رواية ريتال الفصل الأول 1 بقلم رودي
رواية ريتال البارت الأول
رواية ريتال الجزء الأول
رواية ريتال الحلقة الأولى
في حي شعبي بالاسكندرية
تجلس ريتال تبكي حزناا علي حالهم فا والدتها العزيزة
قد سجنت علي يدي عم عبده جارهم فهي قد اخدت منه اجهزة منزليه ل زواج ابنتها الكبري والدتها هيا الاب والام في المنزل و منذ وفات والدهم من عام 2011م اتطورت الظروف والدتها لاخذ الاشياء علي ضمان الجيرة ومضت شيك بمبلغ مالي بقدر 50 الف جنيها ولانها لم تسدد ل فترة طويلة قام عم عبده ب سجنها ولم يتم.الحكم عليها بعد
ريتال – يارب سترك ورضاك يارب اعمل ايه بس هقدر اصرف علي البيت ازاي ومصريف الدراسة بتاعت ريان هعمل فيها تستيقظ من شرودها علي صوت هاتفها المحمول
بعد ان نظرت للهاتف ووجدت اختها فا اجابت عليها ب سرعة
ريتال – ايوة يا حبيبتي عاملة ايه كنت عارفة انك مش هتسبينا في الوقت ده قاطعتها اختها
رنا ناطقة بحدة وعنف – ايه ايه اهدي علي نفسك كده انا كنت بتصل علشان اقولك انتي وريان تبعدو عني خالص انا مش هخرب بيتي علشانكو ده اهل جوزي هيبتدو يعايروني ب امي بس لا مش هخليهم انا معرفكمش ولا انتو تعرفوني اصلي مش هضيع حب سنين علشانكو لا دا انا لما صدقت خلصت من البيت ده ولا بقا اقفلي كفاية كلام لحد كده ومش عايزة اسمع صوتك تاني سامعه يلا سلام
واغلقت الهاتف في وجه اختها
اما ريتال فهي تحاول منع شهقاتها ودموعها من النزول
ريتال افاقت ريتال من صدمتها في اختها علي صوت اخيها الاصغر ريان
ريان – وهوا يمسح دموع شقيقته
متزعلش يا حبيبتي انا معاكي و عمري ما هسيبك ابداا
وبالنسبة ل رنا خليها في حالها زي ما قالت وهيا حرة في حياتها و احنا لينا رب يقف معانا
ريتال . ربنا ما يحرمني منك يا روحي يلا بقا قوم ذاكر وانا تروح ازور ماما واطمن عليها
ريان.حاضر يا قلبي بس خلي بالك.من نفسك ولو احتجتي اي حاجة رني عليا
ريتال .حاضر يا قلبي يلا انا هنزل بقا سلام عليكم
ريان. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ربنا يوفقك يارب
في مكان اخر تحديدآ في مديرية امن الاسكندرية
هنا بطلنا يتحدث مع صديقه
ياسين. ايه يبني فينك مش شايفك من زمان
مالك بجدية . ايه يا ابني مالك ما انت عارف شغلنا عامل ازاي ومفهوش وقت انت الي فينك
ياسين . اتكدرت يا عم اللوا محسن كدرني علشان مرحتش الشغل يومين كشفت راسي ودعيت عليك يا محسن يا ابن ام محسن يختااااااي
مالك . ههههههههههه يخربيت هزارك انت مبتحرمش اخر مرة عملت كده واللوا سمعك واخدت شهر وقف تخيل لو شافك دلوقتي بقاا ههههههههههه هتتنفخ
ياسين . يا عم اهو بهون علي نفسي شوية بدل الي احنا فيه ده الواحد زهق كل شوية حد مكدرني كل شوية جزا كل شوية خصم لما من كتر الخصم مبعرفش انا بقبض كام
مالك . ههههههههههه يخربيتك افصل شوية مش قادر اتنفس ههههههههههههههه. هههههههههههههه
ياسين . طيب هسيبك انا بقا بدل ما اترفد المرادي 😂😂😂
مالك . تمام يا اسوو وانا همشي لاني بابا كلمني قالي انو عيزني وانت عارف بابا يلا هسيبك انا سلام يا اسوو
ياسين . سلام يا مالك
وخرج مالك من المديرية واتجه ل سيارته وصعد بها وبدا القيادة
وبعد قليل من الوقت وإذا به وهوا يقود يجد فتاة تظهر فجأة وتريد عبور الطريق وصوت عجلات القيادة تصدح في المكان ب اعلي ما يمكن لنجد ان السيارة توقفت في الوقت المناسب وكادت تصتدم ب الفتاة
ولكن الفتاة لم تتحمل الخضة وقفدة الوعي
ينزل مالك من السيارة يركض للفتاة ليري ما اصابها يجدها فاقدة الوعي ويحاول افاقتها وعندما لم تستجب اخذها للمشفي القريبة من مكان الحادث
وعندما وصل اتو له المسعفين واخذوها منه
وبعد قليل تخرج الممرضة ومعها اغراض الفتاة لتعطيها ل مالك
مالك يحدث نفسه . يا ربي يعني كان لازم يغمي عليها ابويا هينفخني ربنا يستر من ابويا والله ما قالقني غيره ايه ده دي حاجة البنت اما تشوف دي مين بقا
وفتح مالك حقيبة الفتاة واخرج محفظة النقود واخد البطاقة الشخصية لها وقرأ الاسم
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ريتال)