روايات

رواية للعشق رأي اخر الفصل الأول 1 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية للعشق رأي اخر الفصل الأول 1 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية للعشق رأي اخر الجزء الأول

رواية للعشق رأي اخر البارت الأول

رواية للعشق رأي اخر الحلقة الأولى

جابر : هشش انتي خايفه وانتي معايا.. بلاش عياط ياحبيبتي….
ميس بدموع: انا زعلانه اني سيبت بيت اهلي بالطريقه دي..
جابر : ما انا خطبتك ولا مليون مره لابابا راضي ولا ابوكي راضي وانا مش هسيبك تضيعي من ايدي كده وتتجوزي سامح ابن ال****
ميس :دلوقتي هنروح فين..
جابربابتسامه:هنطير نروح البندقيه مدينة العشاق ايه رايك..
ميس :بس هما مش هيعرفوا يوصلولنا هناك..مش كده
جابر: حتى لو عرفوا انتي مراتي ياميس متخافيش يا حبيبتي كفايه عياط بقى ..قطعتي قلبي..
ميس :بس انا خايفه..
جابر :تخافي وانا معاكي..لا لا كده هزعل ليكمل بغمزه بعدين ايه ..مش احنا اتجوزنا ..
ميس نظرت اليه باستفهام .
جابر :طب مفيش حاجه كده والا كده..

 

 

ميس انت ليك نفس بالوقت ده.
جابر :اصلا الحاجات دي مالهاش وقت ليقبلها بحب وعشق.
ابتعدت عنه بحرج بس بقى يلاا خلينا نمشي .
جابر :نمشي ايه يابنت عمي..بعد ده انا عايز نكمل ايه رايك..
ميس :ياجابر امشي والله لو مسكونا دلوقتي هيقتلونا..
جابر :هسيبك بمزاج..بس مش على طول..
ميس بضحك : ماشي بس بسرعه..
جابر بابتسامه :يلاا متزقيش..ليشغل السيارة وينطلق الى المطار..ثم الى..مدينة العشاق…💓
__
في الصباح الجميع يجهز لزفاف سماح وميس.لكن الصدمه تلك الرسالة التي تركتها..ميس لعائلتها
((بابا ثائر سامحوني انا اخترت الشخص اللي حبيته جابر ابن عمي واتجوزته متدورش علينا عشان احنا سافرنا خلاص انسونا وسيبونا نعيش حياتنا زي محنا عايزين.بعيد عن الكره اللي عايزين تغرسوه فينا..سامحوني ..بحبك انت وثائر متزعلوش مني بس انا مشيت ورا اللي اختاره قلبي.ومقدرش ابعد عنه.))
جحظت عيناه بغضب وهم بالمغادرة ليمسكه والده على فين..
على فين يعني هروح اجيبها من شعرها..واربيها من الاول
عدنان :اهدى يا ثائر..

 

 

ثائر :اهدى ايه يابابا….زياد يازياد..
زياد :اوامرك يا باشا حضروا العربيات وجيبوا الرجاله عندنا مشوار..
عدنان :يابني..
ثائر :ايه يابابا انت هتسيبها كده ..اكيد مش هينفع..ليغادر ومعه سيارات كثر..
___
أما في منزل والد جابر
نعمان :عملها اخوك وخطف البنت..
جبر :متقلقش يابابا انا هروح ادور عليهم واجيبهم ونشوف حل للمصيبه دي..
نعمان : بسرعه يا بني لحسن انا خايف يمسكوه ويقتلوه..
جبر: ان شاء الله ..كل حاجه هتكون بخير..
نعمان : يارب يابني بسرعه خد الرجاله ودور عليه وانا كمان هاخد الرجال وادور..
جبر:حاضر يا بابا حاضر…
___
بعد فترة عادت الى منزل والدها ..سقطت كتبها على الارض لترتعب فقد.كان المنزل مقلوبا راسا على عقب..لتعود إلى الوراء بصدمه من منظر منزلها لكنها ارتطمت بصدر ثائر العريض الذي كان الغضب يعميه..انتي بقى بنت عمنا مش كده..
ليلى :سيب بنتي سيبها ياحيوان..
ثائر:وابنك ماسبش اختي ليه..
ليلى :اهربي ياعبير ..حاولت الفرار..لكنه امسك ذراعها بعنف

 

 

انت ميين قالتها عبير وهي ترتجف.
ثائر ببرود :ابن عمك ليجذبها من شعرها وجرها.خلفه.وسط صرخاتها دون سامع لها والدتها تتتبعها لكنه امر رجاله بايقافها ..رماها داخل السياره حاولت المقاومه دون جدوى شغل السيارة بجنون حاولت ايقاف السيارة لكنه صفعها لتشعر بالدوار..هادرا اقسم بالله لو ماعقلتيش لأكون قاتلك دلوقتي..
عبير ببكاء وشهقات :عايز مني ايه.لتصرخ باسماء اخوتها تستنجد بهم .ياجابر وياجبر الحقوني..
امسك ثائر شعره ليضرب رأسها ويغمى عليها: اخرسي بقى….أكمل قيادته بجنون..حتى وصل المنزل حملها وصعد بها ليرميها على السرير ويغلق الباب بالمفتاح..وسط صدمة والده..
عدنان :اختك فين..بنتي فين ومين دي..
ثائر :دي هيا اللي هتجيب ميس ودلوقتي..
أخبر رجاله بمحاوطه القصر ووووو
لم يمضي الكثير من الوقت حتى اقتحم جبر منزلهم..يصرخ باسم اخته..عبير ياعبير..
وقف بوجهها ثائر ببرود اهلا بابن عمي..
هجم عليه ليلكمه انت اجننت تخطف اختي. العيله الصغيره
ليدفعه الاخر ويرد له اللكمه..:واخوك كمان خطف اختي والا
حلال عليكم وحرام عليا…
جبر :عبير مالهاش ذنب متفهم بقى..هما بيحبوا بعض.واتجوزوا عبير ذنبها ايه..
ثائر ببرود :عشان انا وعبير كمان هنتجوز..
جبر :مش هيحصل على جثتي..

 

 

دخل في تلك اللحظه نعمان..لينظر الى اخاها..
نعمان: بنتي فين ياعدنان..
عدنان :انا اللي لازم اسالك بنتي فين…
ثائر :بنتك بالحفظ والصون ومش هتاخدوها الا لما ترجعو ميس وال***جابر…قالها ثائر.
نعمان :منعرفش هو فين..
اخرج جبر مسدسه وصوبه نحو ثائر اختي ..فين لحسن يمين باللله لاقتلك.وووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية للعشق رأي اخر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى