رواية سجينه بين اسوار القصر الفصل العاشر 10 بقلم آية عرفة
رواية سجينه بين اسوار القصر الجزء العاشر
رواية سجينه بين اسوار القصر البارت العاشر

رواية سجينه بين اسوار القصر الحلقة العاشرة
سليم…رد يااسر اي الي يخلي مراتك تهرب منك
عمر..اكيد في سبب لكدا
سليم…رد اي هو السبب
أسر وهو يمشي يده على شعره حتي يهدأ…اصل
في حجات كتير اوي محدش فيكوا يعرفها مشاكل خاصه انا هحاول اصالحها وارجعها عن اذنكوا
قال اسر كدا وخرج من القصر وهو حاسس باالغضب
منها وحلف أنه سياعقبها اشد عقاب علي فعلتها
هذه ولكن يلاقيها اولا
وباالفعل بعت رجالوا في كل مكان حتي يلاقوها
**********************
اما عند قمر كانت تقوم بتلبيس ملاك
ملاك… مامي هنروح فين دلوقتي
قمر… هنروح عشان نبيع الخاتم دا
ملاك..امم عشان ندي الفلوس لعمه زي مقولتي
قمر وهي تقرصها بخفه من خدها..اه يالمضه يلا
اخذتها قمر وراحت لااقرب ساغه
وعرضت الخاتم للبيع
قمر..يجيب كام
الرجل..دا الماظ يجيب خمسين الف جنيه
قمر بفرحه فهي متوقعتش هذا المبلغ…اوكي
انا موافقه هبيعه
الرجل.. عايز الفاتوره بتاعت الخاتم
قمر بتوتر…اصل بصراحه الفاتوره ضاعت مني
اصل الخاتم دا معايا من زمان اوي
الرجل بتفهم.. تمام وهو كذلك هجيب الفلوس
قمر…اوكي
وباالفعل اخذت قمر المبلغ ورجعت علي الاوتيل
عاالطول فهي تعرف أنه باالتاكيد اسر
يقوم باالتدوير عليها لهذا هي رجعت بسرعه
قمر.. اتفضل ادي الفلوس دول حق أسبوعين لاقدام
الرجل… تمام ياهانم واتفضلي البطاقه
قمر وهي تأخذها… شكرا
وبعدها اخذت ملاك ورجعت علي عرفتها
ملاك.. مامي هنخرج تاني
قمر…لا مش دلوقتي خالص
ملاك..ليه
قمر وهي تأخذها في احضانها.. عشان زمان
الوحش بيدور علينا فكل حته يبقا احنا هنعمل اي
ملاك بطفوليه..نستخبا منه
قمر وهي تزغزها…صح ياملاكي
ملاك بضحك… ههههه هههه خلاص يامامي
مش قارده هههه كفايه هههه
قمر وهي تبتعد…ياورحي انا عايزه عاالطول
اشوف ضحكتك الحلوه دي اوكي
ملاك…اوكي
قمر…اشغلك الTv تتفرجي علي كرتون
ملاك..اه شغليه
شغلته لها قمر واندمجت ملاك مع الكرتون
اما قمر فكانت تنظر لها بحب مش مصدقه
انها قدره تتنفس بحريه الان
ورجعت بذاكرتها الي الوراء
Flash Back………….
كانت تقعد قمر في غرفه ضلما تماما لا يوجد
بها حتي بصيص من النور فااسر قام بحبسها
فهذه الغرفه. يمنع عنها الاكل أيضا الانها تتحداه وتقوم بالرد عليه فهو كان يقوم بضربها باالسوط يوميا حتي تفقد وعيها بين يده ويفعل هذا دوماً
دخل اسر الي الغرفه كانت قمر تقعد في ركن وضما رجليها آلي صدرها وتنظر للاشي
اسر..اي ياقمري لسا بردوا مش عايزه تليني …
مبترديش عليا ليه…انا بكلمك على فكره
قمر ببرود.. عايزني ارد اقول اي
اسر.. عايزك تترجيني تقوليلي…حرام عليك.. ارحمني
قمر… الرحمه بتطلب من الي خلقنا بس
مش من امثالك ولا امثال الي زيك
اسر بغضب وهو يصفعها..انا هوريكي
قمر ببرود فهي تعودت على هذا.. أعمل الي عندك
جذبها اسر من شعرها بقوه….منا هعمل الي عندي
فعلا هخليكي تترجيني عشان ارحمك…
وأكمل بفحيح افعي…بس مش هرحمك بردوا
قال كدا وفضل يصفعها بقوه على وجهها لدرجه ادمت شفتيها اما هي فظلت تصرخ من الوجع
اسر وهو ينزل لمستواها علي الأرض….يلا اترجيني ياقمري عايز اشوفك مزلوله ومكسوره قدامي زي كدا يوم ما اقتلت اخوكي فاكره يلااا اترجيني
اما قمر فهي تبكي وقامت باالبصق في وجهوا
اسر بغضب من فعلتها….انا هوررريكي واضح اني متساهل معاكي اوي انا هعرفك تتعاملي معايا إزاي
قال اسر كدا وقام بفك الحزام وظل يضربها
ويجلدها بغضب وكأنوا يستقوي عليها
وبعد فتره خرج وتركها تنزف وقام بقفل الباب
عليها مره ثانيه كأنوا لم يفعل اي شيء أبدا
Form Flash Back…………
رجعت قمر من ذاكرتها المأساويه على صوت ملاك
ملاك..مامي انتي بتعيطي
قمر وهي تداري دموعها.. لا ياروحي في حاجة
دخلت في عيني اي رايك في الكرتون
ملاك.. حلو انا بحب كرتون روبونزل أوي
قمر….وانا كمان يلا نكمل الكرتون
قالت كدا لتندمج مع ملاك حتي تحاول أن
تنسا هذا الماضي حتي ولو لفتره
فعلامات هذا الماضي ستظل معها طول حياتها
***************************
اما عند مروان جاب كوب من الماء
وقام بكبوا على رهف
رهف وهي تصحا وتقول بغضب…اي في اي
هو انت عالطول هتصحيني كدا
مروان بغضب وهو يجذبها من شعرها….صوووتك
ميعلاااش فاااهمه وبعد كدا من سبعه الصبح
تكوني صاحيه انتي هنا مش اكتر من خدامه
رهف بدموع… فاهمه سيب شعري بقا
تركها مروان وهو يقول.. غوري حضري الفطار
مع الخدم لاان دا مكانك باالنسبالي
رهف بتوتر.. ماشي نازله بس
مروان بزعيق..اااخلصي
خرجت رهف بسرعه من الغرفه وهي تقول لنفسها
بسخرية…غبي كنت عايزه ااقولك اني هحتاج
اغير الهدوم دي ومحتاجة هدوم اووف
وبعدها نزلت المطبخ مثل ما قال لها
الداده.. صباح الخير يابنتي عايزه حاجه
رهف..لا بس هولكوا قالي انزل احضر الفطار
الداده…هههه شكلك دمك خفيف اقعدي الخدم
هنا بيعملوا كل حاجه وانا عارفه الي بيحب يأكله
وبعد فتره كان الفطار جهز
مروان وهو ينزل… صباح الخير ياداده
الداده… صباح النور
مروان وهو يدور بعينه عليها..امال رهف فين
الداده..في المطبخ
مروان وهو يقعد ويقول بصرامة…طيب اندهيها
الداده… مروان عشان خاطري بلاش قسوتك
عليها دي البنت شكلها طيبه خالص والله
مروان… ماشي ياداده
راحت الداده علي المطبخ..رهف عشان عاوزك
رهف بخوف…عاوز اي مش قال عايز يفطر
ما يطفح ويحل عني بقا
الداده… روحي يارهف شوفي جوزك
رهف وهي تقوم وتتمتم..قال جوزك قال دا جوز جذم
قالت كدا وخرجت لهو ….افندم
مروان ببرود وهو يأكل..اقعدي افطري
رهف بعصبية..مش عاوزه حاجه تانيه
اما مروان فهو جذبها من يدها بغضب وقعدها
علي رجله وهو يقول بعصبية..صوووتك الحلووو
دااا لووو علييي تااااني ااانتي حررره فااااااهمه
رهف بدموع.. فاهمه
مروان…تمام يلا كلي
رهف..مش عاوزه
مروان… كلي احسنلك ياما بقا انتي عايزه تعيشي
علي الحقن انا معنديش مانع علي فكره انتي حره
رهف بخوف ودموع…انا مش هاخد حقن تاني
مروان بجمود…تمام كلي
وباالفعل بداءت رهف تأكل خوفا منه وأيضا لاانها باالفعل حاسه باالجوع فهي مأكلتش بقالها فتره
وبعدها قامت من علي رجله بعد ما كلت
اما مروان فنده علي الداده
مروان ….داداه رهف هي الي هتعمل الغدا النهارده
الداده…بس الخدم هنا
مروان بصرامة..انا قولت رهف ومش عايز
حد يساعدها في اي حاجه وياريت ياداده انتي
تطلعي علي اوضتك متطلعيش منها النهارد
رهف بتوتر..بس انا مبعرفش اعمل اكل
مروان… تتعلمي جو الدلع الي كان في بيت
ابوكي تنسيه خالص هنا غير ……
وبعدها وجه كلامه للداده….مش عايز حد يساعدها
في اي حاجه لااني انا زعلي وحش وحضرتك عارفه
الداده بقله حيله… ماشي
مشي مروان اما رهف فهي نظرت للداده…بس
انا مبعرفش اعمل اكل
الداده….للأسف مش هعرف اساعدك بأي حاجة
مروان متابع تحركات الفيلا كلها عن طريق
الكاميرات ومحدش يقدر يكسر كلامه
قالت الداده وراحت مشت الخدم من المطبخ
وطلعت على غرفتها مثل ما قال لها
رهف بغضب لنفسها… اوووف وانا اعمل اي دلوقتي
وابتدت تتكلم مثله…..تتعلمي جو الدلع الي كان في
بيت ابوكي تنسيه خالص انا هنا غير نينينينيني
رزل غبي حمار وحشي كمان هااااا
قالت كدا وراحت علي المطبخ لتحاول التصرف
اما عند مروان كان يسوق سيارته وهو متابع كل الذي قالته من خلال الموبيل فهي باالفعل غبيه فاالداده لسا قايله لها أنه يوجد كاميرات وتسجل أيضا
*****************************
أما في الشركه عند سليم كان قاعد في المكتب وهو يفكر لماذا تهرب قمر من اخوه مهما كانت المشاكل
ليست لدرجه الهروب ابدا
قاطع تفكيره صوت موبيله…الو
حمزه..باشا سياده اللواء عايزك في اجتماع
بعد نص ساعه ضروري متتاخرش
سليم..ليه
حمزه.. علي حد علمي وخبرتي وحسي الامني و
سليم بغضب…اخلص هتحكيلي قصه حياتك
حمزه..خلاص ياعم براحه شكل الموضوع
قضيه جديده قول ليه
سليم..ليه
حمزه..لاانه عايز مروان كمان انا كلمته وقال هيجي
سليم…بجد طب كويس أنه هيرجع الشغل
حمزه.. انا قولت كدا بردوا
سليم..تمام سلام اشوفك بعد نص ساعه
حمزه..سلام
قفل سليم معه وابتدا يركز في الشغل عشان يمشي
اما عند يوسف في المكتب كان يكلم عاصم
يوسف… قولتلك معرفش لسا الورق فين
عاصم… يعني هستنا كتير
يوسف..منتا عارف سليم حويط
اول ملاقي ورق المناقصة هجيبهولك عاالطول
عاصم… ماشي بس ياريت بسرعه معاد
المناقصة اتحدد بعد بعد يومين
يوسف.. ماشي ماشي سلام
قفل يوسف معه وهو يفكر كيف سيلاقي ورق المناقصة حتي ينفذ انتقامه
***************************
اما عند سليم بعد فتره كان في المخابرات
وفي مكتب سيادة اللواء هو وحمزه ومروان
رفعت..طبعا انتوا عايزين تعرفوا جمعتكوا ليه
حمزه… بصراحه اه
رفعت…طبعا يامروان انت خلاص كدا رجعت
الشغل وهتمسك القضيه دي معاهم انتوا
فريق واحد عندي ومن احسنهم
مروان.. أيوا يافندم اعتبرني رجعت الشغل خلاص
رفعت.. تمام سليم دا ملف لراجل كبير مش في السن
لا كبير في الإجرام بيتاجر في الاعضاء البشريه
مش عارفين نمسك عليه أي حاجه
سليم..اكيد مش بيشتغل لوحدوا
مروان..فعلا ممكن حد كبير في البلد بيساعده
حمزه..دا مش ممكن دا اكيد
رفعت.. الراجل دا اسموا جابر الرفاعي
من بعيد نقول شغله كلوا سليم انما في الحقيقه
زي مقولت ليكوا عشان كدا عايز تجمعوا عنه معلومات من جوا حياته مش من برا كل الي برا عندي عايز شغل في القضيه دي الآن زي منتوا
شايفين شغله خطر مش عايز صبر
سليم…اعتبر المعلومات هتجهز في اقرب وقت
رفعت..اتمنا
مروان…اكيد مش بيعمل الشغل دا لوحده
حمزه.. اكيد معاه شريك
رفعت..الملف معاكوا كل واحد ليه نسخه
أقروا وشوفوا هتعملوا اي يارجاله
سليم.. ماشي يافندم عن اذنك
قال كدا وخرجوا كلهم من المكتب واجتموا
مع بعض في مكتب تاني حتي يتكلموا
حول هذه القضيه الجديده
*****************************
اما عند اسر كان يوبخ رجاله بغضب…يعني اي
مش عارفين تلاقوها انتوااا شويه اغبيه
مفيش منكم اااي فااايده ياحميرررر
الرجل وهو يخفض رأسه في الأرض..اسر بيه احنا دورنا في الكاميرات جابوا الهانم وهي ماشيه لكن بعد كدا اختفت راحت اماكن مفيش فيها اي كاميرات
عشان كدا صعب نلاقيهم مفيش خيط نمشي وراه
أسر بعصبية..مليش دعوه باالهري دا كله قمر وملاك يكونوا عندي بأي طريقة واي تمن اهم حاجه الاقيهم فااااهم اتصرفوا دور في كل مكان في كل حته
لغايه منوصل ليهم فااااااهم
الرجل.. فاهم يااسر بيه
اسر..يلا خد البهاااايم دول وغور من وشي
اخذ الرجل رجاله وخرج
اما اسر فقعد بغضب.. ماشي ياقمر انا هوريكي
الاقيكي بس وهخليكي تتمني الموت علي ايدي من الي هعمله فيكي الاقيكي بس الاول يابنت ال……..
***************************
اما عند رهف كانت تفكر ماذا ستفعل
رهف وهي تدور في المطبخ…امم هعمل مكرونه
عشان اسمع انها سهله وهعمل جنبها فراخ
وربنا يتولاني بقا وميعملش غسيل معده
هو الجاني علي نفسه اصلا
قالت كدا وابتدت تجهز الاشياء التي ستستعملها
فهي باالاساس تخمن لا تعرف اي شئ
سرحت رهف وتذكرت ريما اختها
Flash Back……….
ريما بعد مدخلت من الباب وتنادي علي اختها بعد أن جت من المدرسه فهي في المرحله الثانويه…رهف.. رهف انتي فين….اي دا انتي بتعملي اي في المطبخ
رهف بفخر…هطبخ شوفتي ناويت اعمل انا اكل
بما اني عندي اجازه من الشغل النهارده
ريما…هههه والله ودا من امتا انشاء الله
مطول عمرنا انا وانتي عايشين علي الدليفري
رهف…لا خلاص من النهارده مفيش دليفري
يدخل بيتنا انا هعملك حتت اكله ولا اجدعها
شيف بوراك اي رايك بقا وهتشوفي
ريما..ياخوفي منك
رهف..عيب انا قررت اتعلم خلاص
ريما…هتتعلمي فيا
رهف..لا اسمها هتعلم فينا احنا الاتنين بصي هتنبهري
وبعد فتره ليست قليله….
ريما… رهف انا جعانه اوي يلا بقا لسا كتير
رهف..لا خلاص الاكل تقريبا استوي
ريما… تقريبا
رهف..استني هدوق اشوف
وبدأت رهف تدوق الذي فعلته….ااااي دااا
ريما…اي
رهف بقله حيله..الاكل طعمه وحش اوي ميتاكلش
بقولك اي ناوليني الموبيل انا اخري دليفري اصلا
ريما..مكان من الاول امال اي بقا الشيف بوراك
رهف..لا دي كانت فتره حماسيه راحت لحالها
Form Flash Back……..
رجعت رهف من ذاكرته وهي تمسح دموعها
فهي باالفعل اشتاقت لااختها جدا
رهف في نفسها…منك لله يابابا انت السبب في الي انا في دلوقتي كان زماني انا واختي سوا ومرتاحين
قالت كدا وبداءت تعمل الاكل وهي باللاساس تحاول فهي تعرف ان هذه المحاوله ستكون فاشله باالتاكيد
وبعد فتره طويله جيه مروان
مروان… حطي الاكل عقبال مغير هدومي
قال كدا وطلع على فوق
رهف…. حطي الاكل نينينينيني يارب ينام
وينسا ومينزلش احسن انا مش حمل عصبيته
بس انا مالي هو الي طلب بقا هو حر
وراحت علي المطبخ لتحط الاكل
وبعدها نزل قعد على السفره
مروان…راحه فين تعالي اقعدي
رهف بتوتر وخوف..ها لا …اصل انا مش جعانه
مروان بجمود.. قولت اقعدي
راحت رهف لتقعد بعيد عنه
مروان..قعدي هنا جنبي على الكرسي دا
وأكمل بسخرية…مش من كتر الي قاعدين راحه بعيد
رهف.. أوف حاضر
قعدت رهف بتوتر اما مروان فنظر للأكل
فشكلوا ليس مشجع ابدا ولكنه ابتدا يأكل ليشوف
مروان بقرف وزعيق….ااااي ااالي ااانتي عملااااه دااا
رهف وهي تغمض عيناها بخوف ليضربها… قولتلك مبعرفش حاولت والله وانبي متضرب بقا انا القلم ثلاثي الابعاد الي انت ضربتهولي لسا وجعني وشعري تعب من كتر ما بتشد فيه جامد
مروان بهدوء حاله التي هي فيها.. افتحي عينك
رهف بخوف..هزت راسها بلا
مروان بصرامه….قولت افتحي مش هعملك حاجه
فتحت رهف عيناها وكانت الدموع تلمع بهم
اما مروان فنظر لها وسرح في عيناها التي
باللون البني مثل شعرها
فاق علي جملتها..مش هتضربني صح
قالتها بطفوليه خلتوا يبتسم عليها
مروان…ممكن افهم الي انت عملاه دا
رهف.. مكرونه وفراخ
مروان بتهكم.. والله
رهف…اه والله ليه
مروان.. امال المكرونه سايحه ليه كدا
رهف وهي تكمل بغباء….مش عارفه والله
كل ما اغسلها تسيح باالطريقه دي مش عارفه ليه
مروان بصدمه… تغسلي اي
رهف..المكرونه
مروان..بتغسليها ازاي معلش
رهف..بعد ما بطلعها من الكيس بغسلها مطرح
السوبر ماركت وكدا يعني عشان التراب
مروان…نعععم
رهف بجديه… امال هعملها بترابها مثلا مينفعش
مروان وهو لا يصدقها …انت بتهزري صح
رهف وهي تهز اكتافها…لا ههزر ليه
مروان..يعني انتي مسلقتيش المكرونه
رهف بثقه..لا طبعا هسلقها ليه
مروان….نعععععم هههههه امال عملتيها ازاي طلعتيها من الكيس وغسلتيها وحطيتي الطماطم صح
رهف…اااي دااا انت عرفت ازاي
مروان بسخرية…مش محتاجه أعرف الجواب باين من عنوانه وبالنسبه للفراخ شكلها غريب
ليه عملتيها ازاي
رهف… مفيش غسلتها وكنت عايزه اقطعها
بس معرفتش قعدت ساعه ونص بحاول
مروان…ليه يعني سهله علي فكره
رهف.. معرفش فضلت احاول باالشوكه والسكينه
متقطعتش معرفش ليه كانت رافضه التفاهم أوي
مروان بصدمه…شوكه وسكينه
رهف..اه امال همسكها بأيدي مش هعرف كل ما اجي اققطع بيهم بتتزخلق معرفش ليه بس اخر
مزهقت حطيت عليها زيت ودخلتها الفرن
مروان بسخرية… مهي لازم تتزحلق هههههه
ودخلتيها الفرن من غير متتسلق هههههه
ههههه لا بجد مش قادر هههههه
رهف…انت بتضحك عليا
مروان وهو يقوم…ابقا بكذب لو قولت لا ههههه
وقام باالنده على الداده….ياداده….يااااداده
اما الداده نزلت ومش مصدقه أن مروان
باالفعل كان بيضحك فهو مشفتوش كدا
من سعت موت أخته
الداده..في اي يامروان
مروان بجديه وهو ينظر لرهف…متبقاش تدخل
المطبخ تاني ولا تحط أيدها في الأكل ابدا
الداده…. ماشي بس ليه
مروان وهو يقوم..من غير ليه دا كانت بتقطع
الفرخه بالشوكه والسكنيه ههههه مجنونه
معلش ياداده اعمليلي قهوه
قال كدا وطلع على فوق
الداده..انتي عملتي اي خلتيه يضحك بالطريقه دي
رهف بتزمر…كان بيتريق على اكلي مش عجبه
معرفش ليه دا انا حتي احسن من الشيف بوراك
بس بصراحه الكدب خيبه دا انا محصلتش حتي نجلاء الشربيني على قد الايد
الداده…. والله شكلك مجنونه زي ما قال
ودمك خفيف… أكملت في سرها… وحسا
أن انتي الي هترجعي مروان بتاع زمان
وراحت عملت القهوه وطلبت من رهف تطلعها ليه
دخلت رهف الغرفه لكن فجأة أوقعت القهوه من يدها
فهو كان يقف وهو لابس منطلون ترينج فقط وعاري الصدر لهذا هي خجلت من الموقف
مروان وهو ينظر لها بغضب…اااي داا مش تخدي بالك اانتي فاشله في كل حاجه كدا امك
معرفتش تعلمك حاجه تنفعك ابدا
اما رهف فبدأت تبكي عند سيره والدتها ولكن
حاولت أن تحبس دموعها حتي لا يأخذ باله
رهف بصوت مبحوح وهي توطي….هلم الازاز
عالطول اهو ولكن جرحت يدها وهي تلمه وصرخت صرخة مكتومه بيدها حتي لا يغضب مره ثانيه عليها
اما هو فنظر لها حتي يوبخها لاانها طولت
ولكنه شاف أيدها التي تنزف وهي بتشيل باقي الازاز
مروان وهو يقترب عليها ويمسك يدها… انتي
مجنونه سايبه ايدك بتنزل دم
رهف بوجع… هنزل الازاز تحت وهبقا اغسلها
مروان بغضب..سيبي الزقت هخلي حد
من الخدم يلموا
قال كدا ومسكها من يدها وخذها على الحمام
ليغسلها يدها من الدماء
رهف بعياط كالاطفال..بتوجع
مروان بهدوء حتي لا يتعصب..معلش هطهرلك
الجرح دا دلوقتي ومش هتحسي بيه
قال كدا واخذها وخرج من الحمام وجاب مطهر ومسك يدها اما فبعدت يدها بسرعه… لا هيحرقني
مروان بصرامه… رهف بطلي جنان ممكن
قال كدا ومسك يدها وحط المطهر
تحت عياطها وربطلها مكان الجرح
وجاب حد من الخدم لم الازاز
وبعدها قعد يشتغل علي ملف القضيه ويعرف
كل حاجه عن المجرم جابر الرفاعي ولكن أيضا
كان كل شويه ينظر لها حتي يتطمن عليها اما هي فكانت قاعده سرحانه تفكر ماذا ستفعل في حياتها
التي أجبرت عليها بين يوم وليلة
*****************************
عدا يومين في مؤتمر كبير يضم الصحافه
أيضا حتى تغطي حدث المناقصه
كان عاصم يقعد وهو مبسوط لاانه يوسف اعطا
لهو الأوراق والآن متأكد أن سيكسب المناقصة
ويهزم سليم الألفي ويتسبب لهو باالخساره ويحصل على كل شيء ولكن هل هذا الذي سيحصل
_____________________________________
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سجينه بين اسوار القصر)