رواية رفيف الحب الفصل التاسع 9 بقلم كالغيم
رواية رفيف الحب البارت التاسع
رواية رفيف الحب الجزء التاسع

رواية رفيف الحب الحلقة التاسعة
بيفوق من موجة الذكريات الكتيرة بيحاول يتجاهل كلامها عنه وبيحط الاكل في طبق وبيعمل شاي وبيحط فيه نعناع زي ما هي بتحب وبياخد الاكل وبيدخل الاوضه
بتكون قامت وقاعده علي السرير سرحانه بيفتح نور الاوضه بتبصلة وهو بيحطلها الاكل قدامها بس مش بيبصلها وبيتجاهل نظراتها وبيقعد علي كرسي جمبهاا وهو ساكت وهي بتفضل باصه للاكل وبعدين بتاخده وبتحطه جمبهاا وبتتغطي عشان تنام
اسلام//هو انتي كمان مش عاجبك قومي كلي عشان تخدي البرشام
بيقرب عشان يشيل الغطاء ويخليها تقوم بس مجرد ماا حست ان ايديه قريبه اتخ*ضت وبعدت عنه بسرعه
خد باله من خو*فها ورد فعلها لما قرب اضا*يق وبقي مش مستوعب الحال اللي وصل ليه معاها كانت بصاله بقل*ق مش قادره تستنج رد فعله بعد اخر مره
بياخد باله ان وشها بير*تعش وبيكون فاهم انها كده قلقا*نه من وجوده ومش عارفه تستنج تصرفاته وده موتر*ها
بيقرر ميكلمهاش عن كلامها عنه او ياخد موقف ضد*دها علي الاقل دلوقتي
اسلام//انتي خو*فتي كده ليه
رضوي//اطلع بره
اسلام//ولما اطلع بره مشكل*تك تتحل
رضوي//انا مش عوزه اشوفك…انا بكر*هك…انت مشك*لتي وجودك مضا*يقني
بيضا”يق اسلام من كلامها وتصرفتها بس بيحاول يسيطر علي افعاله عشان الموضوع ميكبرش وتتأ”ذي اكتر بيحاول يظهر علي وشه البرود وبيكلمها بنبرة هادية كأن مش فارق معااه
اسلام//مضا”يقك ولا مخو”فك اصلها تفرق
رضوي//انا مش بخا”ف من حد
اسلام//ما هو باين علي وشك
رضوي//هو انت مصمم تعصب”ني ليه قولتلك اطلع برا ولا اسيبهالك انا خاالص
اسلام//تعملي اي!! جديده دي وياترا بقي تسيبهالي وتروحي فين
رضوي//في اي مكان هيخلصن”ي منك
اسلام//مع الاسف والله مش هتلاقي المكان ده
رضوي//لا هلاقي لو ربنا خد”ني من وشك
بيت”صدم من كلامها وطريقتهااا لكن بيحاول يظهر عكس كده وبيسكت
اسلام//كلي وهسيبك واخرج
رضوي//طيب يااحنين اطلع وانا هاكل
بيبصلهاا ب عتاب وبيبقي مش فاهم ازاي تكلمه كده ازاي مش واخده بالها انها غلط”انه ولا انها بتزود الموضوع بكلامها اللي بيضا”يقه وان هو اللي من حقه يضا”يق مش هي
♡••••♡
حبيب//سلام عليكم
خديجه//وعليكم السلام ياحبيبي ادخل
حبيب//هو عيسي نزل ولا لسة
خديجه//منزلش لسه ادخل
بيدخل حبيب وبيروح اوضه عيسي بيلاقي واقف في البلاكونة بيتخا*نق هو وام محمد
عيسي//يا ام محمد هضر”بلك محمد والله
ام محمد//تضر”ب مين طيب انزلي يلا
عيسي//رجلي منمله مش فاضي
ام محمد//اشوفك في الشارع وانا هحميك
عيسي//طيب اعمليها يا ام محمد
بيدخل حبيب وبيشد عيسي وهو فقد الامل منه
حبيب//معلش يا ام محمد خليها علينا
ام محمد//عشان خاطرك بس ياا واد يا حليوة انت
حبيب //الله يكرمك
عيسي//كمان بتعاكسي صاحبي فينك يا ابو محمد
بيشد حبيب عيسي وبيقفل البلاكونه وهو باصص علية بقر”ف
حبيب //انت مفيش امل منك يلا
بيرد عليه عيسي وهو بيقعد وبيحط النوت تحت المخده من غير ما حبيب ياخد باله وبيمسك الفون
عيسي//ولا اماني وحياتك
حبيب//ياااظريف
عيسي//كلم عمران كده خلي يجي
حبيب//لا سيب عمران دلوقتي عاوزك في موضوع مهم
عيسي//انا بقول برضو حبيب نازلي ودلوقتي مصلحه مصلحه يعني
حبيب//وانا هعوز منك اي ياا شراب معف”ن انت
بينام عيسي علي السرير وبيحط رجل علي رجل وهو باصص لحبيب
عيسي//هاا اتفضل صدعني
بيخبط”ه حبيب علي رجله بينزلهاا وهو بيرفع راسه عشان يقعد عدل
حبيب //اعدل نفسك كده وركز معايا بدل ما وربنا هجيب ام محمد ونحفل عليك
♡••••♡
اسماء//خير حضرتك طلبتني
بيجاد//اتفضلي اقعدي……عملتي اي في الورق اللي طلبته منك
اسماء//تمام خلصته تحب اجيبه لحضرتك
بيجاد//لا سلميه لندي بره انا كنت عوزك في موضوع تاني
اسماء//اتفضل
بيجاد//اسماء هو انتي مرتبطه
بتتفاجئ اسماء لانها مكنتش متوقعه نهائي سؤال زي دي وبتسكت ومش بتعرف ترد
بيجاد//احم…..هو السؤال ضا”يقك
اسماء//لا مش كده بس يعني….حضرتك بتسأل لية
بيجاد//تفتكري ليه
بتكون متلخبطة مش عارفه ترد السؤال كان غريب بالنسبالها يمكن لان عقلهاا كان واقف عند شخص واحد ف نسيت ان في قدامها غيرو
اسماء//لا مش مرتبطه
بيجاد//متاكده اصل شكلك بيقول عكس كده
اسماء//اكيد انا بس استغربت السؤال مش اكتر فكرت الموضوع بخصوص الشغل
بيجاد//تمام ممكن تديني رقم والدك
♡••••♡
حور//انتي هتنزلي الجامعه امتي
رفيف//مش عارفه حاسة ان حياة الاكل والمرعي وقلة الصانعة دي جميله جدا
حور//مفكرتيش تنزلي شغل
رفيف//مين هيشغلني انا مش متخرجه لسة
حور//اسماء ورضوي ويارا مش متخرجين وشغالين في اماكن كويسة
رفيف//مش عارفه هدور يمكن الاقي
حور//انا لقتهاا حبيب كان بيدور من فترة علي حد يشتغل معااه في المكتب ممكن لو حابه
رفيف//مش عارفه
حور//انتي كل حاجه مش عارفه انا خلاص هقوله مش بمزاجك قومي يلاا اعملي حاجه نشربها
رفيف//ده بيتك انتي علي فكره
حور//فين المشكله عوزه يعني خريطة للشقة التلاجه عندك في المطبخ بس اوعي تيجي جمب الدرج الاخير عشان دي حجات حبيب للجيم ممكن ير”ميني من الشباك فيها
بتدخل رفيف المطبخ عشان تجيب عصير وبيرن فون حور وبترد عليه وبتستغرب لان اسماء دلوقتي بتكون في شغلها
اسماء//اعااااااااااا الحقين”ي ياااااااحور
حور//ودني يخر”بيتك في اي
اسماء//بيجاد
حور//بيجاد ده مديرك صح
اسماء//ااااه سالني انا مرتبطه ولالا وقولتله لا لقيته طلب رقم بابا
حور//وعملتي اي
اسماء//اديته رقم عيسي هعمل اي يعني
حور//وبتصيحي ليه
اسماء//نعم يختي بصيح ليه
حور//اقعدي معاااه واديلة فرصه
اسماء//لو قدامي كنت قعدت فعلاً بس عليكي
حور//يابنتي افهمي مش هيحصل حاجه وبعدين خليكي واقعيه شويه اللي انتي مستنياااه مش شايفك اصلا هتقعدي تستني وانتي مش ضامنه وتتفاجئ وهو بيتجوز وتيجي تصيحي زي دلوقتي كده
مش بيعجبهاا كلام حور وبتكون مش فاهمه ازاي يعني هتوافق علي واحد غيروا اينعم ولا مره كلمها ولا حتي لمح بحاجه بس هي مش ناسية جملة رضوي وانه بيحبها وممكن يكون مستني بس هيجي في الاخر
اسماء//طيب هقفل عشان عندي شغل ولما اخلص هعدي عليكي
بتقفل اسماء وبتقعد وبتفكر في كلامها معقول يكون كلامها صح هو حتى مش شايفها اصلا ممكن يكون في بنت في حياته طيب وبيحبها
بتقعد تفكر كتير افكارها بتوديها وتجيبها وبتبقي مش عارفه تعمل ايه وهيكون غلط لو ارتبطت ووافقت علي بيجاد ولالا بتتعب من التفكير بتحاول تركز في الشغل وترهق نفسها فيه عشان ميكونش في مجال للتفكير في اي حاجه
♡•••♡
يارا//عمران انت فين
عمران//محتاجه حاجه
يارا//عمران انا شكلي بوظت الشغل
عمران//طيب روحي لرضوي
يارا//مجتش النهارده
عمران//انا كنت عارف ان جبته لنفسي 5دقايق وهكون وصلت عندك اطلعي المكتب استنيني فيه ومش محتاج اقول اللاب بتاعك يبقي معاكي
يارا//عيب عليك
بيقفل معاها وبيكون مستغرب هي مجتش ليه بيحاول يرن عليها بيلاقي الفون مقفول بيقلق اكتر وبيكون مش عارف يوصلها ازاي
♡•••••♡
بتكون قاعده سرحانه حاسه انها تعبا*نه بس مش عارفه اي بظبط اللي تع”بها بتقوم من علي السرير بتحس انها مش قادره تقف بتبص لنفسها في المرايا ولما بتشوف حالتها بتعي”ط بتحس ان كل حاجه ضددها وكل حاجه عوزه تكسرهاا وبس مكنش معاها غيره ودلوقتي بقت لوحدها بتقعد وهي بتفتكر ابوها وتصرفاته وكلامه ليها وانها منسيه في حياته اصلا واسلام واخر حاجه قالهالها وكلامه بتحس ان مفيش مقارنة بينهم هي مكنتش بتضا”يق من كلام ابوها لدرجة مكنش فارق معاها لدرجة دي ولا عدم وجوده خلاهاا تحس انها لوحدها
بتحس انه راح وشافت مكانه شخص تاني هي متعرفوش
وبعد ماا اتصدمت في اسلام مبقتش قادره تثق في عمران وخايفة منه بتحبه بس خو”فها اكبر
بتفتكر كلامه معقول الحقيقه اللي موقفتش قدامها وهي صغيره فضلت تتاجل لحد ما كبرت عشات يكبر وجع’ها وهي انها وحيد”ه ومعملتش حاجه غير انها كانت عا’له عليه وقفت عمره وحياته وبس
بتكلم نفسهاا بصوت مسموع وهي قاعده بصه للارض بتفرك ايدها في بعض وهي بتستوعب كل حاجه
//كنتي عا’له عليه حقيقه هو مقالهاش لكنها موجوده دخلت حياة مين ومتعب”ش مني
حتي الشخص اللي قالك انه بيحبك تعبت”ي بخو”فك خو’ف هو مش مضطر يستحمله
وهو قعد جمبي متجوزش مسافرش ساب الشركه اللي كان مبسوط انه اشتغل فيها كنتي شايفه فرحته ولما سابها مجاش في بالك هو سابها ليه
انتي عارفه الوحيد اللي متعب’ش مين الشخص اللي من البدايه لما جيتي الدنيا دي قرر يسيبك ويبعد ده الوحيد اللي متأذ”اش في حاجه
انا اكبر اذ”ي في حياتهم بس يعني ليه
بيدخل اسلام وبيكون سمعها بتكون قاعده علي السرير ضامه رجلهاا وبتفر”ك بصوابع ايدها في بعض لدرجه انها عو”رت ايدها وهي مش حاسه بيقعد قدامها مش بتحس بوجوده بيمسك ايدها عشان تبطل فرك فيهم بتاخد بالها من وجوده
رضوي//اانت بتعمل ايه هنا
اسلام//انتي اللي بتعملي ايه انتي مش حاسة بايدك
بتبصله رضوي وبيكون مستغرب هي بتبص كده ليه وفجاة بتسحب ايدهاا من تحت ايده وبتضر”بة بالقلم
بيتصدم وبيبقي مش مستوعب هي عملت اي قبل ما يستغرب كتير بتكون ضر”بته تانى
رضوي//اول قلم اللي انت ادتهولي
بتسكت بتكون مش قادره تتكلم كل حاجه فيهاا بتر”تعش خا”يفة ومتو”تره وده مخليهاا مش قادره تتكلم او تتحكم في اعصاب ايدها كويس
رضوي//وده عشان اللي عملته وقولتهولي وتشبيهك لياا انت ازاي تعمل كده اصلا كان هيحصل اي لو كلمتني براحه كنت هتخسر اي رد علياا
وبعدين من امتي وانت بتكلمني كده انت من امتي كده انا اصلا مفيش حد معايا غيرك مكنش ينفع تعمل كده انا بقيت لوحد’ي انت عارف اني بخا”اف ابقي لوحدي ومش بثق في حد بس كنت بثق فيك انت اناا ببعد عن الكل بس انت لا انا دايما بقولك اني ولا مره افتكرت طفولتي وندمت ان مكنش معايا اب لان انت كنت في ذكرياتي دي الاب وكل حاجه بتتغير ليه انا كنت خا”يفه من عمران يتغير مش انت
اسلام//طيب اهدي يارضوي
رضوي//متقوليش اهدي ولا تيجي جمبي ابعد عني
بتبعد ايده عنهاا وبتقوم بتقف بعيد عنه وبيحاول يفهمها او يخليها تهدا شويه عشان يقدر يكلمها
اسلام//صدقيني اناا اضا”يقت كده من خو”في عليكي
رضوي//خوفك عليا اداك الحق انك تأذيني ازاي
بتكون واقفه بتحاول تمسح دمو”عها وهي بتتكلم
رضوي//مكنش ينفع تعمل كده مينفعش بجد تتصرف معايا كده ولا ينفع افضل كده انا مش عوزه اشوف وشك وبكر”هك بس لازم تلاقي حل وترجع تاني انا مش عوزاك تعاملني زيه
اسلام//مكنش ينفع يحصل غير كده دلعتك لحد ماا بو”ظتي كنتي بتعملي كل مصيب”ه والتانية واعدل وراكي لحد ما بقيتي مش بتحسي اصلا انتي بتعملي ايه ولا تصرفاتك ممكن تتفهم ازاي ولما حطيتك مره قدام افعالك وقولتلك انتي هتتفهمي ازاي وعملتي اي ده بقي حالك
بيشد”ها من ايدهاا وبيوقفهاا قدام المراياا غص”ب وبيكمل كلامه بعص”بية
اسلام//شايفه شكلك عينك ور”مت وشك كله اتغير جسمك بير”تعش عور”تي ايدك مش عارفه تقولي كلمتين علي بعض الا وتنه”جي قبلهاا كل ده عشان قعدتي فكرتي بس شويه من تصرف واحد عملتي وعرفتك معناااه
ببيبصلهاا وبيمسك كتفها وهو بيحاول يفوقها ويفهمها ان كل ده غلط وانها اصلا غلط”انه
فوقي لنفسك بطلي درامه وانانية دلوقتي لازم احل اللي عملته عشان حضرتك ترضي غرورك وتتعاملي معايا تاني ومتحسيش انك لوحد”ك ليوم واحد
انما كلامك ليا كان عادي ايدك دي اللي مفروض اكسر”هالك بعد اللي عملتي عادي مش قلة ادب
طلوعك فوق معااه كان عادي
كلامه معاكي اصلا في الفون كان عادي
كدبك عادي وتغف”يله ليا عادي كل حاجه انتي بتعمليها عادي وعوزة اللي يطبطب ويقولك لا مش غلطا”نه
وعوزاني اصلح حاضر حبيبتي المره الجايه هاخدك بالحضن واسال الجو فوق حلو ولا كان برد
فوقي بقي انتي مش صغيره انتي مش عيلة عشان تصرفاتك متتحسبش
انتي كبرتي كل حاجه بتعمليها بتتفهم بمعناها الطبيعي وهو مش صغير عشان ابقي قدامه كل يوم وكل شويه وبدل ما يكلمني يطلع بيتهم عشان يرن علي الاستاذه يسألها
رضوي//بس هو مش بيفكر بطريقة حضرتك
اسلام//والسنيوريتا عرفت منين دخلتي دماغه لا فكر كده واكتر كمان كان بيجر”ي وراكي دلوقتي هتجري انتي وراااه بعد ماا يكبر”لك عشان خلاص جاب اخرك وعرف يوصل متعب”ش في حاجه كلمتين في مكالمة طلعتي فوق موافقة اتجوزك بذمتك في ار’خص من كده في واحده تقول لواحد انا موافقه عليك وانا مش عبي”ط هو كلمك وتجاوز حده في الكلام واتكلم براحته وقال اللي عوزه عادي صح
رضوي//لا طبعا
اسلام//متحو”ريش محدش فاهمك قدي وده صاحبي مش هتعرفي دماغه زي بطلي غبى واحد تاني مكاني زمانه ضر”بك لحد ماا قطعت”ي النفس وسابك في الاوضه دي لحد ماا يخل”ص منك انا اللي سايبك عشان مش هتستحملي ضر”به واحده وساكت عشان خا”يف عليكي ف متحاوليش تعيشي بقي دور الضح”ية ده انتي مش ضحي”ة ياا ماما
وعشان تبقي فاهمه عمران ده تنسي لو اتقلب قر”د مش هوافق علية ورجلك دي لو عدت باب الشقه هكسر”هالك والفون بتاعك ده تنسي ولا في شغل ولا جامعة انا غلطا”ن اني من البدايه ادتك ثقة وسبتك براحتك وقولت دي تربيتك يلا محدش هيعرف يضحك عليها ولا تتصرف بطريقه مش كويسه بس طلعت غب”ي انتي المفروض يتقفل عليكي ستين باب
وعوزك تفضلي علي السرير تكملي بقي الفيلم الدرامي بتاعك
بيسيبها اسلام وبيخرج وهو متعصب منها ومن تصرفتها الغريبة بتسمع صوت الباب بتفهم انه نزل
♡•••♡
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رفيف الحب)