رواية دكتور نفسي الفصل الخامس 5 بقلم نوران أحمد
رواية دكتور نفسي الجزء الخامس
رواية دكتور نفسي البارت الخامس

رواية دكتور نفسي الحلقة الخامسة
راحو لبيت البنت
اسماعيل : صدقيني يا سلوي يا حبيبتي والله انا مريض ده مش بايدي غصب عني بس بحبك انتي والله
كسر فارس الباب ودخل
فارس : جري اي يا بت انتي في اي شايفه نفسك علي اي ان شاء الله وهو لو بيحب بنات وبيخونك اي اللي يخليه يتمسك بيكي ولا يخطبك مكان لعب بيكي زي الباقي بقولك اي فتحي مخك كدا اللي بيحب حد بيقف جنبه وبيساعده مش بيدور علي اي فرصه ويسيبه ويتلكك وانتي عارفه انه متمسك بيكي وعارفه ان البنات بيحبوه ومستنيين منه اشاره بس ف هتحافظي عليه ولالا
سلوي : انا بحبه وبحب اهتمامه وتمسكه بيا وهقف جنبه وكل حاجه بس بشرط وهو أنه يتجوزني بسرعه وبكدا انا هتاكد أنه بيحبني وهعرف اساعد في علاجه لو في حاجه
اسماعيل : وانا موافق يا قلبي بس انتي تحني عليا بس هتفق مع والدك النهار ده علي ميعاد الفرح يا عمري
مصطفي : انا زهقت من ام الحاله اللي انا فيها اللي مبتخلصش ابدا دي
حطت سلمي أيدها علي كتف مصطفي : عمرك حاسيت بالخيانه ووجع الفراق مش عشان معاك شويه فلوس وحاسس أنهم بيقدرو يخلوك تعمل اللي نفسك فيه ده يبقا خلاص انت بجد مكسور اوي من جوه في حاجه جواك مش قادر تعترف بيها وتطلعها وهي دي النقطه اللي لو قدرت تفتكرها وتطلعها هترتاح لانك هتحس بيها وتعيط صح اسامه قالي اني احاول اساعدك واخليك تطلع اللي جواك ده معقول تكون حاجه ليها علاقه بالاهل
مصطفي : انا مليش حد بس ناجح في شغلي و مرتاح ماديا ومفيش حاجه صعبه ولا وحشه معايا ومعنديش أهل بدأ يمسك دماغه
سلمي : انت كويس شايف اي قول اللي حاسس بيه وشايفه متفضلش ساكت كدا
مصطفي : امي امي لا لا مستحيل لا اللي بشوفه ده مش حقيقيه انا انا مرتاح انا مبسوط معنديش مشاكل لا
سلمي : شايف اي يا مصطفي اعترف باللي جواك وحاسس بيه اتكلم متحاولش تخفي اللي جواك عشان تحس بالراحه
مصطفي : في حد دخل البيت وكسر الباب وقرب علي ابويا وامي دخلت بسرعه تخبيني بعيد كنت شايفها من الدلاب في في حد دبحها دبحها قدامي شوفتها بعيني جه عمي وخدني بره البلد ودخلت في صدمه ناسي كل حاجه
سلمي : اللي شوفته مش شويه انت لازم تعيط متحطش اي حاجه جوه قلبك عشان مينعدمش الاحساس عندك عشان خاطري عيط
بدأ مصطفي يعيط بصوت عالي وهي بتطبطب عليه دخل فارس ومسك ايديها بغضب
فارس : انتي ازاي تلمسي راجل غريب لو شوفتك عملتي الحركه دي تاني انتي حره سلمي انا بغير وبقدر قدامك اسيطر علي اعصابي متخلينيش اعمل اي حاجه تندميني وتندمي عليها المنظر ده مش اشوفه تاني انتي فاهمه
هزت راسها بمعني أه
حضنه مصطفي وفضل يعيط
فارس بضيق : استغفرالله يارب انت من بقيه اهلي يا ابني ما تعيط ولا تغور في داهيه بعيد عني استغفر الله
طبطب عليه فارس بضيق وفرحت سلمي جدا بحنيته
أما في العياده
ناديه : والله يا دكتور ما في حاجه من الكلام اللي بتقولها دي واللهي ما عملت حاجه حتي لو هشحت عمري ما اعمل كدا
اسامه : الموضوع وصل البوليس وانا قلقان عليكي لو في حاجه نلحق نخلصها من دلوقتي انتي غاليا عندي يا ناديه
ناديه : يعز عليا ان انت اللي تقول عليا الكلام ده يا دكتور طول عمري شايفاك اخويا الصغير وتظن فيا كدا شكرا عن اذن حضرتك
اسامه : متزعليش مني يا ناديه انا اخوكي وبخاف عليكي عشان كدا قولت الكلام ده ومش هستغني عنك ابدا
نزل اسامه لعوض
عوض : اي يا بيه اليوم كلياته مش في العياده مالك كفالله الشر في حاجه ولا اي
اسامه : في حد بيهدد المرضي يا عوض بحاجات مش موجوده غير في المكتب والمفتاح دايما معاك أنت انا مش قصدي حاجه بس بقول لو مثلا نسيت المفتاح في حته ولا حاجه لان البوليس عرف وبيعمل تحرياته وانا قلقان علي الناس اللي بحبها وانت منهم طبعا
عوض : الله يطمنك يا ابني انا واثق محدش غريب دخل ولا المفتاح راح اي حته
رن الفون
سيف : اسامه تعالي حالا عرفت مين اللي بيهدد وبيعمل كل ده متتاخرش انا جبته عندي المكتب ولازم تيجي انت بنفسك
راح أسامه بسرعه علي هناك واتصدم لما دخل ولقي اخته
سيف : جنا اختك يا دكتور اسامه هي سبب كل ده شايفاها لعبه وعشان شافت الدكتوره بتاعتها اللي في الجامعه عندك ف جالها فضول وعملت كل ده بهدف التسليه
قرب اسامه منها بحزن وضربها قلم قوي علي وشها ولسه هتتكلم
اسامه : اخرسي مسمعش منك كلمه واحده انا انا اسف يا سيف ممكن نقطع المحضر وانا هعتذر بنفسي ليهم كلهم وهييجو بنفسهم يقولو ليك لو مسامحين ولالا
سيف : كلهم مسامحين وانت ساعدتهم وساعدتنا كتير انسي يا دكتور وياريت بس تعالج اختك تقدر تتفضل
وصل أسامه اخته للبيت وهي منهاره وبتعيط طول الطريق وراح علي بيت خطيبته
امجد : اهلا اهلا يا ابني وفاء عرفتني كل حاجه وانا موافق علي الجواز وان شاء الله هيكون الخميس الجاي
دخل من البوابه
فارس : مش لوحدك يا دكتور احنا كمان انا وسلمي لسه جاي من عند ابوها واجبرته يوافق معاك يوم الخميس
سيف : وانا بتلكك بصراحه انا اللي بعت حد يراقب مكانك وعرفتهم معاك الفرح الخميس ولا اي يا حبيبتي
وليد : انا عرفت باللي عملته جنا انا اللي بعتذر ليك صحابها هما اللي ملو دماغها وهي بجد زعلانه جدا وجبتها وجيت عشان تعتذر منك ومنهم كلهم
جنا : انا اسفه واللهي عرفت غلطتي وعمرها ما هتتكرر تاني سامحوني كلكم
حضنها اسامه وانبسط الكل وسامحو واتعالجو كلهم وجه يوم الفرح وكانو احلي 4 عرايس واحلي 4 عرسان وراحو شقتهم وعاشوا اجمل سنين حياتهم مع بعض وكدا تكون خلصت قصتنا
استنونا في قصه جديده مع السلامه
بقلمي نوران احمد مليجي
تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دكتور نفسي)