رواية حنين الفهد الفصل السادس 6 بقلم صباح صابر
رواية حنين الفهد الجزء السادس
رواية حنين الفهد البارت السادس

رواية حنين الفهد الحلقة السادسة
وصلوا المسجد
فهد : ادخلي وخلي التليفون معاكي كلميني بعد ما تخلصي
حنين :حاضر
نزلت ودخلت المكان المخصص للحريم وهو دخل المكان المخصص للرجال بعد مرور فتره خلصوا صلاه خرجت من المسجد و رنت على فهد بس ما ردتش اتنهدت ووقفت عند العربيه مستنيه فهد الي جي هو وماسك ايد راجل عجوز بيسنته
فهد : فين عربيتك يا حاج
الراجل : انا بيتي قريب من هنا تعبتك يا حبيبي معايا
فهد : انت تعبان انا هوصلك
فهد فتح باب العربيه والراجل ركب جنب فهد واللي هو مكان حنين حنين من غير ما تتكلم ولا تنطق بحرف ركبت وراء
وصل الشخص قدام بيته نزل ودخل
فهد : تقدري تركبي قدام لو عايزه حنين : لا مش عايزه يا فهد
فهد: عنك ما عوزتي ما تركبيش يا حنين
نفخت وبعد مرور فتره وصلوا قدام البيت نزلت حنين هي متضايقه ومخنوقه دخلوا وهي طلعت على فوق وغيرت هدومها ولبست هدوم بيتي ونزلت تحت لسه هتدخل المطبخ مسكها فهد من درعها
فهد: مال وشك قالبه ليه
حنين: اديك قلت ده وشي قلبه زي ما عايزه
فهد : جهزي الفطار انتي ما تهمنيش اذ كنتي قالبه وشك ولا لا دخلت حنين جهزت الفطار وبعدين حطيت الفطار نزل فهد وقاعد وبدا يفطر حنين كانت لسه هتدخل فهد انتي يا زفته
حنين: عايز ايه يا فهد
فهد :هكون عايز ايه منك يعني اطلعي فوق ادي الموبايل
حنين هي وطالعه على السلم وبتبرطم با الكلام وانا اللي كنت فاكره هيقول لي اقعدي افطري معايا
و جابت الموبايل ونزلت حنين خد فهد: هتقعدي كتير تقولي لي خد ما تحطيه حنين حطت التليفون وطلعت وهي متضايق وزعلانه انه بيعملها كده حنين وهي بتسال نفسها ايه حبيتيه يا حنين حبيتي الشخص اللي عشتي خايفه وموعوبه منه انه يشوفك ماشيه في الشارع مش كويس او لبسك مش كويس و الشخص اللي حبيتيه حب ثلاث سنين نسيتيي نسيتي وعدك لمحمد نامت على السرير ودموعها نزلت هي خلاص تعبت مش قادره تكمل مش عارفه ترضّى نفسها دخل فهد
بص فهد و هو مش عارف يقول لها ايه ومحتار انه يسالها او ما يسالهاش مالها قلبه بيقول له اسالها وعقله لا ما تسالهاش منافسه بين عقله وقلبه وما هو الا قلبه الذي كسب التحدي
فهد: مالك يا حبيبتي
حنين قامت ومسحت دموعها وقالت: انت عايز ايه يا فهد انا خلاص تعبت مش قادره اكمل في اللعبه دي
فهد: اللي انتي عايزاه انا عاوزه شوفي انتي عايزه ايه وانا هنفذ اللي انتي عايزة
حنين: انا هفكر وهلاقي حل زي ما انت قلت انك هتنفذ الحل بتاعي فهد : طبعا بس يا رب يكون حل يرضي الطارفين نزل تحت و قاعده في الحديقه وهي قعدت تفكر شويه هتعمل ايه او تلاقيه حل ازاي ايه هو الحل اللي يرضيهم هم الاثنين نزلت تحت ودخلت المطبخ بدات تجهز الغداء وهي متضايقه جدا مش عارفه تعمل ايه و لا عارفه تفكر ازاي نفخت بضيق وعدم رضي على نفسها على اللي هي بتعمله على كل حاجه هي مش راضيه علي كل حاجه هي مش حابه كل حاجه بالنسبه لها الموت افضل جاهزت الاكل وعملت اكل بسيط وبعديها خرجت بدات تشوف في حاجه ناقصه في الفيلا تتعمل ولا لا وتعملها وفي نفس الوقت كان فهد قاعد بره وبيشتغل على اللاب توب وهو بيفكر في نفس الموضوع نفخ وقفل اللاب توب فهو مش عارف يفكر ولا عارف يلاقي هو كمان حل لموضوعهم هم الاثنين يطلقها الناس كلها هتقول انها اطلقت بعتياها با شهر وجدو مش هيسامحني
و بليل
كانت هي قاعده وبتتفرج على التلفزيون
فهد: خلصتي شغل البيت
حنين: اه خلصته
قاعده فهد وحنين كانت بتتفرج على فيلم رومانسي طول ما هي ما بتتفرج نفسها انها تعيش كل لحظه في الفيلم ده بس للاسف هي متجوزه بس مش هتعرف تعيش حاجه زي كده
ساب اللابتوب اللي في ايده بص على الفيلم
فهد : هاتي فيلم غيره
حنين: لا ده حلو وجميل
اجهز لك الغدا
فهد: مش عايزه
حنين: هو انت هتفضل هنا
فهد : ايوه في حاجه
حنين: لا ما فيش حاجه براحتك طلعت فوق على الغرفه
وصلت قعدت شويه تقرا قران بعد ما خلصت قراءه قران نزلت تحت فهد اجهز لك الغدا
فهد: ايوه جهزي
دخلت جاهزه الغدا وهو قاعده و بدا ياكل
اتكلم هو اقعدي كلي معايا
اتكلمت هي لا لما تخلص انا هاكل في المطبخ
فهد: اقعدي كلي بقول لك
قعدت وبدات تاكل بعد ما خلصوا الاكل
هو ساعتها انها تشيل الاطباق ودي كانت اول مره فهد يعمل معاها
بس كانت سعيده ومبسوطه انه عمل كده
حنين خرجت وقعدت على المرجيحه وهي مش عارفه اتمرجح نفسها كالعاده
قرب منها فهد وبدا يمرجحها وهي كانت مبسوطه جدا وسعيده واول ما خلصه قامت وحضنته
بجد انا كنت سعيده جدا انا بجد بحبك
فهد: وانا كمان يا نور عيني سكتت شويه وهي مش مستوعبه اللي هي قالت له ازاي هي قالت كده
انا اسفه ما اقصدش وطلعت فوق على اوضتها وهي متضايقه من نفسها جدا انها قالت لي فهد كده هي وفهد عايشين زي الاخوات ما ينفعش تقول له كده بس هي من جواها عايزة تقول الكلمه دي
اما عند فهد كان قاعد ومبتسم ومبسوط جدا بالكلمه اللي قالتها بطريقه كبيره ومش عارف هو مبسوط ليه ومش عارف كمان هو قال الكلمه دي ليه مش لاقي اجابات لنفسه مش ليه اجابات للاسئله دي
اما عند حنين مسكت الموبايل بتاعها بسرعه ورنت على ملك وحكيت لها على اللي حصل
ملك: طب حاجه كويسه
حنين: انتي عبيطه يا ملك مستحيل انتي بتقولي ايه انا مكسوفه قوي ومش عارفه انزل اقف قدامه
انا هنام واخبي وشي
ملك : ضحكت تخبي وشك من ايه ده جوزك يعني ما تخبيش وشك ابدا لا تكوني ساعتها مبسوطه مبسوطه
حنين : في ايه ربنا يسامحك اعمل ايه دلوقتى
ملك : ما تعمليش حاجه انزلي اقعدي وتعاملي عادي جدا وكاني ما فيش حاجه حصلت ده جوزك وانتي مراته هو قال لك بحبك وانتي قلتي له يعني ما فيش مشكله انتوا الاتنين اعترفتوا لبعض في نفس الوقت
حنين : يعني انزل عادي واتعامل عادي
ملك : طبعا يا حنين
حنين: طب اقفلي يا ملك وهي بدات تفكر ولقت اني كلام ملك غلط نامت من كتر الخوف انها تصحى قدامه وهو هيفضل يسالها هي قالت الكلمه دي ليه نامت وفي اليوم الثاني الصبح صحيت ولقيته واقف وبيجهز اتكلمت صباح الخير
فهد : صباح النور
قامت حنين اجهزلك الفطار
فهد : لا شكرا
حنين طب احنا محتاجين نشتري شويه حاجات عشان في حاجات ناقصه كتير في البيت
فهد: حاضر هخلص النهارده بدري حنين : اللي انت عايزه يا فهد انا منتظر انك تيجي
فهد : تمام
خرج فهد و بعد مرور فتره من الساعات
وكانت حنين بتنظف في البيت بتنظف الانتيكات والحاجات اللي بتتوسخ بسرعه
قرب منها فهد اطلعي
اجهزي عشان نروح
حنين : حاضر وطلعت فوق لبست لباسها المحتشم ونزلت ركبوا العربيه و بالفعل اتجاهوا للمول نزلت حنين ودخلت وحنين كانت مبسوطة جدا لاني كانت اول مره تدخل المكان ده وكانت حاجه بسطاها وبعديها بداوا يشتروا الحاجات وكانت مبسوطه جدا وسعيده وكانت الابتسامه اللي على وشها بان عليه انبسطها وسعادتها الكبيره جدا
فهد : انتي عامله زي الاطفال
حنين : ضحكت الطفل ده هجبيهولك
فهد اتصدم
وحنين مكنتش مصدقه الي هي قلتله وازاي استجريت تقول كده
فهد : هيبقي مجنون شبهك
حنين بكسوف شديد : انا عايزه اروح
فهد : نخلص باقي الحاجه انتي مقولتيش حاجه تخليكي با الحراج ده
حنين : ازاي انا مقصدش
فهد : عادي ولا يهمك محتاجه سكر
حنين : فين سكر
فهد : السكر كله واقف قدامي
حنين : فهد احنا اخوات
فهد: طب امشي يلا
فطلوا يتمشوا في المول واشتروا حاجات كتير وحنين كانت سعيده جدا وبعد ما خلصوا كل الحاجه اللي احتاجوها
خرجوا ركبوا العربيه
فاتكلمت حنين: احنا نسينا حاجه فهد : نسينا ايه
حنين : نسينا حاجه مهمه انت مش هتفهمها
فهد: قصدك الشوكولاته
حنين : ايوه فينها
فهد: في العربيه من ورا
حنين: طب انا عايزاها دلوقتي
فهد: طب لما نروح البيت
حنين : وقف العربيه مش هقدر اروح البيت من غيرها
فهد: هي ايه
حنين: الشيكولاته انا عاوزها شيكولاته وقف فهد العربيه في نص الطريق ونزل من العربيه وراح جاب لها كيس الشيكولاتة
فهد: عايزه حاجه تاني
حنين: لا شكرا هو انا ممكن اقول لك حاجه
فهد: قولي
حنين: انت احن شخص في العالم كله شكرا انك اشتريت لي كل الحاجه اللي نفسي فيها وافقت انك تجيب الحاجه دي بجد يا فهد انا ما شفتش راجل شبهك في العالم كله فهد : اتكلم وانتي عرفتي رجاله قبلي
حنين : لا طبعا انا قصدي يعني انك حنين وطيب وما فيش شبهك
فهد : ماشي
حنين: طب هو احنا ممكن نروح لجدو وبابا وماما وحشوني
فهد: ما فيش بابا ولا ماما ولا جدو حنين : طب وقف العربيه هنا الحديقه اللي هناك دي حلوه قوي فهد وقف العربيه ونزلو هم الاثنين وحنين فضلت تجري في الحديقه زي المجنونه مش حواليها حد فهي كانها مكان مقطوع
فهد : اهدي يا مجنونه
حنين: ما ليش دعوه انا عايزه العب
فهد: حنين انتي متاكده انك كبيره وانا بقول عمي بايعك ليا ليه كده طلعتي مجنونه
حنين: امال انت فاكر اني بابي هيدني ليك كده لا يا بابا عشان اجننك
ضحك فهد بقوه وبعدين
حنين حضانته بجد انا مبسوطه قوي اني انا معاك واللي احنا دلوقتي بنضحك مع بعض نفسي اني احنا طول حياتنا نعيشها بالطريقه دي وما نعيش حياه وحشه ما نعيش حياه انا اسفه يا فهد سامحني انا فكرت امبارح ولقيت اني لازما نعيش مع بعض ونكمل مع بعض مش عشاني ولا عشانك عشان انا بحبك اه يا فهد انا بحبك ما حبتش حد غيرك مش عارفه انا كنت بحب محمد حب اعجاب اما انت حبك غير محمد خالص
فهد : طب يلا نروح على العربيه دلوقتي
حنين اتصدمت من رد فعل فهد كانت منتظر رد فعل من فهد زي رد فعلها وصلوا البيت و طلعت فوق اول ما وصلوا القصر على طول ولا كلمه نامت على السرير وهي مش مصدقه هي ازاي اعترفت له بحبها هي اه حبيته حبيته من قلبها حبيته من كل حاجه حبيته وحبت كل حاجه فيه حبة عنده حبه عصبيه فهد اقرب منها واتكلم قومي اجهزي هوديكي عند مامتك
حنين: بجد يا فهد
فهد : ايوه بجد قامت
وظبطت نفسها بسرعه راحوا هم الاثنين عند مامتها واول ما دخلت عند مامتها راحت عليها وحاطنتها و سلمت على مامتها وباباها
فهد: انا هجهز حاجه وارجع ثاني وبالفعل خرج فهد وبالليل تليفون حنين رن وكان فهد
فهد: هبعت لك لوكيشن حالا تيجي عليه معايا مشكله لازم تيجي حاله حنين: مشكله ايه يا فهد طب اكلم جدو اكلم اي حد
فهد : بقول لك تعالي لوحدك حالا دخلت حنين بسرعه وجهزت ونزلت على تحت وقفت التاكسي وقالت له على العنوان وبعد فتره وصلت العنوان نزلت ودخلت المكان وكان مطعم بس الانوار بتاعته مقفوله وخافت جدا حنين من الموقف بس الانوار اتفتحت فجاه ولقيت فهد نازل على ركبته وماسك في ايده خادم تقبلي تكملي معايا
حنين بصيت على الخاتم بصيت لفهد انت كويس
فهد: تقبلي تعيشي معايا ونكمل حياتنا مع بعض
حنين : اقبل
وبالفعل لبسها خاتم جميل جدا وقبل ايديها وهي حضنته
_ قلقت عليك قوي كده يا فهد تعمل فيا كده
_ ما تخافيش
وحضانها وقبل رأسها وبالفعل احتفلو هما في اليوم ده واليوم كان سعيد فهد وحنين وكملوا مع بعض حياتهم حنين اكتشفت قد ايه هي كانت بتختار الحب غلط وكل قراراتها كانت خاطئه لاول مره اختارت قرار صحيح وهو انها تكمل مع فهد
وفهد حبه حنين جدا ومن قلبه احب حنين ما يقدرش انه يستغنى عنها بل ما انه يبعد عنها كل حاجه بالنسبه له حنين وبس
وحنين نفس الشيء هي بالنسبه لها فهد كل حياتها ونسيت محمد نهائيا نسيت العذاب نهائي كل اللي بتجهز ليه الحاضر وبس
لازما نتعلم من القصه دي حاجه مهمه جدا وهي اني احنا نفكر في اختياراتنا قبل ما نخترها حنين غلطت لانها حبت شخص مش بيحبها مع انها عارفه انه مش بيحبها 💔
*وبكده تكون خلصت قصتنا* 🌸♥
تمت الحمدلله
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حنين الفهد)