روايات

رواية زين الصعيد الفصل الخامس عشر 15 بقلم هبة الله رأفت

رواية زين الصعيد الفصل الخامس عشر 15 بقلم هبة الله رأفت

رواية زين الصعيد الجزء الخامس عشر

رواية زين الصعيد البارت الخامس عشر

زين الصعيد
زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة الخامسة عشر

بعد انقضاء مدة اجازة رعد

رتب حقيبته بينما نظرت مهرة لليلان وقالت باستهزاء….: سبحان الله المفروض كنتي تقعدي اسبوعين بس…. لا قعدتي طول مدة اجازة رعد وهتاخديه معاكي كمان

ليلان ببرود….: اه فعلا.. شفتي الصدف

رعد بضيق وهو يحاول الا تثار مشكلة ….: انا هسلم على الكل وهمشي

مهرة…: تروح وترجع بالسلامة ياحبيبي

دخل زين وقال….: خلصت حاجتك يارعد!

رعد…: ايوا يبابا… امال فين زينة وشهاب لسه مرجعوش من الرحلة؟.. دول بقالهم شهر!!!

مهرة….: انت عارف انهم لما بيبقوا مع بعض بيطولوا

زين…: المهم دلوقتي لما توصل متكلمش القائد على طول شوف انت هتعمل ايه وهترتب امورك ازاي وبعدين فاتحه في الموضوع

رعد….: باذن الله

ليل وهي تمسك حقيبه كبيرة بيدها…: ازيكم جميعاً….

زين…: ازيك ياليل… اخده الشنطة دي ورايحة على فين كدا؟

ليل…: دا عمرو كان عازمني على الغدا بعد ما اخلص شغل وانا إستئذنت من بابا وهاروح باذن الله فقلت اخد الهدوم دي واخلصها هناك قبل ماروح العزومة

زين….: كريم مش هيبقى معاكي؟

ليل…: لا كريم اصلا مسافر في شغل…. المهم انا هاروح بقى عشان متأخرش… سلام!

ثم خرجت فقال رعد بضيق….: دي حتى معبرتنيش… وكمان انا منبهها انها متكلمش الزفت عمرو دا

زين….: وانت مالك ومالها؟

رعد….: انت ناسي ان امها تبقي بنت عمة مامتي؟

زين….: ايوا… بس مخدتش بالك انها استئذنت من ابوها…. وكمان خلص يلا عشان متتأخرش عن كدا… الطريق طويل

خرج رعد من البوابة فوجد ليل تصعد بسيارة عمرو فذهب إليها وأمسك يدها وقال…: انا مش قلتلك متكلمهوش تاني

ليل….: وانت مالك ومالي.. وبعدين سيب ايدي ومتأخرنيش عشان ورايا شغل

رعد بغضب…: اه ماهو واضح الشغل على اصوله… يلا اشبعي بيه مانتوا صنف ميملاش عينكم الا التراب

ليل بصدمة…: انت بتقولي انا الكلام دا

عمرو بغضب ..: اركبي ياليل وعدي اليوم عشان متدخلش

لم يجب رعد بل نظر لها بدهشة مما قاله وهم بالاعتذار ولكن انطلقت السيارة

رعد…: غبي

اقتربت ليلان وقالت….: هو انت بتحبها!

رعد…: لا طبعا وبعدين بتسألي السؤال دا ليه؟

ليلان….: لانك بتغير عليها بطريقة اوفر

رعد…: لانها من اهل بيتي ومينفعش اللي هي بتعمله دا

ليلان..: انا شايفة انك مزودها لانها اصلا استئذنت والدها…. ويلا يارعد عشان منتأخرش عن كدا

تنهد رعد وقال….: ماشي

ثم ركب سيارته وانطلق

_________________

كانت تبكي في السيارة فقال عمرو…..: متعيطيش بقى ياليل وبعدين دا يوضحلك حقيقة مشاعره من نحيتك

ليل وهي تنظر له…: تقصد ايه؟

عمرو….: أقصد انه شايفك زي اي بنت رخيصة

ليل بعصبية…: متقولش كدا تاني عليا انت فاهم!!!!؟؟

عمرو….: انا مقصدش اصلا عليكي… انا اقصد انه هو اللي شايفك كدا… وانتي اللي سمحتيله

ليل…: سمحتله ازاي؟

عمرو…: بانك سبتيه يتحكم فيكي باي شكل هو عاوزه…. فبعد كدا متعاملهوش تاني

ليل….: انا هسمع بنصيحتك وفعلا هعمل كدا… وشكراً ياعمرو انت بجد أخ كبير ليا والله

لم تلاحظ عندما أمسك المقود بغضب حتى برزت عضامه

ليل…: بس سوزان يعني معدتش هتيجي الاتيليه؟

عمرو…: هي قالتلي انها مش هتيجي لفترة…. ووصتني اني انا اللي اتابع الشغل بمساعدة اللي بيشتغلوا هناك… وطبعا هاجي كل يوم اخدك بقى ونروح سوى

ليل بمرح وهي تسأله عن زوجته…: واخبارها ايه الست صحبتشي

عمرو….: فيه بينا مشاكل يا ليل وبفكر اطلقها.

ليل بشهقة…: اوعى تعمل كدا ياعمرو… هي بتحبك وانت عارف

عمرو…: افهمي ياليل بقى…. انا بحب واحدة تانية… ومش قادر اكمل في جوازتي دي

ليل…: واللي بتحبها عارفة؟

عمرو….: لا… بس اكيد هتعرف بس بعد ماطلق مراتي

ليل…: منصحكش يا عمرو… لانك مش ضامن هي ممكن ترفضك ولا لا…. فمتخربش بيتك ياريت

عمرو…: ربنا يسهل….

أوقف السيارة وقال….: وصلنا

نزلوا سوياً ودخلا للاتيليه

اجتمع العمال ووقفوا فقال عمرو….: انا هنا هبقى المسؤول عن الاتيليه مع ليل لحد ما سوزان ترجع…. الشغل هيمشي زي ماهو…. ولو سوزان طولت في المدة فالمرتبات هي هياها مش هتنقص حاجة…. ودلوقتي عاوز مدير الحسابات عندي في المكتب… اما انتي ياليل فمكتبك معايا

ليل…: تمام

_____________________________

زين…: رعد مش عاجبني نهائي يافهد… حاسس انه متلخبط او فيه حاجة شغلاه… بس مش عارف ايه هي؟

فهد…: طب ماتتكلم معاه يازين وشوف ايه هي؟

زين…: لا…. رعد مش من النوعية اللي بيحكي بسهولة… وخصوصا لو الأمر ليه علاقة بمشاعره

فهد….: مشاعره!… قصدك ان رعد بيحب؟

زين…: هو دا اللي مجنني… انا مش عارف هل هو بيحبها ولا لأ

فهد…: هي صحيح متطاقش وبت رخمة بس على الاقل بنت القائد ودا هيساعده في شغله

زين…: انا مش قصدي على ليلان

فهد…: امال قصدك على ايه؟… اوعى تكون البت بنتي مقصوفة الرقبة اللي كل شوية داخلة عليا بعريس شكل!!

زين بضحك…: لا لا… انا قصدي المرادي على ليل…. نظرته ليها بتفكرني بنظرتي لمهرة لما كنت بحبها ومش قادر اعبرلها عن كدا… ايام ماكنت متفق معاها اني هتجوزها مدة وهطلقها

فهد…: يازين الحياة اتغيرت… مش شرط عشان بيبصلها بنفس البصة يبقى بيحبها… مالواد مصلحي عينه كانت على الرقاصة ومع ذلك بيحب مراته

ضحك زين وقال…: عمرك ماهتتغير ابداً يافهد

فهد بمرح…: يبني اتغير اي الواحد لسه شباب!

زين…: واضح ياعم من سنك في البطاقة

فهد…: يووووه يازين… المهم كمل وسبنا مني خالص

زين بتنهيدة….: النهاردة كان وشه هينفجر من الغيرة عليها وهي بتقول انها رايحة مع عمرو…. في الاول قلت دا غيرة عشان من اهل بيته… بس راقبته من بعيد وشفته وهو بيتخانق معاها وبعدين بصلها باستغراب م اللي قاله حسيت انه فعلاً بيحبها وانه مش مجرد واحد خايف على اهل بيته وخلاص

فهد….: والله ماعارف اقلك ايه يازين…. بس دلوقتي معدش يفيد الكلام بحاجة…. لانه هو مسافر وهيفاتح القائد في موضوع ليلان…. يعني موضوع ليل منتهي تماماً…

زين….: والله كان نفسي انه يتجوز ليل… بنت صحيح مخها ضارب بس حنينة وجدعة وتقدر تشيل مسؤلية بيت… مش البت ليلان دي…. بس انا اعمل دي… دي رغبته هو ومقدرش اعارضه فيها ابدا!

فهد…: بص سيبها لله…. واللي ليه نصيب في حاجة هياخدها

زين…: على رأيك وجايز يجلها ابن الحلال اللي يبقى احسن كمان من رعد

فهد…: ربنا يعوض رعد بالاحسن ويعوض ليل بالاحسن

زين…: يارب… الاتنين ولادي….وبحبهم نفس الحب

فهد…: وبردوا ظافر… مع ان الواد دا هيكبرني بس انا مأمنش على حورية غير معاه

زين…: بأمارة مارزعت في ضهره البوكية وهو طالع ع السلم ههههههههه

فهد…: يلا اهو اللي حصل… المهم يلا نروح نتابع الشغل… احنا بقالنا كذا يوم مش منتبهين ليه

زين…: على رأيك يلا

________________

الف مبروك ياهندسة

كان الجميع يهنئ ظافر بخبر قراءة الفاتحة

ظافر….: الله يبارك فيكم يارجالة… المرة الجاية عندكم بقى

اسماعيل…: انا اول واحد كان عارف ان الواد دا بيحب حورية

ظافر….: يعني عارف وكنت بترزل عليا!!!!!

اسماعيل…: مانا كنت عاوزك تتلحلح كدا وتاخد خطوة والله لانك كنت منرفزني حرفيا…. كنت عامل نفسك كفيف

ضحك ظافر وقال….: الحمد لله الايام دي ولت
______________

قاسم…: انا معرفش يعني ايه حب…. بس انا بحس اني برتاح ف وجودك ودا اجمل شعور بحس بيه… انى اطمن ف وجود حد

ليانا بخجل….: بس دا معناه انه حب!

ابتسم قاسم وقال…: يمكن… وعشان كدا انا عاوز اخد الخطوة الأولى… ليانا… تقبلي تكوني ليا انا

ضحكت وقالت….: موافقة
____
عمرو….: ليل انا اشترتلك السلسلة دي امبارح ويارب تعجبك

امسكت ليل وقالت باندهاش….: الماظ!!!!

عمرو بابتسامة…: متغلاش عليكي ابداً

ليل…: أنا آسفة مقدرش أقبلها لإني مش هقدر اقدملك حاجة مشابهه… ولا اشتريلك هدية زيها

عمرو: اشتري اللى احسن من دا كله… اشتري خاطري ياليل… حسسيني انى حاجة فى حياتك

ليل….: تقصد ايه ياعمرو… وبعدين مانا معتبراك أخويا هو فيه بعد كدا!

هم بالحديث بعدما احتدت عروقه ولكن قطع التكملة دخول إحدى العاملات وهي تقول….: انا مديرة الحسابات يادكتور عمرو

عمرو بحدة…: اتفضلي

دلفت وجلست معه لتبدء في مراجعة جميع حسابات الاتيليه بينما نظرت ليل له بشك…. ماذا كان يقصد؟

______________________

شهاب….: يبنتي حرام عليكي بقى طلعتي كل الصدفات اللي في البحر!!!!

زينة….: يبني جايز احتاجهم في المعمل ولا حاجة

شهاب…: كلية العلوم دي شالتلك مخك اقسم بالله

زينة…: يبني ايش فهمك انت في الرقي والعظمة انت… كلية العلوم دي كلية الحاج احمد زويل

شهاب….: وانتي عاوزة تبقي الحاجة زينة زين؟

زينة…: يوووه… قلتلك متقوليش اسمي على بعضه العيال بيتريقوا عليا…. نفسي اعرف ابوك دا لما جه يسميني ملاقاش غير الاسم دا؟… هي الاسماء عدمت ساعتها!!!!

شهاب….: والله دا نصرني انا… خلاني كل شوية اذلك بالموضوع دا

زينة…: يلا ياض روح هاتلي صدفتين كمان

شهاب..: ياض!!!… طب مش رايح

زينة…: مااااشي… ليك يوم ياشهاب يازين

شهاب…: يلا ياختي…

زينة…: والله لقول لابوك انك مكراش على بنت عمك ادم… البت شمش

شهاب باستنكار….: شمش!!… وبعدين فيها ايه؟… طب ياريت تقوليله والله ع الاقل يخطبهالي

ضحكت زينة وقالت….: او هي اللي تطلبك زي ما رعد اتطلب

ضحك شهاب وقال…: طبعا انتي بتقولي كدا في ضهره… انما قدامه متقدريش.. بتقلبي كتكوت مبلول

زينة…: والله يبني انا لو قلت كدا قدامه مش بعيد يخرشملي وشي…. المهم هاروح بقى اجيب صدفتين كمان

شهاب…: وانا هاروح الحمام اخد شاور على ماتخلصي مغامراتك دي

ذهبت للبحر وأمسك بصدفتين لتفاجئ بكرة تصطدم بضهرها

وقفت ونظرت للشاب الذي ألقاها فقالت….: مش تفتح ياعمى!!!!

يوسف….: انا متآسف بس انا بلعب زي مانتي شايفه فلما…

زينة….: شششش… خلااااص ايه هتحكيلي رواية…. اعتذرت وانتهى الموضوع…. بس المرة الجاية هخرملك الكورة انا بقلك اهو… احذر بقى

ضحك يوسف وقال….: حاضر

ذهبت وأمسكت الصدفتين وقالت…: اشطا…. كدا جمعت ٤٣ صدفة

وقعت منها صدفة كبيرة همت بأخذها وماراعها إلا وذاك الشاب يدهس عليها

زينة….: نهار ابوك اسود!!!… دي احلى صدفة جمعتها!!!

يوسف…: انا.. متآسف

زينة بغضب…: ويفيد بإيه أسفك دلوقتي بقى…. اديها انكسرت ومش هترجع تاني

يوسف….: على فكرة قلت آسف وبعدين انتي اللي واقفة في حتة كلها لعب وقاعدة تجمعي صدف

زينة…: امال انضم ليكم يا بو طويلة وابقى شبه البنات اللي خالعة هدومها دي…. اسفوخس حقيقي

نظر لها بصدمة وقال وهو ينظر للارض بعدما ذهبت…: يا آنسة جون سينا… ال….

ثم قطعت حديثه وهو يبتسم… ليلتقط الصدفة المكسورة ويضعها بجيبه

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى