روايات

رواية دفاع عن النفس الفصل الرابع 4 بقلم فونا

رواية دفاع عن النفس الفصل الرابع 4 بقلم فونا

رواية دفاع عن النفس الجزء الرابع

رواية دفاع عن النفس البارت الرابع

دفاع عن النفس
دفاع عن النفس

رواية دفاع عن النفس الحلقة الرابعة

كنا خلاص هنطلع برا المكان بس فجأة سمعنا صوت أدهم ظهر من العدم
_مش هسيبك تكسب يا چون
وفي لحظة رفع مسدسه وضرب طلقة تجاهي بس في لمح البصر مريم زقتني وخدتها بدالي
صرخت_مريم
وقعت علي الأرض وكانت بتتنفس بصعوبة
فقولت بعلو صوتي_اسعاف اطلبو اسعاف
لقيتها مسكت ايدي وبصتلي وابتسمت
حاولت اهدي وكنت بتكلم بسرعه_متخافيش يا مريم هتكوني كويسه متخافيش مش هيحصلك حاجه
أتكلمت بتعب_واد يا چون شكلي حبيتك يا منيل
قالت الجملة دي وغمضت عينها
جت عربية الاسعاف ونقلناها بسرعة للمستشفى كنت جنبها وكنت بحاول أكتم الد..م عشان متنز…فش كتير
وصلنا ودخلت العمليات بسرعة
بعد مرور ٤ ساعات كنت قاعد برا الأوضة رايح جاي قلقان وخايف وفجأة الدكتور طلع فجريت عليه
أتكلمت بقلق_هي كويسة صح
أتكلم بتعب_الحمدلله قدرنا نلحقها بس هي دلوقتي هتتنقل للعناية لأنها دخلت في غيبوبة
أبتسمت ودموعي نزلت_الحمدلله أنها بخير
كنت جنبها طول الأيام مسبتهاش لحظة
وفي يوم كنت برا المستشفى بعمل حاجات ودخلت تاني قربت من الأوضة ولقيت دكتور خارج منها
أتخضيت وقربت منه وأتكلمت بقلق_في ايه مريم كويسه!!
_الحمدلله يا حضرة الظابط فاقت
فرحت جدا وفتحت الباب بسرعة ودخلت قربت منها بلهفة_مريم أنتِ كويسة
بصتلي بتعب وابتسمت_الحمدلله يا حضرة الظابط
أبتسمت_حمدلله علي سلامتك
ودخلت الممرضة بعدها ومعاها اكل وسابته وخرجت
_يلا عشان تاكلي
ـ مش جعانة
قطعت حتة من الفراخ_يلا الأكل رايح فين
بصتلي بصدمى_وأنتَ شايفني عيلة قدا….
مكملتش كلامها لما حطيت الأكل في بوقها بصتلي بصدمة فضحكت الصراحه_معلش لازم تاكلي عشان تخفي
بلعت الأكل_أمي أوي
ضحكنا وبدأت تكمل أكلها وخلصت وخدت العلاج ونامت
مرت الأيام كنت جنبها علي طول مش سايبها
_أنتَ ملكش بيت يا چون قولي يعني متخافش
ضحكت_قاعد علي قلبك مش ماشي
قاطع كلامنا خبط علي الباب وبعدين اتفتح وظهر شاب طول بعرض دخل شاف مريم وابتسم_حمدلله علي سلامتك يا مريومه ومد ايده يسلم عليها
فقربت منه وسلمت عليه بدالها وأتكلمت ببرود_مريم
*أفندم
_اسمها مريم
بصلي باستغراب بعدين بصلها وقال_مين ده يا مريم
أبتسمت ببرود_خطيبها
—————————————–
أول ما قال خطيبها بصيتله بصدمة والشاب بصله بصدمة
الشاب اتكلم بحرج_اه تمام حمدلله على سلامتك يا مريم عن اذنكو بقي
وخرج وأنا كنت لسه في حالة صدمة والتاني قعد جنبي بهدوء ولا كأنه قال حاجة!!
_مالك بتبصيلي كده ليه
ـ ايه اللي قولته ده
بصلي ببراءة_قولت ايه
ـ چون متستعبطش
اتنهد وبصلي في عيوني فأرتبكت_بتبصلي كده ليه
_مريم وأنا كمان بحبك
بصيتله بصدمة أكبر!!!
ابتسم وغمزـمش ناسي اللي قولتيه قبل ما يغمي عليكي هناك
بصيتله شوية وكنت بحاول افتكر ايه اللي حصل وهوب!!
برقت من الصدمة وقولت في نفسي_ايه العبط ده أنا إزاي قولت كده
بصلي وضحك علي ريأكشن وشي وأنا وشي أحمر من الكسوف
عدلت نفسي بسرعه وغطيت وشي_عايزة أنام
سمعته بيضحك وفي لحظة كان بيشيل الغطا من علي وشي وغمز_حاسبي لا تفطسي
بدأت اتحسن الحمدلله وأول ما روحت البيت چون أصر نتخطب طبعا مقدرش يقاوم جمالي
وهقولكم سر بيني وبينكم كده أنا واقعة من الدور العاشر
_وبس كده يا حبايب مامي اتخطبنا كام شهر وبابا اصر نتجوز بس طبعا رفضت وفضلت أقوله لاء إحنا منعرفش بعض كويس بس. في الآخر صبر سنة بالعافية
وادينا اهو بقينا في بيت واحد سوا وبقي عندنا أجمل بنوتين في الدنيا وتوتة توتة خلصت الحدوتة
يلا بسرعة بوسة مامي وجري علي الأوضة عشان وقت النوم
بالفعل دخلو البنات الأوضة وأنا طلعت البلكونة دقايق ولقيت چون جنبي وحط شال عليا وقعد جنبي فسندت راسي علي صدره
_طلعتي عيني عشان ترضي نتجوز
ضحكت_خلاص بقي قلبك أبيض وبعدين كنت بتدلع عليك
باس راسي بحنان_ومالو ادلع يا جميل براحتك
#تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دفاع عن النفس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى