رواية عائله ديجا الفصل الثالث 3 بقلم بسمة أبو العلا
رواية عائله ديجا الجزء الثالث
رواية عائله ديجا البارت الثالث

رواية عائله ديجا الحلقة الثالثة
في الصباح في اوضه خديجه تليفونه رن و كانت صحبتها سيلا
سيلا: عامله اي يروحي
خديجه: تمام الحمدلله و انتي
سيلا : كويسة يقلبي مش بتيجي الجامعة ليه
خديجه: معلش عندي شويه مشاكل
سيلا: طب فيه اي احكي
خديجه قالتلها ع كل حاجة سيلا: امم اقول رأيي
خديجه: اكيد
سيلا: بصي هو بيعشقك مش بيحبك بس و هو خسر اهلو علشانك و انتي تقومي رافضه حرام تكسري بخاطره
خديجه: لا هو دا الصح المهم انتي هتتجوزي امته
سيلا: مراد هينزل من الكويت الاسبوع الجاي و هيكلم بابا
خديجه: ماشي يا قلبي ربنا يتمم على خير
سيلا: يارب يا قلبي و أنتي فكري تاني
خديجه: ماشي
و قفلت معاها و قعدت تفكر
في نفس التوقيت احمد اتصل ع مالك
احمد: عامل اي يعمي
مالك: الحمدلله
احمد: قولتلها يعمي
مالك: اه و كل شيء قسمه ونصيب يبني
احمد بهدوء: تمام يعمي
مالك: عايز حاجه يبني
احمد: لا يعمي تسلم
و قفل معاه
في اوضه إلياس بيكلم طبعاً رقيه 😂
إلياس: كلتي
رقيه: اه
إلياس: ذاكرتي
رقيه: اه
إلياس: ماشي
رقيه: مالك في اي
إلياس: يعني مخنوق شوية
رقيه: ليه
إلياس: خديجه في واحد متقدمها و هما الاتنين بيحبو بعض بس هيا رافضتو عشان اهله مش موافقين عليها
رقيه: معلش يحبيبي انشاء الله هتتحل متقلقش
إلياس: ماشي يا حبيبتي
في صباح يوم جديد في الجامعه
خديجه: أخيراً خلصنا من المحاضره دي
سيلا: محاضره وحشه اوي
جومانه: اه والله
(جومانه صحبتهم بنت عسوله اوي و تتحب بسرعه )
سيلا: طب يلا ناكل
جومانه لسه هترد قاطعهم صوت
هي : مهندسه خديجه
خديجه بصت ليها لقيت بنت حلوه اوي : نعم
هي بصت ليهم: ممكن نتكلم ع انفراد
سيلا: طيب هنروح نجيب اكل
خديجه بهدوء: تمام
خديجه: مين حضرتك
هي : انا ريما ممكن نقعد في الكافتيريا نتكلم
خديجه هزت راسها و راحوا قاعدو في الكافتيريا
ريما : انا ريما في سنه اولى كليه هندسه و اخت احمد بصي انا عايزه اقولك بس أن أحمد بيحبك بجد و خسرنا علشانك و شاف في حياته كتير اوي و هو طيب والله انا مش بقول كدا عشان هو اخويا لا والله و انتي هتشوفي دا بنفسك و بعدين انتي مالكيش دعوه بينا طالما هو بيحبك خالص اتمنى انك تفكري تاني
خديجه: تمام اوكي هشوف كدا
ريما بمرح: هاتي رقمك بقى يا ديدي احنا بقينا صحاب و مرات اخويا انشاء الله
خديجه بضحك: ماشي
في الجامعه بس في مكان تاني
احمد: قالتلك اي
ريما: اهدى طيب هي قالتلي هتفكر تاني اي خدمه
احمد: حبيبتي حبيبتي يــ ريما والله
ريما : طب هروح انا بقى عشان لسه عندى محاضرات
احمد: ماشي يا قلبي باي
ريما : باي
في الكافتيريا
سيلا: مين دي
خديجه: ريما اخت احمد
جومانه: بجد
خديجه: اه والله
سيلا بحماس: و قالتلك اي
خديجه : ولا حاجة عايزاني افكر تاني
سيلا: طب فكرتي
خديجه بضحك: هو انا لحقت دا اول اما مشيــت من هنا و انتو جيتو من هنا
جومانه في بتاكل: انا من رأيي توافقي
سيلا: جومانه معاها حق
خديجه: سيبكم من الموضوع دا دلوقتى المهم جبتولي اكل
سيلا: شاورما
خديجه: ايوا بقى هو دا الكلام
في اوضه نور و يزن
نور : رايح فين
يزن بزعيق: هكون رايح فين يعني الشغل اكيد
نور : طب انت بتزعق ليه دلوقتى
يزن : اسكتي
نور : لا مش هسكت احنا من يوم ما اتجوزنا و انت مش طايقني و كل اما اكلمك تزعقلي و بتنام ع الكنبة فيه اي
يزن رفع ايدو و ضرب نور ع وشها و اتكلم بزعيق: هو مش انا قولت اسكتي اي مش بتفهمي
و خرج و سبها تعيط هيا مش عارفه اي اللي غيرو معاها دا كان قبل الفرح بأسبوعين كان كويس معاها و افتكرت
~فـــــلاش بــــاك~
يزن بفرحه: و أخيراً يروحي هنتجوز
نور بفرحه : اه يحبيبي مش مصدقه والله
قبل الفرح بيوم نور اتصلت ع يزن
نور : الو يا قلبي
يزن: عايزه اي
نور استغربت: مالك في اي
يزن: اخلصي عايزه اي
نور : مافيش كنت بطمن عليك سلام
و قفلت معاه و كانت مستغربه طريقه كلامه
بعد الفرح في الاوضه بتاعتهم
نور : انت هتنام ع الكنبة
يزن بصلها بقرف: اه و نامي بقى مش عايز اسمع صوتك
نور بستغراب: في اي
يزن رفع ايدو و ضربها ع وشها : اسكتي بقى دا اي القرف ده
~باك~
نور فاقت من زكريتها ع خبط الباب
نور مسحت دموعها: مين
ريما: انا ريما
في اوضه خديجه ندى قاعده مع خديجه بيتكلمو و خديجه قالتلها ع اللي حصل
ندى: طب و فكرتي
خديجه: اه
ندى : طب اي
خديجه: بصراحه صليت استخاره و مرتاحة
ندى : طب كويس الحمدلله
خديجه: الحمدلله
في اوضه نور
ريما: مالك يا نوري
نور : مافيش انا كويسه
ريما: لا في شكلك معيطه
نور: لا دي حاجه داخلت في عيني
ريما بعدم تصديق: ماشي انا روحت كلمت خديجه انهارده
نور بستغراب : خديجه مين
ريما: البنت اللي احمد عايز يتجوزها
نور : اه
ريما: هيا بصراحه طيبه اوي و جميله و عسوله اوي
نور بحماس : طب انا عايزه اشوفها
ريما: خلاص لما نروح عندهم ابقي تعالي معايا
نور: ماشي
اخر الليل احمد كلم مالك و قالو ع اللي حصل و مالك قالو ماشي هشوفها و هرد عليك
في بيت اهل احمد حسام داخل البيت لاقه امه قاعده قعد جنبها
ساره: مالك يحبيبي
حسام كان قاعد ع الكرسي و فرد عليه و حاط ايده ع عينه
حسام بتعب : تعبان شويه
ساره: طب قوم ارتاح في اوضتك
حسام: ماشي هتروحي امته لــ احمد
ساره: اخر الاسبوع انشاء الله
حسام: ماشي هقوم انا بقى
ساره: ماشي
في بيت مالك قاعدين بياكلو
مالك اتكلم: هاا اقول لراجل اي
خديجه: قولو موافقه
رزان بفرحه: بجد لولولييي
إلياس: الف مبروك يا قلبي
ندى: الف مليون مبروك يا ديچا
خديجه: الله يبارك فيكو
تاني يوم الصبح ريما كلمت خديجه و خديجه قالتلها أنها موافقه و ريما فرحت اويي
و مالك رن على احمد
احمد: ازيك عامل اي يعمي
مالك: الحمدلله و انت اخبارك ايه
احمد: الحمدلله بخير
مالك: خديجه وافقت
احمد: طب نيجي امته
مالك: على يوم الخميس انشاء الله
احمد: انشاء الله
• نيجي لــيــوم الخميـــس في شقه احمد بيلبس و بيكلم نادر
احمد: انت فين يبني
نادر : هنزل اهو
احمد: بسرعه طيب
نادر : ماشي هو في حد هيجي معانا
احمد: اه ريما و نور مرات يزن قاعدين برا
نادر : تمام
احمد لبس قميص اسود و بنطلون اسود
ريما: هو في عريس قمر كدا
احمد: حبيبتي عقبالك
نور : الف مليون مبروك يا احمد
احمد: الله يبارك فيكي
ريما : طب يلا بقى
و نزلو
في اوضه خديجه
خديجه: شكلي حلو
ندى : قمر والله
خديجه: حبيبتي عقبالك يارب
خديجه كانت لابسه فستان موڤ و سابت شعرها
في الصالون كلهم قاعدين
مالك: نورتونا والله
احمد: دا بنورك يعمي ريما اختي و نور مرات اخويا و نادر ابن خالتي و صاحبي
مالك : اهلا وسهلا
احمد: طبعاً حضرتك عارف انا جاي ليه انا عندي شقه في الزمالك مؤقتاً لحد اما اجيب فيلا انشاء الله
مالك: انشاء انت كويس و ابن حلال و كفايه انك بتحبها و عملت كتير عشان تبقى معاك
احمد: الله يخليك يعمي انا عندي طلب
مالك: قول
احمد: انا عايز اكتب كتب الكتاب علطول و انشاء الله الفرح وقت أما تحبه
مالك ضحك: و انت مستعجل ليه بس
احمد: عشان اخرج معاها براحتي بس
خديجه اتكلمت: بعد اذنك يخالو انا مش عايزه فرح
احمد: ليه
خديجه: عادي
مالك: خلاص يبقى كتب الكتاب بعد شهر
احمد: ماشي نقرأ الفاتحه يعمي
مالك: تمام يبني
و قروا الفاتحه و ريما زغرطت
ريما: الف مبروك يا ديدي
ندى : الف مبروك يا قلبي
نور : الف مبروك يا حبيبتي
خديجه: الله يبارك فيكو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عائله ديجا)