رواية حكايه بنت الفصل الثالث 3 بقلم لمى وائل
رواية حكايه بنت الجزء الثالث
رواية حكايه بنت البارت الثالث

رواية حكايه بنت الحلقة الثالثة
مريم = بس انا مش حلوه
ليلي = مين الي قالك كده
مريم = ماما …ماما الي قالت
ليلي = ماما .. ازاي مامتك تقولك حاجه زي كده
مريم = مهو ده الي انا استغربتو ازاي امي الي تقولي حاجه زي كده
ليلي =.انا موجوده علشان اسمعك … اتكلمي …. احكيلي
مريم = انا مريم السيد احمد .. عندي ٢٠ سنه ..مش مرتبطه .. حكايتي بسيطه وسؤالي واحد بس .. ليه ؟! ليه امي بتعاملني كده ..ليه بتقولي كده
ليلي = هي مامتك قالتك بلحرف انك مش حلوه
مريم = لا .. عارفه هي عمرها مقالتلي اني وحشه كده في وشي .. ديما كانت تقارن بيني وبين ناس تانيه … شوفي بنت عمك جابت كام شوفي بنت خالتك دخلت ايه .. اتزوقي علشان تباني حلوه .. خسي شويه علشان تباني احلي .. كل الكلام ده ممكن يبين ليكي أنها مهتمه بيا زياده او عيزاني احسن ديما بس لا عمره مكان سبب الكلام ده خوفها عليا
ليلي = وانتي ايه الي اكدلك كده .. مش يمكن فعلا مامتك تكون بتحبك زياده وعيزاكي ديما في احسن صوره
مريم = لا يا دكتور … انا امي عمرها معملت كده علشان خوف .. بصي ماما ديما لما بتيجي تقولي الحجات دي مبتقولهاش كده في وشك أو بطريقه تبين أنها بتعاير … تؤ ابداااا …. ماما كانت تعمل حجات تانيه خالص
ليلي = زي ايه ممكن تحكيلي موقف مثلا
مريم …= .. اه ممكن
Flash pak
= في مره كنت قاعده في اوضتي بجهز علشان عندنا ضيوف بره .. دخلت عليا الاوضه بعد ملبست
ام مريم = ايه خلصتي خلاص … ايه ده يابنتي انتي لسه مجهزتيش
مريم = لا يا ماما انا جاهزه فاضل الف الطرحه بس
الام= طرحه ايه وزف*ت ايه .. انتي هتخرجي للناس بلمنظر ده
مريم = مالي يا ماما
الام= ايه الفستان ده لبسا اسود ليه عايزه عمتك تقول انك معندكيش زوق … وبعدين ليه مش حاطه من الكريم الي انا جيبا ليكي
مريم = ليه يا ماما انا حاسه اني كده وشي مظبوط
الام = تمام …. اخرجي ..كده اعمل ايه مده حظي كده ديما
مريم = يا ماما لو شكلي وحش قولي وانا هغير
الام= ولا وحش ولا حلو اخرجي اخرجي علي الله
Pak
= ديما كانت تيجي وتحطم ثقتي في نفسي ايه الي انتي عملا ده … يابنتي حرام عليكي اعملي زي البنات .. تيجي تقعد تبصلي بصات كاني لابسه كيس زبا*له وفي الاخر تقولي اخرجي منا عارفه بختي منا عرفاكي عمرك متنصفيني
ليلي = مريم ماما بتحبك زياده صدقيني يمكن طرقيتها غلط لاكن .. صدقني ده خوف عليكي
مريم= انا قولت كده برضو .. لحد ما اتخطبت .. لواحد بحبو كان شايفني حلوه كنت برتاح لما بتكلم معاه … بس امي مخلتنيش اتهني بيه حتي .. بقت تقول الكلام ده قدامو وتحكيلو قد ايه ..انا وحشه وملامحي مش جميله زيها ..واني مش مهتمه بنفسي
ليلي = وطبعا سابك
مريم = اكيد .. ومن بعدها وانا مش عارفه اعيش معاها وقاعده عند جدتي .. مش عارفه اتصرف معاها ازاي يا دكتور .. انا كل مقعد معاها افضل اعيط وافتكر كلامها ليا انا مش قادره اتقبلها
ليلي = مشكلتك بسيطه اوي يا مريم … مريم انتي المشكله الي عندك اكبر من الي عند مامتك .. انتي يا مريم مش واثقه في نفسك ..وده الي خلاكي تتكلمي كده ..وتقولي كده مش اي كلمه من ايه حد تهزك وتحسسك انك مش حلوه حتي لو الحد ده مامتك .. انا عيزاكي الجلسه الجايه لما تيجي .. تحكيلي لما وثقتي في نفسك حصل معاكي ايه استناكي الجلسه الجايه
مريم = انا ارتحت اوي لما اتكلمت معاكي
ليلي = وانا اتبسط أنك فتحتي قلبك ليا … مع السلامه
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
رجعت البيت بعد اليوم الطويل ..ده بقيت احس أن كل ايامي طويله .. دخلت البيت لقيت البيت كلو مضلم .. ناديت علي الولاد بس محدش رد عليا .. دخلت شويه في الصاله لقيت شمع منور ..وفي ورد كتير علي الارض .. وفي تربيزه محطوط عليا كيك علي شكل قلب ومكتوب عليا انا اسف .. وبعد مقريت الي مكتوب حسيت بس حد بيحضني من ضهري وعرفت انو ادم
ادم = كل سنه وانتي طيبه يا احلي حاجه في حياتي
ليلي بعدت عنو = ايه ده .. ايه الي انت عملو ده
ادم مسك اديها= ليلي .. انا اسف ..ارجوكي .. انا مش هعمل كده تاني .. انا بجد عرفت قمتك في حياتي …بأس اديها اانا بحبك اوي يا ليلي
ليلي بصت في عينو=.ادم أناا
ادم= انا عارف انك زعلانه وانك مش ممكن تسمحيني ياستي اديني فرصه تانيه علشان خاطر سيف و مروه ارجوكي .. انا مستعد لكل شروطك .. بجد انا اسف
ليلي = تمام…. انا موافقه ارجعلك .. بس بشرط
ادم = موافق من قبل مسمع
ليلي = لو خونتني تاني يا آدم .. هتنساني انا وعيالك للابد .. انا المره دي شوفت الشات بس علي التليفون المره الجايه يا عالم هشوف ايه
ادم = اوعدك مش هيكون في مره تانيه
وقضيت ليليه لطيفه وجميله ومع ادم … كان بيدلعني وي بيحاول يبسطني ..بس انا برضو مكنتش مديا الامان
=========================================
بعد اسبوع ..💙✨
بسمه = صباح الخير يا ليلي
ليلي = صباح الخير… هي الساعه كام
بسمه = الساعه ٥ المغرب
ليلي = يلهوي ده زمان رشا مستنياني
بسمه = حاولت اصحيكي وادم برضو قبل مينزل كان بيصحيكي بس مقومتيش
ليلي = سيف ومروه فين
بسمه = خدهم ادم يشوفو جدتهم … احسن قرارا انك رجعتي لبيتك وجوزك يا حبيبي
ليلي = انا مش قادره اديلو الامان تاني
بسمه = وحده وحده هتنسي يا حبيبتي وهترجعو زي الاول
ليلي = طيب انا هقوم اجهز عندي جلسه مهمه النهارده
=======================================
ليلي =.اخيرا يا رشا جيتي الجلسه ..
رشا = اسفه يا دكتور .. بجد الاسبوع الي فات مقدرتش اجي خالص
ليلي= ولا يهمك عيادتي مفتوحه ليكي طول الوقت
رشا= شكرا جدا ليكي اي دكتور
ليلي = كملي حكايتك انا موجوده علشان اسمعك…
رشا = احنا وقفنا فين …
ليلي= لما لقيتي الفرصه الي خلتك تتطلقي منو ايه الفرصه وازاي اتطلقتي منو
رشا بسرحان= اه …. عرفت أن هو علي علاقه بوحده تانيه .. وان الوحده التانيه دي.هي الي كانت بتطلب منو يضربني الضرب ده و يصورني ليها … عرفت لما بصدفه كان في الحمام وتلفونو رن وكان مسجلها حبيبتي .. ولانو عارف ومتأكد اني عمري مهفتش ورا مكنش عامل بسورد ودخلت الواتساب وعرفت انو بيكلم واحده وانو بيبعتلها صوري وانا مضروبه
ليلي = ايه القسوه .دي مين دي الست الي تستحمل الوضع ده علي ست تانيه يبقي معندهاش قلب
رشا بدموع= بعد مكتشفت الموضوع ده فضلت اراقبو علشان اسمع اسمها او اي حاجه بس هو مكنش بيناديها بأسمها ديما يا حبيبتي وكده ..
لحد ما فيوم .. قالي روحي عند امك علشان عايز اقعد لوحدي ..
ليلي = كان عايز يجبها البيت
رشا= ايوه … كان بيعمل كده كتير يقولي روحي. عند امك ..وانا علشان بخاف يضربني كنت بجري علطول اروح بس بعد معرفت أن في واحده تانيه عرفت انو هيجبها … عارفه يا دكتور انا مكنتش غيرانه عليه .. انا كنت عايزه بس اعرف هو اتجوزني ليه … بس حب طلع مبيحبنيش خلفه كان منعني من الخلفه
ليلي = وبعدين كملي
رشا = نزلت من البيت زي مطلب مني .. وبعد نص ساعه رجعت وانا بتسحب .. سمعت صوت همس في اوضه النوم فضلت اقرب شويه شويه لحد مشفتهم مع بعض … بداتء رشا تعيط بانهيار
ليلي = اهدي يا رشا اهدي …
رشا بدموع= لقيت اختي بين اديه .. في وضع أستغفر الله العظيم… اول مزقيت الباب وخدو بالهم مني لقيتو البجح بسألني ايه الي جابك هنا
Flash pak
سامر = ايه الي جابك هنا … انا مش قولت تروحي لامك
كان بيقول الكلام ده وهو بيلبس هدومو
رشا = ربنا الي جابني … ايه يا سامر ده .. ست سلمي اختي .. اختي يا سامر ..
سامر مسكها من شعرها=.وطي صوتك يابت
رشا زقت ايدو = انا مش هفضحك بس جاوبني … جوبيني انتي يا سلمي ليه … ليه تخلي يعمل كده فيا وينزل فيا ضرب …جسمي من كتر الضرب مبقاش في مكان ..ليه تعملي في اختك كده … وانت لو بتحبها لي متجوزتهاش هي من الاول هاااااا متردو عليا …
سلمي = رشا انا انا اسفه دي لحظه ضعف
رشا = لحظه ضعف … ايه .. انا شوفت المسج بتوعك وانتي بتقوليلو اضربها انا عيزا.جسمها يزرق … والوا*طي .. يضربني ويسمع الكلام .. ليه سحرالك ليه متردو عليا
سامر ضربها بقلم = اخرسي … اه بخونك ولو مسكتيش قسم بالله.. لانزل فيكي ضرب يخليك تنسي انتي مين
سلمي = ايوه يا حبيبي …اضربها دي شكلها نسيت
رشا مسكت الفازا الي علي الكمدينو= قسم بالله لو قربت هفتح دماغك يا سامر … وانتي. يا زبا*له دي كانت اخر حاجه اتوقعها منك … طلقني ….. بقولك طلقني
سامر = طلاق مش مطلق.. وربنا لوريكي تعالي
كان هيقرب عليا
رشا= لو قربت عليا يا سامر وربنا هفتحلك دماغك … واه هطلقني .. عارف ليه علشان انتو الاتنين دلوقتي لايڨ علي النت .. وكل الناس شافتكو
Pak
ليلي = ازاي ليڤ .. انتي عملتي ايه ..
رشا = لما شكيت انو بيخوني قولت امسك عليه ڤديو واهددو بيع هو وا الي بيخوني معاها علشان اهددو بيه ويطلقني
ليلي = عملتي … ايه
رشا = اشتريت كاميرا … سبتها في اوضه النوم .. وشغلتها ونزلت زي مطلب مني .. بس
ليلي = وبعدين ايه الي حصل
رشا= رما عليا اليمين وانا اخدت الكاميرا .. والڤديو معايا لحد دلوقتي علشان لو فكر يأذيني اعرف اتصرف معاه
ليلي = واختك …
رشا = بعد مطلقت قعدت تتحايل عليا كتير هي وامي اني موريش الڤديو لجوزها وانا طلبت منها تسيب البلد وتمشي .. هي فعلا سافرت هي وجوزها
ليلي= وانتي دلوقتي عايشه لوحدك
رشا = لا واخده شقه مع واحده صحبتي .. انا ويها بنونس بعض ..بنت طيبه اوي وبتحبني
ليلي = حاسه بأيه بعد محكيتي ليا.
رشا = حاسه انو اخيرا لقيت حد يشيل معايا الحمل …شكرا يا دكتور
ليلي = رشا انا عارفه أن الموضوع صعب عليكي بس لازم تنسي التجربه القاسيه دي … لازم تحاولي تتخطي
رشا= انا حاليا بدور على شغل علشان احاول انسي شويه
ليلي = براڤو عليكي يا رشا .. الشغل الجديد يعني ناس جديده يعني أن شاء الله هتشوفي ناس نظيفه وتتعرفي علي صحاب جداد
رشا = أن شاء الله
ليلي = هستناكي تحكيلي عملتي ايه في الشغل الجديد ماشي يا حبيبي
رشا = اكيد .. الجلسه الجايه أن شاء الله
==========================================
رجعت البيت بعد اليوم ده كنت مرهقه جدا .. وصلت لقيت البيت نايم. دخلت اطمنت علي الولاد .. وبعد كده دخلت انام لقيت ادم صاحي
ليلي= مساء الخير يا حبيبي… ايه الي مصحيك
ادم= مستنيكي.. مش ملاحظه انك اتأخرتي النهارده
ليلي = معلش الجلسه النهارده طولت شويه
ادم= ليلي انتي مش حاسه ان عيالك اولي بالوقت ده انتي حرفيا مش بتشوفيهم
ليلي = ده شغلي يا آدم … انا مش هسيب شغلي
ادم= شغلي ..شغلي .. وعيالك
ليلي = متقلقش انا بعرف اوزن بين شغلي وعيالي… وتصبح على خير علشان عايزه انام
ادم = انا نازل ….نامي انتي
ليلي = نازل فين
ادم = هو تحقيق .. مع صحابي
ليلي = ادم انت بتتكلم كده ليه ممكن افهم ..
ادم = ولا بتكلم ولازفت انا نازل
ليلي = ادم ..اتكلم كويس..ايه الي جرالك من اسبوع كنت هتموت ونرجع دلوقتي مش طايقني الي حصل جديد انا معرفوش
ادم = محصلش حاجه… انا نازل سلام
ليلي بقلق = سلام
==========================================
ليلي= ايه الي حصل
= بابا .. ب ب
ليلي = ب…ايه
= بيتحرش بيااااا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكايه بنت)