رواية رد لي اعتباري الفصل السابع 7 بقلم هبة نبيل
رواية رد لي اعتباري الجزء السابع
رواية رد لي اعتباري البارت السابع

رواية رد لي اعتباري الحلقة السابعة
عمر بملل بعد ما ظهرت له الفتاة: دليدا ازيك
دليدا: بخير يا هراب وحشتيني اوي
عمر: انتي اي اللي جاب في الوقت المتأخر ده انتي مش هتبطلي جنانك ده؟؟
دليدا بستفزاز: لا يا حبيبي اولا مش هبطل جنان لان الجنان ده احلي حاجه في الدنيا ثانيا بقي انا اصلا مش جيالك مخصوص انا جايه لطنط سوسو بعد ماخرجت من عندها ولسه همشي لمحت عربيتك فا قولت اقف اسلم عليك
عمر: لا والله اتنزلتي شكرا يا ستي يلا اتفضلي
دليدا وهي بتفتح باب عربيته وهتركب: شكرا يا ميرو
عمر: هو ايه اللي شكرا يا ميرو انتي رايحه فين؟؟
دليدا بالامبالاه: انت مش قولتلي اتفضلي يعني هتوصلني كأي جنتل مان ولا هتسبني اروح لوحدي واركب مواصلات مثلا
عمر بنفاذ صبر: دليدا بقولك ايه انا مش فايق وعايز انام جاي تعبان
دليدا: انا اتكلمت انا بقولك وصلني وارجع نام براحتك
عمر بتأفف: اتفضلي… ثم قال في سره… الله يسامحك يا امي
جهه اخري….
داخل منزل عمر….
كان الاب والام جالسين سويا يتحدثون في مواضيع مختلفه….
الأم بقلق: عمر اتأخر اوي
سيف: اتأخر ايه بس يا سهيله ده لسه الساعه معدتش 12 حتي انتي عايزاه سندريلا ولا ايه وبعدين ابنك ميتخفش عليه يا سوسكا
سهيلة: قلب الأم بقي يا روح سوسكا 😂
سيف: طيب مش هتنامي؟؟
سهيله: الله مانت بتقول لسه بدري وبعدين انا من امتي بنام وحد منكم بره البيت لما ابنك يرجع
سيف بمغازله: مانا موجود
سهيله: سيف
سيف: عيون سيف
سهيله: شوف انت رايح فين
سيف بمزاح وهو يصعد الدرج: بكرا تندم ياجميل
سهيله تبتسم و تضرب كف بكف وتفجئت بمن يقول خلفها: راعيه بدل مايبص بره يا سوسو
سهيله: عمر اي يابني كل ده خضتني عليك
عمر بزهق: هو فيه غيرها ازعاج حياتي
سهيله بضحك: دليدا
عمر: هي زفته
سهيله: يابني خف عليها دي بتحبك
عمر بمزاح: سيبك بس من الكلام ده دلوقتي الراجل اللي فوق ده كان بيعاكسك وانا بره صح…. جاء صوت سيف من اعلي…. سمعك يا حيوان
عمر: حبيب قلبي يا بوب يا شقي يلا يا سوسو اطلعي متقلقيش عليا انا مش في حضانه اي العيله دي…
سيف: مالنا
عمر: زي الفل انت سامعك كده ياحج ماشاء الله مش عايز احسدك
سيف: وانا بقول اوقات مبسمعش كويس ليه بتقر عليا يا حيوان روح نام
عمر: رايح والله رايح انت فاكر ان انا مش نايم ده انا نايم اصلا من ربع ساعه وبحلم كمان
سيف: عيل ظريف
عمر: شكرا تصبح ع خير I wish you a nice time ((أتمنى لك وقتا لطيفا)) …..
جهه اخري ….
في منزل كارما بعد ان وصلت علياء ودلفت داخل المنزل…..
كمال: تعالي يابنتي اتفضلي
علياء: شكرا يا عمو
كمال: تشربي ايه؟؟
علياء: لا ياعمو شكرا تسلملي
كمال: ها قوليلي بقي ايه اللي حصل؟؟
علياء بتردد: عمو كارمااا.. اه.. بصراحه كارما اترفدت
كمال: بتقولي ايه؟؟ اترفدت ازاي يعني هي كان اجرمت ولا اجرمت
علياء بحيره: انا مستغربه جدا من قرارهم ده بس مستر عمار المدير بيقول انها قواعد صارمه جدا وهو حاول يدخل بس محدش استجاب لي
كمال بغضب: بس ده ظلم
علياء: ماهو ده اللي انا جايه عشانه ياعمو بعد طبعا ما اطمن عليها كارما لازم ترفع مظلمه لان مش بالسهوله دي تترفد وتستسلم وكلنا هنشهد معاها
كمال: ربنا يخليكم لبعض يابنتي
علياء: ويديك الصحه ياعمو ممكن ادخلها… ثم لحظت علياء وجود سيدة لم تراها من قبل في المنزل فا تراجعت خطوات قليله للوراء لتكون في سوا كمال ثم قالت…. عمو مين دي؟؟
كمال بأتفف: دي حد مش مهم ضيفه ادخلي انتي يا عليا ل كارما يلا
علياء بأحراج: حاضر بعد اذنك… ودخلت علياء بالفعل غرفه كارما واغلقت الباب خلفها ثم ذهبت وجلست بجانبها وقالت: ايه بقي اللي كل شويه توقعي قلبنا يا محور الكون
كارما ببتسامه: هيفضل لسانك اطول منك كده لحد امتي؟؟
علياء بفضول شديد: هي مين الوليه اللي برا دي؟؟ انا سألت عمو قالي انها حد مش مهم
كارما بحنق: صدقيه هو زي ما قالك كده بظبط وبعدين ايه وليه دي يا بيئه انتي مضيفة طيران انتي 🙂
علياء: لا يابت حوش حوش مبلاش بقي اقل منك بقي عشان الردود اللي بتبقي في دماغي لما حد بيستفزني لو اتقالت مش هبقي مضيفة
كارما بضحك: اومال هتبقي ايه؟؟
علياء بمزاح: هبقي الله يرحمني طبعا هو ده سؤال 😂
كارما وهي تقذفها بالخداديه: اللهم اطولك يا روح
علياء: احم لا خلاص نتكلم جد بقي شويه خليني اقول اللي انا جيالك عشانه
كارما: انجزي
علياء: انا دلوقتي جيالك بموضوعين الأول انا قولته ل عمو بره انك لازم تقدمي مظلمه وكلنا هنمضي عليها وهنشهد معاكي
كارما بعتاب: استني ثواني انتي قولتي ل بابا يا عليا
علياء: ايوه يا كارما كان لازم يعرف ده حقه انتي كنتي ناويه تخبي عليه ولا ايه
كارما: لا كنت اكيد هقوله بس في الوقت المناسب
علياء: مش هتفرق خلاص ف كل الاحوال عرف ده كل البنات قلبنها محزنه ده حتي كابتن ساهر مضايق جدا
كارما بمكر: اهااااا كابتن ساهر الجو
علياء: طب بذمتك ده وقته ياللي ماعندك ريحة الدم
خليني اقول اللي عندي بلا محن وقلة ادب بقي
كارما: بسم الله ماشاء الله نمسك الخشب عقلتي يا علولو
علياء: اي علولو دي ما علينا بطلي رغي بقي وخليني اكمل
كارما: اتنيلي
علياء: شكه في لسانك بصي الموضوع التاني جيبالك فرصة لشغل جديد تسلي نفسك فيه لحد مانرفع المظلمه وتتقبل
كارما: شغل شغل ايه ده؟؟
علياء: دي كل التفاصيل بعتهالك واتس اقريها براحتك وظبطي دنيتك
كارما: بس دي شركة سياحه؟؟
علياء: ايوه اقرأي كويس شركة سياحه محتاجه موظفات يطلعو رحلات مع Regiments ((أفواج))
روحي وقدمي وسلي نفسك انتي مش بتحبي قاعدة البيت
كارما: هي فكرة برضو طب اروح اقدم امتي؟؟
علياء: من بكرا لو حبيتي اصلا هما لحد دلوقتي ملقوش الموظفه اللي فيها كل المواصفات وبعدين فيها سفر برضو وانتي من عشاق السفر ليا واحدة صحبتي بتشتغل هناك هي اللي جابتلي كل المعلومات دي
كارما: لا طلعتي واصله ومسيطره يا بت يا لولو
علياء: تربيتك 😌
كارما: طب يلا اطلعي نامي
علياء: يلا
كارما: يلا ايه هتنامي بهدومك يا تخلف روحي غيري
علياء: اه صح
كارما: مدهوله 🙂
علياء: فين بيجامتااااااااااي يا حراميه
كارما: هتروح فين متلقحه عندك اهي
علياء: طب غمضي عينك
كارما: انتي هتغيري قدامي ماتروحي الحمام ماتزهقنيش بقي
علياء: خلاص هششش رايحه…. وبالفعل خرجت علياء ولكن في طريقها إلي المرحاض سمعت شجار بين كمال وفاديه وعرفت منه هاوية فاديه ثم اكملت طريقها إلي المرحاض……
جهه اخري….
في شرفة المنزل كان واقف كمال ومازال يتشاجر مع فاديه بغضب: قولتلك امشي بقي انتي مابتحسيش مش طيقاكي ولا عايزه تشوفك انتي مصدقه نفسك
فاديه: انا همشي دلوقتي يا كمال بس بنتك هيجلها يوم وهتجيلي بنفسها واوعدك ان اليوم ده هيبقي قريب اوي سلام
كمال بقلق من ثقتها واصرارها: سلام مش مرتاحلك يا فاديه مجيتك مش مجية خير ابدا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رد لي اعتباري)