارت السادس
رواية عاصية الجزء السادس

رواية عاصية الحلقة السادسة
في المكتب
مارجريت بأبتسامه…..اتفضل يا رائد
رائد مدلها ايده وبسؤال…..ايه ده شيك لـ ايه
مارجريت…..دي مساهمه بسيطه مني لشركتك الجديده وبعدين انا عايزه استثمر في شركتك واكون اول عميله
رائد…..مساهمه لشركتي مارجريت شيفاني محتاج فلوس منك انا عايز دعمك الفلوس ولا بتشكلي اي مشكله بالنسبه لي
مارجريت…..وانا معاك يا رائد لسسب ده عايز استثمر انت بجد مش فاهم بس اوكيه هخليك تفهم انا مش بساعدك في الحقيقه عايز امد ايدي بالشراكه ممكن تفرق بيني وبين اصحابك
رائد ابتسملها…..تمام هنتكلم عن الشغل وهنتكلم كمان عن الشراكه ودلوقت بقي قوليلي ايه الي حصلك دايما قلقانه مكشره واوقات عقلك بيقي سرحان ممكن تشاركيني
مارجريت سكتت شويه واتنهدت وقالت……بابا دخل في الاسلام وعمو داود كان عارف ومقليش بكل ده
رائد……شوفي الدين هو الحاجه الوحيده الي يمكن نجبر حد عليه ولو شخص مننا مش عايز يشارك معاكي حاجه تخصه راي ان ده حقه فلو والدك مشركيش اعتقد هو مكنش عايز المشاركه دي وللسبب ده مقلكيش ولا انتي غضبك انه غير ديانته
مارجريت برتباك ملحوظ هزت دماغها……لاء
رائد نقر ع المكتب وقال…..يبقي هو ده
مارجريت………..بصراحه معجبنيش ده بابا خلاني ملحده وهو راح اسلم خلاني متعلقه وبدور ع اجابه اسئله كتيره لانه مقليش ليه اصلا عمل كدا لدرجه بقي عندي كم اسئله رهيبه بتدور يوميا في ذهني مين هيرد عليهم
رائد…..ايه هي الاسئله وانا احاول اجاوبك ماهو لما يكون الانسان عنده اشئله في النهايه هياخد الاجابه عليها ومفيش حاجه بتدوم دي مرحله لحد ما تعدي وتمر
مارجريت……..كلمني عن دينك اظن بيركز ع مكارم الاخلاق والسلوكيات الكويسه مش كده
رائد……لاء طبعا احنا مش بندخل الدين في كل شئ مارجريت جمال الإسلام في بساطته ويسره وده بيجي بالفطره مش الاجبار
مارجريت…….. ممكن تقولي بعض الجوانب الي شايفها البعض جميلة في الإسلام
رائد…….شوفي انا عشان اقعد اتكلم معاكي هناخد سنين وبالمناسبه انا مش متدين للدرجه لكن بصلي وبصوم لكن مش متعمق في المعلومات الدينيه
مارجريت…….ده الي بحسه ناحيتك بس ازاي اؤمنت بوجود الله من غير ماتشوفه قدامك
رائد ابتسملها …….شوفي هبسطهالك واشرحلهالك بالبلدي انتي عشان تعيشي لمده يوم واحد لازم تكوني مؤمنه انك هتخرجي للشارع وهتسوقي ومش هتعملي حادثه فلو معندكيش الايمان ده انتي مش هتخرجي من بيتك وتمشي ع الارض وانتي عارفه انها مش هتشيلك وتهوي بيكي
مارجريت…….. بس دي اشياء متجزمش بوجود الله
رائد……انا مقدرش اثبت 100% ان ربنا موجود بس مقدرش انفي عدم وجوده لانه مش مختفي تماما ومش ظاهر تماما هو حضور الهي في الحياه بيخلينا نؤمن بوجوده واي ديانه تنكر عدم وجوده دي ديانه غير حقيقه
مارجريت……..يعني كفايه اني اؤمن بوجوده عشان ابقي مسلمه
رائد……مارجريت انا قولتلك انا مش راجل ديني وانتي بتسالي السؤال الكبير للشخص الغلط ولو جاوبتك يمكن تحسي بخيبه الامل للسبب ده هلتزم الصمت وانصحك برجل دين واعي وفاهم يقولك تعملي ايه
مارجريت……وانا بشكرك ع المعلومات البسيطه دي يمكن ريحتني نوعا ما
رائد…….انتي اهدي وهتوصلي لكل اجابتك واتفضلي الشيك لو كنت محتاج هطلب منك ده بنفسي
مارجريت………وانا مستنياه
رائد……..وبجد اتمنالك حظ موفق
مارجريت……..لـ ايه بالظبط
رائد………….لكل حاجه
…………………قصص منه محمد كاتب………………
في فيلا عائله رائد تحديدا الجنينه
عايده…..زينب عايزكي تسالي رائد بصراحه
زينب ضمت حواجبها…..اسئله عن ايه
عايده…..هو هيتجوز ماجي ولا لاء ماهو مش معقول هيفكر سنين لازم يوضح الامر دلوقت زينب حاولي تفهمي انا ام لبنت صغيره لحد امتي هخليها تستني رائد
زينب……فيه ايه يا عايده هو طلب شويه وقت يفكر واكيد في الاخر هيوافق
عايده…..ده الي بتقوليه انتي بس ابنك نيته مختلفه
زينب……وانتي بقي عرفتي بالي جوايا نوياه
عايده……اه انا عارفه وبس وتردي عليا عشان اصرف نظر عنه واجوز بنتي من واحد يكون شاريها وعايزها وبعدها اموت مرتاحه تخيلي كل يوم والتاني ناس بيكلموني عليها لاولادهم ويقولولي جوزيها واتجوزي انتي كمان
زينب ضحكت وقالت…….تتأ ايه تتجوزي
عايده كشرت….. بتضحكي طيب والله حصل بس انا قلت مستحيل
زينب….يعني عايزه تتجوزي
عايده…….انتي مبتفهميش بقولك الناس الي نصحوني
زينب…..خلاص فهمت وصدقيني انا عايزه ماجي لرائد وهأثر عليه
عايده……ياريت وبسرعه
زينب………حاضر يله كلي التفاح
عايده…..ياختي قولي ناكل الحاجه الحلوه
زينب بضحكه خفيفه……هيحصل متقلقيش
………..قصص منه محمد كاتب…………………..
ساره استنت رائد يرجع وقالتله……..رائد بليز ساعدني
رائد……ايه المساعده الي عايزها
ساره……شوف انا صممت عماره بس معرفش ليه مش مظبوطه تحسها معوجه
رائد……ساره هو انتي الي بتدرسي هندسه ولا انا
ساره…..ايوه بس انت دخلت المجال ده
رائد بحزن شديد…….ساره متحطيش ملح ع جرحي
سار……ياحبيبي متزعلش من فضلك ساعدني
رائد ………ساره انا مزاجي زي الزفت دلوقت من فضلك متزوديش عليا وفعلا محتاج اطلع انام
ساره…..هو السرير هيطير مانت كل يوم بترجع تنام
رائد ……عارفه انا بشتغل كام ساعه 12 ساعه
ساره زقته في كتفه بغيظ …….كدا روح نام
رائد قعد …………امري لله تمام وريني المشكله ماكنتي ورهالي بكره الصبح
ساره بستياء…….هو انت عندك وقت لا ليل ولا صبح
رائد ضربها ع دماغها…..لمي نفسك وبعدين ايه دي عماره ايله للسقوط
ساره ………..الله ليه بتضربني اتفضل بقي اعدلها
…………….قصص منه محمد كاتب…………
زينب……ليه مش بيرد ع موبيله وع طول مشغول
ساره بصتلها……حصل ايه بتتصلي بمين بابا
زينب…..حتي ابوكي تلفونه مقفول
ساره…..يمكن عنده اجتماع ليه تزعجيه بالشكل ده
زينب بتهكم…..اه لانكم لوحدكم بس الي تقلقوه اما انا مقدرش اقلقه زيكم
ساره……مامي بليز متتكلميش باسلوب خالتو ده مش مناسب ليكي اطلاقا
زينب بغضب شديد……مالها خالتك دي اختي وطبيعي اخد منها
ساره بدهشه……براحه يا مامي قلت لك كدا لانك اجمل من خالتو وقلت الاسلوب مش لايق عليكي القلق بالشكل ده قوليلي مالك
زينب……لما يرجع ابوكي واخوكي البيت هسالهم مباشر امتي هنروح بيت خالتك نطلب ايد ماجي
ساره……مامي مش شايفه الوقت بدري جدا
زينب……ليه المفروض نستني ايه اخوكي ماشاء الله عنده الامكانيات لكل حاجه تؤهله للجواز فنستني ايه
ساره……. ايوه بس رائد مش مهتم بيها
زينب بنرفزه………. ليه ايه الوحش في ماجي
ساره…..مفهاش حاجه وحشه هي بنت هايله بس هو مش قادر يشوفها شريكه حياته وجايز فيه مواصفات معينه في دماغه مين عارف
زينب بحده شديده…بس مش هسمع منك كلمه زياده واحده ولو قلتي الكلام ده قدام اخوكي متعرفيش ممكن اعمل فيكي ايه مفهوم
ساره …………..يا مامي استني بس
………….قصص منه محمد كاتب……………..
رائد خبط ودخل……مارجريت بتعملي ايه
مارجريت بصتله…….بحاول اشتغل
رائد سحب كرسي وقعد……كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم
مارجريت…..اوكيه اتكلم
رائد ………..عايز اخد خطوه ايجابيه وابدء انفذ مشروعي
مارجريت بسعاده ظهرت ع ملامح وشها…… واو خطوه حلوه جدا
رائد ………..هتكوني فاضيه امتي
مارجريت ……….عندي شغل بسيط وبعدها هكون فاضيه قولي عايز ايه
رائد ………….عايز اقابل شريكي وعايزك تبقي معايا
مارجريت …….تمام خلينا نروح سوي امتي
رائد………. ع 8 هنتنقاش معاه بعض الخطوات المبدئيه واحده واحده نتقدم
مارجريت…..مفيش مشكله
رائد ……اه حاجه كمان ياريت متقوليش اي حاجه لبابا عن مشروعي لان انا مقلتلهوش اي حاجه
مارجريت ………….اطمن متقلقش
رائد وهو بيقوم من مكانه…….متشكر وخلصي شغلك وبلغيني عشان نتحرك انا مستنيكي
مارجريت ……..اوكيه
………….قصص منه محمد كاتب……………
ع الموبيل
زينب…..عايده عامله ايه وحشتني من امبارح بقولك ايه ما تجيبي ماجي وتيجوا تتغدوا معانا
عايده……لاْ مش هاجي ولا حتي ماجي هترضا تيجي
زينب……ليه حصل ايه
عايده…….شكلها مضايقه وبصراحه حقها ابنك زودها ومش سايب فرصه الا لما اذاها وكان عندي ثقه كبيره فيكي يا زينب بس طلع مفيش في ايدك اي حاجه تعمليها
زينب……متقوليش كدا هصلح كل حاجه سيبي كل حاجه عليا من اليوم وهحاول بكل قوتي والي عايزينه هو الي هيحصل
عايده……زينب متدنيش امل زي كل مره المره دي غير
زينب…..المره دي اتفائلي بالخير عشان تحصل الحاجه الحلوه وندعي ان ربنا ينولنا مردنا
عايده…..سيبك انا اصلا حاسه بخيبه امل يا زينب
زينب……ياوليه اتفائلي بلاش تشائم وبعدين ايه الي مخيبلك ظنك
عايده……تصرفات رائد غير كدا ماجي لا بتاكل ولا بتشرب ولا بتتكلم معايا زي الاول ع طول حابسه نفسها في اوضتها خايفه تعمل في روحها حاجه
زينب……هاجي بنفسي اتكلم معاها متقلقيش
عايده بخبث ولؤم…..امتي هو انتي عندك وقت اصلا عشان تلاقي وقت تيجي تتكلمي معاها
زينب……انا جايه دلوقت انتي قلقانه من غير لزوم اقفلي السكه يا نكد عالمي
عايده ابتسمت اوي وقالت…..ماشي خالي بالك ع نفسك
زينب ندهت بصوت عالي ع السواق يجهز العربيه
داود دخل وسألها …….رايحه فين
زينب…….عند اختي قولي ياداود انت اتكلمت مع رائد
داود…….عن ايه
زينب…..عن جوازه بماجي
داودبصلها وابتسم وهي انفعلت…..انا مش بهزر انت لازم تاخد خطوه جديه ماجي بتحب رائد
داود…..المهم ابننا بيحبها وبعدين هي حلوه ومتعلمه ليه متسربعه عليه كده مش فاهم
زينب……عشان بتحبه من صغرها واظن انت عارف
داود……تمام عارف بس ياتري هو بقي بيحبها غير انها بنت خالته وبس!
زينب……يبقي احنا نجملها في نظره ونقربهم ونخطبهم عشان يحبها ويشوفها بشكل تاني
داود……لله يا زينب بلاش الاستعاجل خصوصا في المسائل دي
زينب بنرفزه……هتتكلم مع رائد ولا مش هتتكلم
داود…..ايوه هتكلم ولو قال ايوه هنتمم الموضوع
زينب……….. ع خير ان شاء الله
…………….قصص منه محمد كاتب………….
في كفايه
ماجي…….غريبه يعني اتصلتي وقلتي تعالي نخرج
ساره بصتلها وابتسمت……مامي طلبت مني اخرجك لحد ما مزاجك يتحسن وهفضل معاكي لحد ما يتحسن
ماجي طبطبت ع ايدها…….انتي حبيبتي واختي الصغيره
ساره……تعرفي من صغري كنت بحب اشتري روايات اكتر من الشكولاته واللعب
ماجي……فاكره وكنا دايما تجبريني اروح معاكي المكتبه تختاري روايا لمنه محمد رومانسيه وانا اسيبك تقري واروح اعمل شوبنج
ساره…..وكنت سعيده جدا اننا بنعمل ده ودلوقت خرجنا سوي بعد مده طويله اتاخرنا كتير
ماجي بحزن……وياريت كان معانا رائد
ساره……اممممم
ماجي…..قوليلي هو متكلمش عليا معاكي قريب يعني قال ايه
ساره …….انتي عارفه طبع اخويا هو ع طول ساكت مش بيفضفض عن الي جواه بسهوله طبعه صعب جدا وبيحب يخبي عن حياته ومش بيسمح لحد ابدا يتدخل في شؤنه الخاصه عشان كدا هو مش بيتكلم كتير عن الغير
ماجي كشرت…….اه عارفه طبعه ده عشان كدا مبقناش قادرين نتكلم
ساره بخبث……هو مشغول مع مارجريت
ماجي اتحركت بنزعاج……..تقصدي ايه
ساره ابتسمت…..هقصد ايه يعني مشغول معاها في الشغل والاجتماعات لدرجه مش بيلاقي وقت يتكلم مع امه
ماجي حطت ايدها تحت خدها وقالت بحزن…..اه تمام
………قصص منه محمد كاتب…………….
في مكتب رائد دخلت تلف في المكتب ورجعت قعدت ع الكرسي الهزاز
السكرتير داخل يحط البريد هي بصتله……..عامل ايه بخير
السكرتير……الحمد لله وحضرتك
ماجي……انا بخير هو انت قلت لرائد اني هنا في مكتبه
السكرتير……لاء هو مش موجود في الشركه
ماجي….. امال راح فين
السكرتير……اعتقد خرج هو الباش مهندسه مارجريت تحبي اتصلك بيه
ماجي كشرت بحقد وقالت…..لاء ملوش لزوم انا هتصل ابلغه
السكرتير……زي ما تحبي
ماجي مسكت الموبيل بكل عصبيه وغل واتصلت برائد الي كان خارج هو ومارجريت
رائد وقف ورد ……..الو
ماجي بغيظ …….انت فين
رائد ….ليه بتسالي
ماجي…..انا هنا في مكتبك
رائد سكت شوي ورد قال…..تمام اقعدي اطلبي قهوه عصير واحنا مسافه السكه وجاين
ماجي ………….انتم
رائد بص لمارجريت وقال…… انا ومارجريت جاين بعد شويه استني
ماجي بعناد…….. لاء
رائد نبره صارمه………متعملهاش مشكله بقولك احنا جاين وتسلمي ع مارجريت هي بتسالني عنك كتير ونفسها تشوفك
ماجي ……..وانا ماشيه
مارجريت سالته بستفسار لما اتغيرت ملامحه……..حصل ايه
رائد ابتسم يداري حرجه وقال بهدوء……يظهر السكه قطعت يله بينا
رائد رجع مكتبه مضايق واتصل بيها رافضت ترد عليه وبعد انتظار اخيرا ردت
ماجي بنفعال وعصبيه ……افندم عايز ايه
رائد. واضح من نبرته انه مضايق ….ليه مشيتي انا لسه راجع
ماجي……كنت زهقانه
رائد ……تمام بتعملي ايه دلوقت
ماجي ……..ولا حاجه
رائد بجديه………..ودلوقت مش حاسه بالزهق اسمعيني يا ماجي انا عارف انك مضايقه بس عايز اوضحكلك شويه امور اولا انا مش مسؤل قدام اي حد بما فيهم انتي واتمني تحترمي حياتي الخاصه ليا الحق الكامل اعيش حياتي وفقا لارادتي انا اتمني تكوني فهمتي
ماجي لما رائد قفل الخط في وشها حست انها بتنهار فضلت تصرخ وتشد في شعرها لدرجه حست انها وصلت لحد الجنون
عايده طلعت تجري بفزع……ماجي فيه ايه يابنتي
ماجي بتعيط بنهيار……. مارجريت اخدته مني
عايده ……ده مستحيل مايكل وبنته الملـ حده مش كل مره يلعبوا في حياتنا ويمشوا ودي مبقتش رغبتك دي رغبتي
ماجي بصتلها……هتعملي ايه هتروحي تجيب لي عريس جديد وتجوزيني لـ اي حد لو متجوزتش رائد
عايده…..لاء يا حبيبتي كان الوضع مختلف غير دلوقت انتي عايزه رائد صح
ماجي نزلت دموعها زي السيل الجارف هزت دماغها بـ ايوه ورمت نفسها في حضن عايده
عايده مسحت ع شعرها…..هتتجوزي رائد وهو ليكي انتي وبس
ماجي…..وهو هيوافق
عايده…..غضب عنه هيوافق هجبره يوافق متقلقيش خالص والله ليجي يطلبك بنفسه ده انتي الف واحد يتمناكي بس رائد هو الي هيبقي جوزك استني وشوفي انا هعمل فيهم ايه
تعالوا بقي لما مارجريت تعلن اسلامها وتقول الشهادتان لدخولها في الإسلام وده يعلق رائد بيها اكتر ولما تسمي نفسها فاطمه الزهراء وده يجنن عايده وماجي ويعملوا فيهم اصعب شئ ممكن تتخيلوه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عاصية)