رواية رد لي اعتباري الفصل العاشر 10 بقلم هبة نبيل
رواية رد لي اعتباري الجزء العاشر
رواية رد لي اعتباري البارت العاشر

رواية رد لي اعتباري الحلقة العاشرة
بعد ان ظهر الشاب وسأل كارما وعلياء اندفعت علياء قائلا…..
علياء: ايوه فيه العيال اللي….قطعت كارما كلام علياء بوضع يدها على فمها في تعلم صديقتها جيدا عندما تغضب ثم قالت…
كارما: لا شكرا جدا في حاجه هو بس حبه استظراف سخيف كده وراح لحاله كده كده احنا ماشين يلا يا عليا
علياء تريد التحدث ولكن مازالت كارما مغلقه فمها بيدها بأحكام حتي خروجهم بره الكافيه ومن الداخل كان الشاب يضحك بشده ثم اختفت تلك الضحكة وارتسمت على وجهة علامات الغضب المخيف وهو يسير في طريقه إلي الطاولة التي يجلس عليها الشابان….
الشاب بغضب مكتوم: قوم انت وهو اطلعو بره الكافيه من غير شوشره وده اسلم ليكم
شاب 1 بستفزاز: ولو مقومناش يعني هتعمل ايه
الشاب: انا مش بحب اعيد كلامي مرتين عشان في المرة التالته مش هتلاقو نفسكو غير ف المستشفي ومتجبسين جمب بعض
شاب 2 بخوف: يلا يا كريم نمشي ده شكله شراني
كريم بتحدي: جرا ايه يايلا متثبت كده انت هتخيب ولا ايه ولا يقدر يعمل حا…. لم يكمل كريم كلامه حتي وجد الطاوله منقلبه عليه هو وصديقه
الشاب: تحب نكمل
جائت فتاة من خلف الشاب وقالت….
الفتاة: مازن خلاص ارجوك انا مش عايزه اي شوشره هنا عشان خاطري وانتو لو سمحت امشو بهدوء
مازن بغضب: انتي بتعتذري لمين يا ملك دول هيمشو وذنبهم على جمبهم لو ممشيوش من قدامي دلوقتي
ملك: مازن عشان خاطري اهدي سمعة الكافيه ارجوك انا اصلا شايفه اللي عملوه من بدري وكان ممكن اطردهم بس فضلت اسكت احسن انت عارف اني مش بحب المشاكل
شاب 2 اخدذ بالفعل كريم وخرج به بره الكافيه
ثم نظر مازن ل ملك نظره مخيفه ارعبتها بشده ثم رحل بغضب تركها خلفه تبكي…
مكان اخر…..
في منزل كارما بعد ان وصلت هي وعلياء أمام المنزل….
علياء: كنتي سبيني عليهم ده انا كنت ها
كارما: باااااس اسكتي هو انا مش عرفاكي انا لو سبتك كان زمانا في القسم دلوقتي 🙂
علياء: لا ابدا ده انا حتي كيوت ده انا كنت هقولهم يا وحشين بس 😌
كارما: يا حلوة 🙂 طب يلا نطلع يا كيوت
علياء بندفاع بعد ماتذكرت كلمة كريم: انا علبه كانز انا مسبتنيش عليهم ليييه
كارما: اخرسي بقي احنا لسه في الشارع
علياء بهدوء مفاجئ: بس شوفتي القمر اللي قالنا في حاجه يا انسات كانت طالعه من بؤقه زي السكر يخربيت جماله
كارما وهي تصعد الدرج هي وعلياء: يابنتي هو اي شنب ماشي على الأرض انتي ماشيه تحبي على نفسك اومال راح فين كابتن ساهر خطشيبك
علياء بهيام: متفكرنيش يا كركر وحشني اوي
كارما: صبرني يارب اطلعي قدامي هتشليني
جهة اخري ….
في فيلا فاديه المنصوري….بعد ان جاء اليها الضيف جالسه يتحدثون سويا….
فاديه بدلع: خلاص يا عصومه نسيتني نسيت فوفه
عصام: مقدرش رجعتي امتي من السفر؟؟
فاديه: بقالي شهر اهو
عصام: ومتطلبنيش أنا كل ده كنت فاكر انك لسه بره
فاديه: واهو طلبتك
عصام: يبقي اكيد وحشتك
فاديه: انت عارف اني مبفكرش بعواطفي انا عايزاك في حاجه تانيه خالص
عصام: استر يارب عايزه ايه يا فاديه؟؟
فاديه بضحكة عاليه: احبك وانت فهمني يا عصومه كارما اكيد فاكرها
عصام بملامح تحولت للحزن قليلا: مالها كارما يا فاديه بتفتحي في القديم ليه؟؟
فاديه: انا مفتحتش في القديم انت اللي فتحت اهو أنا بس قولت اسمها وبعدين مالك زعلت كده ليه اوعي يكون يا عصام بقي عندك قلب ومشاعر وبتحس وكده لا ازعل انت الراجل بتاعي
عصام بنظره احتقار مخفيه: عايزه ايه يا فاديه؟؟
فاديه: ايوه كده هو ده عصومه حبيبي هقولك
جهة اخري….
في فيلا سيف غازي (( منزل عمر ))
كانت سهيله تهبط الدرج ذاهبه إلي صفاء بعد ان ارتدت ملابسها ل يذهبه إلي نزهه سويا حتي اوقفها سيف قائلا….
سيف بتسأؤل: ايه يا سوسكا رايحه فين كده؟؟
سهيله: مفيش خارجه شويه انا وصفاء نشم شويه هوا
سيف: صفاء اه طيب بصي يا سهيله عشان أنا مش مرتاح اللي اسمها صفاء دي لما تيجي تاني ارجوكي متسبهاش لوحدها وتروحي في حته
سهيله: ليه يا سيف بتقول كده أنا مشوفتش من صفاء حاجه وحشه احنا بقالنا سنين مع بعض اول مره تقولي الملحوظه دي حصل حاجه؟؟
سيف: بختصار أنا شوفتها قدام اوضة ابنك وبتحاول تفتح الباب ولما وجهتها قالت حجه خلتني اقلق منها واشك فيها اكتر
سهيله: وهي اي اللي طلعها فوق اصلا
سيف: اديكي قولتيها شوفي انتي بقي الموضوع ده وكويس ان ابنك بيقفل باب اوضته بالمفتاح قبل مايخرج ياما تتقابلو بره البيت ياما يا مرحب بيها بس متسبهاش
سهيله وبدأ الشك يتملك منها اتجاه صفاء: حاضر يا حبيبي انت عندك حق يلا باي اشوفك على خير
سيف بحب: وانتي بخير خلي بالك من نفسك لا اله الا الله
سهيله: وانت كمان ❤ محمد رسول الله
عمر من خلفهم: ياعيني على الرومانسيه هو أنا دايما اجي في وقت غير مناسب كده يا عصافير الحب ولا ايه؟؟
سيف: وله تعالي ورايا على المكتب
عمر: وله يخرابي ده لو حد سمعك بتقولي وله دي في الشركة هيتعمل عليا حفلة العمر كله الغريبه انك بتهزئقني هنا وتحترمني هناك
سيف: خلصت
عمر: ايوه
سيف: ورايا
عمر: حاضر
جهة اخري….
في منزل كارما….. بعد ان دلفه إلي المنزل منذ نصف ساعه استأذنت كارما من علياء وخرجت من الغرفه لتجلس مع والدها على انفراد ودار حوارهم كالأتي…..
كارما: بابا ممكن نتكلم
كمال: اكيد بس قوليلي الاول عملتي ايه الشغل والمقابله كانت عامله ازاي
كارما بختصار: اتقبلت الحمدلله والمقابله كانت لطيفه جدا والمدير شكله بني ادم محترم اوي
كمال: طيب الحمدلله فرحتيني والله
كارما: الحمدلله ممكن نتكلم بقي في الموضوع اللي انا جايه اتكلم فيه؟؟
كمال: عارف يا كارما اللي انتي عايزه تقوليه بس صدقيني هي اللي طبت عليا زي القضا اعمل ايه
كارما: سهله جدا كنت تطردها
كمال: دي بني ادمه بجحه دخلت البيت من غير حتي ماتستأذن
كارما: وذنبي أنا ايه اجي من بره وأنا خنقه الدنيا فيا واشوفها قدامي
كمال: كارما برضو متنسيش انها ام….
كارما بعيون يملؤها الدموع : ارجوك متكملهاش ارجوك
كمال: طب اهدي ياحبيبتي أنا اسف… ثم صمت عندما ارتمت بين احضانه فا بدأ في تهدأتها وحب بأن يغير مجري الحوار ويتحدث معاها عن علياء وبالفعل نجح في تهدئتها وبدات تتفاعل معه وحكت له الموقف الذي حدث معهم في الكافيه وانفجرو سويا في نوبة ضحك هستريه…..
جهة اخري…..
في فيلا فاديه المنصوري…. بعد فاديه قالت ل عصام ماذا تريده ان يفعله
عصام: ده انتي سم يا فوفه ده ابليس يجي يتعلم منك مكفكيش اللي عملتيه فيها زمان دي بنتك مش عدوتك
فاديه: انجز هتنفذ ولا اجيب غيرك
عصام: تمام يا فاديه بس اديني وقتي اللي بتقوليه مش سهل
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رد لي اعتباري)