روايات

رواية عائله ديجا الفصل الثاني 2 بقلم بسمة أبو العلا

رواية عائله ديجا الفصل الثاني 2 بقلم بسمة أبو العلا

رواية عائله ديجا الجزء الثاني

رواية عائله ديجا البارت الثاني

عائله ديجا
عائله ديجا

رواية عائله ديجا الحلقة الثانية

في اوضه حسام و نواره
نواره: هتعمل ايه مع احمد
حسام: ماما هتروح تكلمه بعد اسبوعين كدا و تقنعه يتجوز اختك
نواره بغضب : نعم تقنعه هو يطول اصلا انه يتجوزها
حسام بحده: صوتك يا نواره
حسام خد مفتاح العربية و التليفون و رزع الباب وراه
نواره بعد اما حسام مشي بضيق من نفسها: اوووف بقى
عند خديچه و ندى قاموا لبسو عشان يروحو مع إلياس و هما نازلين ع السلم لقوا مالك و رزان قاعدين بيفطرو
رزان: رايحين فين كدا
خديجه: إلياس هيخرجنا
مالك بستغراب: إلياس هيخرجكو
و بعد كده قال بضحك: انت تعبان يا إلياس ولا اي
إلياس: ربنا ع الظالم و المفتري بقى يا بابا
خديجه و ندى: بتقول حاجة يا إيسو
إلياس: لا و يلا بقى عشان منتأخرش
خديجه و ندى: ماشي يلا
مالك: خلو بالكم من نفسكم
خديجه و ندى و إلياس: حاضر
راحوا كافيه في التجمع الخامس و قاعدو
ندى : هيا فين
إلياس بضيق: شوية كدا و جايه
بعد شويه دخلت بنوته قمر اوي لابسه فستان و عامله شعرها ديل حصان و راحت عليهم
رقيه : السلام عليكم
خديجه و ندى: وعليكم السلام
إلياس: ندى اختي و خديجه بنت خالي و زي اختي
رقيه: اتشرفت بيكم
خديجه: حبيبتي تسلميلي
رقيه: عندكو كام سنه
خديجه: انا و ندى عندنا 19 سنه
و رقيه قاعدت تتكلم معاهم و حبيتهم اوي و هما كمان حبوها و إلياس قاعد مش طايق نفسه 😂
خديجه بهمس ل ندى: بقولك احنا شكلنا زودنها اوي شوفي شكل إلياس كدا
ندى بضحك: شكلو عايز يقوم يولع فينا
خديجه: اه طب يلا نقوم و نسبهم شوية
خديجه: طب احنا هنقوم نتصور برا كدا
إلياس: ياريت والله
ندى: ماشي ماشي حسابنا في البيت
خديجه و ندى قاموا يتصورو
رقيه: مالك يا إيسو
إلياس: والله يعني مش عارفه قاعده تتكلمي معاهم و تهزري ولا كأني قاعد صح
رقيه بضحك: اي دا انت بتغير من اخواتك
إلياس بضيق: انتي كمان ليكي نفس تضحكي
رقيه: طب خلاص متزعلش حقك عليا
إلياس: تمام
رقيه: خلاص بقى
إلياس: ماشي
رقيه: طب بحبك
إلياس : انا اكتر يا قلبي
خديجه: طب يلا يا نحنوح
إلياس بخضه: بسم الله الرحمن الرحيم انتو بتطلعو منين
ندى : اي شوفت عفريت
إلياس: لا شوفت اتنين ارخم من بعض
ندى : والله
رقيه بضحك: والله دول عسل اوي
خديجه بعتتلها بوسه في الهوا: حياتي والله
إلياس: مين دول اللي عسل و نبي انتي اللي عسل
و قاموا مشيو
في اوضه ريما تليفون ريما رن
ريما : الو عامل اي
المتصل: الحمدلله يا قلبي و أنتي
ريما: مش كويسه خالص يا نادر
نادر : مالك بس
ريما بعياط : كنت عايزه اروح مع احمد هو احمد كويس يا نادر
نادر بحنان : طب ممكن تهدي و اه هو كويس جدا
ريما : طب هو هيروح يخطب البنت دي امته
نادر: ممكن اخر الاسبوع كدا
ريما : تمام ابقى قولي
نادر: حاضر
الباب خبط
ريما : مين
نور ( مرات يزن ): انا نور يا ريما
ريما : ادخل
ريما لـ نادر : طب باي انت دلوقتى و قفلت معاه
نور : عامله اي يا حب
( ملحوظه نور و ريما بنات عم و صحاب اوي )
ريما: الحمدلله و انتي
نور : اهو الحمدلله كنتي بتكلمي نادر صح
ريما : ايوا بقولك اي تعالي نقوم نعمل كيك و نتفرج ع فيلم
نور بحماس: اشطا يلا
في اوضه خديجه الباب خبط و كان خالها مالك
خديجه: ادخل
قرب منها و قعد ع السرير قصادها
مالك بتردد : بقولك و بعد كده سكت
خديجه بقلق : مالك يا خالو في اي
مالك: احمد جالي انهارده و وافقت بس في مشكله اهله مش موافقين عشان عايزينه يتجوز بنت عمه عشان العادات والتقاليد بس هو اتخانق معاهم و قالهم انا هتجوز البنت اللي بحبها قولتلو انا مش موافق قالي قولها بس قولتلو ماشي انتي اي رأيك يا خديجة
خديجه بهدوء: قالو مش موافقة انا مش هقبل ع نفسي اتجوز واحد أهله مش عايزيني
مالك: ماشي يا بنتي
و قام و سبها و هي قعدت تفكر لحد ما تعبت من التفكير و نامت
في صباح يوم جديد في شقه احمد تليفونه رن و كانت ريما
احمد: ريما حبيبه قلبي
ريما: عامل اي يحبيبي
احمد: الحمدلله و انتي عامله اي
ريما: الحمدلله كويسة عملت ايه
احمد: والله انا قولتلهم و مستني الرد بس ممكن ماتوافقش
ريما: ليه كده بس
احمد: مش عارف حاسس
ريما: هي معايا في نفس الجامعه صح
احمد: ايوا
ريما : خلاص لو ماوافقتش هروح اكلمها انا المهم هيا في كلية اي
احمد: في كليه هندسه
ريما : ماشي
احمد: حد عاملك حاجه تاني
ريما : لا يحبيبي انا طول اليوم اصلا قاعده في اوضتي
احمد: ماشي يا روحي عايزه حاجه
ريما: لا يحبيبي باي
احمد: باي
في اوضه حسام و نواره
نواره: حسام
حسام ببرود : نعم
نواره: انت لسه زعلان
حسام كان لسه هيرد بس اتفتح الباب و دخل انس ابنه اللي عنده 3 سنين جري عليه
انس بفرحه: بابي بابي
حسام شالو
حسام: حبيب بابي وحشتني
انس ضحك
حسام: يلا ننام يا حبيبي
و ناموا كلهم
نواره: حسام كفايه بقى انت بقالك يومين مش بتكلمني متزعلش انا ماكنش قصدي
حسام: ماشي صوتك ميعلاش تاني
نواره: حاضر و باستو من خده و حسام حضن نواره و انس و نام
عند مالك و رزان
رزان: قالتلك اي
مالك: رفضت
رزان: طب اتكلم معاها تاني
مالك: لا ممكن تفتكر اني عايز امشيها دي دماغها زي امها الله يرحمها فاكره امها عملت ايه
رزان بضحك: اه و هو دا يوم يتنسيه
~فلاش باك~
في يوم مامت خديجه كانت متخانقه مع جوزها و راحت لأخوها
مالك: ياسمين يزيد كلمني عرفت اللي حصل منه و بصراحه انتي اللي غلطانه
ياسمين: والله بعد اللي عملوا دا و في الاخر انا اللي غلطانه
مالك: و هو عمل اي عشان قولتيله استنى انيم خديجه و نيجي نتفرج ع فيلم سوا و هو غصب عنه نام
ياسمين بعياط: لا كان قاصد و انا همشي الصبح
مالك: انا مش بقولك كدا عشان تمشي بيت اخوكي هيفضل مفتوح انا بقول رأيي مش اكتر و انتي حره
في الصبح مالك قام عشان يشوف اخته لقه ياسمين و خديجه مش موجودين و عرف انها افتكرت أنه بيقولها كدا عشان تمشي و ضحك عليها
~باك~
مالك ضحك: يلا تصبحي ع خير
رزان: و أنت بخير يحبيبي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عائله ديجا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى