روايات

رواية سجينه بين اسوار القصر الفصل الثامن 8 بقلم آية عرفة

رواية سجينه بين اسوار القصر الفصل الثامن 8 بقلم آية عرفة

رواية سجينه بين اسوار القصر الجزء الثامن

رواية سجينه بين اسوار القصر البارت الثامن

سجينه بين اسوار القصر
سجينه بين اسوار القصر

رواية سجينه بين اسوار القصر الحلقة الثامنة

جيه الشخص الذي يوسف كان ينتظره
يوسف…اي التأخير دا كله ياباشا
عاصم…مش لما اعرف يوسف الألفي عاوزني في اي
يوسف… لمصلحتك عايزك مصلحه
عاصم….وهيكون اي المصلحة بقا
يوسف وهو يقف أمامه….هسلمك ورق المناقص الي سليم داخل فيها وافتكر أن انت اكتر واحد محتاجها باالذات الفتره دي بسبب الديون الي عليك
عاصم بتهكم…وانا اي الي يخليني اثق فيك
انت اخوه ما يمكن عاملين فخ ليا
يوسف…هههه حلوه لا حلوه بجد بس لتصليح
معلوماتك اخويا الغير شقيق سليم اخويا من الاب
فقط لا غير واحنا اصلا في مشاكل قد كدا وانا مش هرتاح غير لما يخسر المناقصه دي .لاانه لو خسرها هتقصر اوي معاه في الشركه وممكن يعلن افلاسه
عاصم….امم طب منتا كمان هتضر وتخسر
عشان ليك في الشركه دي
يوسف… يوسف الألفي لما بيخطي خطوه بيبقا عارف هو بيعمل أي وحسابها كويس اوي المناقصةدي معموله على حساب شركته الشخصيه مش شركه العيله يعني هو الي هيضر انما احنا لا
عاصم…دا انت عامل حسابك
يوسف بثقه… اكيد
عاصم بتفكير…امم طب والمطلوب قصاد الورق
اي مهو اكيد مش جاي تعمل خدمه لله والوطن
يوسف…ههههه فعلا الايام دي مصلحه قصاد مصلحه
عاصم….وانت بقا اي مصلحتك في البيعه دي
يوسف… ليا النص في الليله دي
عاصم.. نعم
يوسف…اي مسمعتش هاخد النص لما انت
تكسب المناقصه وافتكر المناقصه دي كبيره اوي
يعني لو رسيت عليك هتبقا في حته تانيه خالص
هتقدر تسد الديون الي عليك بدل متعلن افلاسك
عاصم..بس النص كتير
يوسف وهو يفتح باب سيارته حتي يمشي…. تمام
براحتك شوف هتوصل للورق إزاي بقا ياباشا
عاصم بسرعه….اي ياعم اهدا الكلام أخذ وعطا بردوا
يوسف..انا مبحبش اللف الكتير هات الناهيه
عاصم… خلاص انا موافق
يوسف بابتسامة وهو يمد يده لهو…يبقا نقرأ
الفاتحه على إفلاس سليم الألفي
عاصم وهو أيضا يمد يده لهو….هههه نقراها
****************************
اما عند أسر راح علي القصر وطلع على غرفته لقا قمر قاعده وعماله تهزر هي وملاك ويلعبوا ريست
اسر وهو يقبل ملاك…بقولك ياملاكي انزلي
العبي تحت في الجنينه
ملاك وهي تنظر لقمر وكأنها تنتظر ردها هي
قمر… روحي
ملاك…اوكي
خرجت ملاك من الغرفه
اسر بسخرية..مش عيب اكون ابوها ومتنظره ردك انتي عيب في حقي اوي يعني ولا اي ياقمري
قمر بحده….مش لما تبقا ابوها الاول انت كدبت
الكدبه وصدقتها يااسر بيه ولا اي
اسر بغضب وهو يمسكها من شعرها بقوه….. قمررر
بطلي طريقتك دي اااحسنلك ملاك بنتي فاااهمه
شهاده الميلاد وكل الورق الي يخصها بيقول كداا
قمر وهي تنظر لهو بتحدي رغم الم رأسها….لا
مش فاهمه لاانها مش بنتك ولا عمرها هتكون والورق دا مجرد ورق مزور اي حد هيطعن فيه ويعرف
الحقيقه وهي انك بنااادم كدااب
اسر وهو يصفعها بقوه على وجهها……بلاش
تتحديني ياقمر فااهمه في الاخر انتي الي هتندمي
قمر بدموع ووجع…..عارف يااسر انتي في نظري
مش راااجل ابدااا انت مجرررد واااحد قااااتل
فاهم قاتل وبس ومسير الحقيقه تباااان
مفيش حاااجه بتفضل على حااااالها
اما اسر فجن جنونه بسبب كلامها وحط يده علي رقبتها وهو يقوم بخنقها ويقول
بفحيح افعي ….ااانتي عارفه أن انا ممكن اقتلك
ومحدش هيحااسبني زي مقتلت اخوكي زمان
قداام عينك ومحدش قدر يحاسبني لحد دلوقتي
فاكره ياقمري ولا مش فاكره هو الي غلط لما فكر يخدك مني ويتحداني وفي الاخر دفع التمن حتي بنته نسبتها ليا اانا بقت بنتي اانا يعني بقيتي انتي وبنته تحت ايدي ههههه وفي الاخر انا الي كسبت
اما قمر فكانت حسا وكأن روحها ستنسحب لا محالة فهو يضغط على عنقها بقوه غير واعي لها ووجهها احمر بشده لدرجه كبيره وكأنها ستفقد روحها الان بين يده بسبب ضغطه بهذه الطريقة
وكانت قمر كل تفكيرها في ملاك إذا ماتت الآن
من سيرعاها وينقذها من براثن هذا الوحش ولكن في لحظه تفكيرها في كل هذا وروحها تطلع

تركها اسر بعنف وابتعد عنها اما هي فظلت تكح
بقوه وكأنها تسترد روحها لها مره ثانيه وكأنها كانت علي حافه الموت وفجأة رجعت للحياه
اسر بغضب…شوفتي عصبيتي كانت ممكن توصلني
لااي كنت هموتك هموتك ياقمر
وبعدها أكمل بجنون وهو يمسك يدها بقوهه…بس انا بحبك اوي مكنتش هقدر اقتلك انتي حياتي عملت كل حاجه عشان اضمن انك تبقي ليا تحت عيني
وهتفضلي لغايه متموتي بتاعتي فاهمه
قال كدا وصفعها بقوه على خدها
قمر بدموع ورعب منه وجسمها يرتجف…فاهمه فاهمه ابعد عني لو سمحت أبعد كفايه بقا
ابتعد اسر.. خلاص بعدت اهو قومي اغسلي وشك
ياقمري يلا ولا انتي عايزه حد من الي في
القصر يحس بحاجة ها يلا ياروحي قومي
قامت قمر على الحمام وقفلت علي نفسها الباب
وظلت تبكي بانهيار علي الذي تمر بيه على يد
هذا المجنون أو المختل
قمر لنفسها بدموع… خلاص ياقمر لغايه أمتي هتفضلي تعيطي العياط مش هيحل حاجه ما انتي بتعيطي بقالك 6سنين لكن دلوقتي خلاص جيه الوقت الي اخد في ملاك واهرب منه هروح اي
مكان المهم اني هبقا بعيده عنه
قالت قمر كدا بتحدي لنفسها رغم حزنها
وقامت غسلت وشها وخرجت
اسر…راحه فين
قمر….هنزل أشوف ملاك
أسر…حطي حاجه داري بيها رقبتك
اما هي فنظرت على عنقها في المرايا
كان احمر وعلامات أصابعه عليها
جابت قمر وشاح ولفته علي رقبتها لحتي تنزل
اسر وهو يقترب لها….مش هحظرك ياقمري
لو خايفه على ملاك مني متفتحيش بوقك لحد ابدا
قمر بسخرية..متقلقش منتا عارف اني اكيد خايفه
عليها ومش هاذيها تحت اي تمن ابدا
قالت كدا وخرجت من الغرفة
اما اسر فهو أبتسم…طول عمرك شرسه ياقمر
وعيونك بتكابر وتتحداني لغايه دلوقتي معايا
ويمكن دي احلي صفا مخلاياني متمسك بيكي
*****************************
جاء الليل في فيلا مروان الدميري
راحلوا سليم وحمزه
مروان.. منورين والله
حمزه.. مبروك مين يصدق انك تتجوز
بس انا عندي سؤال هي سكيتي ليه كدا انا
حاسس ان احنا قاعدين في ميتم ولا اي ياسليم
سليم بسخرية لمروان…رد عليه ساكت ليه
حمزه..اي ياجماعه هو في حاجة انا معرفهاش صح
مروان..اه الجوازه دي مش زي منتا فاهم خالص
حمزه…ازاي
مروان… الي انا هتجوزها دي بنت عاصم الفولي
حمزه بصدمه فهو يعرف كل شيء….ااااي
يعني اانت بتتجوز البت انتقام من ابوها
من وامتا واحنا تفكيرنا كدا يامروان
مروان…دا الي عندي هي هتدفع تمن الي عمله ابوها
سليم… سيبك ياحمزه هو مش ناوي يرجع في كلامه
قولي بقا انت اي الي خرشمك كدا
حمزه.. مفيش عملت حادثه بسيطه الصبح مع بت غبيه عندها لسان عايز يتقطع من طوله يمكن لسانها اطول منها هي شخصيا بس يلا لولا أني كنت مستعجل مكنتش هسبها دي قالتلي ياحمار
بذمتكوا انا حمار دا انا عسل
سليم… ههههه لا فعلا عسل
حمزه..وانت ياسولم ناوي تتجوز امتا هتفضل عازب
سليم..لا انا خلاص جربت حظي مره
حمزه.. عادي جرب حظك مره تانيه مفيهاش حاجه
ولا اي ياميروا ساكت ليه خليك معانا الخط
مروان.. ولا بطل ميروا دي وانبي مش عارف
شغال في المخابرات ازاي بخفه دمك دي
حمزه..هو انا عشان ظابط لازم اكون اتم زيكوا
سليم بصدمه… زينا انت قصدك اي
حمزه..احم اهدا ياباشا مش قصدي حاجه
دا انتوا الخير والبركه طبعا صحيح يامروان
سيادة اللواء عايز يشوفك
مروان… اكيد هيكلمني في موضوع الرجوع للشغل
سليم..طب مترجع مش كفايه كدا
حمزه..اه ارجع وانبي دا احنا مسمينا المثلث المدمر
من كتر العمليات الناجحه الي قومنا بيها
مش عايز المثلث يتفك بقا
مروان… ماشي هفكر في الموضوع دا
حمزه.. فكر بس انويها انشاء الله
وبعدها جيه المأذون وابتدا الاجراءت
وطبعا سليم وحمزه شهود
المأذون… فين العروسه اوي وكيلها
مروان وهو يعطيه البطاقه الخاصه برهف….دي
البطاقه بتاعتها وهي وكيله نفسها هطلع اجيبها
طلع مروان علي فوق ودخل غرفته
لقا الأكل زي مهوا متلمسش وكانت رهف نايمه
مسك مروان كوبايه من المايه وكبها في وجهها
رهف وهي تصحا.. اااي في ااااي
مروان..صحي النوم في عروسه كتب كتابها
النهارده تكون لسا نايمه
رهف بدموع….هو انت لسا مصمم على الموضوع دا
ارجوك سابني أمشي انا معملتلكش حاجه
مروان بسخرية…. كفايه ابوكي عمل قومي يلا
خلصيني عشان ننزل المأذون تحت وعارفه لو فتحتي بوقك تحت هعمل فيكي اي انتي كل الي عليكي هتقولي انك موافقه فاااااهمه وإلا بقا لو عملتي غير كدا هكمل الي عملته الصبح
رهف بدموع.. فاهمه
جاب مروان منشفه وبدا يقوم بتنشيف وجهها
وبعدها مسك يدها ووقف أمام المرايا
يعدل لها شعرها ويظبط شكلها
مروان بسخريه…الي يشوفك كدا يقول أن انا خطفك
اما رهف فنظرت لهو بكره اخدها مروان ونزل على تحت وتمت إجراءات كتب الكتاب وقال المأذون جملته الشهيرة بارك الله لكم وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير زواج مبارك انشاء الله
فأنا اعلنكم الآن زوج وزوجه
اما رهف فهي غمضت عيناها بقهر عند سماع
هذه الكلمه فهي الان بقت زوجه الذي خاطفها
وبعدها مشي المأذون
مروان….داده يااااداده
الداده… نعم
مروان..خدي رهف طلعيها فوق
مشيت رهف مع الداده طلعت علي فوق
سليم… مروان بلاش تاذي البنت شكلها مرعوبه منك
مروان…سليم انا حر فيها دلوقتي هي خلاص
بقت مراتي يعني محدش هيحاسبني على حاجه
حمزه…بس بردوا من امتا واحنا بنتعامل كدا
مروان.. لما تحسوا بالي انا حاسس بيه هتعملوا
اكتر من كدا لما تكون مجبر أن حقك مش
هتخدوا غير باالطريقه دي
حمزه.. مفيش فايده
سليم… خلاص يلا ياحمزه نمشي كفايه كدا
مروان…منتوا قاعدين في اي
سليم بسخرية…منتا عريس بردوا ولا اي
حمزه.. هههههه قربت اصدق والله
بس الصراحه البت موزه متوقعتهاش كدا
مروان بعصبية…حمزززه
حمزه..خلاص ياعم انت هتتحول بهزر والله
سليم.. قولتلك مليون مره بلاش هزارك السخيف دا
حمزه..بس مزه بردوا اكدب
قال كدا وجري من امام مروان
سليم… هههه طب والله مجنون متخدش في بالك
مروان..انا عارف هو بيعمل كدا عشان اطلع من المود
سليم… ماشي ياعم همشي انا سلام
مروان…سلام
مشي سليم ولقا حمزه قاعد عند عربيته
سليم…افتكرتك مشيت
حمزه.. عيب امال هتعشا عند مين وكمان عمر وحشني عم الدكتور المشغول عايز أشوفه ليه وحشا يلا اركب وانا هركب عربيتي واجي وراك
سليم… ماشي
ركب سليم سيارته ليروح الي القصر
وحمزه خلفه أيضا
******************************
اما في الداخل عند مروان طلع على غرفته
كانت رهف تبكي في حضن الداده
والداده تحاول أن تهديها
مروان..روحي انتي ياداده
الداده..حاضر
رهف وهي تمسك يدها بخوف…لا وانبي مش
ماتسبينيش معاه لوحده وانبي
اما الداده فنظرت لها نظره انها ليس بيدها شئ
وخرجت من الغرفة وهي حزينه علي الفتاه
فهي تعرف ان مروان قلبه قسي بعد موت اخته
مروان…اي ياروحي خايفه ليه انا خلاص بقيت جوزك
رهف…اانت عاوز اي مش كفايه الي عملتوا
مروان…توتو انا لسا معملتش حاجه
قصدك لسا هعمل مش النهارده ليله دخلتنا ولا اي
قال مروان كدا وهو يقترب لها ويقوم بفك زراير قميصه اما رهف فنظرت لهو بخوف
مروان وهو يقربها لهو ويزقها على السرير ويعتليها…لا ياقطه متخافيش هبقا حنين معاكي اوي شوفتي أنا طيب ازاي
رهف بدموع وهي ترتجف…ارجوك بلاش حرام عليك
اما مروان مستعمش لها وبدا يقبلها وهو يزيل
ثيابها بيده تحت اعترضها وبكاءها وخوفها منه
ولكنه ابتعد عنها كان ينظر لها
فهي كانت تغمض عيناها وهي تبكي وجسمها يرتجف من شده الخوف منه ومن الذي يريده
تركها مروان وخرج من الغرفه وقام برزع الباب خلفه بقوه افزعتها فتحت عيناها وفهمت أن تركها وخرج قامت بسرعه وعدلت ثيابها وهي تبكي
وحمدت ربنا أنه تركها ومفعلش بها اي شئ
***************************
أما عند سليم وصل القصر
وخلفه حمزه بسيارته
حمزه وهو ينزل….قولي مين المزه اللي هناك دي
سليم..هناك فين
ونظر إلى المكان الذي ينظر لهو حمزه
شاف قمر عماله تلعب مع ملاك
حمزه وهو يكمل…المزه الي بتلعب مع الطفله الصغيره الي هناك دي اول مره اشوفها هنا
سليم بغضب….حمزززه لم نفسك دي مراااات اخويااا
حمزه.. ماشي ياعم اهدا بس اخوك مين
يوسف صايع مفتكرش أنوا هيتجوز يبقا قصدك اسر
سليم وهو يجز أسنانه..اه اسر وقسما بالله
كلمه كمان وهنسا انك صاحبي ماشي
حمزه.. خلاص ياعم ليك عليا هغض بصري
سليم..اهو دي احسن حاجه تعملها
دخل سليم وهو ينظر لقمر وهي تلعب مع ابنتها وكأنهم طفلتين مع بعض وبعدها اخرج الفكره من دماغه ودخل الي جوه مع حمزه
حمزه… ازيك ياسريا هانم
سريا… ازيك ياحمزه عامل اي
حمزه..زي منا والله الحمدلله
عمر وهو ينزل….اي ياحمزه عشمن شافك
حمزه وهو يقترب ويسلم عليه.. الشغل ياعم
هو انت فاكر أن انت بس الي مشغول يادوك ولا أي
عمر…لا منا عارف ربنا يعينك اي الخرشمه دي
حمزه.. مفيش حادثه بسيطه
عمر..الف سلامه
حمزه.. الله يسلمك
سليم…بقولك يلا عشان العشا جاهز
حمزه..اه يلا انا عصافير بطني بتصوت
عمر…ههه لسا زي منتا
حمزه..الي في داق مبيتغيرش
اسر وهو يقترب لهو..في دي عنده حق
حمزه.. ازيك يااسر
أسر… تمام الحمدلله
وبعدها بعت اسر الخادمه لتنده قمر حتا تتعشا معهم
وراحوا كلهم اتجمعوا على السفره وقمر قعده مع أسر
وتآكل ملاك وهي تحاول أن تتجنب الكلام مع أحد
حمزه…انتي بقا في سنه كام دلوقتي يالوكا
ملك….انا في تالته كليه
حمزه… كبرتي بسرعه ياملوكه
ملك…مفيش أسرع من الايام
حمزه…اوافقك الرأي في كدا فعلا
كل دا وعمر سينفجر من الغضب والغيره
عمر وهو يسك على أسنانه…بقولك ياحمزه
ركز في الأكل أحسن ولا أي
حمزه..ما انا مركز في الأكل في اي
وكمان بتكلم مع ملك بقالي كتير مشفتهاش
ملك بابتسامة…فعلا بقالك كتير مجتش هنا
كل هذا وعمر سينفجر من الغيره
حمزه….وانتي بقا مرات اسر اول مره اشوفك
… ووجه كلامه لااسر… بنوتك عسوله اوي
اسر…. عقبالك لما تتجوز
حمزه..مفتكرش اني هنوي دلوقتي وانتي حضرتك
مدام اي اصل معرفش الإسم
قمر..اسمي قمر
حمزه…وانتي بقا يامدام قمر بتدرسي اي
اسر وهو يرد… مخلصا دراسه ولا اي ياقمري
قمر بتوتر من نظرات اسر لها…اه
وبعد فتره انتها العشا وقمر خدت ملاك
وطلعت على غرفتها حتي لا تحتك بأحد
اما حمزه فهو قعد يدردش شويه مع سليم وعمر
وبعدها مشي وبعد فتره جيه يوسف
سليم…كنت فين لغايه دلوقتي
يوسف…امم حاجه متخصكش
سليم بغضب…يووسف اتكلم عدل فااااهم
عمر… خلاص ياسليم اهدا
يوسف..انا طالع انام
قال كدا وسبهم وطلع على غرفته
سليم…عجبك كدا الواد دا اتغير اوي
ولغايه دلوقتي مش عايز أشد عليه عشان هيزعل
سريا… معلش ياسليم انا هتكلم معاه
سليم…يكون احسن بردوا عقليه
قال سليم كدا وطلع على غرفته
وعمر أيضا راح علي غرفته وتفكيره في ملك

اما عند قمر في الغرفه دخل اسر
ومسكها من يدها بعنف…ممكن افهم ليه كنتي
بتبصي لحمزه بالطريقه دي ردي علياااااا
قمر بخوف…ابص لمين انت مجنون
اسر بغضب وهو يصفعها…لا مش مجنون بس طبعا ليكي حق تبصي بره منا مش مالي عينيك
….وبعدها مسكها من شعرها بقوه….قسما بالله
ياقمر لو بصيتي لااي حد غيري لهقتلك فااااهمه
عشان انتي بتاعتي انا بس ومش لحد تاني
قال اسر كدا وهو يمسكها من فكها بقوه
قمر بدموع..فاهمه ….ابعد عني
تركها اسر بغضب واخذ هدوم لهو ليغير وراح علي
الحمام اما قمر فكانت تبكي بسبب هذا المجنون
وقررت انها ستأخذ ملاك وتهرب الليله
قبل أن يرجعها لسجن هذا القصر مره تانيه
فهذه فرصه لها لتهرب من جحيم هذا المختل
______________________________________

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سجينه بين اسوار القصر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى