Uncategorized

رواية أسدي الحلقة الثانية 2 بقلم ألاء حلمي

 رواية أسدي الحلقة الثانية 2 بقلم ألاء حلمي 

رواية أسدي الحلقة الثانية 2 بقلم ألاء حلمي 

رواية أسدي الحلقة الثانية 2 بقلم ألاء حلمي 

_اسد بحزن ووجع: ملاكى متعمليش فيا كدة انتى عارفة ان بحبك وان مقدرش اسيبك بس مكنتش هقدر اعيش هنا ف الوقت دهه.

=ملاك بقسوة وبرود : وف الاخر سافرت وقدرت وعيشت خمس سنين ولا انا جيت ف بالك مع السلامة ي اسد الكلام ملوش لازمة.

“وسابتة ملاك ودخلت اوضتها وهنا تركت دموعها تنزل بغزارة هيا مهما كان بتحبة”

-تانى يوم الصبح صحيت ملاك وجهزت نفسها عشان تروح المستشفي خرجت ملاك من اوضتها لقت مامتها وباباها واخواتها متجمعين عالسفرة.

=ملاك : صباح الخير.

_الجميع : صباح النور.

_بابا ملاك ببرود : ملاك اسد طلب ايدك امبارح وانت وافقت وكتب الكتاب الخميس الجاى جهزى نفسك.

=ملاك بصدمة : ايهه وانا مش موافقة ي بابا على اسد ومش عاوزة اتجوز دلوقتى.

_باباها ببرود : رايك ملوش اهمية انا وافقت واديت للراجل كلمة خلاص.

وقام سابها ومشي وسط صدمتها هيا فرحانة انها هتتجوز اسد بس لا هيا مش هتسامحه بالسهولة دى.

“خرجت ملاك من المنزل دون كلام وذهبت الى المستشفي وهيا شاردة دخلت الى مكتبها لقت اسد موجود”

=ملاك ببرود : افندم جاى عاوز اى.

_اسد باستفزاز : تؤتؤ اى يحبيبتى هو حد ينفع يكلم جوزه حبيبة كدة.

=ملاك بعصبية : جوز مين ي ابو جوز هو انت فاكر طالما بابا وافق انا موافقة لا طبعا وهما شهرين وهطلق منك.

_اسد ببرود : ايدا وانتى هطلقي نفسك بنفسك بقا ولا اى.

= ملاك ببرود :لا حضرتك الى هطلقنى والا هرفع عليك قضية خلع.

_اسد ببرود : وانا مش هطلق ي ملاكى والى عاوزة تعملية اعملية وورينى.

“وسابها ومشي وهيا اتنهدت وقعدت على المكتب وسرحت ف ذكرياتها مع اسد”

وبعد شويو فاقت من ذكرياتها وراحت تشوف شغلها واخر اليوم روحت ودخلت اوضتها لقت بوكس كبير 

فتحته لقت فستان جميل اوى ومستلزماتة وجواب مكتوب فية  

” ملاگى الحلو انا متأكد انك انتى الى هتحلى الفستان مش الفستان الى حلو.

                                                      أسدك”

عدت الايام جه يوم الخميس يوم كتب الكتاب.

_مامت ملاك دخلت اوضتها وفتحت الشباك : يلا ي ملاك قومى عشان تلحقي تجهزى.

=ملاك بنعاس :اجهز ل اى ي ماما هو النهاردة اى.

_مامتها : النهاردة الخميس ي حبيبتى كتب كتابك النهاردة.

وسابتها وخرجت.

=ملاك بصدمة : هيا قالت اى النهاردة الخميس وبفزع يلهووى يلهوووى النهاردة هبقا مرات اسد يااااه فرحانة اوى وقعدت تتنطت عالسرير بفرح وبعد شوية خلصت روتينها اليومى وخرجت لقت همس ومامتها قالبين البيت وبينضفوا وبيجهزوا البيت عشان كتب الكتاب هيبقا ف البيت”

=ملاك بمرح: اشتغلوا اشتغلوا وخلصوا بسرعة.

_مامتها قلعت الشبشب وحدفتها بية لزق ف وشها : دهه بدل ماتيجي تسعدينا يحيوانة.

=ملاك بوجع:ايدا ي ماما دانت بتنشنى احسن مم اى حد يضرب عالنشان وبعدين اسعدكوا اى انا العروسة يعنى اقعد اتفرج ومعملش حاجة.

لقت ملاك مامتهت بتقلع الشبشب التانى قامت طلعت تجرى عالاوضة بتاعتها والشبشب لزق ف الباب.

=ملاك بمرح من ورهه الباب : ومجاش فيا ومجاش فيا هيهيهيهيهي.

_مامت ملاك ل همس : بزمتك دى واحدة عاقلة وكتب كتابها النهاردة.

همس بمرح : الصراحة لا دنا بنت اختى اعقل منها.

وقضوا اليوم وسط ضحك وسعادة بس يترا ملاك نست الى اسد عملة ولا هتعمل معاه اى.

قبل كتب الكتاب بساعتين جهزت ملاك ولبست الفستان الى اسد جايبة وكان معاه همس واصحاب ليهم وحطت ميك اب خفيف لان هيا اصلا مش محتاجة هيا حلوة بطبيعتها.

وخلصوا وشغلوا اغانى وهيصوا وفجأءو سمعوا صوت زغاريط فعرفوا انهم كتبوا الكتاب وبابا ملاك دخلها هو والمأءون وملاك مضت وبعدين باباها والمأذون طلعوا والبنات باركوا لملاك وسط فرحه من الكل.

_وبعد شوية واكتر الناس روحت دخل اسد لملاك وكانت لوحدها.

وكان رايح يحضنها وقفتة وقالتلة********

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية مالك القدر للكاتبة علياء عبدالله.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!