رواية زين الصعيد الفصل الرابع عشر 14 بقلم هبة الله رأفت
رواية زين الصعيد الجزء الرابع عشر
رواية زين الصعيد البارت الرابع عشر

رواية زين الصعيد الحلقة الرابعة عشر
فهد….: ايه يبني البوكية الزفت اللي انت جايبه دا؟ فيه حد يجيب اللون دا؟
ظافر بضيق…: هو انت مفيش حاجة عجباك أبداً يحمايا؟
فهد….: اسمي الباشمهندس فهد… حماك دي لما تكتبوا الكتاب يخويا…. ادخل ياهشام يحبيبي الأول وبعدين هو يدخل
دخل هشام وهو يضحك فوجد جميع العائلة تجلس
ظافر…: هو ايه المعامل البوهيمية دي!!
فهد…: انا أصلاً مش بطيقك وهات البوكية دا ارميه
ظافر….: هديه لحوريتي!
فهد….: وانا هديك بالبوكس لو متعدلتش
زين…..: خلاص يافهد… وبعدين اخلص بقى ياظافر وادخل
فهد….: بالصلاة على النبى كدا…. هناخد رأي البت ها موافقة؟
حورية بخجل…: بصراحة ايوه يبابا
فهد…: انا معنديش بنات اخد رأيهم…. أولاً انت معاك شهادة ايه؟
ظافر….: نعم!!!… مانا بشتغل معاك ياعمي
فهد…: ميكانيكي؟
ظافر…: لاحول ولاقوة الا بالله… لا مهندس يعمي… مهندس ميكانيكا
فهد….: تمام مرتبك قد ايه؟
ظافر…: باخد اربعتلاف ونص
فهد…: اممم يعني هتقدر تعيشها في نفس المستوى اللي هي عايشة فيه؟
ظافر…: هنصيع على بعض ياعمي؟…. حورية عايشة أصلاً معايا
فهد….: No problem ننتقل للسؤال اللي بعده…. بتشجع فريق ايه؟
ظافر…: الأهلي
هشام…: ايه يافهد الاسئلة دي؟…. انت هتوظفه في شركة؟.. داحنا هنجوزه لبنتك؟
فهد…: استنى كدا ياهشام… انت حبيبي اه لكن ابنك دا لوحده نسوانجي وانا مأمنش ع البت معاه
ظافر….: نقوم نمشي يا عمي؟
فهد…: ياريت
زين….: مخلاص بقى يافهد… وبعدين حتى لو الواد معووج ابوه هيعدله…. وانت مش هتلاقي حد يحب بنتك ويخاف عليها اكتر من اهل بيتها.. وظافر ابننا
ظافر…..: والله ياعمي انت رجولة
حسن…: متخلص بقى يافهد وانت رزل كدا
فهد…: برستيجي ياعم انت
حسن….: بلا برستيج بلا بتاع بقى ها موافق؟
فهد وهو ينظر للتلفاز….: بصوا نشوف الماتش… ولو الأهلى فاز هوافق لو خسر… فمشوفش الواد دا قدامي تاني
__________
كان لازم افل واتركه من زمان بس انا بقيت كرمال العشرة وكرمال احافظ ع بيتي كرمال ماينخرب…. بس انا مليت ومابقى فيا اتحمل
دخل حازم وقال…: انتي مفكرة انك هتقدري تسيبيني بالسهولة دي؟….. سوزان اعقلي ورتبي هدومك في الدولاب… لانك مش هتطلعي من هنا عايشة
سوزان….: مافي حكي بيني وبينك… ومن هلأ ورايح مابقى توريني خلقتك
امسك ذراعها فقالت…: حازم بعد ايدك
حازم…: انتي مفكراني من الرجالة اللي كنتي تعرفيهم قبل ماتيجي معايا على مصر؟….. تبقى غلطانة في تفكيرك اوي… انا الغلطة عندي بموته
سوزان باستهزاء….: مانا عرفت… عرفت إنك مجرم وهربت من لبنان لما قربوا يكشفوك…بس انا بنفسي اللي راح اسلمك للعدالة
اقتربت أم حازم بعدما طرقت الباب ودلفت فقالت…: الزعيق دا كله ليه؟
سوزان…: انتي مادخلك!
حازم بعصبية…: سوزان كلمي امي كويس
سوزان لحليمة وهي تأخذ منها الولد…: هاتي ابني
حليمة…: متدخليش الابن في خناقتكم
سوزان…: لتكوني مفكرة انك عن جد سته؟….. كانك نسيانه لما تركتي ولدك وعمره ٦سنين وفليتي للبنان لتتجوزي من شاب قد عمر حازم
حازم…: مخلاص بقى ياسوزااااان!!!!
سوزان…: لا مش خلاص…. وانت مافيك تحكي معي مرة تانية…. ابنك ياست ياحبيبة مجرم وهربان من لبنان… وانا اتسترت عليه…. لا ومااكتفي بهيك شغلة… ابنك اتجوز علي من ٦أشهر ومستغفلني…
حازم…: لو طلعتي من البيت دا مش هتاخدي معاكي الولد
سوزان…: انت بدك ياه يعيش متل ما انت عشت بعيد عن إمك؟؟؟؟
حازم….: انا قلت اللي عندي…. وكلام معدتش عايز
سوزان وهي تفكر بأنها لو أخذت معها الولد فلن تكون بمأمن هي ولا هو…. ولكن ستذهب للمحكمة وتضمن حضانته لان حازم متزوج بينما هي لا
سوزان…: وانا موافقة
حازم…: تمام…. اتفضلي بره وطلاق مش هطلق
سوزان…: بدك تطلقني غصب عنك… وبكرة تشوف
ثم خرجت من الباب بعدما نظرت لذلك الرضيع بحزن
لتنطلق لوجهتها
حليمة…: هتسيبها؟
حازم….: انا مخلي وراها واحد يراقبها…. هنشوف هتعمل ايه
__________
طرقات الباب
فتحت لمياء الباب فتفاجئت بسوزان وهي تبتسم وتدخل بدون إذنها
سوزان….: بيتك مرتب…. باين انك كتير مرتبة متله
لمياء بتوتر…: انتي تعرفيني منين؟
سوزان…: بلاها هاي المسرحية لمياء… انا بعرف كل شي… بعرف ان حازم اتجوز علي….وانتي بتعرفي اني مرته
لمياء…: انتي عاوزه ايه مني؟
سوزان…: انا مابدي منك شي… كيف مابتقولوا انتي اللي عاوزاني أكتر
لمياء…: وانا هعوزك في ايه؟
سوزان…: بدي حازم يطلقني… إقنعيه ويبقالك لحالك
لمياء…: لعبة منك عشان تطلقيني انا ويفضالك هو
سوزان….: لا ماهي لعبة…. هيدا استغناء…. انا اتزوجت حازم وتركت لبنان لحتى اتبعه ونعيش بمصر واكتفيت… بس هو ما اكتفى بهيك شغلة… اتجوزك علي…
لمياء…: وازاي عرفتي؟
سوزان…: عرفت لما زادت ضهراته بالليل ولما بقى يجي لعندي وريحته عطر متل العطر اللي انتي حاطتيه هلأ…… وهون شكيت……
وقفت وأكملت حديثها…: انا ماعد بدي شى من حازم غير انه يطلقني وبس…. انا طلبت منه هيدا الشى… وانتي راح تكملي المهمة
________________
ظافر….: لولولولولولولوليييييييييي
ضحك الجميع فقال ظافر….: الأهلى كسب… ايدك على بنتك ياعمي فهد!
فهد…: بص يبني…. انا موافق ع الجوازة مبدئياً بس والله العظيم لو زعلتها… مهقلك انا هعمل فيك ايه
ظافر….: في عينيا
رعد….: انا بردوا يبابا بستأذنك… اني اكلم القائد في حكاية ليلان
زين…: عاوز تتجوزها!
نظرت ليل بصدمة لرعد عندما قال…: ايوه
زين…: انت اجازتك قربت تخلص…. لما ترجع يبقى تكلمه ولو وافق هو…. نروح كلنا نطلبها
_________________
سوزان…: دشيت اللي اشعرلي بدني…. بدك ياني اروح وافل بس مخلي البادي جارد تبعك يراقبني!!!!
حازم وهو يحدثها بالهاتف ويشرب سيجاراً…: شو بدك سوزان!!
سوزان….: وبتحكي لبناني وبتتمسخر كمان!
حازم…: انا مش باستهزء بيكي… بس دلوقتي مش هسيبك…. ولو فكرتي انك تروحي وتبلغي عني السلطة…. شوفي اللي هيحصلك!… اوعاكي تكوني مفكرة ان قصة انك سبتيلي ابنك دي دخلت عليا؟…. لا… انا فاهم انك هترفعي قضية وتكسبي الحضانة… بس انا بحذرك… لو انتي عاوزه ابنك يتربى كويس… متقربلوش تاني
سوزان….: انت واحد صرماي
ضحك حازم وقال…: وانتي واحدة زبالة…. وانا مش طايق اسمع صوتك…. انا واحد حمار اني حبيت واحدة زيك
سوزان…: والله؟…. عنجد بتحكي!….
اغلقت المكالمة وهي تقول….: انا بورجيك ياحازم….
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد)