روايات

رواية خيانة روح الفصل الخامس 5 بقلم دينا رأفت

رواية خيانة روح الفصل الخامس 5 بقلم دينا رأفت

رواية خيانة روح البارت الخامس

رواية خيانة روح الجزء الخامس

رواية خيانة روح
رواية خيانة روح

رواية خيانة روح الحلقة الخامسة

عمر وأخواته وصلو البيت عنده ولاقوه نازل ليهم بكل بجاحة وقال بترحيب مزيف اهلا بيكو يا شباب ،ياه من زمان ماجيتوش ليا هنا .
،عمار بغضب ه-جم عليه وض-ربه بكل قوته لحد ما كان هيطلع في الروح .
وقال بتوعد وبصوت هز المكان ،قسما بالله لهوريك اسود ايام حياتك ،هخليك تتمنى الم-وت يا واطي وكل الخير اللي شفته معانا هطلعو بلى ازرق على دماغك ،.
تامر حاول يتكلم بتعب وبقوة مزيفه ،ماتقدرش تمسني بحاجه ،اخرك تخرج فيا غ-ضبك ،بصلهم التلاتة باستفزاز ،انا عارف انكو مبتعرفوش غير التطاول بالأيد بس ،ضحك وكمل بتحدي ،انا مامن نفسي كويس اوي وعامل حسابي على كل حاجة وانتو بقيتو على البلاطة وده اللي بسعى ليه من زمان .
،بص ل عدي بسخرية وقال باستهزاء ،جرى ايه يا حكيم زمانك مشتشوف حل لهمجية الشخص ده ،يرضيك وشي بقى عجينة ومشهعرف امشي بيه وسط الناس وانا مسافر ،تحامل على وجع جسمه وقال بشماتة ،ماهو انا قررت اني اهاجر من مصر للابد ،وكويس اني شفتكو ،يلا ابقو بلغو نوجا سلامي .
،عدي شاور لعمار يسكت وميردش على كلامه ،عمر كان مذهول من اللي شايفه ،ودارت في دماغه اسئلة كتير وكان لازم يلاقي لها أجوبة ،قرب منه ببطء وفضل يبصله اوي عشان يشوف فين صاحبه وعشرة عمره .
،مكنش عارف يسأله في ايه قبل ايه ،حس في اللحظة دي بعجز مالوش مثيل ،اتمنى من ربنا ياخد روحه عشان يتخلص من العذاب ده ،.
حاول يتماسك عشان ميضعفش اصاده وقال بجمود رغم نزيف روحه ودمار قلبه ،ليه عملت كدا يا تامر؟. ،صوته اتهز غصب عنه وقال بقهر شفت مني اي وحش عشان تدمرني اوي كدا ،ده انا كنت بعتبرك كل حاجة .
،لما تعبت في ثانوي وجاتلك حمة انا فضلت اذاكرلك لحد اخر يوم قبل امتحانك وبسببك شيلت السنة عشان ماكنتش مذاكر .
،اخد نفس طويل وقعد لأن خاف رجليه تخونه وقال بوجع ،ساعتها اقسم بالله مازعلت وقلت اهم حاجه أنه نجح ماهو اخويا الكبير وعديت الموضوع رغم ضيق امي وخناقتها معايا ،بس كل ده مهمنيش بس انت عمرك ما كنت جانبي في وقت شدة أو فرح .
،فاكر لما طلبت منك مساعدة وقت ما كنت مسافر لشغل عشان كنت مضغوط في تجهيز فرحي وكان نفسي تبقى معايا ،زعقتليا وقلت بغضب ما تبطل شغل التفاهة ده بقى ،هو انت شايفني بلعب انا بشتغل لشركتكو فمن الطبيعي تبقى مقدر تعبي ده ،مشتقولي فرحي وعايزك تكون جنبي وشغل الاطفال ده ،وبعدين اخواتك معاك هتعوزني في ايه ،.
سكت وافتكر الف موقف ليه كلهم ندالة وقلة اصل ،الحقيقة ظهرت اصاده بوضوح واحدة واحدة ودماغه لقتله ألف تفسير لكرهه اللي اكتشفه لما ركز دلوقتي بس ،زعقله وقال بصدمة واستفهام انطق بقولك .
،تامر بكره عايز تعرف ليه؟.” ،بصله بغضب وقال بحقد ،عشان بكرهك يا عمر وبحقد عليك في كل حاجه ،بصلهم كلهم وكمل بجحود ،انا شمتان فيكو بشكل عمركو ماهتتخيلوه .
،كنت بتمنى اي فرصة عشان اقضي عليكو ،كنت بتمنى ليكو الأذى في كل لحظة ،كمل بضيق حاولت افرق بينكو الف مرة بس معرفتش ،بستغرب انتو ازاي عندكو انتماء لبعض اوي كدا .
،رجع بنظراته لعمر وقال بغل ،انت بقى كنت اكتر واحد بحسدك ،كنت بسال نفسي كتير ،ليه تبقى احسن مني ،ليه الكل بيحبك انت وبيحترموك ،ليه تاخد كل المدح وتبقى ظاهر في الصورة دايما ،ليه تبقى الكل في الكل ومتحكم في ابسط الامور وانا لا ،كمل بعصبية ،اشمعنا انا اهلي يموتو وانت تعيش مع أهلك ويبقى عندك اخوات وانا قاعد وسطكو زي الغريب ،ليه العيال يتريقو عليا ويفضلو يفكروني اني يتيم وان امي ميتة وان امكو مش امي .
،عدي بصدمة بس ماما عمرها ما قصرت معاك ،دي بتقول في كل مكان أن عندها اربع عيال ،عمرها مافرقت بينا في المعاملة ،وعمر بيحرص انك تبقى جانبه في كل لحظة ،كمل بذهول انت ازاي جواك كل الشر ده؟ ،مستحيل تبقى شخص طبيعي زينا .
كمل باستنكار ،انت شايل كل ده في قلبك طول الوقت وبتبتسم في وشنا عادي .
،اخد نفس طويل وقال باستياء ،بجد انا مشعارف ارد على كمية السواد اللي مالياك دي بايه ،حاسس أن اي رد هقوله هبقى بح-رق دمي على الفاضي. ،جحودك خلاك تصدق الكذبة وتعيش فيها ،بصله بقرف ،وقال بنفور ،انا كنت بحاول التمس ليك ألف عذر لما كان بيصدر منك اي تصرف مشين في حقنا .
،كنت بقول يمكن مايقصدش ،ده بيحبنا وعمر الأذى ماخطرله على بال ، بس الواضح ليا دلوقتي أن كل ده كان مجرد تمهيد لضربتك الكبيرة اللي عملتها ،عمر كان مصدوم ومشقادر حتى يتكلم ،معقول الضربة تيجي من اقرب حد ليه ،طب هو ليه فكر كدا ،هو من امتا حد فيهم حسسه باليتم اللي قال عليه ،حاول يفهم منه اكتر وقال بوجع ،طب انا وبتكرهني اوي زي ما بتقول ،طب ليه دمرت الشركة اللي تعبنا فيها رغم انك عارف أن ماما هتزعل وه-تنهار لو عرفت؟.
،سكت شويا وقال باستفهام قولي مجاش في بالك وانت بتخطط انك تقضي علينا تفتكر لها حاجه كويسة عملتها ليك؟. ،دي كانت بتسهر تخدمك وانت بتذاكر أو تعبان ،بتحبك زينا ،يبقى ليه عملت كدا؟.،تامر بغضب ،عملت كدا عشان تكفيكم شري ،قالت لنفسها يا عيني ده محروم ويتيم اهو نعطف عليه ون-كسر سمه عشان ميبصش لولادنا في عيشتهم .
،وابوك أن كان ساعد في دراستي فكان عنده سبب مقنع ،قالك نطهر مالنا وبدل ما نخرج زكاة للفقرا ده اولى اهو يتيم وهناخد فيه ثواب .
،كمل بكره ،انا بكرههم كره العمى وفرحت من قلبي لما ابوك مات ،وبدعي على امك تحصله قريب ،.
عدي بغضب قرب منه ورفع أيده ونزل بيها على وشه بكف وقعه على الأرض ورفعه بالقوة وقال بشر اخرس يا حقير ،واياك تجيب سيرة اهلي بأي كلمة ،انت اللي ضميرك ميت وقلبك حجر عشان كدا ظنيت فيهم السوء ،ومستغرب اوي أن عمر محبوب والأول في كل حاجه ،ضحك بسخرية ،طب ما ده شيء طبيعي ،ببساطة لانه طيب وقلبه مليه الخير ونيته صافية وعمره ما انكر خير عمله حد فيه ،مشواطي وقظر زيك عض كل ايد اتمدت له بخير ،لو شبهتك بالكلب هبقى بظلمه عنك ،تامر مكانش عارف ينطق من كتر الدم اللي نازل من وشه بس قرر أنه لازم يوجع عمر باخر كارت ،رفع عينه وقال بتشفي ،ماهو طيب لدرجة العبط ،والدليل فضيحته اللي ام طليقته عملتهاله في البلد ،سكت شويا وقال بضحك رغم وجع جسمه ،وده بعد معرفتها انه معيوب ومطلعش راجل ومشهيقدر يجيب عيال خالص ،مشبس كدا ،ده انا فرحت فيه من قلبي لما عرفت انها اخدت كل حاجه وكان ناقص تخلع الشبابيك لو قدرت ،.
اخد نفس طويل بفرحه وقال بشماتة ،انا انهارده حسيت اني اتولدت من جديد ،عشان حققت كل اللي نفسي فيه ،الشركة انهارت وانا اخيرا خرجت كل اللي كان كاتم على نفسي من سنين ،.
عدي باشمئزاز انت مريض بداء الحقد وصدقني اكيد هتتحاسب كويس على كل اللي عملته ،مسك عمر اللي استسلم ومبقاش فيه حيل يسمع اكتر من كدا ،وقبل ما يمشي قال له بسخرية يارب تكون مبسوط بافعالك دي انا همشي وهنتقابل تاني وساعتها هشوف جحودك هيوصلك لفين ،وفعلا اخد عمر ومشي واستغرب أن عمار ساكت طول القعدة ،وصل اخوه للعربية ورجع لقاه لسه على وضعه ونظراته متوجهة لتامر بطريقة مريبة ،وبدون سابق إنذار قام وشده وفضل يضرب فيه بطريقة وحشية .
،ومع أنه ضربه اول ما جه بس المرة دي كانت مختلفه ،كان بياخد حق إهانة أهله وشكه فيهم بالباطل ،شماته في اللي حصل لأخوه وحقده عليه ،شركتهم اللي دمرها وضيع تعبهم ،كره ليهم وسعيه لتفرقتهم باي شكل ،كان بيهزي زي المجنون ،هقتلك يالا ،انت عارف ده مين ده عمر السعدني اللي ضافره برقبة الف من عينتك والله لهخرج كل طاقتي عليك ،هخليك تتمنى الرحمة عشان تخلص من اللي هعمله فيك .
،تامر اتاكد في اللحظة دي أنه ميت ميت ،كان مرعوب من غضب عمار ،كان بيدعي ربنا تحصل حاجه تبعد شيطانه عنه ،عدي معرفش يوقفه عشان لو عمل كدا ممكن عمار يعاند وينهي عليه فورا ،بس حمد ربنا لما شاف عمر جاله بسرعه وشده بعنف من عليه وهو تقريبا شبه بيق-تله ، زعق بصوته كله بلاش يا عمار عشان خاطري ،انا مشهقدر اتحمل انك تدخل السجن في واحد زيه سيبه يغور بشره ،عمار حاول يهدى وبعد شويا خرج فونه وكلم كذا واحد عشان يجو ياخدوه لانه لسه مصفاش حسابه معاه ،وفعلا في خلال فترة قصيرة جم اخدوه لمكان بعيد ،ولما عدي سأله باستغراب ،هو انت ناوي على ايه يا عمار؟. ،قرب منه وهمس بخفوت ،بلاش نتكلم دلوقتي يا عدي ،انا ماصدقت اني أقنعت اخوك اني جبت الرجالة دول عشان ياخدوه يعالجوه ،عدي سكت لأن عمر مشمستحمل اي ضغط عليه خالص
،ركبو ومحدش قدر يفتح بقه بحرف ،
ولما وصلو عمر دخل اوضته وعمار رجع الشركة عشان يجمع أغراضهم قبل ما ياخدو المقر ،وعدي شرح لامه كل حاجه ولما سمعت فضلت تصرخ لحد ما أغمي عليها ،فوقها واداها دواها ونيمها في سريرها
،عمر بمجرد ما عرف قعد جنبها بسكوت تام ،عيونه متعلقة بيها بدموع رافضة تنزل
وقال باعتذار انا اسف ليكي يا ماما ،انتي تعبتي كتير وقلبك وجعك عشاني ،مسك أيدها وقال بضياع ،انا مشعارف اتنفس حتى ،انا مبقتش حاسس بروحي وقلبي من كل الالم اللي بقى معششش فيهم ،.
قومي عشان تاخديني في حضنك ،انا محتاجلك اوي تواسيني واهرب من كل الدنيا معاكي ،.
فتحت عيونها وقالت بوهن انا كويسة ماتقلقش عليا يا ضي عيني ، .
حاو يبتسم وقال بفرحة مزيفه ،انا كدا هطمن وهرمي كل حاجه ورايا طالما انتي بخير يا ست الكل ،.
فردت أيدها بدون كلام كدعوة منها أنه يقرب ،عمر فضل جامد شويا وبعدين رمى نفسه في حضنها وسمح لدموعه انها تنزل بغزارة ،.
ضمته بقوة وفضلت تمسد على رأسه بحنان وهي بتتحسبن على كل اللي اذوه ودمرو روحه ،صرخاته عليت بشكل يقطع القلوب ،جسمه بيرتجف بطريقه صعبة جدا ،عمال يهزي بكلام مش مفهوم من كتر الصدمة ،كل البيت جم على صوته وعيونهم كلها دموع عشانه ،.
عدي سحبه من حضن أمه اللي مقدرتش تتحمل انهياره واغني عليها تاني والبنات عملو ليها اللازم ،.عدي حضنه وفضل يهدي فيه وقال بدموع ،عشان خاطري متعملش في نفسك كدا ،صدقني ربنا بيحبك وبيكشف ليك اعداءك عشان متفضلش عايش مخدوع فيهم وهما بيكرهوك وعاملين حبايبك ،.
بص لعيونه وقال بدعم ،احنا معاك وعمرنا ماهنسيبك ابدا ،.
اخد نفس طويل ومسح دموعه بعنف ،وهزه بقوة ،عمر انت مينفعش تضعف كدا انت قوي وهتعدي من المحنة دي كمان ،دي ابتلاءات من ربنا عشان يختبر صبرك ،عمر بانهاك عدي عايز ابقى لوحدي إذا سمحت ،.
دخله أوضته من سكات وقال برجاء وهو ضمه اوي ومحاوطه ،انا خلاص هسكت خالص ،صوته اتهز ،بس بالله عليك خليني جنبك ،عمر هز دماغه بموافقة ورجع حطها على كتف اخوه ،عدي جاب مصحف وفضل يقرء بصوت عالي لحد ما اتاكد أنه راح في النوم ،.
عدله وفضل معاه مفارقهوش ولا لحظة واحدة ،
بعد فترة عمار عالج فيها تامر من كل جروحه وخلاه يمشي ،تامر استغرب جدا من تصرفه ده ،بس بمجرد ما وصل بيته وقعد فيه يومين يرتب أوراقه من جديد عشان يحط خطة يهرب من عمر وأخواته ،لقى البوليس بيخبط عليه ودخل فتش البيت كله ،
كان مذهول بس مقدرش ينطق بحرف ،واتصدم حرفيا وقلبه وقع في رجليه لما شاف العساكر مطلعين من خزنة مكتبه كمية مخ-درات وكوك وهر-وين وكافة الأنواع من الحبوب الغير قانونية ،
صرخ بكل قوته عشان يثبت ليهم أن كل الممنوعات دي مشبتاعته ،بس الظابط ضربه كذا كف واهانه بافظع الألفاظ
،وخرج معاهم ذليل ومتكلبش ،عمار اخد نفس طويل وبص لإخواته اللي إقنعهم بالعافية يجو معاه يشوفو بعينهم انتقام ربنا ،قال بجبروت اخد الحق حرفه ومكانش ينفع اعدي كل جرايمه في حقنا من غير ما اندمه الف مرة عشان يتربى ،قرب من عمر وقاله بوجع ،اوعى تكون فاكر أن ضعفك وانهيار ماما اللي مبقتش قادرة تقوم من السرير ده كان سهل عليا ،
كمل بحقد أقسمت بالله اني لازم ادمره بطريقه تجيب مناخيره الأرض ،زعق بحدة ،فوق مينفعش تفضل طيب تاني ،الدنيا دي زي الغابة واللي زيك هيتهرسو فيها ،عدي زقه بعنف اخرس متقولش كدا ،عمر مش سازج ابدا ولا ضعيف هو مصدوم شويا وهيبقى كويس ،
كمل بنصح اوعى تتغير ابدا يا عمر خليك رؤوف وعندك رحمة وخد من كل اللي حصل دفعة تبدء بيها من جديد ،هدي وبص ل عمار ،انا مشمعترض ابدا على كل اللي عملته ،بس طمني انت ممكن تتكشف
،عمار بثقة ماتقلقش عليا ،انا جبت الحرز ده من ظابط صاحبي واللواء بتاعه لما حكاله موضوعي اضايق جدا وقرر أنه يساعدني في كل الإجراءات ،
عدي بذهول طول عمرك عبقري ودماغك سم ،عمار بمرح بص انا هعتبره مدح عشان مزعلكش ،
عمر اخد نفس طويل وقال بهدوء ،انت صح في انتقامك ده يا عمار ،سكت شويا وقال بخبث ودلوقتي خلينا نروح نزور العريس بعيش وحلاوة ،عمار ضرب كفه بكف عمر وقال بصياح ايوا بقى يا كبير خليك معايا على الخط ،
وفعلا بعد يومين راحو له وبمجرد ما شافهم بص في الأرض وقال بغيظ ،اكيد انت السبب يا عمار ،عشان قلبك حديد ومستحيل تسيب حقك ،عمار صقف بايده وقال بشماتة برافو عليك طلعت زكي وفاهمني كويس ،شده بعنف وقال بشر ،انا ممكن كنت خلصت عليك وقتي ومشهاخد يوم واحد ،بس لقيت أن الموت رحمة لاشكالك ،خليك هنا عشان تعفن في السجن واحنا ،بص لعمر وعدي وقال بيقين وحسن ظن كبير بالله ،صدقني هنطخطى كل ده وهنبدء تاني وهنرجع بقوة أكبر من اللي ممكن خيالك يصورهولك ،.
عمر بعده عن ايد اخوه وقال بقرف ،انا همشي ومشهعبرك بولا كلمة ،شكلك مهزوم وعلامات الضرب على وشك تغنيني عن كل اللي كنت هقوله ،
عدي بكره روح ربنا لا يسامحك دنيا ولا آخره ،خرجو التلاتة وقررو يروحو البيت يطمنو على امهم ،كانت فترة صعبة جدا على عمر اللي الدنيا عمالة تهد فيه بكل قوتها ،كان مستعد يعدي كل ده بس اللي كسره وقتل روحه بدل المرة مليون هو مرضه اللي اكتشفه،
واللي فضل يتعالج منه اكتر من سنتين ،السرطان قضى على كل ذرة تحمل عنده ،اخد كيماوي بشكل مكثف عشان المرض اللعين ده مينتشرش في باقي أجهزة الجسم ،امه وأخواته كانو مقهورين عشانه ،معقول في واحد تجيله كم الابتلاءات دي ورى بعضها ،الكل زعل جدا عشانه واهل البلد جم زاروه ،
وكان في دكتور أورام كويس اوي هو اللي بيتابع معاه والغريب أنه كان بيبقى رافض يكمل جلسات بس هو بيقدر يقنعه بطريقته وكان ليه التأثير الاقوى عليه ،
وبمرور الوقت عمر اتعافى من المرض وبقى كويس ،في الفترة دي عمار وعدي قدرو يبنو اسمهم من جديد ولأن في رجال أعمال بيحبو عمر جدا دعموهم بكل اللي يقدرو عليه ،وفي خلال سنة واحدة بقت شركتهم علامة تجارية وصيطها مسمع في مصر كلها ،
عمر قرر أنه يعافر في الدنيا وياخد سعادته منها بالعافية ،وطالما ربنا مد في عمره هيشتغل بكامل تركيزه عشان يثبت لكل اللي اذوه وشمتو في أزماته أنه يقدر يفوت في الحديد ،هيحفر اسمه في الصخر وكل اللي مر بيه هيحطه كحافز يكبر بيه اكتر واكتر ،وبالفعل حقق انجازات كتير في مدة قصيرة جدا والكل بقى مافيش على لسانهم غير اسم المهندس عمر وحش الالكترونيات في البلد كلها ،ومن اللحظة دي هيبدء ينول كل مكافاءت صبره وعوضه من الدنيا هيجي لحد عنده وبدون أدنى مجهود ،العصر الذهبي في حياته بدء بعد آخر جلسة كيمو ،
عمر السعدني ودع كل أحزانه عشان ياخد نصيبه من كل السعادة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خيانة روح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى