Uncategorized

رواية حب أعمى الحلقة السادسة 6 بقلم ندى شريف

 رواية حب أعمى الحلقة السادسة 6 بقلم ندى شريف 

رواية حب أعمى الحلقة السادسة 6 بقلم ندى شريف 

رواية حب أعمى الحلقة السادسة 6 بقلم ندى شريف 

وعد في الطريق عائده الى بيتها…

شاب يرتدي خوذه مخبأه وجهه و راكب الدراجه الناريه و وقف بجانبها…

_ القمر رايح فين ؟!

وعد غير مباليه له و ظلت تسرع…

الشاب و هو يلاحقها بالدراجه : توصيله طيب؟؟

ف صرخت وعد بأعلى صوت….

_ يا مجنونه

ثم ذهب مسرعاً و لكن كان هناك سائق سياره عندما سمع صوت الصراخ انتظر الوقت التي تمر فيه الدراجه أمامه و قام بإصطدام الدراجه و وقع الشاب مفترشاً الأرض…

ثم تجمع الناس حوله….و ألقت وعد نظره لفضولها و لكن عندما نظرت ندمت ندم شديد ثم ذهبت مسرعه نحو منزلها…

عندما وصلت المنزل…

وعد : مش هتصدقي ايه اللي حصل

سناء : مش ملاحظه ان كل حكاياتك مبقيتش تتصدق ؟؟

وعد و هي تضحك : طب بصي هحكيلك…..كنت ماشيه عادي روحت لاقيت واحد راكب موتوسيكل و لابس الخوذه دي و مغطي وشه و قعد يعاكسني….انا اسكت؟؟….لا طبعاً قومت صوت و لميت الناس عليه ف هو جري بالموتوسيكل بس كان في واحد ابن حلال معاه عربيه خبطه و لاقيتلك بقى الراجل طار و بعد كده الناس اتلمت اكتر….روحت بقى بصيت بصايه صغنونه خالص قد كده…..ف لاقيت بقى الناس قلعوه الخوذه…..و هنا بقى اتصدمت…عارفه طلع مين !!

سناء : مين؟؟؟!!

وعد و هي تضحك : زين

سناء بصدمه : احلفي

وعد و هي تضحك : زي ما بقولك كده

سناء : ده ايه اللي جابه هنا ده؟؟..طب هو كويس؟؟

وعد و هي تضحك : معرفش….و بعدين يستاهل….اصل مفيش حد يعمل الهبل اللي هو عمله ده

سناء : بتضحكي على ايه دلوقتي

وعد و هي تضحك : على مصيبتي

سناء بعصبيه : لا يا حبيبتي…شغل اللي هو انا بحب الاتنين و مش عارفه اختار انهي…..ده انسيه خالص

وعد : لا طبعا….بنتك عاقله….و بعدين انا لسه مقابلتش اوس عشان احكم عليه

سناء : اما نشوف يا عاقله

★★★★★★★★★★★★★★★

زين : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه

اوس : انت كويس؟؟

زين بوجع : انت شايف ايه؟؟

اوس : ما المشكله اني مش شايف

كريمه : مين يا بني اللي عمل فيك كده؟؟

زين بوجع : تعرفي تعدي لحد كام…..آآآه

كريمه : يااااه….هم كتار للدرجادي !!

اوس : ايه اللي حصل طيب؟؟

زين حكاله بالتفصيل الممل….

زين : و بعد كده فين و فين لحد ما صعبت على الناس و خلوني اروح…..ده غير كنت مأجر حتة موتوسيكل جامد….و رجعته و هو متكسر الراجل قاللي هات فلوس قولتله معييش دلوقتي…و اداني حتة ضرب….قال يعني هي جت عليه…..و مكنتش قادر خالص و لاقيت رجليا مودياني عندك

اوس و كريمه فرطوا من الضحك…

زين : اضحكوا على أحزاني….اضحكوا

اوس : مانت اللي اهبل…نعملك ايه يعني

زين : كانت فكره زي الزفت

كريمه و هي تضحك : انا هروح اكمل الأكل

اوس : يعني انا يا متخلف اروح اقولك قابلها عشان تعمل كده

زين : مانا قولت اقابلها بطريقه مختلفه

اوس : المهم دلوقتي….هي عرفت انه انت؟؟

زين : معتقدش…. على ما اعتقد هي جريت على بيتها بعد اللي حصل

اوس : جدعه و الله

زين : هو انت معايا و لا ضدي؟؟

اوس : شششش بقى…….و انا كنت عمال اقول انا بقيت غبي ليه….طلع كله من صحوبيتك

زين : طب اعمل ايه تاني عشان اقابلها؟؟

اوس و هو يضحك : لا متقابلهاش خالص…..انا عايزك حي……أو لو هتقابلها قابلها مقابلة الناس الطبيعيين

زين : من عينيا…..هو انتوا طابخين ايه؟؟

★★★★★★★★★★★★★★★★

* يوم الجمعه..*

اوس على الهاتف : كان نفسي تيجي

زين : و انا و الله….بس زي مانت عارف….مش قادر خالص

اوس : عارف عارف

زين : جهزت يا عريس؟؟

اوس : آه خلاص و مستنيهم

زين : طب اسيبك انا بقى و متنساش اللي قولتلك عليه….مش عايز العروسه تضيع من ايدك

اوس : هقول اهو متقلقش

زين : تمام….مبروك يا عريس

اوس : الله يبارك فيك

ثم اغلق المكالمه….و ذهب لوالده…

اوس : بابا

محمد : اممممممم

اوس : انا بس عايزك تقول لماما و منار ميعملوش حركاتهم اللي كلنا عارفينها دي عشان عايز الليله تعدي…..عشان مش عايز كيد حموات النهارده

محمد : متقلقش…. من غير ما تقول

اوس بسعاده : حبيبي يا بابا…..ايه رأيك؟؟

محمد : احلى عريس في الدنيا

اوس بقلق : يا رب الليله تعدي على خير بس

★★★★★★★★★★★★★★★

عندما ذهب لبيت وعد كان ممسكا ب باقة ورد و والدته كانت تعاونه و منار كانت حزينه و ممسكه ب علبة الشوكولاته..

فقاموا بطرق الباب…

مصطفى قام بفتح الباب و سناء بجانبه…

مصطفى بالترحاب : اتفضلوا اتفضلوا

ثم دخلوا و جلسوا…

كريمه ظلت تنظر للشقه باحثه عن غبار ما لكي تصبح حجه لها….و لكنها لم تجد..

محمد : انا ملقيتش انسب من بنتكم ل اوس ابني

ف كريمه نظرت له بإستغراب..

مصطفى : ده شرف لينا طبعا…..عندك كام سنه يا اوس يا بني؟؟

اوس : 37

سناء نظرت له…

مصطفى : بتشتغل؟؟

اوس : انا بشتغل مدرس في مدرسه ذوي احتياجات خاصه باخد مرتب 6 آلاف في الشهر

كريمه بفخر و هي رافعه حواجبها : الحمدلله ابني بيعتمد على نفسه

سناء بإبتسامه : ده طبعا حاجه كويسه

سناء موجهه كلامها ل منار : انتي اسمك ايه؟؟

منار بإبتسامه بسيطه : منار

كريمه و هي مفتخره : دي منار بنت خالة اوس….شايفه قمر ازاي….ربنا يحميها يا رب

سناء بإبتسامه و بقلق : نورتونا و الله

محمد بإبتسامه : ده بنوركوا 

كريمه بخبث : هي مش ناويه تطلع و لا ايه؟؟

سناء : حالا هتلاقيها

محمد : هو حضرتك بتشتغل ايه؟؟

مصطفي : دكتور عيون في العياده

ثم نهضت سناء و ذهبت ل وعد…

سناء : يلا

وعد : انا قلقانه اوي

سناء : بطلي دلع بقى

وعد بخيبه امل : حاضر حاضر

ثم ذهبت وعد إليهم و هي تقدم لهم العصائر…

محمد : عروستنا قمر بسم الله ماشاء الله

انشكح اوس عند سماع اباه يتلفظ بهذه الكلمات…

وعد و هي تقدم له العصير : اتفضل

اوس و هو يبتسم : تسلم ايدك

ثم جلست….

كريمه :  انتي بتشتغلي ايه يا حبييتي؟؟

وعد و هي تبتسم : مترجمه

كريمه بخبث و سخريه : بتنقلي الكلام يعني

محمد بإبتسامه محرجه : ههه…..طول عمرها بتعشق حاجه اسمها الهزار

سناء بإبتسامه خفيفه : عادي عادي احنا عيله بنحب الضحك متقلقوش

محمد و هو ملطف الجو : اطلبوا اللي انتوا عايزينه و احنا ان شاء الله نكون في حسن ظنكم

مصطفى : اهم حاجه الشقه

اوس : بص حضرتك انا عندي شقه فوق شقة اهلي….مساحتها كبيره و ان شاء الله تيجوا تشوفوها…و اكيد هيحصل فيها تغييرات زي الدهان و الأثاث… و كله هيبقى على ذوق العروسه….هي بس تؤمرني و انا هنفذ….و انا لو اطول هجيبلها كل اللي نفسها فيه

مصطفى : ربنا يبارك فيك يا بني…يبقى خلاص الاسبوع الجاي لو فاضيين نشوف الشقه و بعديها بيوم ان شاء الله نقرأ الفاتحه

محمد : على بركة الله

★★★★★★★★★★★★★★★★

* بعدما وصلوا البيت… *

اوس بغضب : ممكن افهم ايه اللي انتوا عملتوه ده !!

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ظلام الرعد للكاتبة فاطمة عيد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!