روايات

رواية طفلتي العنيده الفصل السابع 7 بقلم ملك

رواية طفلتي العنيده الفصل السابع 7 بقلم ملك

رواية طفلتي العنيده الجزء السابع

رواية طفلتي العنيده البارت السابع

طفلتي العنيده
طفلتي العنيده

رواية طفلتي العنيده الحلقة السابعة

ضرب يوسف بمسدسه الطلقات في السما وقال باعلى صوت وعلي وشه ابتسامه للكل: اختي إيمان المنشاوي فرأيت فتحتها النهارده والخطوبه الاسبوع الجاي ..عايز كل اهل البلد يحضرو ويساعدونا في تجهيزات فرحت اختي
الستات زغرطط بفرحه والرجاله ضربة النار والكل كان فرحان
سيف ابتسم وقال : عمرك مهتبطل حركاتك دي يا ابن عمي
يوسف ضحك وحضنو : مفكرني مش عارف عنكم حاجه لا دانا عارف كل حاجه من اول يوم لحد دلوك …ثم اكمل وهو يضع يده علي كتبها ويقول بمرح : وبعدين هلاجي فين راجل احسن منك يا ابن عمي وصديق طفولتي لأختي إيمان يحميها ويكون جنبها دايما ويسعدها
سيف بفرحه: ولله يا يوسف مش عارف اقولك ايه انا بحب إيمان اوي ومش عارف قد ايه فرحان انها اخيرا هتكون معايا وليا
يوسف : لو كنت جلت كنت أقنعت ابوك مش بالمستويات دي بالحب وطيبة الجلب وانك هتسعدها ..إيمان مستعده تعيش معاك حتي لو في اخر الدنيا بس لانها بتحبك
سيف : علي شان كده انا وجعت في حبها من اول يوم شفتها فيه ..وأكمل بمرح دا دي حبيبت الجلب وعشق الطفوله
يوسف بصله وقال بغيظ : طب اتعدل علي شان دي اختي متظتش
سيف ضحك وقال : مهيأ هتبقي مراتي
يوسف: لسه هاااتبقي لما ربنا يسهل بقي
وضحكو هما الاتنين …..
°°°°في المساء°°°°
كان يوسف في غرفته يغلق زرائر قميصه …ليلمح في المرأه انعكاس ذالك الملاك الصغير وهي تخرج من الحمام مرتديه فستان احمر اللون زو خصر اسود وكانت تجفف بشرتها بالمنشفه وشعرها منسدل حتي أسفل ظهرها جاعلا منها وكأنها جنيه من ارض الخيال…التفت اليها وهو ينظر لها بصدمه متأملا جمالاََ طبيعي لم يراه ولن يرا مثله اقترب منها وهيا نظرت له بأستغراب وظلت ترجع للخلف وهو يتقدم حتي التصقت بالحائط وهيا تشعر بتوتر سار في خلايا جسدها مما سبب لها رعشه قويه عندما لمس وجهها الناعم بيده الصلبه
وقال في نبره تملأها الحب : انتي جميل اوي ..علي طول بتخطفي أنظار قلبي وروحي بجمالك قبل عيني… انتي عملتي فيا ايه بس
ملك نزلت عينيها بكسوف واشتعلت وجنتيها خجلاََ من كلماته التي سارت متسلله لقفل قلبها لتفتح له قلبها من جديد ….لأكنها سرعاََ ما أبعدت يده عنها
وقالت بنبره تمثله البرود عكس ما بداخلها من مشاعر وعشق له : شكرا
يوسف بصلها بحزن ممزوج بديق وقال بنبره حاده بعض الشيئ: شكرا ايه…انا عايز اعرف امتى هتتكلمي معايا كويس امتي هتحسي بيا ..امتي هتسمحيني بقي
ملك بحده: مستحيل يا يوسف..عمري مهسمحك لو اخر راجل في الدنيا مش هقبل بيك
يوسف غضب وزقها علي الحيطه واستضمت فيها بقوه لتتأوه بخفه ثم اقترب منها محاصراََ إياها بين زراعيه الضخمتين وقال في نبره حاده غاضبه: ليه انا عملت ايه للكلام ده.. واحد قرب من مراته في ساعة غضب وشك وكلو بيشك مش عشان مش واثق ..لااا علشان بحبك لدرجة أني مش عايز الكذبه دي تكون خيال حتي مش حقيقه بس …بحاول اسعدك وانسيكي بس انتي مش مدياني فرصه …قوليلي حاجه بس مدام انتي مش بتحبيني ليه بتغيير لما اي حد يقرب مني ليا بتنفعلي وبتديقي ليييييه جوبينييي
ملك بلعت ريقها وانفزعت من صوته العالي ونزلت دموعها لأنها بتخاف من الصوت العالي وقالت بنبره تحاول أن تجمع بها بعض من قوتها: عشان بابا وعلتك ميشكوش في حاجه مش عشان بحبك ولا بغار عليك
يوسف بصلها بخيبت امل وبعد عنها وقال بنبره حزن وملامح بارده حارفيا : ماشي يا ملك .. بس خلي في بالك ان لو كان حبي ليكي كبير ومهم عندي ..بس مش هيكون حبي ليكي اقوى من تكبري وغروري وكرمتي الي استغنيت عنهم علي شان الفتره الي فاتت …ومشي وسابها اول مخرج وقفل الباب بقوه وراه وقعت هيا علي ركبها علي الارض وانهارت من العياط
ملك ببكاء وحزن : ليه يارب …ليه بيحصل معايا كده انا محتار ومش عارفه اعمل ايه انا خايفه مش عارفه ايه الي هيحصل …مش عارفه اسامحه رغم كل الي عملة فيا ولا يخلص الكام شهر دول واطلب الطلاق
..انا ..انا مش عرفه حب ولا كره ولا اييه انا تعبت تعبت اوي ….وفضلت تبكي وهيا قاعده علي الارض لحد مسمعت طرقات علي الباب مسحت ملك دموعها بسرعه وقالت: اتفضل
دخلت كريمه وبصت ل ملك الي واقفه قدام المرايا وسرعان ملبست النقاب وبتظبط الخمار
كريمه ابتسمت: ازيك يا ملك يا بنتي ..خلصتي
ملك وهيا بتحاول تعدل نبرة صوتها علي شان كريمه متعرفش أنها كانت بتعيط : الحمد لله يا ماما ..ايوه خلصت اهو
كريمه مدت أيدها ورفعت وش ملك ليها وبصت في عينيها وقالت بقلق: مالك يا ملك …بتعيطي ليه يا بنتي
ملك وهيا بتمسك عينيها: لا لا داا عيني بتحرقني بسبب التراب
كريمه مسكتها من كتفيها بحنان واجلستها أمامها ثم جلست وقالت : يعني من عقلك كده انا هصدق الكلام ده
ملك بحزن: لا
كريمه بحنان : قوليلي في ايه ..يوسف عملك حاجه
ملك بحزن ودموع نزلت النقاب بسرعه وقالت: لا لا …هو معملش حاجه انا الي عملت انا
كريمه بأستغراب: عملتي ايه
ملك حكتلها علي كل الي حصل وعندما انتهت قالت : انا حقيقي متلخبطه ومحتاره اعمل ايه خايفه اوي يا ماما
اسامه ولا لا انا بحبه بس بخاف منه
كريمه حضنتها وقالت : اهدي انا هاقولك تعملي ايه
ملك مسحت دموعها وقالت : بجد يا ماما
كريمه ابتسمت لما شافت مناخيرها المطبوخه بالون الاحمر وقالت : بصي يا طفله انتي
ملك بطفوليه : انتي كمان يا ماما بتقولي كده
كريمه ضحكت وقالت : احنا بنقول الي بنشوفه … المهم انتي بتعملي الي هقولك عليه بالحرف وشوفي الاختلاف
ملك بأبتسامه: معاكي يا ابلتي قولي
ضحكت كريمه وفهمتها كل حاجه …ملك وقتها اتعصبت شويه بس هديتها كريمه وقالت بغضب: اه يابنتل …بقي بتقرب من جوزي السنين الي فاتت دي كلها وانا …ماشي انا هوريكي
كريمه بضحك : اهدي يا مجنونه ..لما تيجي يبقي يحلها احلف حلال
ملك بتسأل: وعلي كده خالتي هدى وخالتي هند جايين امتى هما وعيالهم المزز دول
كريمه بصتلها وقالت بمزح: تصدقي لو يوسف سمعك بتقولي كده علي ولاد خلاته هيعمل فيكي ايه
ملك بضحك: ده مش بعيد المره دي يشعلقني في حبل المشنقه
كريمه وملك ضحكو
ملك : بس بجد جايين امتي
كريمه : بكره بأذن الله..اول ما خاتم هدى وهند سمعو بوجودك وكمان أن إيمان قرايت فتحتها النهارده فرحو وهيئة من امريكا النهارده
ملك بفرح: بجد …علي كده ريماس جايه
كريمه ابتسمت: ايوه …وهيا كمان مبسوطه انها هتشوفك
ملك بفرحه : اخيرا بقالي سنين مشفتهاش …
كريمه ابتسمت: طفله
ملك : مقبوله منك …بس ماما ممكن اطلب منك طلب
كريمه : قولي يا حببتي
ملك : هو بصراحه صاحبتي اتصلت بيا النهارده وعرفت اني اتجوزت وكده وقالت لي انها نفسها تيجيلي وتقعد معايا بما اننا خلاص يعني مش هتعرف نشوف بعض تاني زي الاول بعد متجوزت …هو ينفع تيجي تقعد هنا كام يوم
كريمه ضربتها علي رأسها بخفه
ملك : اي …ليه ماما بتضربيني
كريمه : من كل عقلك جايه تاخدي ازني …دا بيتك والي تعوزيه تعمليه زيك زيك إيمان وصابرين بيجيبو صاحبهم ويقعدو هنا عادي …دي هتبقي صاحبت مرات ابني تيجي زي ماتحب وفي اي وقت
ملك بفرحه باست رأسها وقالت: ربنا يخليكي ليا يا رورو يا عسل انتي
كريمه ابتسمت: ويخليكي ليا يا ام لسان طويل انتي
°°°بعد مرور وقت °°°
كانو البنات في اوضت إيمان الي كانت خلاص لبست وقاعده علي الكرسي
ملك دخلت وشافتهت وقالت : قمر ياناااس هاتي حضن يابت يا مزه انتي
إيكان ضحكت وقالت : مجنونه ولله بس قمر
ملك بغيظ: هعديهالك المره دي مش عشانك …بس عشان روميو الي مستنايكي تحت
إيمان اتكسفت
صابرين : امتى هتنزل ..احنا جايبين الفساتين علي شان نجعد بيها
ساميه : أبوه ولله عايزين ننزل ونرجص
مليكه بطفوليه : ايوه عايزين نظيطو ونهيصو
ملك والبنات ضحكو
ملك قالت: طبعا هنهيص ونظيط ونعمل كل الي احنا اتفقنا عليه
إيمان بمرح: هشوف هيعرفني ولا لا
ملك : هيعرفك ياختي انا متأكده
ساميه يضحك : مدام جالت العرافه بتاعتنا أنه هيعرفك يبجي هيعرفك
ملك لقيت الباب بيخبط قالت: حطو النقاب
حطو البنات النقاب بتاعهم وقالت : مين
يوسف : انا …يلا عشان تنزلوا
ملك شاورت ل ساميه تيجي تفتح
ساميه جت وفتحت وملك وقفت جمب البنات ونزلت راسها علي شان ميعرفهاش
يوسف بصلهم واستغرب هما ازاي اربعه وملك مش باينه هي مش كانت لابسه فستان احمر
ملك في سرها : علي شان كده غيرت الفستان ولبست واحد غيره
يوسف بص لواحده فيهم كانت لابسه فستان ازرق وركز فيها وابتسم مره واحده وقال في سره : عرفتك
ليخفي ابتسامته ويقول : يلا تعالو شوفو انهي واحده من الاربعه إيمان وخليه تيجي ورايا علي طول
ملك بغضب: متعرفنيش …
إيمان مسكت إيدها ودخلتها من قدام ورا يوسف علي طول وقالت: تعالي هنا هيعرفك متقلقيش
ويوسف اول محس بيها وراه مسكها من أيدها وقال بمكر وهو علي اساس انها إيمان بتمثيل: اقولك يا إيمان
ملك بغضب: همم
يوسف بخبث: أمال فين البت الرخمه مراتي دي انهي واحده فيهم
ملك عضت شفايفها بغيظ وهزت رأسها يمين وشمال بمعنى مش هقول
يوسف بصله وابتسم بمكر وقال: ماشي …خليها ساكته وماشيه بدل ملك شويه وجع دماغ قرفاني
ملك رفعت راسها وبصتله وعيونها دمعت واول ما بص في عينيها اتأكد أنها هيا …بصت الناحيه التانيه بحزن وشالت أيدها من أيده ومشيت جمبه
وهيا زعلانه وبتعيط من تحت النقاب
نزلوا تحت واول ماوقفو البنات جمب بعض ونزلوا رأسهم علي شان يشوف إذا كان سيف يقدر بعرف إيمان ولا لا
قام سيف مسكه يوسف وهمس في ودنه : اوعى تقرب من الي لابسه ازرق
سيف ضحك: مراتك طب متاخدها
يوسف : لا خليها شويه …ومتلمسش حد فيهم بصوت
سيف بغيظ : دانت رخم ..حاضر
وقرب وبصلهم واول معرفها وقف قدمها وقال : عرفتك ارفعي راسك
إيمان بصتله وابتسمت وقالت : عرفتني ازاي
سيف بأبتسامه جميله: اولا اقصر واحده بعد ملك مرات يوسف ثانيا ايدك اميزها من مليون واحده
ضحكت ايمان وقالت : مجنون ههه
البنات زغرطو وكريمه وخديجه ام سيف شاركوهم كمان
كان عمر قاعد وهو التاني قام يشوف خطبته وقرب من صابرين الي كانت لابسه فستان ذهبي وبصلها وعرفها من ربحت برفانها المميزه وقال بهمس: عرفتك يا قطه
صابرين ضحكت وقالت:, كنت عارفه انك هتعرفني …بص
عمر : نعم يا قلبي
صابرين : اعمل نفسك انك متعرفنيش وامسك ايد ملك كأنها انا
عمر : بس ليه….ااه عشان يوسف
صابرين : ايوه رغم أنه عارفها بس مسكها وكلمها علي اساس انها إيمان وقعد يدايقها
عمر ابتسم وقال: انا عارفو ..بس ماشي
وبالفعل قرب عمر من ملك وعمل نفسه عينيك أيدها
يوسف مسك أيده مره واحده وقال: دي بتاعتي ..وسحبها ليه ومسك وسطها بأيدها
عمر : مكان من الاول ..وضحكو
وتمت قرايت الفتحه وحددو ميعاد الخطوبه الاسبوع الجاي والفرح بعد شهر …والفرحه بقيت فرحتين لما عمر فاتح محمد ويوسف في موضوع تجهيزه للبيت بتعهم هو وصابرين وحددو موعد فرحهم بعد شهر مع فرح إيمان وسيف وهتكون الفرحه فرحتين …..كانو كلهم قاعدين وبيتكلمو والبنات راحةو الصاله التانيه واخدو ملك معاهم علي شان يرقصو
وكانت ملك رغم زعلها من يوسف إلا أنها لا زالت مبينه الفرحه والسعاده علي شان خاطر إيمان وصابرين
ملك : ثانيه هروح اعدل النقاب واغسل وشي وجايه
إيمان : ماشي مستنيينك ….ومشيت ملك
وفي نفس الوقت سمعو صوت: اهلا بالحلويين
بصو كلهم ولقيو بنت واقفه ماسكه شنطت سفرها وتبتسم
ريم دخلت وكانت لبسه لبس خلا كل الي قاعدين معادا محمد وعلته وسيف وعمر بيبصلها بصدمه من لبسها
ريم حضنت كريمه وقالت: ازيك يا طنط كريمه عامله ايه
كريمه بأبعسامه مصتنعه: الحمدلله يا بنتي ..جيتي لوحدك
ريم : ايوه اول مسمعت بأن إيمان فتحتها النهارده وان يوسف رجع من لندن جيت فورا
كريمه : اممم حد جي معاكي
ريم: لا انا بس هما مش عارفه بقي جايين امتى
ريم قربت من البنات وبصتلهم باستفزاز وقالت : ازيك يا صابرين
صابرين بغيظ: الحمد لله يا ختي عايشين
ريم بابتسامه: ازيك يا ميمو الف مبروك يا حببتي مبسوطالك
إيمان أبتسامه بالعافيه وقالت : مش قد يستطي بجيتك شرفتينا
ريم : سوسو ازيك
ساميه بديق: بس يابت انتي ابعدي كده مش ناقصه هيا
ريم باستفزاز: عايز اعرف بس سمسومتي قاسيه كده ليه
صابرين بديق: معلش أصلها مبتحبش المياعه
ريم اضيقت لأنها أظهرت عدم الاهتمام وقالت: مش مهم خالص
كريمه لما لقيت أن البنات شويه وهيهجمو عليها قالت: ريم ..انتي مش تعبانه
ريم : لا انا كويسه …فين يوسف
كريمه بكذب: معرفش
ريم بصتلها برفع حاجب و هيا عارفه ان كريمه بتخبيه عنها علي شان مراته ..أصلها عارفه بكل حاجه وكانت سامعه كريمه وهيا بتكلم اختها هند الي بتكون بالمناسبه ام ريم وبتقولها أن يوسف اتجوز
لتقول بلا مبالاة : انا هدور عليه
إيمان : استاني
مشيت ريم تدور علي يوسف
كريمه بقلق: دي لو ملك شافتها مش بعيد تقتلها
صابرين بضحك: تستاهل يارب تشوفها
كريمه: اسكتي يابت بتاعت مشاكل بصحيح
إيمان: ولله يا امي لو ملك رزعت البت دي كام ادقلم من بتوعها هتتعدل
كريمه : ما ده الي خايفه منه بت مهران أيدها تقيله ودمغها فيها ميت عفريت المخبوله دي
ملك من وراها : مين مخبوله
كريمه بخوف : بسم الله الرحمن الرحيم…لا لا ده علي مليكه
مليكه : يووه
ملك بأستغراب: في حاجه مالكم مش علي بعضكم
صابرين بغضب : اجولها
ساميه : جوليلها خليها تربيها
كريمه : بس يابت انتي وهيا
ملك : متقولو في ايه
ساميه : انا هجولك…في بت رايحه تشوف جوزك وبتدور عليه
ملك بغضب: اييييه …مين دي
كريمه: اهدي يا بتي …اه يابت الكلبه يا ساميه
صابرين : دي تبقي بنت خالتك هند الي جولنالك عليها فاكره
ملك بغيظ: يا بت الكلب
صابرين : الحقيها بقي
ملك مسكت فستنها وطلعت بسرعه عند يوسف
وكانت إيملن فطستنه من الضحك
كريمه بغيزغ: والله انتو ناقصين ربايه
مليكه: وههه
كريمه بغيظ: اسكتي انتي يا ام لسان
في الحديقه كان يوسف في الجنين بيشرب سيجاره
وبيبص للسماح وبيفكر وقال : اقربلك مش نافع ..ابعد عنك واتجهلك برضو مش نافع ..جننتيني معاكي يا ملك ونفخ دخان السجاره ورماها ..
فجأه حس بأيدين بتلف حوليه وبتلمس صدره من ورا
يوسف أفتكرها ملك ..لاكن سرعان محس اني دي مش لمستها وقبل ميتكلم
….لاكنه سمع صوت ملك وهيا بتصرخ بغضب وبتقول : ابعدي يا بت الكلب
قربت ملك منهم ومسكت ريم من شعرها الي صرخت بألم وبعدتها عن يوسف بغضب..
ملك بغضب: فرحان بلمستها فرحاان ماشي حسابك معايا
مانت متربتش
يوسف أنصدم وقال: انتي بتقولي ايه
ريم بغضب: انتي مين يا جربوعه انتي
ملك التفتت لها وقالت : مراته ياروح امك ..انا جربوعه يا عررت البنات
ريم بقرف: دي مرات يا سويف ازاي
ملك بسخريه : سويف..الله انت اسمك سويف ولله حلو
ريم بأستفزاز: ايوه حبيبي وادلعه
ملك بغضب : حبيبك …ياخي حبك برص…تعالي لوريكي الحب
وشكرا كممها وهجمت علي ريم الي صرخت برعب
…يوسف حاول يخوش عن ريم لاكن معرفش ماسكه فيها ماسكه سوده مش راضيه تسبها …
جم كلهم علي صوت صراخ ريم
عمر بضحك: اي ده
يوسف : مش قادر اخوش
كريمه: خوش يا بت الكلبه منك ليها وبطلو ضحك هتموتها
إيمان والبنات كانو ميتين ضحك بس جريو خاشو عن ريم من ايد ملك الي شدوها وهيا ماسكه شعرها …
ملك بغضب: سيبوني عليها
ريم بغضب وبكاء: يلا يا كلبه يا حيوانيه يا سعرانه اااه
يوسف مسك ملك من قفاها ورفعها لفوق وقال بغيظ: يسيبوكي ايه دانتي خرشمتي وش البت اهمدي بقي
ملك بغضب ضربته بقلم علي وشه وقالت: دافع عنها يا بتاع النسوان البايظه ما دي الي تملي عينك الزيغه
الكل أنصدم وبزات يوسف الي كان لسه مصدوم من الاقلم الي خده ومش مصدق
يوسف بصله بصدمه: انتي عملتي ايه
ملك بلعت ريقها وقالت: قلب طيب ولله مش بقصد
يوسف بغضب: دا انا هكسر وشك بس اسطبري عليا
°°°°بعد مفضو الخناقه°°°°
وكل واحد راح علي اوضته
دخل يوسف وزقها جوه وهيا اتقلبت زي شوال البطاطس وعدلت نفسها ووقفت ولسه هتشتمه لقيت قلم وقعها تاني
قامت وقالت : انت
يوسف بغيظ: اشششش …ردتلك القلم انا لولا اني عارف ان الضرب مش هيأثر في حلوفه زيك كنت كسرتك علي القلم ده
ملك بغيظ: قلت مش قصده
يوسف بغيظ: غوري غيري هدومك
ملك بغيظ دخلت الحمام علي شان تغير
يوسف قلع قميصه وجاب بنطلون ولبسه وكالعاده عاري الصدر
………بعد دقائق خرجت وكانت لابسه عبايه من الي موجودين في الدولاب لأن مفيش اي هدوم غيرهم
وكانت العبايه مفتوحه من الضهر وهيا حطت الطرحه علي شان ميبنش ضهرها
خرجت وبصتله بغيظ وقعدت ومسكت فونها
يوسف بغيظ: سيبي الزفت ده واتخمدي
ملك بغيظ: يوووه متسبني بقي
يوسف بغيظ: نامي زي الاطفال الشطار يلا
ملك بغيظ: انا مش طفله
يوسف كان هيتعصب لاكن لاحظ العبايه الي لبساها وقال : خلاص ماشي
ملك بتوتر: مالك بأقرب ليه ابعد كده
يوسف بخبث: مش انتي مش طفله خلاص يلا نعمل حجات الكبار
ملك بصدمه : اايييه
يوسف ابتسم بمكر وقرب منها
ملك فجاه …….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفلتي العنيده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى